Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Standaard led lampjes op auto >> foto's?

Pagina: 1
Acties:
  • 379 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit te denken om standaard ledjes op mijn auto te doen.
Achterlicht, achter knipperlicht en remlicht.

Gewoon van die standaard vervangers, zoiets:
http://www.leds-buy.nl/ba15s-lamp-leds-rood-p-241.html

Heeft iemand misschien een link/foto van hoe dat eruit ziet?
Zie je de ledjes of is het gewoon een waas van licht?
Zelfbouw is wel mooi, maar kan nergens foto's vinden van de standaard led vervangers.

Verwijderd

Topicstarter
Niemand? :(

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

Wil je net als bmw/mercedes bij hun dure modellen dat je de verschillende ledjes duidelijk kan herkennen, dan moet je ook een nieuwe behuizing voor je lichten kopen.
Ga je "simpelweg" je lampen vervangen door leds dan zal je gewoon een waas zien.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Je hebt het over standaard; daar zit dan vrij weinig EL aan. Ik move je topic naar het vervoers-forum toe.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Verwijderd

Wat zegt de wet hier eigenlijk over? Ik meen ooit eens te hebben opgevangen dat je dat helemaal niet mag aanpassen ook al is het gelijkwaardig in lichtopbrengst. Want geen keurmerk en zo. En dat terwijl er inmiddels genoeg auto's rondrijden waar led achterlichten in zitten. Maarja dat is fabrieksaf met typegoedkeuring.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:38

paQ

job schreef op zondag 25 november 2007 @ 22:41:
Wil je net als bmw/mercedes bij hun dure modellen dat je de verschillende ledjes duidelijk kan herkennen, dan moet je ook een nieuwe behuizing voor je lichten kopen.
Ga je "simpelweg" je lampen vervangen door leds dan zal je gewoon een waas zien.
maar dan nog steeds mooier (imo)
nem de Alfa 166 als voorbeeld (achterknippers)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 26 november 2007 @ 01:39:
Wat zegt de wet hier eigenlijk over? Ik meen ooit eens te hebben opgevangen dat je dat helemaal niet mag aanpassen ook al is het gelijkwaardig in lichtopbrengst. Want geen keurmerk en zo. En dat terwijl er inmiddels genoeg auto's rondrijden waar led achterlichten in zitten. Maarja dat is fabrieksaf met typegoedkeuring.
Was dat niet in België? Daar doen ze wat moeilijker over van die SJonnie bakken met toegevoegd plastic enzo.

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-11 09:01
Klopt je mag je achterlichten wel vervnagen voor led verlichting. Maar dan moet deze wel goedgekeurd worden. Volgens mij Test RDW deze en zorgt voor de goedkeuringen.

Je mag je auto vervraaien. Mits binnen de specs van de auto blijven.
Ingrijpende veranderingen moeten goedgekeurd worden.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-11 17:01

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Klopt, er is echter niet direct een wet die dit voorschrijft, maar wel 1 dat op een auto alleen goedgekeurde verlichting gemonteerd mag worden. In die goedkeuring is vast gelegt welk type lamp in een fitting hoort, en welk lichtbeeld daarbij ontstaat. In princiepe mag daarom in een fitting voor een ba15 lamp, alleen een ba15 gloeilamp gestopt worden. Het is hetzelfde verhaal als xenonlampen in een halogeen unit.
Echter zijn de goede led-versies in staat om de gloeilamp grotendeels te vervangen, en levert dit nagenoeg geen extra hinder op voor je mede weggebruikers.

De enige lamp waar je wel echt rekening mee moet houden, is het knipperlicht. De knipperfrequentie wordt namelijk bepaald door de balast die op het relais zit (de gloeilampen), en leds veroorzaken een lagere belasting, waardoor de knipperfrequentie omhoog gaat, en eventueel je boordcomputer een storing gaat melden. Dat laatste kan overigens ook gelden voor de andere lampen. Ik weet zo uit m'n hoofd dat Volvo, BMW, Mercedes, Audi en de grotere modellen van VW een dergelijk systeem hebben, maar er zijn tegenwoordig steeds meer auto's waarbij de boordcomputer de werking van de lampen test. Als de auto een dergelijk systeem heeft, dan moet er parallel aan de lamp een balast geplaats worden in de vorm van een weerstand, die evenveel energie verstookt als dat de originele gloeilamp gedaan zou hebben. De webshop die de TS aangeeft, verkoopt de goede weerstanden wel (als ik me goed herinner).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-11 22:19
De Audi A6 avant achterlichten vind ik erg mooi

Afbeeldingslocatie: http://www.channel4.com/4car/media/A/audi/A6-Avant/03-large/2005-detail-taillights.jpg

De wijzen komen uit het Oosten!

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
Ik vind die 3.2 ook wel leuk... morgen ze van mij zelfs een TFSI versie van maken :9

U vraagt, wij antwoorden.

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:08
Ben ik de enige die led verlichting irritant vind 's nachts? Net een disco als er geremd word icm zulke verlichting :+

XXXVI

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:40
NoepZor schreef op maandag 26 november 2007 @ 10:53:
De Audi A6 avant achterlichten vind ik erg mooi

[afbeelding]
Die vind ik juist niet mooi ... omdat het verschillende losse ledjes zijn, mooier geweest als het een doorgetrokken streep was

• krietjur
  • Laatst online: 07:37

krietjur

Where am I?

Ik vind die A6 avant achterlichten ook echt lelijk.
Maar ben sowieso geen fan van de led verlichting..

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-11 21:28
ephymerous schreef op maandag 26 november 2007 @ 23:38:
Ben ik de enige die led verlichting irritant vind 's nachts? Net een disco als er geremd word icm zulke verlichting :+
Nee, je bent zeker niet de enige :(. Ander iets: als ik in m'n ooghoek al een ledachterlicht voorbij zie komen zie ik zo'n hele streep lichtjes. Volgens mij knipperen die dingen met een bepaalde frequentie, iets wat je bij een gloeilamp niet ziet omdat die nagloeit.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

KeRsTmAnNeKe schreef op maandag 26 november 2007 @ 23:54:
[...]

Die vind ik juist niet mooi ... omdat het verschillende losse ledjes zijn, mooier geweest als het een doorgetrokken streep was
Ik vind het ook niks. Volkswagen heeft dat ook, ik weet niet of dit de orginelen zijn, maar zoiets: Afbeeldingslocatie: http://www.volkswagen.si/files/si/element/text_pic/1974980926.jpg

Best mooi vormgegeven achterlichten, maar die ledjes. Net alsof ze niet genoeg geld hadden om er voldoende ledjes in te stoppen om er een egaal vlak van te maken.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik vind het juist erg stijlvol, die LED's!

• Don3k
  • Laatst online: 06-09 06:49
Wat ik mooi vind aan een led tov. halogeen is dat ze in 1 keer aangaan, en zelfs nog een fractie eerder. Als ze uit gaan zijn ze ook in een fractie helemaal uit. Halogeen zie je ietsje langzamer opkomen en uitgaan. Vind dit zelf wel een mooi detail van de led. Zit ook te denken om ze te plaatsen, niet voor de lichtbundel (verschilt niet zoveel aangezien mijn achterlichtunit niet helder is).

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11 10:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Zijn deze ook verkrijgbaar voor Skoda rijders?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• jfeelders
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:38

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

Je treft het. Ik heb afgelopen week de grotere broertjes (36-leds) als vervanging van mijn 5/21W achter/remlicht ingebouwd. Dit als onderdeel van een project om meer verlichting van mijn Mazda MX-5 te vervangen. Ik heb een artikel geschreven op http://www.xs4all.nl/~jfeelder/miata/techniekelec.html#leds.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:38

paQ

en hebben die dan een E-keur?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Hydraulik-Phunk
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Tof, geen problemen dus met de weerstand ?

Lijkt me wel interessant voor in mn Impala :)

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• jfeelders

jfeelders

Er wordt geen melding gemaakt van enig keurmerk...

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Volgens mij zit het keurmerk 'm in de lamp/reflectorunits zelf, niet zozeer de gloeilampjes toch ?

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-11 17:01

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Hydraulik-Phunk schreef op maandag 03 december 2007 @ 10:27:
Volgens mij zit het keurmerk 'm in de lamp/reflectorunits zelf, niet zozeer de gloeilampjes toch ?
Klopt, de unit wordt gekeurd met een bepaald type lamp, en krijgt op basis daarvan het e-keur. Voor zover ik weet, voldoen de units met een led-vervanger erin, nog niet, maar dat kan een kwestie van tijd zijn. Het probleem met het e-keur en lampen is, dat het e-keur ook wat zegt over het type lamp dat gebruikt wordt, en dan wel type fitting, voltage en wattage (een 24-volt unit heeft andere e-keur nummers dan dezelfde unit voor 12 volt). Een led-vervanger voldoet dus eigenlijk maar aan 2 van de 3 criteria, en daarnaast is de uitstraalkarakteristiek anders.
Maar aangezien er ook al niet gehandhaafd wordt op koplampunits met xenon (wat in mijn ogen veel problematischer en storender is), zullen leds ook geen problemen opleveren.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

Range rover heeft sinds het 2006 facelift achter ook leds verlichting.
Die rode beneden is gewoon licht. De bovenste is in het midden rodeleds voor remlicht en daarom heen een ring van gele voor de knipperlicht.
Afbeeldingslocatie: http://media.automotive.com/evox/stilllib/land%20rover/range%20rover/2006/5od-4/44.jpg

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-11 22:19
MrAcid schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 00:10:
Ik vind het juist erg stijlvol, die LED's!
Geeft het wat futuristisch vind ik beter dan een aaneengesloten vlak, dan kun je net zo goed een normale lamp plaatsen.

De wijzen komen uit het Oosten!

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Ik denk dat ik vanavond maar weer ff mn digitale portemonnee trek :+

• jfeelders

jfeelders

Dit is misschien ook de plek om wat ervaringen met webshops uit te wisselen. Ik heb mijn eerste bestelling gedaan bij www.leds-buy.nl en daarna bij www.autolumination.com (nog niet binnen). De laatste heeft wel een erg groot aanbod, maar hoge verzendkosten. Wie kent goede (betrouwbare) nederlandse webshops met grote keus?
Pagina: 1