Raptor vs Samsung F1 in RAID 0

Pagina: 1
Acties:
  • 794 views sinds 30-01-2008

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-02 20:25
Eind januari is het weer zo ver, tijd voor een gloednieuwe PC!

Terwijl ik nog druk aan het sparen ben, ga je toch al opzoek naar wat er staks in het systeem zou moeten komen.

En daarbij kan ik maar niet kiezen voor een bepaalde hard-disk setup.

Eerst even wat algemene gegevens die wellicht van pas komen:

- Mijn budget voor het gehele systeem is 3200 Euro
- Ik gebruik de PC voornamelijk om te gamen
- Eind januari ga ik het systeem pas in elkaar zetten

Ik twijfel nog tussen de volgende opstellingen:

2x Raptor 150GB (in raid 0) + 750 GB Samsung F1 32 MB Cache (totaal prijs: € 520)

vs

2x Samsung F1 750 GB (in raid 0) (totaal prijs: € 320)

De eerste optie is veel duurder, maar is dat geld ook de extra performance en eventuele geluidsoverlast waard?

• sammyZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-02 07:45
wat dacht je van een raptor voor je OS en twee samsung F1 in RAID 0 ?

[ Voor 7% gewijzigd door sammyZ op 24-11-2007 19:02 ]

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:36

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ik heb een goedkopere oplossing thuis.
.
2x 74GB raptor in RAID 0 en een random 500GB HDD. De kleinere raptors presteren iets beter dan de groteren, bovendien heb je de snelheid maar nodig voor een paar games en je OS, dus 150GB is zat.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
2x 750GB in raid-0 komt er op neer dat je ook je data er op opslaat, dat zou ik nooit doen op raid-0. Ik zou gaan voor Intel matrix storage raid, de eerste 100-200 gig raid-0 doen voor je OS en de rest raid-1. Het beste van twee werelden. Eventueel nog een losse schijf er extra bij. Raptor zou ik overslaan, in het begin was deze nog leuk omdat deze significant sneller was dan alles wat verkrijgbaar was qua 7200 rpm maar deze begint gewoon te verouderen en rechtvaardigt IMO het enorme prijsverschil niet meer. Bovendien denk ik dat voor het laden van games vooral transferspeed van belang is en daar is de Samsung zelfs beter in. Kwestie van benchmarks van laadtijden checken. Zie ook http://www.tomshardware.c...ng_overtakes_with_a_bang/

[ Voor 5% gewijzigd door smvs op 24-11-2007 23:24 ]

• outlandos
Edmin schreef op zaterdag 24 november 2007 @ 19:20:
Ik heb een goedkopere oplossing thuis.
.
2x 74GB raptor in RAID 0 en een random 500GB HDD. De kleinere raptors presteren iets beter dan de groteren, bovendien heb je de snelheid maar nodig voor een paar games en je OS, dus 150GB is zat.
Ja, je hebt gelijk, 150GB is ruimzat! Maar hoe weet ik of een winkel de oude of nieuwe versie van de 74GB Raptor verkoopt? Want ik heb ergens gelezen dat er verschillende versies bestaan, weet alleen niet of dit klopt.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Outlandos schreef op zaterdag 24 november 2007 @ 21:06:
[...]
Maar hoe weet ik of een winkel de oude of nieuwe versie van de 74GB Raptor verkoopt?
Men neme de telefoon of men gebruike een emailprogramma en vraag het de shop.

En er zijn vast wel vergelijkende testen te vinden wat betreft HD's zoals http://www.storagereview.com/ www.tomshardware.com etc.

[ Voor 18% gewijzigd door Guardian Angel op 24-11-2007 21:23 ]

ARME AOW’er

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-02 07:38
Ik zou geen raptor meer kopen. Herrie dingen en bovendien worden ze door veel nieuwe 7200 drives al ingehaald. Ja de accesstijd is lager maar dat is maar in een paar gevallen handig.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:36

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Outlandos schreef op zaterdag 24 november 2007 @ 21:06:
[...]

Ja, je hebt gelijk, 150GB is ruimzat! Maar hoe weet ik of een winkel de oude of nieuwe versie van de 74GB Raptor verkoopt? Want ik heb ergens gelezen dat er verschillende versies bestaan, weet alleen niet of dit klopt.
Dit klopt. De WD740ADFD is de nieuwe versie.

• outlandos
lowfi schreef op zaterdag 24 november 2007 @ 21:28:
Ik zou geen raptor meer kopen. Herrie dingen en bovendien worden ze door veel nieuwe 7200 drives al ingehaald. Ja de accesstijd is lager maar dat is maar in een paar gevallen handig.
Ik denk toch de Raptor over te slaan, want die zijn, zoals lowfi hierboven al zegt, ingehaald door de nieuwe 7200 drives.

De Samsung F1 750GB 32MB Cache neem ik zoiezo.

Maar daarbij wil ik eigenlijk nog 2 kleine snelle schijven in raid-0 hebben om Windows mee te booten en voor games op te gooien, iemand aanraders of eventueel een goed alternatief?

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Outlandos schreef op zondag 25 november 2007 @ 03:18:
[...]
Maar daarbij wil ik eigenlijk nog 2 kleine snelle schijven in raid-0 hebben om Windows mee te booten en voor games op te gooien, iemand aanraders of eventueel een goed alternatief?
http://tweakers.net/benchdb/suite/13

ARME AOW’er

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-02 14:13
Wel, je koopt de pc pas over twee maanden. Ik stel voor dat je die twee maanden gebruikt om her en der wat reviews te lezen en de ontwikkelingen op prijs/prestatie gebied bijhoudt. Dan weet je op het moment dat je wilt bestellen precies wat je hebben moet :)

Een tip: sta niet alleen stil bij de prestaties van de HDD zelf (ligt tegenwoordig allemaal erg dicht bijelkaar) maar ook hoe je met jouw gebruik het beste de disken kunt indelen (lees: de load zoveel mogelijk verdelen). Succes.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.