Ha, dat is interessant
Ik heb nu 24/7 mijn al aardig op leeftijd komende desktop aanstaan (een AMD Athlon XP "Barton" op 2 GHz met 2 harddisks erin en een FX5200 videokaart) als mp3 streaming server en fileserver, maar dat verbruikt aardig wat stroom. Ik wil het systeem bovendien uitbreiden met 2 SATA disks in een RAID1 configuratie (mirroring).
Ik heb als zuinig-met-energieproject een jaartje geleden een systeem gebouwd rond een AMD Geode NX1750+ (wat een Socket-A Athlon Mobile processor is, met Thoroughbred-kern op 1400 MHz, TDP = 24 watt) en een Asrock K7S41GX moederbord met geïntegreerde video. Echter, het moederbord heeft een dusdanig brakke BIOS, dat Linux (cpufreqd) er niets mee kan, PowerNow! werkt niet.

Onder windhoos werkt het powermanagement wel redelijk met wat truuks, zo kan ik met een tooltje (RMClock) de multiplier dynamisch terugzetten naar 3 met FSB van 133 MHz wat dus 400 MHz oplevert (in plaats van 10,5 = 1400 MHz) en dat levert meetbaar minder energieverbruik op. Sowieso is de Geode al een aardig zuinige processor met z'n 24 watt TDP, mits het moederbord de benodigde 1,25V voedingsspanning ondersteunt. Ander probleem met het Asrock bordje: APIC werkt niet bij de CPU-spanning van 1,25V die de Geode nodig heeft (zowel Windows als Linux moeten starten met de APIC uitgeschakeld in resp. de HAL.DLL en de noapic/nolapic opstartoptie) en er zit geen SATA op.
Ik kan nu 3 dingen doen:
1. Leren leven met de "broken" BIOS van het Asrock bord, eventueel een echt zuinige voeding erin (Antec EA-380 o.i.d.) en een PCI SATA controller erin. Kosten 6 à 7 tientjes. Eventueel de processor underclocken, door de FSB te verlagen (kan in de BIOS). Het is met afstand de goedkoopste oplossing en 24 watt is nog altijd best zuinig. Met "STOP GRANT" is er onder Linux nog wel wat energiewinst te boeken.
2. Nieuw Asus N4L-VM socket 479 bord erin met een Intel mobile processor, hopelijk is de BIOS van Asus wèl in staat om powermanagement (Speedstep) te doen i.c.m. cpufreqd. Kost natuurlijk wel weer het nodige, want het bord is ruim 100 euro en er kunnen alleen wat oudere types CPU in volgens de compatibiliteitslijst van Asus (B2 en L2 stepping). Celerons moet je er niet in stoppen, die kunnen geen Speedstep, dus moet er een Core Duo of Core 2 Duo in. De laatsten kosten rond de 200 euro en hebben een TDP van 34 watt.
3. Iets bouwen rondom een AMD Athlon X2 BE-2400 2.3GHz (45 watt versie) met een socket AM2-bord en dan vertrouwen op de energiebesparing van Cool'n'Quiet.
Iemand andere oplossing? Tips?
12x 400Wp solar + Enphase IQ7+ op ZZW / Marstek Venus E v153.215 / Marstek CT002 v124 / Homewizard P1 v5.1903 / Domoticz op RPi 3B