Linksys WRT54GL externe antenne

Pagina: 1
Acties:
  • 333 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb met mijn Linksys WRT54GL router praktisch in het hele huis bereik, alleen op een plek waar ik vaak met mn laptop werk is het signaal erg laag (lage snelheid). Ik heb al een andere firmware erin geflashd (tomato) waarmee ik het signaal wat kan boosten, maar dat helpt ook maar beperkt. In een ander topic heb ik gelezen dat een andere antenne beter zal helpen.

Mijn vraag is alleen: wat voor antenne moet ik nemen? Bij computerwinkels heb je antennes voor 5 tot +- 20 euro welke er ong. net zo uitzien als die nu op mn linksys zitten ('stokje'), maar dan wat langer. Deze heb je in 5dB, 7dB, 10dB. Betekent hoger automatisch beter of moet ik ergens specifiek op letten?

Ook heeft mijn router 2 antennes. 1 voor verzenden en 1 voor ontvangen. Ik heb nu even als test zowel verzenden als onvangen via de firmware ingesteld op slechts 1 antenne en dat werkt nog steeds hetzelfde als met 2 antennes. Zal 1 nieuwe antenne dan voldoen of is het toch beter om meteen 2 te kopen?

Verder heb ik meerdere wireless pc's rond de router staan, dus een richtantenne moet ik denk ik niet hebben. Ook moet de prijs een beetje reeel blijven. Dus max. 20-30 euro.

[edit] in de topictitel bedoel ik met 'externe' eigenlijk een 'vervangende' antenne en niet 1 die op het dak staat ofzo ;)

Is deze antenne bijv. geschikt?

[ Voor 11% gewijzigd door Palomar op 24-11-2007 12:25 ]

Verwijderd

De reden dat er 2 antennes opzitten is voor de diversity functie. Normaal zal de hardware zelf beslissen op welke antenne te gaan uitzenden, in de meeste 'geavanceerde' firmware kan je dit ook manueel aanpassen. Ontvangen doet hij altijd op de beide antennes. Zo kan hij multipath storingen gaan elimeneren.

Het is aan te raden je antennes symmetrisch te houden bij gebruik van omnidirectionele antennes, dit is meestal moeilijk.
Een oplossing is dan gewoon slechts 1 antenne aansluiten op je router. Zorg er dan zeker voor dat je zeker niet gaat zenden op de uitgang waar geen antenne aan hangt! Dit kan het einde betekenen van je zendmodule!

Wanneer je echter over gaat naar richtantennes heeft die diversity functie zo goed als geen meerwaarde omdat het risico op fouten door multipath zo goed als onbestaande is.

Ook zijn deze antennes met hoger winstgetal meer richtingsgevoelig, je kan ze wat verdraaien om een beter resultaat te bekomen.

Installeer netstumbler op je laptop en dan kan je gaan experimeten mat de signaal meter!

multipath: het signaal die van je laptop gaan rechtstreeks en bijvoorbeeld nog eens door te weerkaatsen op enkele muren.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2007 23:05 ]

Verwijderd

Kijk anders ook voor een 2e AP in je huis bv de WAP54G

Deze kan je ook als repeater gebruiken dus geen extra kabels. Plaats hem gewoon halverwege je AP en je laptop waar je wil werken.