Latency

Pagina: 1
Acties:

• tbenschop2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-02-2021
Al een tijdje maak ik muziek op mijn computer. Dat begon al met mijn Amiga 1200 (OctaMED), en nu op de PC.
Alhoewel ik een redelijk snelle PC heb (4400 X2 AMD proc) merk ik dat deze het niet altijd aan kan. In het programma dat ik nu gebruik (FL Studio) heb ik de latency op max gezet (ik meen bijna een halve seconde), maar toch gaat het bij sommige stukken van m'n nummers met horten en stoten.

Ik vroeg me daarom af of een geluidskaart (ik gebruik nu een onboard geluidschip) daar verbetering in kan brengen. Kan dit, zo ja, hoe werkt het? Enkele voorbeelden van kaarten zouden welkom zijn!

Of is de enige mogelijkheid een snellere processor (of efficienter omgaan met de vst-plugins en effecten :)?)

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 27-01 18:21
Geluidskaart kan inderdaad het werk van de CPU overnemen. XFi of SoundBlaster zijn voorbeelden van goede geluidskaarten, maar je kunt het beste zelf hiernaar opzoek gaan ;)

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-02 18:32

voodooless

Sound is no voodoo!

Probeer eerst maar eens ASIO drivers.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• tbenschop2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-02-2021
Ik lees dat ASIO een protocol is om met een hoge snelheid te kunnen communiceren tussen CPU en geluidskaart. Heb je daar een speciale geluidskaart voor nodig die dat kan ondersteunen? Of kan elke geluidskaart overweg met ASIO?

Als je een speciale geluidskaart nodig hebt om gebruik te kunnen maken van ASIO, maakt het dan nog uit welke kaart je neemt? Verschillen de prestaties nog?

• smallboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-02 19:56

smallboy

N/A

De genoemde drivers (asio4all) werken met een heleboel geluidskaarten, ook onboard chips. Probeer die gewoon eerst eens.

[ Voor 0% gewijzigd door smallboy op 23-11-2007 16:15 . Reden: typo ]

• Thennis
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-02 13:26

Thennis

Lachen kan altijd

Dit is wel sterk afhankelijk van je geluidskaart of deze het ondersteund.
Ik heb zelf een Creative XFi, deze ondersteund een zeer lage latency van ongeveer 4ms. Dit gebruik ik met mijn usb-keyboard van m-audio in combinatie met een zeer mooie (en veel eisende) akoustic piano van Native Instruments.
Hierbij is een zo laag mogelijke latency van belang om direct na het indrukken van een toets het geluid te horen. (en ik heb ook een 4400 X2)

[ Voor 3% gewijzigd door Thennis op 23-11-2007 21:54 ]

Pagina: 1