Error Occured in RAID0 array

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
GoT'ters :)

Sinds dat ik gister HDTune draaide om te kijken hoe me schijven presteerde aborte hij halverwege de test. Na een check op de schijf gedaan te hebben, die zit ook in HDTune kreeg ik ook allemaal rode blokjes ipv groene blokjes. Nah oke dacht ik, zal wel loslopen.
Alleen nu komt windows al met meldingen dat er onleesbare gegevens zijn en dat ik CHKDSK moet uitvoeren. Nu heb ik dit gedaan, en windows zegt dat het hersteld is. Alleen als ik me PC nu opstart zegt hij in de BIOS dat bij 1 schijf van me RAID0 in het rood "Error Occured". Me RAID0 array werkt nog wel :P
Tevens zegt Intel Matrix Storage Manager: "A drive in RAID0 volume is failing. Try to backup data immediatly"
Nou vraag ik me af, zou er 1 langzaam doodgaan? Me data heb ik al gebackupped, maar kan het zo zijn dat ik volgende week helemaal niks meer kan. Want indien er zometeen 1 kapt is alles weg.
Wat is wijsheid? De schijven zijn al ruim 3 jaar oud en wil eigenlijk toch wel nieuwe hebben.
Betekend dit dat er 1 zometeen overlijd en dat ik een nieuwe moet hebben?
Systeem staat in sig.

Als r een nieuwe moet komen zat ik te denken aan (2x) een Samsung SpinPoint 500GB SATA2, 16MB en deze weer in RAID0 zetten. Iemand ervaring met deze schijven en werkt dit op me P5B Deluxe met onbaord RAID?. Want me maxtors Diamondmax10 geven al aan het begin van dit mobo problemen.

Betreft hier dus (2x) een Maxtor DiamondMax9 met 160GB SATA 8MB cache.

Thnx :)

• riCHey
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-03-2024
Ik denk inderdaad dat het tijd wordt om een andere harde schijf te gaan regelen... :X

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-02 12:23
Tevens zegt Intel Matrix Storage Manager: "A drive in RAID0 volume is failing. Try to backup data immediatly"
Kennis van mij had dit ook, data gebackupped voor de zekerheid en ja hoor, paar weken later kapot. Lijkt me een goed idee om zoiezo een backup te hebben, maargoed ;)

• ID-College
  • Nu online
Heb ik ook. Heb al een backupschijf sinds mijn 1ste pc. Belangrijke bestanden staan op 1schijf gesynchroniseerd met een andere schijf. Als hij onverwacht was uitgevallen was ik alsnog nix belangrijks kwijtgeraakt. Wou graag weten of ik dit kon repareren of nieuwe moet halen.
Samsungs schijnen goede schijven te zijn vandaar :)

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-02 12:23
Wou graag weten of ik dit kon repareren of nieuwe moet halen.
Samsungs schijnen goede schijven te zijn vandaar :)
Ik denk dat je schijf langzaam aan het doodbloeden is, ben ik bang.

• ID-College
  • Nu online
Gevoel had ik ook. De rode blokjes zijn net als kanker over de hele schijf uitgezaaid. Na een check blijft dat ongeveer een kwart rood is van de hele schijf. Betekend dit dat dit langzaam verderzaait totdat ik hem weg kan gooien? :)

Verwijderd

Je hebt gewoon een paar bad sectors op één schijf. Omdat RAID0 geen redundantie biedt, krijg je dan gelijk meldingen van Windows. RAID heeft opzich niet veel te maken met je probleem, je hebt gewoon een disk die bad sectors heeft die je moet vervangen of repareren (sector remapping).

Kijk ff of je garantie hebt. Als je de data van je RAID0 disk wilt behouden zul je die moeten backuppen. Je kunt de hele RAID0 array backuppen of alleen de foute disk. Bij dat laatste zul je een low-level backup moeten maken op sector niveau, dus niet op partitie-niveau! Gewoon elk nulletje en eentje over naar een andere disk (of imagefile).

• ID-College
  • Nu online
Kreeg steeds meer meldingen.
Heb de data eraf gehaald, en deze was nog niet. Verder is de garantie al verlopen. (feb 2004 is hij uit)
Heb maar meteen 2 nieuwe gehaald, was toch een gezeik met die maxtors en maken hoop herrie.
Heb nu 2 samsungs SpinPoint 166T. Draait weer als een tiet, en is zelfs sneller + meer opslag :D
Toch bedankt jongens.!
Pagina: 1