Zoals enkelen misschien al weten ben ik al een tijdje (een jaar ongeveer...) bezig met het bouwen van een waterchiller. Van bouwen is het eigenlijk nog niet echt gekomen, ik ben nog steeds bezig met het ontwerpen, al heb ik wel wat kleine dingetjes gedaan.
De ingrediënten van de contraptie:
Hier een schema van wat ik, met hulp van unknown_road, in elkaar heb geflanst:

Ik ben er nog niet uit of ik een TEV ga gebruiken. De efficientie met een TEV is wel groter dan met capillair, omdat de hele HX volgedumpt wordt met koelmiddel. Dus de kans is groot dat ik toch voor een TEV ga.
Koudemiddel ben ik ook nog niet uit: het wordt R134a of propaan. Het hangt er vanaf welk gas de laagste temperatuur met toelaatbare drukken geeft, bij een bepaald koelvermogen.
Hier zoek ik dus nog wat meer informatie over. Een TEV voor R134a is waarschijnlijk anders dan voor R290. Op de site van Danfoss kan ik überhaupt geen TEV voor R290 bij dit vermogen vinden. Het zou handig zijn wanneer ik geen grote onderdelen hoef te vervangen als ik wil experimenteren met een ander gas. Capillair vervangen of inkorten is geen probleem, maar een nieuwe TEV zou wat meer werk zijn
.
Kunnen jullie mij helpen? En hebben jullie nog andere tips?
De ingrediënten van de contraptie:
- Compressor: Danfoss NL11F
- Condensors: 2x ND50F
- Warmtewisselaar: spiraal in reservoir
- Zuigleiding-vloeistofleiding warmtewisselaar: 10mm OD pijp in 15mm OD pijp, zuigleiding binnen, vloeistofleiding buiten
- Thermostaat: Dixell XR20C
Hier een schema van wat ik, met hulp van unknown_road, in elkaar heb geflanst:

Ik ben er nog niet uit of ik een TEV ga gebruiken. De efficientie met een TEV is wel groter dan met capillair, omdat de hele HX volgedumpt wordt met koelmiddel. Dus de kans is groot dat ik toch voor een TEV ga.
Koudemiddel ben ik ook nog niet uit: het wordt R134a of propaan. Het hangt er vanaf welk gas de laagste temperatuur met toelaatbare drukken geeft, bij een bepaald koelvermogen.
Hier zoek ik dus nog wat meer informatie over. Een TEV voor R134a is waarschijnlijk anders dan voor R290. Op de site van Danfoss kan ik überhaupt geen TEV voor R290 bij dit vermogen vinden. Het zou handig zijn wanneer ik geen grote onderdelen hoef te vervangen als ik wil experimenteren met een ander gas. Capillair vervangen of inkorten is geen probleem, maar een nieuwe TEV zou wat meer werk zijn
Kunnen jullie mij helpen? En hebben jullie nog andere tips?
“Life is tough, but it's tougher when you're stupid.” - John Wayne | Last.fm