Bandbreedte per gebruikersaccount monitoren

Pagina: 1
Acties:

• wizzkizz
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-12-2025

wizzkizz

smile...tomorrow will be worse

Topicstarter
Ik heb een aantal computers (met openSUSE) waarop ik per individuele gebruiker de gebruikte bandbreedte wil monitoren. Deze gebruikers loggen in via ssh en kunnen dan de machine gebruiken als een socks-proxy server. Ik heb al wel een aantal dingen gelezen over traffic shaping etc., maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Kan iemand mij een schop in de goede richting geven? Monitoren op IP heeft niet zoveel zin, ik wil het echt per gebruiker.

edit: os toegevoegd

[ Voor 4% gewijzigd door wizzkizz op 24-11-2007 19:26 ]

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Real programmers don't document. If it was hard to write, it should be hard to understand.

• jwtje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 31-01 18:30
os? meer info?

• wizzkizz

wizzkizz

Topicstarter
Ohja, was ik nog vergeten te vermelden. Momenteel draait er openSUSE op, maar een andere linux smaak (debian bijv) kan ik er ook zonder problemen opzetten.

Welke "meer info" wil je hebben?

Real programmers don't document. If it was hard to write, it should be hard to understand.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-01 01:49

Sprite_tm

Semi-Chinees

Je kunt geloof ik in iptables ook filteren op eigenaar van het process waar het vandaankomt. Zet daar dus een stel filters op en lees je filters geregeld uit, en je zou moeten weten wie wat verstookt.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• wizzkizz

wizzkizz

Topicstarter
Sprite_tm schreef op zaterdag 24 november 2007 @ 19:40:
Je kunt geloof ik in iptables ook filteren op eigenaar van het process waar het vandaankomt. Zet daar dus een stel filters op en lees je filters geregeld uit, en je zou moeten weten wie wat verstookt.
Als dat zou kunnen, zou dat voor mij genoeg zijn. Ik ga daar eens naar kijken of ik dat tot een werkende oplossing kan bouwen.