Project: Waterchiller in een CM Stacker STC-T01

Pagina: 1
Acties:
  • 3.508 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oshiro
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-09 21:24

oshiro

Chill, dude.

Topicstarter
Zoals enkelen misschien al weten ben ik al een tijdje (een jaar ongeveer...) bezig met het bouwen van een waterchiller. Van bouwen is het eigenlijk nog niet echt gekomen, ik ben nog steeds bezig met het ontwerpen, al heb ik wel wat kleine dingetjes gedaan.

De ingrediënten van de contraptie:
  • Compressor: Danfoss NL11F
  • Condensors: 2x ND50F
  • Warmtewisselaar: spiraal in reservoir
  • Zuigleiding-vloeistofleiding warmtewisselaar: 10mm OD pijp in 15mm OD pijp, zuigleiding binnen, vloeistofleiding buiten
  • Thermostaat: Dixell XR20C
De compressor en condensers heb ik al liggen, binnenkort bestel ik wat leiding en andere benodigdheden (iemand iets meebestellen, misschien?).

Hier een schema van wat ik, met hulp van unknown_road, in elkaar heb geflanst:
Afbeeldingslocatie: http://i141.photobucket.com/albums/r68/oshiro1/Phase%20change/206c6283.jpg
Ik ben er nog niet uit of ik een TEV ga gebruiken. De efficientie met een TEV is wel groter dan met capillair, omdat de hele HX volgedumpt wordt met koelmiddel. Dus de kans is groot dat ik toch voor een TEV ga.

Koudemiddel ben ik ook nog niet uit: het wordt R134a of propaan. Het hangt er vanaf welk gas de laagste temperatuur met toelaatbare drukken geeft, bij een bepaald koelvermogen.

Hier zoek ik dus nog wat meer informatie over. Een TEV voor R134a is waarschijnlijk anders dan voor R290. Op de site van Danfoss kan ik überhaupt geen TEV voor R290 bij dit vermogen vinden. Het zou handig zijn wanneer ik geen grote onderdelen hoef te vervangen als ik wil experimenteren met een ander gas. Capillair vervangen of inkorten is geen probleem, maar een nieuwe TEV zou wat meer werk zijn :).

Kunnen jullie mij helpen? En hebben jullie nog andere tips?

“Life is tough, but it's tougher when you're stupid.” - John Wayne | Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TEV geschikt voor r290 is de TX2 r22. r290 in een r134a TEV kan misschien wel werken als je de superheat schroef flink aanpast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oshiro

oshiro

Chill, dude.

Topicstarter
Zo, ik ga dan toch een TEV gebruiken, om te beginnen met een TN 2 van Danfoss, flare x flare. Deze is qua maten helemaal gelijk aan een TX 2, en dmv de flares kan ik hem simpel losmaken en vervangen mocht dat nodig zijn. Flares kan ik maken op m'n vaders werk.

En naar aandleiding van deze post van Haeg in het phase change discussietopic voeg ik naar alle waarschijnlijkheid ook een solenoid toe tussen de pers- en zuigzijde van de compressor.

In principe zou mijn systeem zo compleet zijn. Er komen dus ook nog manometers op, aangesloten d.m.v. capillair. Wat is de beste manier om het capillair met een leiding te verbinden? En heeft er iemand nog eventuele suggesties mbt toevoegingen of wijzigingen aan het systeem?

Edit: Zou ik nog behoefte hebben aan een voorraadvat voor het TEV, een aparte of gewoon een flink groot filterdroger?

Een accumulator heb ik niet nodig denk ik, door de warmtewisselaar tussen de vloeistofleiding en de zuigleiding. Dat zou alleen maar weggegooide energie zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door oshiro op 25-11-2007 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oshiro

oshiro

Chill, dude.

Topicstarter
Na een tijdje wachten werd vandaag eindelijk een langverwacht pakketje bezorgd.
In de tussentijd heb ik besloten R290 als gas te kiezen, dus heb ik mijn spullen kunnen bestellen:

Een setje manometers:
Afbeeldingslocatie: http://i141.photobucket.com/albums/r68/oshiro1/Phase%20change/329463fe.jpg
Hier zit geen schaalverdeling op voor R290, maar door de meters in te bouwen in een plexiglas ring, kan de schaalverdeling daar alsnog op gemaakt worden.

Een Danfoss TEX2 TEV:
Afbeeldingslocatie: http://i141.photobucket.com/albums/r68/oshiro1/Phase%20change/cf176a0a.jpg
Zoals gezegd, voor gebruik met R290.

Een solenoid:
Afbeeldingslocatie: http://i141.photobucket.com/albums/r68/oshiro1/Phase%20change/1140337e.jpg
Zoals Haeg voorstelde, om het drukverschil tussen hoog en laag op te heffen na een stop van de compressor, zodat deze ten allen tijde weer kan starten.

De rest:
Afbeeldingslocatie: http://i141.photobucket.com/albums/r68/oshiro1/Phase%20change/d0935262.jpg

De compressor en condensers had ik al liggen. Deze heb ik inmiddels bevestigd op een stuk traanplaat:
Afbeeldingslocatie: http://i141.photobucket.com/albums/r68/oshiro1/Phase%20change/bb281371.jpg

De bevestiging van de condensers is gedaan met een stukje aluminium:
Afbeeldingslocatie: http://i141.photobucket.com/albums/r68/oshiro1/Phase%20change/71f733a0.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i141.photobucket.com/albums/r68/oshiro1/Phase%20change/907027e9.jpg

Met fans:
Afbeeldingslocatie: http://i141.photobucket.com/albums/r68/oshiro1/Phase%20change/db3e6ddd.jpg

De fans zijn van SilenX:
SilenX iXtrema PRO IXP-76-18
Afmetingen: 120 x 120 x 38 mm.
Vermogen: 2,88 Watt
Toerental: 1400 RPM
Luchtverplaatsing: 151 m³/h
Geluidsniveau: 18dBa

Twee van deze fans maken dus nauwelijks herrie en verplaatsen toch een behoorlijke bak lucht. Daarnaast zien ze er nog erg gaaf uit. Dat is een belangrijk punt, omdat ik graag wil dat er zoveel mogelijk te zien is van het systeem, als alles klaar is. En wat er te zien is, moet er uiteraard ook netjes uit zien.
De koperen schijf die op de traanplaat ligt, is het begin van het reservoir/warmtewisselaar. Hij is nog niet af, er moet nog een stuk afgedraaid worden, en ik heb er nog iets extra's voor in gedachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05 16:02
Erg netjes man!
ben benieuwd hoe koud je water straks word :D

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oshiro

oshiro

Chill, dude.

Topicstarter
Extera schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 23:41:
Erg netjes man!
ben benieuwd hoe koud je water straks word :D
Thanks! Ik ben er ook wel erg benieuwd naar. Ik hoop het systeem onder 0 te houden met een behoorlijk pittige load. Ik hoop dat de zuigleiding-vloeistofleiding-warmtewisselaar me daarmee gaat helpen. Het zou natuurlijk super zijn om twee grafische kaarten, een dikke processor en misschien nog dingen als northbridge en RAM er mee te kunnen koelen. We zullen zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oshiro

oshiro

Chill, dude.

Topicstarter
Zo, ik heb vandaag weer even wat gedaan. Omdat dit mijn eerste build is doe ik alles rustig aan, ik heb geen reden om te haasten.

Allereerst enkele stukjes pijp en verbindingsmateriaal geprepareerd:
Afbeeldingslocatie: http://i141.photobucket.com/albums/r68/oshiro1/Phase%20change/06718fcd.jpg
En na in elkaar schuiven het resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://i141.photobucket.com/albums/r68/oshiro1/Phase%20change/ef8d4daa.jpg
Een vloeistofleiding-zuigleiding-warmtewisselaar. De eindstukjes zijn gewoon 10-15mm verloopstukjes. Het randje aan de binnenkant is weggevijld. Gegevens:
Zuigleiding binnen, vloeistofleiding buiten
Afstand tussen in- en uitgang vloeistofleiding: ca. 30cm (op aanraden van U_R)

De vloeistofleiding wordt 6mm OD, 4mm ID. Vrij klein dus, maar dat maakt niet uit. De ruimte tussen buiten en binnenwand is slechts 1,5mm, maar dit geeft nog steeds een grotere oppervlakte dan de vloeistofleiding zelf is. Geen enkel probleem dus. Solderen doe ik pas als aller-allerlaatst :)
Nog even een film af kijken, en maar eens gaan slapen. Morgen weer school :r Eerst m'n OV maar eens ophalen :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-09 09:16
oshiro schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 00:51:
[...]

Thanks! Ik ben er ook wel erg benieuwd naar. Ik hoop het systeem onder 0 te houden met een behoorlijk pittige load. Ik hoop dat de zuigleiding-vloeistofleiding-warmtewisselaar me daarmee gaat helpen. Het zou natuurlijk super zijn om twee grafische kaarten, een dikke processor en misschien nog dingen als northbridge en RAM er mee te kunnen koelen. We zullen zien :)
Goed isoleren dan. Warmteverliezen zorgen voor behoorlijk wat meer benodigd koelvermogen. Hoe beter geisoleerd, hoe groter de kans dat je goed onder 0 blijft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gaat de goede kant op zo te zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oshiro

oshiro

Chill, dude.

Topicstarter
Twynn schreef op maandag 07 januari 2008 @ 08:55:
[...]

Goed isoleren dan. Warmteverliezen zorgen voor behoorlijk wat meer benodigd koelvermogen. Hoe beter geisoleerd, hoe groter de kans dat je goed onder 0 blijft :)
Dat ben ik zeker van plan, isolatie kan eigenlijk nooit tè goed :) De koperen schijf wordt ook goed ingepakt aan de onderzijde. Om deze reden heb ik de vloeistofleiding ook buiten gedaan bij de warmtewisselaar. Deze kan zijn warmte dan goed kwijt, ook aan de buitenkant. De zuigleiding hoeft op dat stuk niet geisoleerd te worden.
De TXV komt zo dicht bij de verdamper als mogelijk is, en dat stuk wordt ook goed geïsoleerd. Verder probeer ik de leidingen zo kort mogelijk te houden.
Dank je, goed om te horen van één van de meesters :)
Ik moet nu beginnen met het wikkelen van de spiraal van de verdamper. Dit moet ook erg netjes gebeuren. Alle windingen moeten meteen goed zijn en netjes naast elkaar liggen, omdat opschuiven niet zal werken. Het koper veert dan terug. Ook moet het geheel zo laag mogelijk worden, voor de rest van het systeem is het het beste als het geheel zo laag mogelijk wordt. Voor de zuigleiding-vloeistofleiding-warmtewisselaar maakt het niet zoveel uit, omdat deze zo smal is kan ik hem overal tussen frommelen.
Voor het wikkelen van de spiraal neem ik waarschijnlijk een stuk PVC regenpijp. Hier maak ik een inkeping in waar ik de pijp in leg. Deze kan ik dan naar binnen afbuigen en weer terug naar het begin laten lopen. Ook zorgt de inkeping ervoor dat de boel makkelijk tegengehouden wordt bij het wikkelen.
De top van de spiraal moet iets conisch worden. Aan de bovenkant heb ik minder ruimte. Waarom zal nog wel duidelijk worden :)

[ Voor 10% gewijzigd door oshiro op 07-01-2008 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

mislukt sorry

[ Voor 100% gewijzigd door Haeg op 08-01-2008 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Waarom zit die [weliswaar hele mooie] zuiggas warmte wisselaar in je systeem?
Deze zorgt dan wel voor onderkoeling van de vloeistof voordat ie ingespoten word maar hij warmt ook je zuiggas op,waardoor deze toeneemt in volume en daardoor het rendement afneemt van de compressor.
Ga er maar vanuit dat je de doorlaat een stuk groter moet selecteren van het ventiel.
Ook zal hij een stuk verder open moeten. ik hoop dat het lukt voor je maar ik denk dat je een R22 ventiel moet gebruiken.succes ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hij gebruikt een R22 ventiel Haeg. die zuiggas warmtewisselaar heb ik hem aangeraden omdat TXV's nog wel is de neiging hebben om niet heel erg goed te werken in kleine systemen, teveel koudemiddel in een keer erdoor gooien voordat de TXV zich kan aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oshiro

oshiro

Chill, dude.

Topicstarter
Haeg schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 17:51:
Waarom zit die [weliswaar hele mooie] zuiggas warmte wisselaar in je systeem?
Deze zorgt dan wel voor onderkoeling van de vloeistof voordat ie ingespoten word maar hij warmt ook je zuiggas op,waardoor deze toeneemt in volume en daardoor het rendement afneemt van de compressor.
Ga er maar vanuit dat je de doorlaat een stuk groter moet selecteren van het ventiel.
Ook zal hij een stuk verder open moeten. ik hoop dat het lukt voor je maar ik denk dat je een R22 ventiel moet gebruiken.succes ermee.

[...]
Wat Jurgen zegt, ik heb inderdaad een R22-ventiel. Als doorlaat heb ik 00 gekozen.
Ik ging net even verder, ik heb een deel van de kast gepast bij het systeem. Ik kwam tot de conclusie dat de zuiggaswarmtewisselaar te lang zou worden als ik de bochten onder en boven zou buigen. Daarom gebruik ik ook daar nu soldeerbochtjes voor. Het solderen zal niet in een dagje klaar zijn denk ik :)
Probleem is nu wel dat ik twee soldeerbochtjes tekort kom. En eventueel zou ik er nog meer kunnen gebruiken, om wat andere onderdelen nog compacter te maken. De bochtjes die ik nu heb komen uit Oostenrijk, en ik vind het een beetje onzin om ze daar weer vandaan te halen :P Weet iemand een goed adres in Nederland, of heeft iemand zelf toevallig nog 10mm bochtjes liggen? Ik zou wel geïnteresseerd zijn :D

Verder nog een vraag: ik twijfel waar ik het filterdroger in het systeem zal zetten. Wat is het slimste: tussen de condensors en de warmtewisselaar, of tussen de warmtewisselaar en het expansieventiel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Verwijderd schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 18:55:
hij gebruikt een R22 ventiel Haeg. die zuiggas warmtewisselaar heb ik hem aangeraden omdat TXV's nog wel is de neiging hebben om niet heel erg goed te werken in kleine systemen, teveel koudemiddel in een keer erdoor gooien voordat de TXV zich kan aanpassen.
Ik dacht dat ik in zijn post had gelezen dat hij een TN2 ventiel zou nemen maar dat plan is dus gewijzigd. Excuses.

Is een klein goed geisoleerd vloeistofafscheidertje {accumulator} niet doeltreffender en goedkoper om te maken dan?
Ach wat zit ik ook te zeiken! Ga zo door het ziet er geinig uit, vind het ook leuk dat er weer nieuwe mensen puur hobbymatig weer wat bouwen
Misschien moet oshiro toch eens overwegen om een vloeistofvat te monteren.
Uit een condensor komt geen mooie verzadigde vloeistof uit zonder dampbellen.
Dit houd in dat het ventiel door het mee inspuiten van dampbellen niet optimaal werkt.
Een kingsize droger neemt niet de functie over van een vloeistofvat, een koelinstallatie werkt niet als een cv- installatie
Hier bedoel ik mee dat het koudemiddel niet zo stabiel reageerd als water.
Koudemiddel verandert in een koelsysteem ook wanneer je denkt dat het niet zo is continue van aggregatie toestand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

accumulator is goed punt inderdaad, gebruik die dingen zo weinig dat ik daar niet aan gedacht had. Ik zou ze ook is wat vaker moeten gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oshiro

oshiro

Chill, dude.

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 13:18:
accumulator is goed punt inderdaad, gebruik die dingen zo weinig dat ik daar niet aan gedacht had. Ik zou ze ook is wat vaker moeten gebruiken.
Haeg schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 09:01:
[...]

Ik dacht dat ik in zijn post had gelezen dat hij een TN2 ventiel zou nemen maar dat plan is dus gewijzigd. Excuses.

Is een klein goed geisoleerd vloeistofafscheidertje {accumulator} niet doeltreffender en goedkoper om te maken dan?
Ach wat zit ik ook te zeiken! Ga zo door het ziet er geinig uit, vind het ook leuk dat er weer nieuwe mensen puur hobbymatig weer wat bouwen
Misschien moet oshiro toch eens overwegen om een vloeistofvat te monteren.
Uit een condensor komt geen mooie verzadigde vloeistof uit zonder dampbellen.
Dit houd in dat het ventiel door het mee inspuiten van dampbellen niet optimaal werkt.
Een kingsize droger neemt niet de functie over van een vloeistofvat, een koelinstallatie werkt niet als een cv- installatie
Hier bedoel ik mee dat het koudemiddel niet zo stabiel reageerd als water.
Koudemiddel verandert in een koelsysteem ook wanneer je denkt dat het niet zo is continue van aggregatie toestand.
Een accumulator en vloeistofvat heb ik inderdaad aan zitten denken :) Uiteindelijk in overleg met U_R niet gedaan. Hier even een plaatje van de plaats waar de zuiggas-warmtewisselaar uiteindelijk komt:
Afbeeldingslocatie: http://i141.photobucket.com/albums/r68/oshiro1/Phase%20change/1d488016.jpg
Het gas stroomt van beneden naar boven, en de vloeistof van boven naar beneden. Ik hoop dat al het niet-verdampte vloeistof door zijn gewicht naar beneden zakt, en onderin blijft staan. Als een soort siphon dus. Het verdampt daar, en wordt via de bovenkant afgezogen en gaat via een bochtje naar de zuigleiding van de compressor.
Ik wil de pijp van de verdamper echter zo groot maken dat er slechts een minimale hoeveelheid vloeibaar koudemiddel overblijft. De spiraal bevat zoals het er nu naar uit ziet rond de 5 meter leiding van 10x1.
Verder hoop ik dat de koude zuigleiding het resterende gas in de vloeistofleiding op zijn oppervlak laat condenseren. Dat stroomt dan door z'n gewicht ook weer naar beneden en verzamelt zich onderin de warmtewisselaar en stroomt door naar het filterdroger.
Ik heb dus besloten het filterdroger ná de warmtewisselaar te plaatsen, omdat deze vloeistof moet filteren :) Na de warmtewisselaar zal er meer vloeistof aanwezig zijn dan ervoor.

Nu ben ik uiteraard slechts een hobbyist en een beginner. Ongetwijfeld zal er iets niet kloppen aan mijn logica :D Ik zou het graag horen als het slimmer is om iets te veranderen, want nu kan het nog :)

Nog een foto van de "drivebay-houders" van de kast, met de condensors er tussen:
Afbeeldingslocatie: http://i141.photobucket.com/albums/r68/oshiro1/Phase%20change/9fb8e183.jpg

Ik ga zometeen een mal maken om de verdamper omheen te wikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Als ik je kastje zo zie met als die koelspulletjes erbij beginnen mijn handen weer te jeuken.
Ik vind het heerlijk dat gepriegel op de vierkante decimeter.
Ik vrees alleen dat ik voorlopig geen tijd ervoor heb ik ben namelijk voor mezelf begonnen in de koeltechniek.
Dit is ook de reden dat ik waarschijnlijk wat meer ga posten op dit forum als ontspanning na het maken van die }:O facturen.
Wanneer je geen vloeistofvat gebruikt reageert je ventiel meer als capillair dan als ventiel en is je inspuiting behoorlijk afhankelijk van de vullingsgraad.
Heb je een idee hoe lang je nog bezig bent of heb je geen streef datum?
oshiro schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 14:38:
[...]

[...]

Een accumulator en vloeistofvat heb ik inderdaad aan zitten denken :) Uiteindelijk in overleg met U_R niet gedaan. Hier even een plaatje van de plaats waar de zuiggas-warmtewisselaar uiteindelijk komt:
[afbeelding]
Het gas stroomt van beneden naar boven, en de vloeistof van boven naar beneden. Ik hoop dat al het niet-verdampte vloeistof door zijn gewicht naar beneden zakt, en onderin blijft staan. Als een soort siphon dus. Het verdampt daar, en wordt via de bovenkant afgezogen en gaat via een bochtje naar de zuigleiding van de compressor.
Ik wil de pijp van de verdamper echter zo groot maken dat er slechts een minimale hoeveelheid vloeibaar koudemiddel overblijft. De spiraal bevat zoals het er nu naar uit ziet rond de 5 meter leiding van 10x1.
Verder hoop ik dat de koude zuigleiding het resterende gas in de vloeistofleiding op zijn oppervlak laat condenseren. Dat stroomt dan door z'n gewicht ook weer naar beneden en verzamelt zich onderin de warmtewisselaar en stroomt door naar het filterdroger.
Ik heb dus besloten het filterdroger ná de warmtewisselaar te plaatsen, omdat deze vloeistof moet filteren :) Na de warmtewisselaar zal er meer vloeistof aanwezig zijn dan ervoor.

Nu ben ik uiteraard slechts een hobbyist en een beginner. Ongetwijfeld zal er iets niet kloppen aan mijn logica :D Ik zou het graag horen als het slimmer is om iets te veranderen, want nu kan het nog :)

Nog een foto van de "drivebay-houders" van de kast, met de condensors er tussen:
[afbeelding]

Ik ga zometeen een mal maken om de verdamper omheen te wikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oshiro

oshiro

Chill, dude.

Topicstarter
Haeg schreef op maandag 14 januari 2008 @ 21:32:
Als ik je kastje zo zie met als die koelspulletjes erbij beginnen mijn handen weer te jeuken.
Ik vind het heerlijk dat gepriegel op de vierkante decimeter.
Ik vrees alleen dat ik voorlopig geen tijd ervoor heb ik ben namelijk voor mezelf begonnen in de koeltechniek.
Dit is ook de reden dat ik waarschijnlijk wat meer ga posten op dit forum als ontspanning na het maken van die }:O facturen.
Wanneer je geen vloeistofvat gebruikt reageert je ventiel meer als capillair dan als ventiel en is je inspuiting behoorlijk afhankelijk van de vullingsgraad.
Heb je een idee hoe lang je nog bezig bent of heb je geen streef datum?

[...]
Ik ga door tot het af is :D Ik heb niet echt een streefdatum inderdaad. En het is zeker pielen op de vierkante centimeter... ik moet de voeding zelfs uit elkaar halen (wordt toch watergekoeld, met een andere waterloop weliswaar) wil de boel passen.
Solderen doe ik niet allemaal zelf. Een vriend van mijn vader is leraar op een technische school en maakt als hobby/bijbaan koetslantaarns. Hij kan echt ontzettend mooi solderen, daar ga ik niet voor knoeien. Hij mag het me wel leren :P Maar ik neem mijn tijd.
Ik was laatst begonnen aan het wikkelen van de verdamper. Dit wil me niet echt lukken, de bochten zijn net wat te krap. Daarom voeg ik er een soldeerbochtje aan toe, ziet er veel netter uit.
Omdat een deel van de verdamper conisch gewikkeld moet worden ga ik bij bovenstaande man een houten paaltje afdraaien zodat ik de pijp daaromheen kan wikkelen. Daar moeten we beiden de tijd even voor hebben. Het resultaat moet erg netjes worden, want het einddoel is dat de verdamper zichtbaar is :) Hoe ik dat wil doen blijkt nog wel, maar als je de koperen schijf bekijkt zou het al iets van de sluier op moeten lichten.
Op het moment zoek ik echter nog wat 10mm soldeerknietjes/-bochtjes, maar die kan ik online niet zo 123 vinden. Bochtjes wel, maar om de twee condensers aan elkaar te maken heb ik knietjes nodig :P Anders moet ik twee bochtjes gaan mishandelen. Verder heb ik nog het een en ander gebogen aan materiaal, en zal ik binnenkort eens langs m'n vader z'n zaak gaan om wat flaretjes te maken.

Over het vloeistofvat: zou ik deze zelf kunnen maken? Zo ja, hoe zou ik dat aan moeten pakken? En waar zou ik hem moeten plaatsen in het systeem? Tussen droger en ventiel, of tussen zuiggaswarmtewisselaar en droger? Of is het slimmer om de droger ergens anders te zetten?
Het grootste probleem is op dit moment de ruimte. Een Stacker lijkt op het eerste gezicht een flink ding, maar dat valt toch vies tegen. Daarom mijn respect voor Haeg, voor de chiller in een Lian Li PC60 en de direct die en chiller in de PC78 :D _O_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-06 11:37
oshiro schreef op maandag 14 januari 2008 @ 21:52:
[...]
Over het vloeistofvat: zou ik deze zelf kunnen maken? Zo ja, hoe zou ik dat aan moeten pakken? En waar zou ik hem moeten plaatsen in het systeem? Tussen droger en ventiel, of tussen zuiggaswarmtewisselaar en droger? Of is het slimmer om de droger ergens anders te zetten?
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/NgMfZxcyxr9ptnPd8itJ2YAq/full.jpg

Als je een stuk buis heb dat groot genoeg is kan je wel zoiets maken, 2 buisjes erin en de einde dicht maken.

Ik zou hem gewoon zetten op de plaats die het best uitkomt (na de condensor natuurlijk). Ik denk niet dat het echt verschil maakt of je hem voor of na de warmtewisselaar zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oshiro

oshiro

Chill, dude.

Topicstarter
Zo, het wordt ook eens tijd dat dit topic een schop krijgt :D
Ik ben de afgelopen tijd ook bezig geweest met een ander projectje:
Afbeeldingslocatie: http://s141.photobucket.com/albums/r68/oshiro1/th_a30d857c.jpg
Hij staat er inmiddels weer ietsje anders bij (achtergrondjes van de zijschildjes zijn anders) en ik wacht nog op een FMF uitlaat en demper. Aan het eind van het seizoen worden de wielen uitgespaakt, de naven afgedraaid, de velgen gepoedercoat en de handel weer opnieuw ingespaakt met roestvaststaal-spaken. :)

Ik heb weer wat spulletjes voor de chiller binnen ook, waaronder een receiver. De receiver is behoorlijk groot voor het systeem, maar het is een mooie kant-en-klare oplossing, en voor het geld bouw ik er niet zelf een...
Ik moet binnenkort even bij iemand langs om een flare-setje op te halen. Dan kan ik de TXV en het filterdroger (en misschien ook de solenoid) in het systeem maken. De spiraal van de warmtewisselaar moet ik nog steeds wikkelen. De bovenkant moet licht conisch worden, dus ik moet een houten paaltje afdraaien waar ik het koper omheen kan wikkelen, maar dat komt goed. Ik heb ook besloten dat ik de secundaire waterloop (passief gekoelde, niet de waterchiller-loop) over de persleiding laat lopen, als een soort watergekoelde condenser. Het zal waarschijnlijk weinig uitmaken, maar tijdens de pulldown is het water van die loop nog koud, en dan kan het misschien nog ietsje schelen :) Ik ben ook van plan om een fiberglas huis te maken voor de manometers, die dan bovenop de kast komen te liggen.
Al met al heb ik dus niet erg veel uitgespookt, maar het was al duidelijk dat dat zo zou gaan aan het begin van dit topic :D. Anyway, het systeem staat er nu zo bij:
Afbeeldingslocatie: http://s141.photobucket.com/albums/r68/oshiro1/Phase%20change/th_23042008079.jpgAfbeeldingslocatie: http://s141.photobucket.com/albums/r68/oshiro1/Phase%20change/th_23042008080.jpg
Alle plaatjes zijn klikbaar.

Ik wil alle op- en aanmerkingen of andere spuisels van jullie horen :D

[ Voor 7% gewijzigd door oshiro op 23-04-2008 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
Zo, da's inderdaad een behoorlijk grote buffer. Nouja, kun je wel het systeem goed vullen en de grote verschillen in load opvangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oshiro

oshiro

Chill, dude.

Topicstarter
Twynn schreef op donderdag 24 april 2008 @ 08:33:
Zo, da's inderdaad een behoorlijk grote buffer. Nouja, kun je wel het systeem goed vullen en de grote verschillen in load opvangen :)
Inderdaad. Deze receiver kostte me maar 20 euro, en als ik van koper een kleintje in elkaar had gesoldeerd was ik minimaal het dubbele kwijt, en het resultaat zag er nog niet half zo netjes uit. Als hij maar groot genoeg is zal het wel werken, en deze is zeker groot genoeg :) Hij is 0,88 liter, en de kleinste die ik kon vinden.
En het zou best kunnen dat er grote verschillen in load op kunnen treden, met triple of quad SLI en een quad-core kan het verschil tussen idle en load best flink zijn. Het water zal wel deels bufferen, maar een grote receiver kan geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
oshiro schreef op donderdag 24 april 2008 @ 12:12:
[...]

Inderdaad. Deze receiver kostte me maar 20 euro, en als ik van koper een kleintje in elkaar had gesoldeerd was ik minimaal het dubbele kwijt, en het resultaat zag er nog niet half zo netjes uit. Als hij maar groot genoeg is zal het wel werken, en deze is zeker groot genoeg :) Hij is 0,88 liter, en de kleinste die ik kon vinden.
Het ziet er inderdaad ook netjes uit zo. Daar kun je gewoon zelf niet tegen solderen.
En het zou best kunnen dat er grote verschillen in load op kunnen treden, met triple of quad SLI en een quad-core kan het verschil tussen idle en load best flink zijn. Het water zal wel deels bufferen, maar een grote receiver kan geen kwaad.
Ik denk eerder dat je tijdens je pulldown grote capaciteit nodig gaat hebben. Daarna zal de load wel redelijk stabiel blijven (in vergelijking met de eerste fase dan) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oshiro

oshiro

Chill, dude.

Topicstarter
Twynn schreef op donderdag 24 april 2008 @ 15:00:
[...]
Het ziet er inderdaad ook netjes uit zo. Daar kun je gewoon zelf niet tegen solderen.
Precies. En alles komt in het zicht te zitten, zoals nog wel duidelijk zal worden. Dus het is wel belangrijk dat alles er netjes uit ziet.
[...]

Ik denk eerder dat je tijdens je pulldown grote capaciteit nodig gaat hebben. Daarna zal de load wel redelijk stabiel blijven (in vergelijking met de eerste fase dan) :)
Absoluut waar, niet eens aan gedacht :D.
Vooral dan is het water van de tweede loop nog koel, dus misschien helpt die kleine vloeistofgekoelde condenser wel iets. De persleiding zal waarschijnlijk altijd heter zijn dan het koelwater van de passieve loop, dus misschien baadt het niet, maar schaden zal het zeker niet.

Pagina: 1