[P5K-E] onboard LAN werkt niet?!

Pagina: 1
Acties:
  • 1.473 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• f1r3b4ll
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:24
Een paar dagen geleden heb ik mijn oude P5B Deluxe vervangen door een P5K-E WiFi/AP. Het systeem loopt als een zonnetje, maar de onboard LAN werkt niet. Hij zoekt naar een netwerk en geeft daarna aan dat de netwerkkabel niet is verbonden. Dit gaat eindeloos door. De lampjes op de switch en achterop het moederbord gaan aan-uit-aan-uit etc.

met het tooltje Virtual Cable Tester wat bij de drivers zat heb ik de kabel doorgemeten. Hij geeft aan dat een aantal pairs "short" zijn, wat zou moeten duiden op kortsluiting. Ik ben de complete netwerk bekabeling langsgelopen van de meterkast tot aan de pc, maar kon geen problemen ontdekken. Ook heb ik een BIOS update uitgevoerd, maar helaas ook zonder resultaat.

Dit is echt een heel gek probleem, aangezien ik nog nooit eerder problemen heb gehad met de netwerk bekabeling hier (en geloof me: ik heb heel veel verschillende systemen hier aangesloten gehad).

Ook op GoT / Google is er niets over te vinden, dus zou dit kunnen duiden op een kapot moederbord?

Dank u! _/-\o_

πŸ‡³πŸ‡± πŸ”‹ Marstek Venus E v3 | EMS xxx, BMS xxx, App vxxx | HW P1 | Marstek CT003 P1 | β˜€οΈ14kWp zuid-west+noord-oost

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

UitdrijvΓ»rrrr!

Wat als je m cross-cabled met een andere PC of laptop, om ieder geval bekabeling uit te sluiten?

• f1r3b4ll
Exorcist schreef op zaterdag 24 november 2007 @ 18:26:
Wat als je m cross-cabled met een andere PC of laptop, om ieder geval bekabeling uit te sluiten?
heb even via een cross cable de pc op de laptop aangesloten, maar zonder resultaat. Geen knipperende lampjes, geen ping... helemaal niets!!! Ik weet even niet meer waar ik het moet zoeken. Ik bereid me voor op een RMA. :'(

πŸ‡³πŸ‡± πŸ”‹ Marstek Venus E v3 | EMS xxx, BMS xxx, App vxxx | HW P1 | Marstek CT003 P1 | β˜€οΈ14kWp zuid-west+noord-oost

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:32

Dima_2005

T.net-verslaafde

Kijk of onboard LAN bij BIOS aanstaat :)

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

• f1r3b4ll
Dima_2005 schreef op zaterdag 24 november 2007 @ 19:43:
Kijk of onboard LAN bij BIOS aanstaat :)
duh! |:( die heb ik als eerste gecheckt! 8)

• f1r3b4ll
iemand? anders gaat ie morgen terug naar de winkel.

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-11-2025

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Die Diagnostic tooltjes bij de driver zelf zitten er niet vaak naast.
Wat gebeurd er als je in een command prompt 127.0.0.1 probeert te pingen?

Waarschijnlijk is ie gewoon defect ja. Ik heb heel wat PC's gebouwd en heb het maar een tweetal keer meegemaakt ofzow dat een bord vanuit de fabriek al een kapotte onboard NIC had.

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• f1r3b4ll
DJ_The_SP schreef op zondag 25 november 2007 @ 23:47:

Waarschijnlijk is ie gewoon defect ja. Ik heb heel wat PC's gebouwd en heb het maar een tweetal keer meegemaakt ofzow dat een bord vanuit de fabriek al een kapotte onboard NIC had.
ga ik morgenvroeg checken! daarna kom ik er hier op terug.

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

UitdrijvΓ»rrrr!

f1r3b4ll schreef op zondag 25 november 2007 @ 23:09:
iemand? anders gaat ie morgen terug naar de winkel.
Het kan dan goed zijn dat deze defect is. Maar, is het dan niet handiger/verstandiger om een simpel netwerkkaartje te kopen? Scheelt je wat weekjes RMA-tijd...tenzij je het bord direct weet om te ruilen.

• f1r3b4ll
Exorcist schreef op maandag 26 november 2007 @ 11:15:
[...]

Het kan dan goed zijn dat deze defect is. Maar, is het dan niet handiger/verstandiger om een simpel netwerkkaartje te kopen? Scheelt je wat weekjes RMA-tijd...tenzij je het bord direct weet om te ruilen.
daar heb je gelijk in, maar het gaat mij om het principe. als ik een nieuw product koop, verwacht ik dat dat 100% in orde is. Zo niet, dan verwacht ik van de winkel / fabrikant dat dit kostenloos wordt omgeruild tegen een ander exemplaar.

• f1r3b4ll
DJ_The_SP schreef op zondag 25 november 2007 @ 23:47:

pingen naar 127.0.0.1 gaat goed. Maar wat wil dit zeggen? 127.0.0.1 is toch een loopback adres en gaat buiten de netwerkkaart om toch? Ik zie tijdens het pingen geen lampjes knipperen op de netwerkkaart. Het enige wat deze doet is verbinding maken > uit > verbinding maken > uit etc.

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

UitdrijvΓ»rrrr!

f1r3b4ll schreef op maandag 26 november 2007 @ 13:34:
[...]

daar heb je gelijk in, maar het gaat mij om het principe. als ik een nieuw product koop, verwacht ik dat dat 100% in orde is. Zo niet, dan verwacht ik van de winkel / fabrikant dat dit kostenloos wordt omgeruild tegen een ander exemplaar.
Ja, dat ben ik dan ook met je eens. Bij sommige winkels sta je dan alleen uren te wachten om een product om te ruilen, zo zonde van je tijd :).

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-02 21:21

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

f1r3b4ll schreef op maandag 26 november 2007 @ 13:47:
[...]

pingen naar 127.0.0.1 gaat goed. Maar wat wil dit zeggen? 127.0.0.1 is toch een loopback adres en gaat buiten de netwerkkaart om toch? Ik zie tijdens het pingen geen lampjes knipperen op de netwerkkaart. Het enige wat deze doet is verbinding maken > uit > verbinding maken > uit etc.
als jij op die bewuste netwerkkaart kunt pingen naar 127.0.0.1 is hij NIET kapot !
en werkt hij dus ook.

dan zit er ergens anders iets fout , route etc

[ Voor 4% gewijzigd door CrankyGamerOG op 26-11-2007 14:23 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

hoe ping je op een netwerkkaart. Dit is echt onzin wat je roept hier. Als je pingt naar 127.0.0.1 doe je helemaal niks met je netwerkkaart hoor.

• f1r3b4ll
TrailBlazer schreef op maandag 26 november 2007 @ 14:40:
hoe ping je op een netwerkkaart. Dit is echt onzin wat je roept hier. Als je pingt naar 127.0.0.1 doe je helemaal niks met je netwerkkaart hoor.
volgens mij heb je gelijk. je kunt ook pingen naar 127.0.0.1 zonder netwerkkaart lijkt mij. Maar ik weet genoeg. Het bord gaat vandaag nog terug naar de winkel!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

UitdrijvΓ»rrrr!

Een ping naar 127.0.0.1 gaat niet niet via de NIC!

Het is puur om te zien of je TCP/IP stack bijv. niet beschadigd is.

[ Voor 38% gewijzigd door Exorcist op 26-11-2007 14:42 ]

• f1r3b4ll
ik zal bij deze even aan alle onduidelijkheden een eind maken:

na een grondige inspectie van het moederbord bleken 2 pinnetjes van de LAN aansluiting omgebogen te zijn. Deze maakten dus geen contact met de stekker van de UTP kabel. Na het rechtbuigen van deze pinnetjes met een pincet heb ik de Ubuntu live CD opgestart (ik heb de complete PC al uit elkaar liggen omdat ik in eerste instantie het moederbord al wilde opsturen) en Firefox opgestart en een willekeurige URL opgezocht. Dit ging prima.

Hieruit concludeer ik dat er iets mis moet gegaan bij de fabricage / transport van dit moederbord. Ik ben erg blij dat ik het zelf heb kunnen oplossen.

Bedankt voor jullie tips in ieder geval!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:05

Sebazzz

3dp

Je had vroeger altijd van die gele schijven die je in je floppydisk kon duwen voor het vervoer.
Zoiets moeten ze ook maken voor UTP poorten. :)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Verwijderd

Heb net 2x achter elkaar een nieuw moederbord P5K moeten RMA-en met beide keren een defecte LAN-poort. Bios settings waren goed. Waarschijnlijk een structureel Asus P5K probleem.
Ook mooit eerder zoiets meegemaakt. Begrijp er dan ook niets van

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

klinkt als een rotte reel met RJ45 female connectors. Die worden natuurlijk ook gewoon per 1000 ingekocht bij een chineze amabachtsman. Toevallig werden erbij deze reel voornamelijk dit type mobo gemaakt. Zal wel niet in de QA zitten ethernetpoort testen. Het zal ook niet vaak voorkomen dat zo'n passief element stuk is denk ik. In ieder geval zullen zij wel vertrouwen op de QA van de toeleverancier.

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:11
ik heb er nu al 3 op me werk gehad die niet werken, zelfs 2 achter elkaar |:(
heeft er iemand een idee om het te fixen of is het echt een probleem van een rot dingetje op het mobo?
bij mij is het trouwens zo dat de kaart in windows niet herkend wordt en dat er geen lampjes gaan branden

• 3V3RT
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
*bump

ik heb een soortgelijk probleem als de TS maar dan, dat m'n internet verbinding tergend traag is.
De Virtual Cable tester (CDT test bij de attansic driver) geeft aan dat 2 van de 4 lijnen short zijn.
Kan iemand mij uitleggen wat hiermee bedoeld wordt. Tweede vraag is dan, dit zou toch niet moeten uitmaken voor de snelheid van m'n netwerk aangezien de andere 2 lijnen wel werken.
Note : dit netwerk euvel heb ik dus ook gekregen nadat ik een nieuwe pc had aangeschaft met daarin het bewuste asus p5k moederbord.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

je hebt niet voor niks 4 lijnen lijkt me he. Het zal wel beteken dat 2 van de 4 paren niet lekker zijn. Het kan zijn dat je dan slechts honderd mbit haalt. Maar de kans is ook groot dat je allerlei problemen hebt met paketten die niet goed aankomen. Dit zou je moeten kunnen zien met wat diagnostics van je netwerkkaart.

• 3V3RT
  • Nu online
ik heb nul send of recieve errors volgens m'n network utility.
Misschien toch maar eens de netwerkkabel vervangen.

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

UitdrijvΓ»rrrr!

3V3RT schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 20:20:
*bump

ik heb een soortgelijk probleem als de TS maar dan, dat m'n internet verbinding tergend traag is.
De Virtual Cable tester (CDT test bij de attansic driver) geeft aan dat 2 van de 4 lijnen short zijn.
Kan iemand mij uitleggen wat hiermee bedoeld wordt. Tweede vraag is dan, dit zou toch niet moeten uitmaken voor de snelheid van m'n netwerk aangezien de andere 2 lijnen wel werken.
Note : dit netwerk euvel heb ik dus ook gekregen nadat ik een nieuwe pc had aangeschaft met daarin het bewuste asus p5k moederbord.
Als ik nu met 8 kleppen ga rijden ipv 16 in mijn auto, kan ik toch ook verwachten dat ik inboet op de snelheid? Daarnaast dien je bij dit soort meldingen éérst je bekabeling te vervangen voordat je post, lijkt me ;)

• Neodymium
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Neodymium

De Baron van 't Westen

*

Edit: Wat een onzin had ik neergezet

[ Voor 91% gewijzigd door Neodymium op 28-02-2008 10:33 ]

N00dlesoup alleen op afhalen (4,29EUR)

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

UitdrijvΓ»rrrr!

Luukland schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 10:32:
*

Edit: Wat een onzin had ik neergezet
Da's nu niet veel beter :+

• 3V3RT
  • Nu online
Wat ik eigenlijk bedoel te zeggen is dat het euvel van een brakke netwerkverbinding gekomen is nadat ik de nieuwe pc in gebruik heb genomen. Het lijkt me sterk dat de 2 pairs tegelijk tijdens het in elkaar zetten van de nieuwe pc kapot zijn gegaan. Daarom zoek ik het ook euvel ook bij de netwerkkaart.

• f1r3b4ll
Even een schopje van dit topic want:

De LAN van m'n Asus P5K-E doet inmiddels weer raar. Na een cold boot, of na het ontwaken uit sluimerstand wordt mijn netwerkadapter niet meer gevonden door XP / Vista. Een herstart lost het probleem meestal wel op. Ik heb beide besturingssystemen geprobeerd, ook de 64-bits versies. Ook andere drivers heb ik geprobeerd maar deze hielpen ook niet.

het lijkt dus een hardware matig probleem te zijn. Herkent iemand dit probleem toevallig? Het is namelijk stront vervelend!!! ;)

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
f1r3b4ll schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 18:13:
[...]
het lijkt dus een hardware matig probleem te zijn. Herkent iemand dit probleem toevallig? Het is namelijk stront vervelend!!! ;)
Ja ook vaak gehad met nieuwe bordjes, gewoon een defect, kan gebeuren. Wel lullig en de keuze om er dan maar gewoon een pci kaartje in te schroeven is dan vaak snel gemaakt.

[ Voor 13% gewijzigd door smvs op 13-03-2008 20:29 ]

• f1r3b4ll
smvs schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 20:28:
[...]

Ja ook vaak gehad met nieuwe bordjes, gewoon een defect, kan gebeuren. Wel lullig en de keuze om er dan maar gewoon een pci kaartje in te schroeven is dan vaak snel gemaakt.
Idd, denk na het lezen van voorgaande replies dat hij nu echt kaduuk is. Gelukkig heb ik nog een P5B Deluxe liggen zodat ik rustig door kan pjoeteren als mijn P5K-E naar RMA is!

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Oud topic, ik weet t, maar ik loop zelf tegen dit probleem aan.
Cold boot geen netwerk, restart en alles werkt.

Nu heb ik inde handleiding zitten bladeren en concludeer dat PCI Slot 2, waar de geluidskaart bij mij inzit, de IRQ deelt met de netwerkkaart. Na een coldboot (als de NIC dus niet is gevonden) kijken in apparaat beheer, dan zoeken naar gewijzigde hardware. De NIC wordt gevonden, met de opmerking geen bronnen beschikbaar.

Mijn gok is dat mijn audiokaart dit probleem veroorzaakt.
Mocht een volgende tegen dit probleem aan lopen check PCI slot 2 eens, verplaats een eventuele kaart die daar in zit naar een ander slot.

(ervaringen met eerdere systemen bleken creative soundblaster vaker moeite te hebben met het delen van IRQ'tjes. Het zou me niet verbazen als dit het probleem is).

"If God wanted us to have unlimited free energy He would have put a giant fusion reactor in the sky"

Pagina: 1