Wireless eerlijk verdelen

Pagina: 1
Acties:
  • 185 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Calvin&Hobbes
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-12-2025
Probleem:
Ik deel samen met mijn huisgenoten de internetconnectie over een wireless router WRT54G v5. Echter regelmatig valt mijn verbinding weg (melding: 'verbinding wordt geherinitialiseerd')als mijn huisgenoot, die dichter bij de router zit, bezig is met video-voip of aan het downloaden is. Pingen naar mijn wireless router levert allemaal time-outs op. :(

Vragen
Is dit software matig op te lossen, moet ik een andere wireless router kopen, dichter bij de router gaan zitten (op de gang)?

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:07
Lijkt mij eerder een rotte accesspoint die reset of een netwerkkaart die niet 100% compattible is.
Standaard is het wifi protocol al gebasseerd op om en om..

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

QoS?

[ Voor 0% gewijzigd door Borromini op 23-11-2007 20:48 . Reden: 2800 posts... Yay ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• m0nkey
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-10-2023
Handleiding ftw! :P Zijn hier al meerdere topics over

/me Te lui is om link te zoeken.
Iets over studentenhuizen, bandbreedte verdelen enzo. :)

• binbero
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-03 16:56
firmware update naar 7.04

lost al je problemen op

• Calvin&Hobbes
Standaard is het wifi protocol al gebasseerd op om en om..
Ja dat had ik wel verwacht, dit probleem lijkt me 1 van de basisprincipes als je een netwerkomgeving opzet.
QoS?
Die optie zie ik wel staan in de instellingen van de router via mac adress kan je die op high/medium/low zetten. Zet ik die van mij op high en die van mijn huisgenoot op low >:) maar dat lijkt me niet echt eerlijk en allebei op dezelfde waarde zetten heeft natuurlijk geen effect.
firmware update naar 7.04
Klinkt makkelijk, ik zit nu op Firmware Version: v1.00.6 en op de website van linksys hebben ze voor v5 Firmware Version 1.02.2 7/02/2007 bedoel je die? Oh en de nederlandse linksys site heeft de versie die ik nu al heb Version 1.00.6

[ Voor 15% gewijzigd door Calvin&Hobbes op 23-11-2007 21:40 ]

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Met QoS zou je in principe bepaalde poorten/protocollen voorrang kunnen geven, en andere weer kunnen 'achterstellen'. Zo kan je de torrentpoorten van je huisgenoot een lagere prioriteit geven, en gamepoorten, enz. Poort 80 (HTTP) kan je bv. prioriteit geven, net als de VoIP poorten (ik heb geen idee welke dat zijn.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Calvin&Hobbes
Borromini schreef op zaterdag 24 november 2007 @ 00:40:
Met QoS zou je in principe bepaalde poorten/protocollen voorrang kunnen geven, en andere weer kunnen 'achterstellen'. Zo kan je de torrentpoorten van je huisgenoot een lagere prioriteit geven, en gamepoorten, enz. Poort 80 (HTTP) kan je bv. prioriteit geven, net als de VoIP poorten (ik heb geen idee welke dat zijn.
Ok goed idee, heb nu HTTP (Port 80) en HTTPS (445) op 'highest' priority gezet, Torrents however is een range van ports en ik kan maar 1 waarde invoeren. Van VOIP weet ik het port nr. ook niet maar wil hem wel op high ( als je een gesprek voert is het zwaar irritant als het vertraagd of onderbroken is).

- heeft dit wel effect op het feit dat de verbinding continu zoek raakt als mijn huisgenoot bandbreed intensief bezig is.
- Voor de wireless router zit nog een alcatel adsl modem, moet hier ook alles ingesteld worden?

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Je modem beslist niet over de pakketten die er binnen komen, dat doet je router - zoals de naam zegt stuurt die het verkeer :). Je modem dient louter en alleen om het signaal om te zetten naar een signaal dat de netwerkapparatuur verstaat (modem = modulator/demodulator).

Wat je signaalverlies betreft, een zwaar belast AP zou vziw geen slechter signaal gaan uitzenden (de signaalsterkte heeft niks met het verkeer te maken).

Het poortenbereik zou je normaal ook moeten kunnen ingeven als 10923:12000 bv., ipv alleen als 10923. Het zou me ten zeerste verbazen als die router geen bereik aanvaardt wanneer je het ingeeft. Er is in ieder geval zat open firmware op de markt die het wel doet :P. Al moet ik zeggen dat de performance daarbij altijd leek in te zakken.

[ Voor 29% gewijzigd door Borromini op 24-11-2007 12:47 ]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:07
Ik zou eerder QoS op protocol instellen en niet op poort.

• Dennizz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-07-2025

Dennizz

pc-70 mod in progress!

Ik denk dat het probleem meer aan het behavior van wifi ligt. Het is een shared medium (net als vroeger een hubje) waar je als het ware weer een CSMA/CD systeem hebt met collisions. Gezien de andere pc/laptop een beter radiosignaal heeft voor de router en ook nog eens veel bandbreedte gebruikt is het alsof je een gesprek probeert te voeren met de router terwijl degene naast je een megafoon heeft ;)

Wat je wellicht zou kunnen proberen, is een tool installeren bij je collega die de upload/download limiteerd maar ik denk dat die op onacceptabele waardes moet staan om echt invloed uit te oefenen.

Kun je het ap niet meer tussen jullie inhangen ?

• Calvin&Hobbes
zou me ten zeerste verbazen als die router geen bereik aanvaardt
k zou eerder QoS op protocol instellen en niet op poort.
De webinterface van Linksys accepteert helaas alleen een range van 0-66535 en het is ook niet eens instelbaar op protocol, heb wel de nieuwste firmware.
..een gesprek probeert te voeren met de router terwijl degene naast je een megafoon heeft..Kun je het ap niet meer tussen jullie inhangen ?
Tja als ik hem verplaats dan zitten de andere met de gebakken peren bovendien heb ik gewoon een goede verbinding als mijn huisgenoot niet bezig is.
Wat je wellicht zou kunnen proberen, is een tool installeren bij je collega die de upload/download limiteerd
Tja wanneer ik niet online zit dan mag hij alle bandbreedte gebruiken, hij betaalt er immers ook voor. Vind het meer een taak van de router om dynamisch de workload eerlijk te verdelen zodra er meerdere mensen online zijn. (is that too much to ask?)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Calvin&Hobbes schreef op zondag 25 november 2007 @ 15:42:
Vind het meer een taak van de router om dynamisch de workload eerlijk te verdelen zodra er meerdere mensen online zijn. (is that too much to ask?)
That is too much to ask van een huis tuin en keuken wireless router ja :)
Als je daadwerkelijk aan bandwidth management wil beginnen (afgezien nog van een wellicht brak RF gedeelte) dan wil je daar ook de geschikte spullen voor hebben.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

DukeBox schreef op zaterdag 24 november 2007 @ 14:20:
Ik zou eerder QoS op protocol instellen en niet op poort.
Zowat alle protocollen hebben hun standaard poorten (zeker wanneer het om de privileged range gaat, 0-1024). FTP gebruikt 20 en 21, HTTP 80, HTTPS 443, DNS 53, en ga zo maar voort. Als jij op protocol kan instellen dan is dat een vooraf gedefinieerd setje poorten in je firmware, niet meer niet minder. Met 'protocollen' die vaak fluctuerende poorten gebruiken zoals gameverkeer en torrentverkeer kan je die dingen niet echt betrouwbaar gebruiken, omdat ze voor elke game weer anders zijn, en niet elke torrent-site lage poorten toelaat, enzoverder.

• AQuaTiX
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-03 20:57
Je kunt ook de dd-wrt firmware erop flashen (zou moeten werken op de v5). Hiermee kun je veel meer dingen instellen. Ikzelf heb hier de release candidates van v24 draaien; werkt perfect. Als je echt geeky aan de gang wilt, kun je ook nog openwrt proberen ;)

[ Voor 13% gewijzigd door AQuaTiX op 25-11-2007 17:08 ]

Pagina: 1