Verwijderd schreef op maandag 26 november 2007 @ 01:39:
Wat zegt de wet hier eigenlijk over? Ik meen ooit eens te hebben opgevangen dat je dat helemaal niet mag aanpassen ook al is het gelijkwaardig in lichtopbrengst. Want geen keurmerk en zo. En dat terwijl er inmiddels genoeg auto's rondrijden waar led achterlichten in zitten. Maarja dat is fabrieksaf met typegoedkeuring.
Klopt, er is echter niet direct een wet die dit voorschrijft, maar wel 1 dat op een auto alleen goedgekeurde verlichting gemonteerd mag worden. In die goedkeuring is vast gelegt welk type lamp in een fitting hoort, en welk lichtbeeld daarbij ontstaat. In princiepe mag daarom in een fitting voor een ba15 lamp, alleen een ba15 gloeilamp gestopt worden. Het is hetzelfde verhaal als xenonlampen in een halogeen unit.
Echter zijn de goede led-versies in staat om de gloeilamp grotendeels te vervangen, en levert dit nagenoeg geen extra hinder op voor je mede weggebruikers.
De enige lamp waar je wel echt rekening mee moet houden, is het knipperlicht. De knipperfrequentie wordt namelijk bepaald door de balast die op het relais zit (de gloeilampen), en leds veroorzaken een lagere belasting, waardoor de knipperfrequentie omhoog gaat, en eventueel je boordcomputer een storing gaat melden. Dat laatste kan overigens ook gelden voor de andere lampen. Ik weet zo uit m'n hoofd dat Volvo, BMW, Mercedes, Audi en de grotere modellen van VW een dergelijk systeem hebben, maar er zijn tegenwoordig steeds meer auto's waarbij de boordcomputer de werking van de lampen test. Als de auto een dergelijk systeem heeft, dan moet er parallel aan de lamp een balast geplaats worden in de vorm van een weerstand, die evenveel energie verstookt als dat de originele gloeilamp gedaan zou hebben. De webshop die de TS aangeeft, verkoopt de goede weerstanden wel (als ik me goed herinner).
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier