Toon posts:

P5N32-E SLI: blauw scherm bij het laden van Windows

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen. :)

Ik heb zonet mijn systeem geupgradet:

P5N32-E SLI (beta bios 1302, dit is de 680i versie),
Intel E6600 + Scythe Infinity,
2 GB Corsair XMS-6400 CL4,
Gigabyte Odin GT 800W (overkill, maar ik kon hem krijgen aan een lagere prijs),
2 x 8800GT van Sparkle,
Windows Vista.

Zoals er in de titel staat, ik slaag er niet in Windows op te starten, ik krijg een fractie van een seconde een blue screen te zien, nadat het groene balkje van het laadscherm één keer volledig van links naar rechts is gegaan. Ik denk dat het aan het geheugen ligt. Ik heb het ook met andere geheugenlatjes geprobeerd (G.Skill), maar dat leverde precies hetzelfde op (net op hetzelfde moment, aan het groene balkje te zien). Ik heb alle combinaties geprobeerd, ook met één latje lukt het niet...

Alle fannetjes draaien. Bij het booten krijg ik één korte beep te horen. Dit kan een standaardbeep zijn, alhoewel ik hem wat luid en dringend vind. Ook met maar één videokaart erin lukt het niet.

Zowel het G.Skill geheugen als het Corsair geheugen staan niet op de CVL-lijst van Asus. Toch denk ik dat ik tenminste in Windows zou moeten geraken. Er zijn mensen die het Corsairgeheugen perfect op dat moederbord draaien hebben.

Alles wijst dus in de richting van het geheugen. Hebben jullie enig idee voor een oplossing? Ik word een beetje wanhopig.

Groetjes :)
Simon.

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:45

Format-C

Tracing Rays

Hoveel volt staat er op het geheugen en op wat voor timings staat het geheugen? (Zet het eens handmatig op het maximum door de fabrikant voorgeschreven volts en de stock timings)

Kan je in je BIOS komen? :)

Is het systeem overklokt? :)

[ Voor 39% gewijzigd door Format-C op 24-11-2007 19:07 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 / Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

Verwijderd

Topicstarter
RappieRappie schreef op zaterdag 24 november 2007 @ 19:06:
Hoveel volt staat er op het geheugen en op wat voor timings staat het geheugen? (Zet het eens handmatig op het maximum door de fabrikant voorgeschreven volts en de stock timings)

Kan je in je BIOS komen? :)

Is het systeem overklokt? :)
Bij het G.Skill-geheugen heb ik de aangeraden settings (volt van geheugen en northbridge, timings) toegepast die te vinden zijn op xtremesystems. Hetzelfde resultaat. Ik zal nu eens kijken hoe ver ik mag gaan bij het Corsair-geheugen. Standaard is dat 4-4-4-12, aan 2.1 volt.

Ik kan dus inderdaad in het BIOS komen, en het systeem is niet overclockt (behalve dus als ik die aangeraden settings toepas als het G.Skill-geheugen erin zit.)

Edit: oh ja, dit wil ik nog even meegeven. Van het G.Skill geheugen wordt er steeds maar één latje herkend. Dus de 'symptomen' zijn niet helemaal dezelfde.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2007 19:24 ]

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Welk onderdeel van je systeem heb je trouwens geupgrade?

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 / Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

Verwijderd

Topicstarter
RappieRappie schreef op zaterdag 24 november 2007 @ 19:23:
Welk onderdeel van je systeem heb je trouwens geupgrade?
Nieuw moederbord, nieuwe grafische kaarten, nieuwe voeding, en nu nieuw geheugen omdat het G.Skill-geheugen niet bleek te werken. :p Het kan dus eigenlijk aan vanalles liggen.

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Mmm, het lijkt mij meer naar het moederbord te wijzen dan naar het geheugen. Vooral omdat 2 setjes niet werken. Das wel heel verdacht vind ik.

Misschien eens 1 latje RAM proberen en dan slot voor slot proberen? Edit; had je al gedaan zie ik... :'(

[ Voor 27% gewijzigd door Format-C op 24-11-2007 19:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
RappieRappie schreef op zaterdag 24 november 2007 @ 19:38:
Mmm, het lijkt mij meer naar het moederbord te wijzen dan naar het geheugen. Vooral omdat 2 setjes niet werken. Das wel heel verdacht vind ik.

Misschien eens 1 latje RAM proberen en dan slot voor slot proberen? Edit; had je al gedaan zie ik... :'(
Mja, het wordt inderdaad wat om te wenen. Misschien is het (ik lees net het Veranderen van PC zonder reinstall?-topic) omdat ik niets van drivers had gedeïnstalleerd voor ik de upgrade doorvoerde. Ik dacht toch in Windows te geraken eerlijk gezegd. Moet ik dan toch maar even terug het oude moederbord installeren? Ik zou me heel erg stom voelen als dat zo is. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2007 20:08 ]

• Brainsz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:37
Dus je hebt niet eerst geformatteerd? Nieuwe windows erop gezet?

Gewoon doen, dan is je probleem opgelost.

Computers are useless. They can only give you answers.

Verwijderd

Topicstarter
Brainsz schreef op zaterdag 24 november 2007 @ 20:13:
Dus je hebt niet eerst geformatteerd? Nieuwe windows erop gezet?

Gewoon doen, dan is je probleem opgelost.
Gatverdamme, en dan hang je € 75 aan nieuw geheugen. :) En dan voel ik me nog eens erg stom. Vanavond nog oud mobo installeren, en gaan backuppen.

• Brainsz
je hebt namelijk alle hardware veranderd. De hdd bevat nog wel de oude drivers en andere troep van de oude pc. Dus de BSOD is hier 'normaal'.

Ik hoor graag dat het is gefixed naar een format =D

• gijsiej
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:33
volgens die windows licentie boel mag je toch maar 3 dingen updaten aan een oem licentie? Misschien is daardoor je windows-key kapotgemaakt... dan hang je weer aan nieuwe vista licentie van zoveel euro's.. zonde

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:29
volgens die windows licentie boel mag je toch maar 3 dingen updaten aan een oem licentie?
Niet per sé 3 dingen, maar je zou het kunnen zien als strafpunten: een nieuw mobo overschreid zoeizo al de straflimiet, maar een HDD er aan hangen/verwisselen niet en je kunt hem dan nog gewoon blijven gebruiken. De TS zou kunnen proberen de install te herstellen met de DVD, maar helemaal schoon installen is wel het netst. Eventueel al je belangrijke bestanden overzetten met de bijgevoegde tool ;)

Verwijderd

Topicstarter
Qua licentie zit ik nog goed denk ik. Heb destijds zo'n technet-account op de kop kunnen tikken.

Nu goed, dat van dat formatteren heb ik toch maar even bijgeleerd. :)

Die nieuwe voeding en grafische kaart kan ik toch gewoon behouden als ik even mijn backup maak?
Heb net het oud moederbord er terug opgevezen.

• Brainsz
De voeding en grafische kaart zou niet veel uitmaken.

Verwijderd

Topicstarter
Brainsz schreef op zaterdag 24 november 2007 @ 21:19:
De voeding en grafische kaart zou niet veel uitmaken.
Oké. :) Nu heb ik mijn pc draaien met het oud moederbord erin. Doet raar om Windows terug te zien verschijnen. Bedankt voor de hulp, en ik hoop dat ik de volgende post mag maken met de nieuwe hardware erin.

Verwijderd

Topicstarter
Och dit is echt te gek. :/

Heb format gedaan. Cpu willen herinstalleren, maar er is een mini-druppeltje koelpasta op de socket (of hoe heet dat ding waar je de processor in plaatst) gekomen. Bijna niet zichtbaar met het blote oog. Ik probeer het wat weg te vegen en als ik nadien met alles geïnstalleerd het wil testen komt er alleen maar een constante hoge bieptoon uit. Gezellig.

Een hoge bieptoon wilt normaal gezien zeggen dat de processor aan het oververhitten is, en niet dat de cpu of de socket naar de kloten is, want dat is een afwisselend hoge en lage bieptoon. Misschien heb ik de koeler slecht gemonteerd en is er met dat druppeltje niets aan de hand. Dat geeft me nog wat hoop, maar om eerlijk te zijn denk ik dat ik zonet de socket kapot heb gemaakt.

En o, de ironie, ik blijk nu net zonder koelpasta te zitten. En op de koop toe bleek mijn vinger enorm te bloeden (gelukkig niet op de processor).

edit: volgens verschillende sites ligt de hoge bieptoon aan slecht geïnstalleerd geheugen. Heb het eens met één latje geprobeerd, ook terug eens met het G.Skill-geheugen, precies hetzelfde. Iemand een idee aan wat dit dus ligt en hoe ik het kan verhelpen?

edit 2: enkele specifieke vraagjes:
Als de socket stuk is, zal de processor dan nog warm worden? Nu wordt hij nog warm.
Als de koeler slecht geïnstalleerd is, zou ik dan niet tenminste in het bios kunnen komen? Ik denk niet dat het een koelerprobleem is, dan zou je tenminste nog even beeld moeten krijgen, en na een tijdje pas een pieptoon of error. Klopt dat?
Hoe fragiel is een processor en socket? Kun je dat echt kapot maken door er met een papiertje over te wrijven?

edit 3: oké, de power connector van de videokaart bleek er niet goed in te zitten. Nu geeft ie geen biepjes, maar ook geen beeld. Alle fannetjes draaien. Dit is niet meer de cpu, toch?

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2007 13:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Lieve mensen allemaal :)

Het werkt uiteindelijk toch met alles erop en eraan. Bedankt voor de hulp iedereen. :)

Verwijderd

had het niet verwacht :+
Pagina: 1