Veranderen van PC zonder reinstall?

Pagina: 1
Acties:
  • 177 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:25

Dima_2005

T.net-verslaafde

Topicstarter
Hallo,
Ik heb een domme noobvraag, zou ik mijn Windows (XP Pro) moeten herinstalleren als ik mijn HD in een andere pc zou moeten steken(ik wil namelijk op voorhand alles doen, zodat ik bij mijn famillie gewoon de HD moet insteken als het lukt)

Ik heb gelezen dat het geen probleem zou moeten zijn als de processor hetzelfde blijft, maar dat is niet zo:
Verschillen:
Pentium D 830 3Ghz -> AMD Athlon XP 2200+
3GB -> 512 MB RAM
nVidia 6800 GS -> nVidia 7200 GT

Zou het kunnen of niet? :S

Sorry voor de noobvraag, maar ik vind het gewoon niet met een duidelijk antwoord.

U can kick me in the b* if u want 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Dima_2005 op 24-11-2007 19:50 ]

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:09

Format-C

Tracing Rays

Tja, je kan er donder op zeggen dat je een láding aan driverproblemen krijgt als je zo je HDD overzet natuurlijk. Ander moederbord, chipset, videokaart, netwerkdrivers enz.enz...

Ik denk dat je het beter niet kan doen. :)

Je bent wel 3 kwartier aan het klikken met alle popups en vragen en problemen die je gaat krijgen denk ik. :P

[ Voor 20% gewijzigd door Format-C op 24-11-2007 19:56 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 / Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:35

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Het zou op zich wel kunnen, maar omdat je een ander mobo hebt met andere chipset enz zal je een flinke lading nieuwe drivers moeten installeren. Als je mazzel hebt en de PC gewoon opstart heb je gelegenheid om dit te doen. Maar als je pech hebt start ie geeneens op. Dan zou je nog een repair kunnen doen (XP cd erin en voor repair kiezen) waarna je de kans hebt om nieuwe drivers te installeren.
Zelf doe ik het vaak wel zo, maar ik weet dan ook wat ik doe en heb hier al zeer veel ervaring mee. Als "noob" lijkt me dit toch wel vrij lastig dan.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:25

Dima_2005

T.net-verslaafde

Topicstarter
Maar stel dat ik op voorhand de drivers installeer dat ze der al zijn? :)

Is namelijk wel zo'n 5 uur werk bespaard op de 3 dagen dat ik maar heb :S

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Dima_2005 schreef op zaterdag 24 november 2007 @ 19:56:

Dan draai je het probleem om. :) Je kan beter zoveel mogelijk drivers eraf gooeien , eerst NIKS er weer opzetten, en dan de schijf aansluiten bij je familie. Dan heb je iig de minste problemen.

(Ik heb het laatst zelf ook gedaan, maar dat was een 680i voor een 680i moederbord. En zelfs TOEN was ik een behoorlijke tijd aan het klikken... :P )

[ Voor 35% gewijzigd door Format-C op 24-11-2007 20:01 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 / Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:54

Dennahz

Life feels like hell should.

Waarom zou je dat willen dan? Drivers installeren duurt toch geen 5 uren? De meeste hardware heeft prima ondersteuning en als er cd's bijzitten is het des te makkelijker.

Als je gewoon de HDD overzet en Windows opstart krijg je of een BSOD of ineens werken je muis / tobo niet meer of of of... het zal nooit echt 100% stabiel en schoon zijn.

Twitter

Verwijderd

Mijn ervaring is dat een reinstall het snelste en makkelijkste is in zo'n geval. Stel dat het overzetten wel gaat lukken maar je na verloop van tijd iets vreemds merkt tijdens het werken of zelfs bsod's krijgt, ga je al snel denken dat er misschien iets niet goed werkt omdat er hardware<>software conflicten zijn, moet je dat weer uitzoeken...

en daarnaast, inbouw HD's zijn niet gemaakt om constant te verplaatsen. Dat is vragen om problemen.

Verwijderd

Omslachtig, ik zou voorstellen om een nLite installatie te maken met drivers en hotfixes geslipstreamed, of twee partities op de HD maken, op de een installeer je Windows als je bij je familie bent zoals normaal, op de andere zet je alvast alle drivers, hotfixes servicepacks etcetera die je dan nodig denkt te hebben.

• Microkid
  • Laatst online: 22:35

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Dima_2005 schreef op zaterdag 24 november 2007 @ 19:56:

....
Dan draai je het probleem om. Je kan beter zoveel mogelijk drivers eraf gooeien , eerst NIKS er weer opzetten, en dan de schijf aansluiten bij je familie. Dan heb je iig de minste problemen.
Je kan de drivers er vaak niet vooraf opzetten, aangezien zo'n driver de bijbehorende hardware niet ziet en dus installatie weigert.
Zoveel mogelijk drivers eraf halen werkt ook niet altijd goed, omdat je PC dan wellicht niet meer werkt.

De meest veilige manier zou zijn om gebruik te maken van de Sysprep tool van Microsoft. Hierdoor wordt de pc op gecontroleerde wijze ontdaan van drivers zodat je een kopie kan draaien.

Een mogelijk scenario zou zijn:
1) kopie maken van je harddisk
2) sysprep draaien
3) harddisk overbouwen naar nieuwe PC
4) opstarten en de nieuwe drivers installeren zodra windows daar om vraagt

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Microkid schreef op zaterdag 24 november 2007 @ 20:06:
Zoveel mogelijk drivers eraf halen werkt ook niet altijd goed, omdat je PC dan wellicht niet meer werkt.
Ik doelde dan vooral op de chipset en VGA drivers. :)

• yGiDoRp
  • Laatst online: 21-04 16:25

yGiDoRp

Sawasdee

Wat ik zou doen is:

windows installeren.

Zo min mogelijk drivers installeren. NVIDIA driver kan wel, omdat in beide PC´s een Geforce zit.

Installeer alle progamma´s en tools die je wil. Configureer deze naar wens.

Met sysprep een mini setup maken.

Kans is dat je Windows moet activeren om een volledige Windows update te doen. Nadat je de schijf in een andere PCś hebt gehangen moet je dan even bellen met microsoft voor een nieuwe activerings code.

Microsoft: waarom moet u opnieuw activeren
antwoord: nieuwe PC
Microsoft: heeft u deze windows op meer dan 1 PC geinstalleerd
antwoord: nee

Nou ben ik alleen bang dat een Pentium D als ACPI Multiprocessor PC gezien wordt. In dat geval werkt dit dus waarschijnlijk niet naar een Athlon XP toe.

[ Voor 9% gewijzigd door yGiDoRp op 24-11-2007 20:20 ]

Stay far away from the TV and turn the lights on when watching this program. Mixcloud | Facebook | SHOT

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-05 19:37
Gewoon ter plekke installeren, kan je meteen de juiste licentiecodes intoetsen, en alle drivers ter plekke downloaden.

• .Gertjan.
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-04 15:06

.Gertjan.

Owl!

Mmmm het overzetten van een HDD naar een andere pc is meestal niet zo'n probleem, maar je gaat van een Intel naar een AMD, hier heb ik zelf een berg problemen mee gehad (moest toen mn moederbord en proc laten vervangen), de pc wilde simpelweg niet meer naar windows booten.

Tussen intel machines onderling ging het ook niet helemaal lekker, maar ik kwam wel in windows (waar je dan de drivers zou kunnen installeren).

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
Mmmm het overzetten van een HDD naar een andere pc is meestal niet zo'n probleem, maar je gaat van een Intel naar een AMD, hier heb ik zelf een berg problemen mee gehad (moest toen mn moederbord en proc laten vervangen), de pc wilde simpelweg niet meer naar windows booten.
Het heeft vooral met het moederbord, of nog specifieker, de chipset, te maken. Misschien dat je geluk hebt gehad ;)

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08-2025
Er bestaat toch ook windows xp bootable usb-version? kan die versie niet op een harde schijf? die zou overal moeten werken, maar ik weet niet wat daar allemaal uitgesloopt is.

• glangeveld
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-01 22:45
chipset moet zelfde zijn , iig zelfde fabrikant

als de installatie eerst op een Nforce zit en daarna op een VIA ofzo dan zal het nooit werken

Verwijderd

geitema schreef op zaterdag 24 november 2007 @ 21:50:
chipset moet zelfde zijn , iig zelfde fabrikant

als de installatie eerst op een Nforce zit en daarna op een VIA ofzo dan zal het nooit werken
Veel te kort door de bocht. Het kan namelijk wel. Maar je wordt er niet vrolijk van en je moet het wel echt willen. Niet echt voor beginners.

Ik ben zelfs van een VIA chipset, AMD singelcore processor, AGP videokaart, en PATA schijven, naar een PC gegaan met een Intel Chipset, Intel DualCore CPU, PCI-E videokaart, en SATA schijven. Zónder herinstallatie.
Pagina: 1