[XP (/vista)] Reboot probleem laptop

Pagina: 1
Acties:
  • 932 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ducksy88
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Ducksy88

Een beetje vreemd; wel lekker

Topicstarter
Mijn laptop heeft een probleempje sinds kort.

Ik had mijn laptop uitgezet, toen verscheen er een schermpje dat 1 vd 2 updates geinstalleerd werden. Prima, laptop ging na de tweede update installatie uit en ik doe m dicht.

Een paar uur later wil ik m opstarten, lijkt allemaal goed te gaan.
Inlog scherm komt, voer username in (wachtwoord hebk niet). Dan komt het...

Het inlog venster verdwijnt, scherm blijf 10 sec zwart met pijltje wel beweegbaar, dan een halve seconde flitst er een BSOD voorbij en dan reboot.

In veilige modus blijft het scherm eeuwig zwart met alleen een pijltje, opstarten met Last Know working Configuration werkt ook niet, geen van alle 'F8-opties' verhelpen het probleem....
Opstarten/booten vanaf CD word ik ook niet wijzer van, enige waar ik dan uit kom is een DOS omgeving, maar daar weet ik geen raad mee.

Het is me wel duidelijk dat het komt door die twee windows updates, daarvoor heeft ie het altijd 100% goed gedaan.

Paar details:
Het is een van oorsprong Vista laptop (Acer 7720), gedowngrade naar XP Pro (engels) SP2. Geen dual-boot keuze tussen Vista-XP maar de Vista partitie ook niet geformateerd). Later Bricopacks Vista Inspirat Ultimate (vista-look voor XP) geinstalleerd. Tevens Novell Zenworks 4.0 om in te kunnen loggen op het school netwerk. Tevens is het sinds twee dagen zo dat wanneer ik op het Novell-inlogscherm op 'shutdown' klik, er hetzelfdfe gebeurd als wanneer ik probeer in te loggen: zwartscherm, heel even BSOD en reboot. De enige manier om de laptop nu nog uit te krijgen is door de powerbutton 7sec in te drukken...

Weet iemand hoe ik op een of andere manier nog in windows kan komen? Of hoe ik dmv DOS nog iets kan redden/fixen?

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:05
Jij gaat op de cd naar de 'recovery console'? Je kan ook repairen (dan krijg je niet een 'dos'-omgeving), zie hier hoe je daar komt (die optie komt in het scherm nadat je de licentievoorwaarden met F8 accepteert).

Mocht je daarna weer in je systeem komen, meteen even naar 'system properties' en daar onder advanced de optie 'automatically restart' bij 'system failure' uitzetten. Dan zie je, als je nog een keer problemen hebt, tenminste de foutmelding waarop hij crashed.

[ Voor 45% gewijzigd door sewer op 24-11-2007 18:27 ]

• Ducksy88

Ducksy88

Topicstarter
Bedankt!

Ik zal het morgen/vanavond even uit proberen!

• Ducksy88

Ducksy88

Topicstarter
Ducksy88 schreef op zondag 25 november 2007 @ 12:52:
Bedankt!

Ik zal het morgen/vanavond even uit proberen!
Goede mogghul,

repair install is uitgevoerd, ging allemaal goed en stap voor stap gedaan wat er op die pagina gevraagd werd.

Maar het probleem is niet verholpen.... Windows start op (XP logo met laadblakje) dan daarna een dof blauw scherm met de mousepointer en dat blijft net zo lang niks doen totdat je 'm maar uitzet na 4 uur....

Ik zit nu te denken aan het volgende:

Op vrij ruimte dmv windows install een extra partitie maken. Op die partitie nogmaals een complete install vna XP zetten. Die dan gebruiken om te booten, eenmaal in windows al mij belangrijke bestanden op externe hdd zetten en vervolgens de hele pleuris bende formateren.

Of zijn er nog minder rigoreuze oplossing te bedenken? Het gaat mij erom dat er een paar bestandjes zijn die ik écht moet hebben voordat ik m formateer...

[ Voor 5% gewijzigd door Ducksy88 op 26-11-2007 11:08 ]

Verwijderd

Ik zou als ik jou was die schijf in een ander systeem hangen, data eraf halen en die schijf HELEMAAL LEEGTREKKEN. Dus partities eraf en killdisk o.i.d. eroverheen. Formatteren moet genoeg zijn maar om helemaal zeker te weten dat die troeploader van visdoos eraf is zou ik m toch killdisken :) Succes en laat t ff weten

EDIT: Dat je die vista partitie niet geformatteerd hebt is hier denk ik de fatale fout ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2007 12:37 ]

• Ducksy88

Ducksy88

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 26 november 2007 @ 12:36:
Ik zou als ik jou was die schijf in een ander systeem hangen, data eraf halen en die schijf HELEMAAL LEEGTREKKEN. Dus partities eraf en killdisk o.i.d. eroverheen. Formatteren moet genoeg zijn maar om helemaal zeker te weten dat die troeploader van visdoos eraf is zou ik m toch killdisken :) Succes en laat t ff weten

EDIT: Dat je die vista partitie niet geformatteerd hebt is hier denk ik de fatale fout ;)
Dan komt er even een hardware vraagje.... die laptop hdd's zijn die gewoon via 'normale' SATA in mn desktop te hangen dan als slave? Dat zijn geen andere connectoren?
Heb namelijk al 200 desktops in en uitelkaar gehaald, maar nog nooit maar 1 laptop van binnen gezien :+

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:05

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat je Vista hebt laten staan is niet erg. Absoluut NIET!! een fatale fout. Als je een normale Vista dvd hebt, herstel dan die installatie. Kan je netjes in Vista om een backup te maken. Hoef je ook niet je hdd eruit te halen (welke indien sata, gewoon als slave gebruikt kan worden in een desktop). Check ook je geheugen even voor de zekerheid.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Verwijderd

Ducksy88 schreef op maandag 26 november 2007 @ 15:37:
[...]

Dan komt er even een hardware vraagje.... die laptop hdd's zijn die gewoon via 'normale' SATA in mn desktop te hangen dan als slave? Dat zijn geen andere connectoren?
Heb namelijk al 200 desktops in en uitelkaar gehaald, maar nog nooit maar 1 laptop van binnen gezien :+
Je kunt bij onder andere Alternate een converter kopen voor laptop HDD's die een IDE interface hebben. Indien je schijf Sata is kun je 'm gewoon in je pc hangen.
Hero Of Time schreef op maandag 26 november 2007 @ 16:19:
Dat je Vista hebt laten staan is niet erg. Absoluut NIET!! een fatale fout. Als je een normale Vista dvd hebt, herstel dan die installatie. Kan je netjes in Vista om een backup te maken. Hoef je ook niet je hdd eruit te halen (welke indien sata, gewoon als slave gebruikt kan worden in een desktop). Check ook je geheugen even voor de zekerheid.
Ik weet niet of het overal fataal is, maar bij mijn installatie startte mijn XP ook niet meer op, waarom weet ik niet maar wat ik wel weet is dat ik de bootloader van vista te zien kreeg (gekraakte) waarop ik kort een fout in beeld kreeg en de pc herstartte. Een vreemde fout, ik MOEST mijn schijf killdisken omdat ik er op geen enkele andere manier meer op kwam. Vreemd maar goed.

• Ducksy88

Ducksy88

Topicstarter
Hero Of Time schreef op maandag 26 november 2007 @ 16:19:
Ik hbe nooit een dvd van Vista gehad bij aanschaf ofzo :? En ik meot ook niet in Vista, maar in XP omdat daar mijn belangrijke shit op staat, ik heb de laptop vrijwel meteen na aanschaf gedowngrade naar XP.

Hoe kan ik mn geheugen checken? Booten met maar 1 van de 2 modules? Aangezien ik nu geen memory check programmatje kan draaien natuurlijk...

Maar ik moet echt een paar bestanden weten te redden. Is het dan mogelijk om op een vrijgedeelte van een schijf een nieuwe partitie aan te maken, daarop nieuwe XP install zetten en als die werkt dan van daaruit even een paar back-up maken en dan vervolgens daarna de hele bende of formateren of killdisken indien nodig?

Of is in een desktop hangen makkelijker / betrouwbaarder?

Verwijderd

Als je nog ruimte over hebt die nog niet toegewezen is dan kun je daar een nieuwe partitie van maken, ik weet het niet zeker maar ik dacht dat ook bij vista je geen partities kunt inkrimpen ed. Je zult dus een partitie moeten verwijderen en hierop opnieuw installeren. Wat me t slimst lijkt is denk ik toch echt ff aan een desktopje hangen indien je geen ruimte hebt die vrij is of als je geen van de partities kunt verwijderen ivm belangrijke informatie.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:38
Ducksy88 schreef op donderdag 29 november 2007 @ 19:56:
[...]

Ik hbe nooit een dvd van Vista gehad bij aanschaf ofzo :? En ik meot ook niet in Vista, maar in XP omdat daar mijn belangrijke shit op staat, ik heb de laptop vrijwel meteen na aanschaf gedowngrade naar XP.
Je kunt als je in Vista geboot bent toch gewoon bij je andere partities? 8)7 Die Vista installatie 'herstellen' (zal alleen MBR fixen zijn) is snelle dan een volledig nieuwe XP installatie...
Hoe kan ik mn geheugen checken? Booten met maar 1 van de 2 modules? Aangezien ik nu geen memory check programmatje kan draaien natuurlijk...
'natuurlijk'? De meeste memory check programmatjes draaien helemaal niet onder Windows, maar booten zelf van een floppy/cd. Je kunt gewoon een bootcd van memtest downloaden.
Maar ik moet echt een paar bestanden weten te redden. Is het dan mogelijk om op een vrijgedeelte van een schijf een nieuwe partitie aan te maken, daarop nieuwe XP install zetten en als die werkt dan van daaruit even een paar back-up maken en dan vervolgens daarna de hele bende of formateren of killdisken indien nodig?
Natuurlijk is dat mogelijk, maar heb je wel een vrij gedeelte (lees: ongepartioneerd gedeelte) dan? Waarom zou je in eerste instantie ruimte ongepartitioneerd gelaten hebben? Als je partities nu de volledige schijf in beslag nemen zou je partities moeten gaan resizen. En dan...
Of is in een desktop hangen makkelijker / betrouwbaarder?
... is in een desktop hangen inderdaad betrouwbaarder, want partities resizen moet je sowieso niet zonder backup gaan doen. ;)

edit:
Overigens kun je met iets als BartPE ook XP van een cd'tje laten booten...

[ Voor 3% gewijzigd door Xander op 30-11-2007 18:52 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Ducksy88

Ducksy88

Topicstarter
Gentlemen,

Ik heb de SATA schijfjes aan mn dektop gehangen en de back-up gemaakt!

Kan ik ze nu het beste formateren vanuit mn desktop of gewoon weer in de laptop terug stoppen, XP cd erin en dan bij de installatie ervoor kiezen om ze te formateren?

Ik hbe net ff gegoogled op killdisk. Een programma'tje om je data uit het universum te laten verdwijnen, maar is dit echt nodig? Zijn daar risico's aan verbonden?

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Het makkelijkste is nu, aangezien hij toch nog in je desktop hangt, daarop de partities te verwijderen, en dan in je laptop te hangen. Kun je dan zelf nieuwe partities aanmaken via de XP-setup.

Verwijderd

Ducksy88 schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 20:39:
Gentlemen,

Ik heb de SATA schijfjes aan mn dektop gehangen en de back-up gemaakt!

Kan ik ze nu het beste formateren vanuit mn desktop of gewoon weer in de laptop terug stoppen, XP cd erin en dan bij de installatie ervoor kiezen om ze te formateren?

Ik hbe net ff gegoogled op killdisk. Een programma'tje om je data uit het universum te laten verdwijnen, maar is dit echt nodig? Zijn daar risico's aan verbonden?
Killdisk is een programma dat alle data op je schijf vernietigd.
In feite is dit geen enkel probleem, maar mocht er een partitie van je fabrikant aanwezig zijn zou ik deze toch laten staan. Sommige fabrikanten doen wel eens moeilijk als deze partitie is verwijdert. meestal is dit een partitie die niet te herkennen is vanuit windows maar alleen vanuit de setup. deze heeft vaak de naam Unknown of PCDATA o.i.d. Deze zou ik laten staan.

In feite is formatteren voldoende.

Succes
Pagina: 1