Toon posts:

pc start niet maar door wat?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De pc start niet op tenminste hij start wel alle casefans en cpu fan draaien en van de gpu ook. Ik krijg alleen niet de bijbehorende piep en geen beeld. Het ligt waarschijnlijk niet aan de gpu en ook niet aan dat de speaker van de kast niet is aangesloten. Op het moederbord staat ook stroom, dus ik zou niet weten wat het zou kunnen zijn. Weet iemand dit wel? :o En hij staat op dit moment op een koude kamer en de stroom is eraf geweest en ging er nu weer op is dit het dan misschien dat hij eerst warm moet worden?

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
Heb je de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter al doorgenomen?
Voor de rest kunnen we niets met de info die jij opgeeft. Wat zijn je specs en wat heb je al geprobeerd? Waarom sluit je bepaalde dingen uit?

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:59
Geheugen er opnieuw inprikken, probeer het eerst met 1 module op een andere bank.

Videokaart er opnieuw inprikken.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een e6600 op 3,3 lopen, asus striker extreme, 2 gb corsair dominator geheugen 1066, 8800 GTX van asus en een thermaletake voeding van 750 watt. Dit heb ik kaal proberen op te starten ook met een balk en bios gereset alles, maar hij wil niet verder komen dan dat alle fans gaan draaien en voor de rest niks. En ik had een verhaal gelezen met iets als de spanning er een tijdje af was en dan in een koude kamer dat ie dan niet aan kon gaan daar bezeerde ik dat op. Van die troubleshout wordt ik ook niet echt wijzer, omdat ik zelf mijn probleem daar niet tussen zie staan. Wel zegt de striker extreme dat het nog bij de cpu unit ligt, maar zodra de voeding aan gaat staat ie daar op.

• rafler
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:04
nvm

[ Voor 94% gewijzigd door rafler op 23-11-2007 16:31 ]

• Bitage
Van die troubleshout wordt ik ook niet echt wijzer, omdat ik zelf mijn probleem daar niet tussen zie staan.
Je moet hem ook helemaal doorlopen, alles testen en doen wat daarin staat en pas als dat ook geen effect heeft een topic openen. Het kan aan alles liggen, dus een geval van trial and error.

• William/Ax3
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-05 23:39

William/Ax3

We are Starstuff

Verwijderd schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 16:27:
Van die troubleshout wordt ik ook niet echt wijzer, omdat ik zelf mijn probleem daar niet tussen zie staan......
Ermm srry hoor maar je hebt de trouble shooter dan niet goed doorgenomen. heb je al?
Andere vid kaart geprobeerd?
Zonder vi kaart opgestart?
1 mem bankje erin laten en opstarten en ze zo allemaal 1 voor 1 afgegaan?
Andere voeding?
Hd's etc allemaal van spanning en aansluitingen af gehaald?

[ Voor 11% gewijzigd door William/Ax3 op 23-11-2007 16:38 ]

|WOW Daggerspine | Troll Hunter Axejess |

• rafler
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:04
[Zeik]Offtopic maar het valt me wel op dat er steedts meer mensen, gewoon een topic openen zonder er zelf moeite voor gedaan hebben. En dan vinden die mensen het gek dat dit soort topics gesloten worden, want dan is tweakers een kut forum :).[Zeik]

• Xyzar_
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01-09-2014
nou ga ik toch even Roel's kant kiezen hoor.. goed, er is een FAQ, maar om nou te zeggen dat dat een duidelijke handleiding is om eht probleem te traceren.. het is gewoon een lijst met mogelijke probleempjes en details over een heleboel onderwerpen.

sowieso, hij heeft een PC die he-le-maal niks meer doet, alsof hij dan weet onder welk kopje (geheugen, mobo, whatev) hij moet gaan zoeken...

ontopic:
als je mobo helemaal niet meer piept wordt er dus niet gePOST. dit kan aan een aantal zaken liggen.
Probeer hem eens op te starten zonder andere hardware aangesloten. dus alleen moederbord en processor. (al je losse kaarten eruit, voeding van je HD's en CD/DVD spelers eruit, alles afsluiten dus) Als je mobo en proc nog goed zijn zou hij nu een videokaart of geheugen fout moeten geven. (d.m.v. bios piepjes)
Als het zo werkt kun je een voor een je componenten weer gaan aansluiten en zo achterhalen welk apparaat een probleem geeft. Als hij nog steeds helemaal niks doet kun je het nog proberen met een andere processor, maar de kans zit er dan in ieder geval dik in dat ofwel je proc of je mobo dood is.

Zoals je al aangeeft, een mobo wat niet post wordt volgens mij niet zomaar veroorzaakt door een dooie GPU of niet aangesloten PC speaker :P (het niet aansluiten van speaker, en front audio aansluitingen enzo kan wel andere vage dingen veroorzaken, maar heb nog nooit meegemaakt dat een pc er niet meer door wou opstarten)

overigens:
Voor de duidelijkheid: dit is geen stap-voor-stap probleemoplosser. Het is meer een kwestie van diverse combinaties uittesten en uitproberen. Met je eigen logica kun je bepaalde oorzaken uitsluiten of er juist aandacht op vestigen. Als je er desondanks nog niet uitkomt, open dan een mooi topic
er wordt dus al aangegeven dat eht alleen maar een lijst van mogelijke probleempjes is en dat je zelf moet gaan zoeken. Tevens wordt er aangegevend dat je een topic mag openen als je er echt niet uit komt, wat volgens mij toch wel het geval is... sowieso is het niet voor iedereen vanzelfsprekend om componenten te gaan testen en uitsluiten als er iets niet functioneerd, en ik vind een 'help! hij doet helemaal niks meer'-reactie dan ook wel te verwachten...

• Bitage
@ Xyzar_:

Zijn probleem staat er gewoon in:
* Slaat het wel aan?Als de fans niet draaien of slechts eventjes aanslaan, dan is er mogelijk sprake van een overbelaste voeding of een kortsluiting ergens (zie onder Moederbord bij Conflicten).
* Ontkoppel de voeding van het moederbord en test het met een papierclipje/stroomdraadje op de ATX connector: groene draad doorlussen naar een willekeurig zwarte draad. Zie verder ook dit topic voor meer details: [EL] PC Voeding-tester/gebruik als projectvoeding + pinouts
Heb van de TS nog geen reactie gehad dat hij dit geprobeerd heeft...

Verwijderd

Topicstarter
Bitage schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 19:17:
@ Xyzar_:

Zijn probleem staat er gewoon in:
[...]

Heb van de TS nog geen reactie gehad dat hij dit geprobeerd heeft...
Dit is het niet,omdat de fans gewoon doordraaien en het moederbord gewoon onder stroom staat, maar dit had ik wel gezien. Wel ga ik het hele moederbord uit me kast halen dus wie weet wat ik nog vindt.

Verwijderd

[geen antwoord maar een remark]
Ik heb exact hetzelfde probleem als roel90. Alleen ben ik er al wat verder mee. Ik heb inmiddels (omdat ik er bijna zeker van was dat het hier aan lag, niet waar dus) het mobo ge-RMA't (teruggestuurd naar de winkel), en een nieuwe ontvangen. Verheugd heb ik deze gisteren weer in elkaar gezet. Voor die tijd nog even nieuwe koelpasta gekocht etc etc (ontsmet, schoongemaakt). En toen ik hem aanzette deed hij weer hetzelfde als eerst, ik ben zeker geen ''quitter'' maar begin inmiddels behoorlijk hopeloos te worden. Ik heb nu op 3 verschillende fora mensen gevonden die hetzelfde probleem hebben, maar telkens wordt er ineens gestopt met antwoorden, dus stuur ik PM's naar die mensen om te vragen of ze al weten waar het aan lag.

Ik kan je dus wel zeggen dat het waarschijnlijk niet aan je Mobo ligt maar eerder aan je proc. Ik heb inmiddels ook nieuw geheugen (ook geRMA't zucht) maar nu werkt het nog niet. Het ligt ook niet aan mijn voeding of videokaart, dus vrijwel zeker de processor. Waarom? Geen idee. Maar wat ik me dus ook afvroeg is of jij (roel90) de oorzaak van het probleem al achterhaald hebt?En zoja, wat is het. Want het kost mij namelijk elke keer weer geld (het RMAen) vandaar dat ik deze keer zekerheid wil.

Verwijderd

heb je ook geprobeerd om een keer de processor erop nieuw opgezet. Ik had ook dit probleem en toen heb ik even de processor er opnieuw opgezet en toen die liep die als een zonnetje..
Pagina: 1