PC installeert prima, start prima maar na uitzetten ellende

Pagina: 1
Acties:

• RealAlcatraZ
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-05 17:01
Het volgende is het geval:

Systeem:

Core2Quad Q6600
Gigabyte P35-DS3P
2GB GEIL DDR2 800 (2x1GB)
2x 250GB harddisk
Vista home premium OEM

Met een Club3D Geforce 6800GT liep deze pc steeds vast op een .sys file van NVidia. Zonder driver loopt en installeert de pc prima, met of zonder RAID maakt niet uit, maar zodra de NVidia driver geïnstalleerd wordt (de officiële nieuwste voor Vista x86) begint de ellende. 1e keer opstarten gaat prima, maar als de pc uit gaat en weer aan dan is het BSOD met die .sys file.

Andere drivers zijn er niet zo lijkt het, ook oudere drivers geven dit probleem, verwijderen van de driver onder veilige mode lukt, alle bestanden weggooien, prima, maar Windows downloadt zelf gewoon net zo hard de drivers weer en dan begint het weer van voor af aan.

Dus een Sapphire Radeon 2600XT gekocht, pc weer opnieuw geïnstalleerd (helemaal partities verwijderd en opnieuw geformatteerd) eigenlijk precies hetzelfde: alles gaat goed tot de 1e boot nadat de pc echt heeft uitgestaan. Deze keer is het een driver loop volgens het BSOD.

RAID of niet RAID maakt niet uit, andere harddisks, voeding, geheugen hebben ook niet geholpen. BIOS update, BIOS reset etc. etc. ook niet.

Wat wel gek is: als de pc vanaf uit aan gaat hoor je eerst 5x een tikje uit de speaker komen, op het moment van de tikjes (ongeveer 1 seconde na elkaar) knippert ook het harddisk lampje 5x mee, tegelijk met de tikjes.
Drives niet aangesloten dan doet hij dit nog steeds, ook spint de dvd speler (zit een brander en speler in) een paar keer op en dan pas hoor je de "alles ok" PIEP! en gaat de monitor aan en boot hij.

Zou het moederbord gewoon stuk zijn en daarom op alle mogelijke videokaarten problemen geven? Er zit een PCI-e voedingsplug op het mobo en die is netjes aangesloten. Verder eigenlijk geen gekke dingen, voeding is een Sharkoon 450W (maar heb ook een 550W getest) en ik weet het nu ècht niet meer. Ik heb nu even geen moederbord liggen om te testen (maar ga ik morgen even proberen ergens te krijgen), maar hebben jullie misschien tips of dingen die ik kan proberen? Ook wordt het systeem niet heet, processor loopt op 35 graden en lijkt me netjes.

Samenvatting:

Andere videokaart helpt niet
Andere harddisks helpen niet
Wel/niet RAID maakt geen verschil
Ander geheugen helpt niet
BIOS update helpt niet
Andere voeding helpt niet

[ Voor 4% gewijzigd door RealAlcatraZ op 23-11-2007 22:33 ]

• Oguz286
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-05 21:44
Ik kan me eerlijk gezegd niets anders voorstellen dan dat het een kapot moederbord betreft als je al die dingen hebt geprobeerd. Een ding wat je zou kunnen proberen is om alle onderdelen uit de kast te halen en gewoon op een tafel/bureau o.i.d. te proberen. Het klinkt raar, maar ik heb wel eens bij een vriend gehad dat de pc IN de kast niet werkte (niet helemaal jouw probleem, i know) maar BUITEN de kast het prima deed. Nogmaals, ik weet 99% zeker dat het je moederbord is, maar proberen kan geen kwaad lijkt me. Succes! :)

• RealAlcatraZ
Oguz286 schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 22:45:
Ik kan me eerlijk gezegd niets anders voorstellen dan dat het een kapot moederbord betreft als je al die dingen hebt geprobeerd. Een ding wat je zou kunnen proberen is om alle onderdelen uit de kast te halen en gewoon op een tafel/bureau o.i.d. te proberen. Het klinkt raar, maar ik heb wel eens bij een vriend gehad dat de pc IN de kast niet werkte (niet helemaal jouw probleem, i know) maar BUITEN de kast het prima deed. Nogmaals, ik weet 99% zeker dat het je moederbord is, maar proberen kan geen kwaad lijkt me. Succes! :)
Wel eens gehoord van die tikjes en dan pas na een seconde of 7-8 echt gaan posten?
Uiteraard zijn alle afstandbusjes goed gemonteerd en niet op plaatsen waar geen gaatje zit. Het gekste is nog dat de installatie prima gaat en Windows helemaal geen problemen geeft totdat de drivers zijn geladen en de pc uit gaat.

Ik ga morgen proberen ergens een ander moederbord te regelen en dat even testen, ga kijken of de uit de kast truc werkt maar meestal heeft dat met afstandsbusjes te maken.

• Oguz286
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-05 21:44
RealAlcatraZ schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 22:57:
[...]
Wel eens gehoord van die tikjes en dan pas na een seconde of 7-8 echt gaan posten?
Uiteraard zijn alle afstandbusjes goed gemonteerd en niet op plaatsen waar geen gaatje zit. Het gekste is nog dat de installatie prima gaat en Windows helemaal geen problemen geeft totdat de drivers zijn geladen en de pc uit gaat.

Ik ga morgen proberen ergens een ander moederbord te regelen en dat even testen, ga kijken of de uit de kast truc werkt maar meestal heeft dat met afstandsbusjes te maken.
Ik heb zelf de DQ6 (verder zelfde hardware als jij) en daarbij heb ik dat helemaal niet. Soms gebeurt het wel eens dat wanneer ik het opstart hij na 2 sec. weer uitgaat maar dat hij daarna uit zichzelf weer opstart. Schijnt normaal te zijn, maar dat van die 7-8 sec. heb ik nooit van gehoord.

Over die afstandsbusjes: bij ons was dat het probleem niet, maar een of ander vaag magnetisch veld, want zodra we het moederbord in de buurt van de kast brachten begon hij spontaan te flippen. Vraag me niet waarom, want ik snap het ook niet 8)7

• RealAlcatraZ
Ik ga er vanmiddag eens mee stoeien want die driver loops blijven vaag want de rest werkt gewoon, zonder videodrivers dus geen enkel probleem, wellicht pci-e slot kapot of één van de verbindingen er naartoe, dan zoek je je ook een ongeluk en dat is volgens mij onvindbaar.

• RealAlcatraZ
Andere bord wat ik hier had liggen bleek ook stuk, stom, want het lag op de stapel "moet nog terug" :P
Ik bestel wel een nieuw, ander merk bord om dat uit te sluiten en ga maandag weer stoeien.
Pagina: 1