Gekraak in geluid met m-audio audiophile usb

Pagina: 1
Acties:
  • 1.402 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ruco88
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-11 23:37
Ik heb al een tijdje het probleem dat na een tijd muziek of geluid luisteren het geluid begint te kraken. Dit had ik met mijn onboard geluidskaart nooit en begon bij de audiophile usb, welke ik juist gekocht heb om betere geluidskwaliteit te krijgen.
Ik gebruik de laatste M-audio drivers op windows xp.
Het probleem doet zich elke keer naar andere tijden voor en bij zowel een grote als kleine latency.
Als ik het afspelende programma pauzeer en daarna weer aanzet is het probleem bijna elke keer verdwenen. Buiten dit blijft het toch erg storend. Ook is het uitgesloten dat het aan de versterker ligt aangezien het ook op de koptelefoon uitgang kraakt.

hier twee opgenomen voorbeelden van het probleem.
http://home.planet.nl/~robercop/gekraak_audiophile.mp3
http://home.planet.nl/~robercop/gekraak_audiophile1.mp3

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Heb ook zoiets dergelijks gehad en bij mij was het opgelost door de subwoofer uit te zetten in mijn driver instellingen

• ruco88
Ik heb mijn speakerinstellingen gewoon op twee speakers staan.
De versterker is gewoon aangesloten op de tulp uitgangen van de geluidskaart.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
ruco88 schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 17:39:
Ik heb mijn speakerinstellingen gewoon op twee speakers staan.
De versterker is gewoon aangesloten op de tulp uitgangen van de geluidskaart.
Ja maar bij mij kon ik 'enable subwoofer uitvinken bij de DTS instellingen....

• ruco88
Aangezien ik alleen stereo gebruik heb ik de S/PDIF in en uit uitgeschakeld. Zodoende heb ik ook geen instellingen hier voor.

• ruco88
Na een tijdje weg geweest te zijn is het probleem weer teruggekomen. Wat me opvalt is dat het zich vooral voordoet als er veel schijfactiviteit is.

• ruco88
Niemand een idee?

Verwijderd

Controleer eerst of de source goed is (muziek op andere PC luisteren). Is dit goed, dan kan er enkel nog wat fout gaan bij het afspelen (stream onderbreking), eventuele omzetting (44kHz->48kHz) van het digitale signaal, bij het omzetten van digitaal naar analoog, en tenslotte in de versterking van dit analoge signaal.
Als je zegt dat het lijkt als de machine het druk heeft, lijkt het wel op stream onderbreking of onvoldoende rekenkracht bij omzetting.

Heb je instellingen om het geluid te resamplen naar 48kHz ? En wat is je muziek source? Kan dat bijvoorbeeld een brakke server zijn met zeer lage transfer of hoge latency?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:09

voodooless

Sound is no voodoo!

Hmm, vreemde dingen in die files.

Ik zie gewoon steeds dat het geluid opeens naar 0 wegvalt, echter niet 100% naar nul, maar met ruis erop. Ongeveer iedere ~25 ms heb je ongeveer 4~5 ms zooi :(

Dan lijkt het me dat we kunnen concluderen dat er geen probleem met de USB verbinding is (je weet maar nooit). Wat het dan wel is... Lastig te zeggen denk ik.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• ruco88
Aan de source kan het niet liggen aangezien het meestal weer goed is als ik de muziek even op pauze heb gezet of het spel heb herstart.
Het vindt ook niet bij de versterker plaats aangezien de ruis ook over de koptelefoon uitgang van mijn geluidskaart is.
Er is geen omzetting van 44kHz->48kHz deze kaart kan het geluid afspelen zonder omzetten.
Onvoldoende rekenkracht kan het ook niet zijn omdat het ook gebeurt als de cpu amper belast is.
Het probleem komt ook voor als de muziek op een andere schijf staat die geen verdere activiteiten heeft.

Als het kraken bezig is kraakt het vanaf elk programma. Als ik bijvoorbeeld een krakend spel heb kraakt mijn muziek ook. Ook als ik het spel uit zet.

[ Voor 12% gewijzigd door ruco88 op 11-02-2008 16:44 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Met andere woorden: het graat kraken zodra er gelezen of geschreven wordt vanaf een bepaalde schijf?

Zoja, dan check eens of je wel DMA op die betreffende schijfcontroler aan hebt staan (bij SATA zal dat geen issue zijn). Update ook ff de chipsetdrivers.

• ruco88
Ik heb al de laatste chipset drivers de schijven waar vaak veel activiteit op is zijn 2 sata schijven in raid 0 op de onboard raid controller (ook met de laatste driver). Het probleem doet zich ook voor als er amper schijfactiviteit is. Als ik een spelletje via dosbox speel gaat het geluid binnen een paar minuten kraken. De kraak verdwijnt als ik het spel een paar seconde op pauze zet.

edit: DMA staat aan

Verwijderd

USB maakt gebruik van de processor, iets om in het achterhoofd te houden. Een applicatie in een dosbox draait vaak in de voorgrond en claimt veel processortijd. Ik zie toch een link tussen de twee. En die onboard raid, gebruikt die dedicated hardware voor de raid, of is het software software raid?

In ieder geval de usb drivers even updaten.

Oh ja - steek de USB geluidskaart ook eens in een andere computer, dan weet je dat het niet de geluidskaart is.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Dan nog, dit mag niet gebeuren. Als je realtime video kan afspelen met geluid terwijl je aan het browsen bent, en in de achtergrond een DVD-ript, moet een beetje USB shit geen enkel probleem zijn. Heb zelf ook en USB kaartje, en dat werkt altijd perfect :)

• ruco88
Het gekraak is niet altijd even hard. Soms is het gekraak veel minder heftig als in de voorbeelden, het blijft echter storend.

Als ik mijn computer enkel een film in HD kwaliteit laat afspelen wat de cpu flink laat werken heb ik bijna nooit last van het gekraak.

Ik heb ook al meerdere usb slots geprobeert echter zonder resultaat.

edit: Het kraken ontstaat nu heel erg vaak, dit terwijl ik enkel met word bezig ben en muziek luister. Van veel schijfactiviteit of cpu belasting is dus geen sprake.

Ik begin er steeds minder van te snappen. 8)7

[ Voor 24% gewijzigd door ruco88 op 11-02-2008 23:47 ]

Verwijderd

Het klinkt inderdaad wel erg vaag zo. Probeer een voor een de componenten uit te sluiten als de oorzaak. Begin eerst met je usb audio kaart op een andere machine in te prikken (gebruik zelfde drivers!) en kijk of het daar ook is. Vervolgens op je eigen machine, even proberen met Ubuntu (ander OS/drivers)?

Verwijderd

Hallo,

Heb je dit probleem ooit opgelost. Ik heb nu hetzelfde.

Thx.

• Jckx
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zo'n soortgelijk probleem had ik ook met mijn Sonica USB geluidskaart van M-Audio. Deze reactie op GoT verhielp het. Misschien werkt dit ook wel bij jou/jullie:
j-w schreef op zaterdag 03 januari 2004 @ 13:17:
Het is opgelost!!!!

Het probleem was dat Windows XP erg koppig steeds de generieke USB Audio driver voor mijn Sonica selecteerde ipv de Sonica driver.

Je kunt Windows XP dwingen de Sonica driver te gebruiker door "properties" van de USB Audio device te selecteren. Dan "Update Driver" te kiezen, dan "Install from a list or specific location", dan "don't search, I will choose the driver to install" en dan "M-Audio Sonica" te kiezen ipv "USB Audio Device"!
(...)

• ruco88
Het probleem komt nog steeds bij vlagen terug. Windows XP gebruikt de goede drivers. Het zou ook een IRQ probleem kunnen zijn. Hier blijken m-audio pci kaarten wel eens last van te hebben als ze geen eigen IRQ krijgen.
Bij mij was het probleem een tijdje heel vaak aanwezig, nadat de usb-controller op een ander IRQ stond was het gekraak veel minder vaak aanwezig.

Een usb apparaat kan naar mijn weten alleen geen eigen IRQ toegewezen krijgen.

[ Voor 10% gewijzigd door ruco88 op 17-02-2008 22:16 ]

• ruco88
Verwijderd schreef op zondag 17 februari 2008 @ 19:40:
Hallo,

Heb je dit probleem ooit opgelost. Ik heb nu hetzelfde.

Thx.
Wat heb je al geprobeert en is bij jou het probleem sinds het begin of is het plotseling gekomen?

Verwijderd

Probleem is er nog steeds. Ik heb het idee dat het met 96 khz vaker voorkomt dan met 48 khz.
Ik gebruik Mediamonkey als audioplayer.
Je kunt in mediamonkey ook bepaalde settings doen met hardware versneller uit/aan maar niets helpt. Suggesties van m-audio zelf over speedstep werkt ook niet.
Ook het gebruik van spid/f ipv rca biedt geen soulaas.

Ik overweeg maar een andere kaart te kopen (zucht).

Groeten rogefali

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-12 08:59
1 Andere PC geprobeerd?
2 Garantie aanspreken en ruilen voor een nieuwe?

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

Pagina: 1