processor wil niet IDLE worden

Pagina: 1
Acties:

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

Topicstarter
Ik heb naar aanleiding van het topic over het verlagen van de idle temp. op een asus a7v, dit ook geprobeert. Maar het werkte niet bij mij.
Nu heb ik eens gekeken met Systeemmonitor van windows, naar het processor gebruik.
En als ik ALLES afluit in windowsME behalve Asus prob en systeemmonitor. En ik stop zelfs met het bewegen met mijn muis... Dan word de CPU nog voor 55% gebruikt. Kortom hij wil niet IDLE worden.
Wat is hier de oorzaak van, en wat kan ik eraan doen. Zodat de CPU gewoon IDLE kan worden en dus af kan koelen als ik hem niet gebruik

Geen inspiratie

• mjax
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-07 20:20
Had ik ook last van toen die klote SystemRestore nog draaide. Toen ik die eenmaal af had gezet, ging ie netjes naar de 0-1% idle CPU.

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-08 22:39
Ik heb ook dergelijke ervaring, maar echter met andere mobo/procs maar dat maakt op zich weinig uit.

Waarschijnlijk IS je systeem WEL aardig Idle, maar Windows geeft dat niet goed aan.

Ik ken het probleem alsvolgt.

Alles afgesloten of niet maakte niks uit.
Muis stil en CPU-waarde was idd zo'n 45 a 55%.
Als ik dan met de muis bewoog en bleef bewegen, hoe snel en heftig ook, de CPU0-waarde ging ineens terug naar zo'n 2 a 4% echt heel raar dus. Muis stil, en CPU weer naar 55%.

Dit wordt door WinLOOS niet goed angegeven, maar stelt dus niks voor.

Ik weet alleen zo niet meer wat ik er an gedaan heb...

• martijn12345

martijn12345

Geen inspiratie

Topicstarter
Op dinsdag 13 februari 2001 20:44 schreef Knightwolf het volgende:
Ik heb ook dergelijke ervaring, maar echter met andere mobo/procs maar dat maakt op zich weinig uit.

Waarschijnlijk IS je systeem WEL aardig Idle, maar Windows geeft dat niet goed aan.

Ik ken het probleem alsvolgt.

Alles afgesloten of niet maakte niks uit.
Muis stil en CPU-waarde was idd zo'n 45 a 55%.
Als ik dan met de muis bewoog en bleef bewegen, hoe snel en heftig ook, de CPU0-waarde ging ineens terug naar zo'n 2 a 4% echt heel raar dus. Muis stil, en CPU weer naar 55%.

Dit wordt door WinLOOS niet goed angegeven, maar stelt dus niks voor.

Ik weet alleen zo niet meer wat ik er an gedaan heb...
Even gechecked. Dat heb ik inderdaad ook. Maar geeft windoos het dan verkeerd aan, of heeft het toch iets met die fucking system restore te maken?

Ik denk dat ik terug ga van windoos ME naar 98SE. Die heeft volgens mij al die sjit niet.

Geen inspiratie

Verwijderd

W9xx brult gewoon lekker door ook als je niks doet schijnt 't. Met W2000 is je systeem idle een stuk koeler.

Verwijderd

Mijne wil ook niet idle worden >:)>:)

}:O}:O}:O}:O}:O}:O} Mooh

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Op dinsdag 13 februari 2001 21:44 schreef roys het volgende:
Mijne wil ook niet idle worden >:)>:)

}:O}:O}:O}:O}:O}:O} Mooh
lol :)

Bij mij is het verschil tussen idle en stressed in temperatuur niet te zien. Het ene bios heeft idle lagere temperaturen dan het andere. Als je hier niet tegen kunt, dan kun je de volgende dingen doen:
* flashen
* }:O gebruiken om te zorgen dat hij niet idle wordt!!!!! :)
* computer uitzetten als je hem niet gebruikt

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• martijn12345

martijn12345

Geen inspiratie

Topicstarter
Ik zou allang win2k genomen hebben ware het niet dat ik dagelijks een spelletjes speel.
Maar ik vraag me nog steeds af... er zullen toch mensen zijn met winME, waarbij de CPU wel IDLE kan worden. Wat hebben die dan anders als ik ?

Geen inspiratie

Verwijderd

Ik had precies hetzelfde tot ik de AsusProb ook uitschakelde.....

Eigenlijk was het niet helemaal hetzelfde. Ik vond eigenlijk gewoon dat ik te weinig keys kraakte }:O:)

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:04

Exirion

Gadgetfetisjist

Op woensdag 14 februari 2001 12:12 schreef martijn12345 het volgende:
Ik zou allang win2k genomen hebben ware het niet dat ik dagelijks een spelletjes speel.
Maar ik vraag me nog steeds af... er zullen toch mensen zijn met winME, waarbij de CPU wel IDLE kan worden. Wat hebben die dan anders als ik ?
Ik speel niet veel games, maar toch was het wel de reden voor mij om niet helemaal over Windows 2000 over te stappen. Inmiddels werkt alles nu even goed en snel als in Windows 98, dus dat is niet echt meer een reden om geen Windows 2000 te gebruiken :) Geen Windows 9X meer voor mij >:)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• martijn12345

martijn12345

Geen inspiratie

Topicstarter
Op woensdag 14 februari 2001 13:11 schreef Exirion het volgende:

[..]

Ik speel niet veel games, maar toch was het wel de reden voor mij om niet helemaal over Windows 2000 over te stappen. Inmiddels werkt alles nu even goed en snel als in Windows 98, dus dat is niet echt meer een reden om geen Windows 2000 te gebruiken :) Geen Windows 9X meer voor mij >:)
dat zal ja, dat allen bij jou snel draait, ook in Windoos 2k. met een tb 1 gh en 512 mb supergeheugen in combinatie met een geforce 2 GTS.
Dan draait alles vloeiend mag ik hopen voor je

Geen inspiratie

• Exirion
  • Laatst online: 23:04

Exirion

Gadgetfetisjist

Op woensdag 14 februari 2001 13:41 schreef martijn12345 het volgende:

[..]

dat zal ja, dat allen bij jou snel draait, ook in Windoos 2k. met een tb 1 gh en 512 mb supergeheugen in combinatie met een geforce 2 GTS.
Dan draait alles vloeiend mag ik hopen voor je
Als jij er in je eigen PC 128MB bij zet dan is je performance na een beetje tweaken hetzelfde als in Windows 98/ME. Dat is wat ik bedoel te zeggen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Glottis
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-11-2024
Zelfs met mijn oude PII-450Mhz, met 128MB SDRAM werkte win2k prima.
Ok, met 256MB werkt het net wat beter, maar voor 130 piek voor een reepje kan je beter nu kopen dan wachten :)
Ok, nu met mijn Dondervogel 1Ghz, Abit KT7A-RAID, 2X IBM in RAID striping, werkt het net dat beetje beter... maar ach, gamen met 50 of 90 fps is nogsteeds gamen.
Win2k werkt vind ik echt goed, ik kan alleen maar hopen dat WindowsXP net zo goed wordt ;)

• martijn12345

martijn12345

Geen inspiratie

Topicstarter
Ach ja, idle temp is niet echt van belang. Als dat je enige drijfveer is om win2k te nemen ben je verkeerd bezig denk ik.

Maar wat zit er dan precies in win2k wat zorgt dat ie daar wel IDLE wil worden ?
Ik lees ergens anders ook iets over "ACPI"
wat is dat dan, schijnt er ook mee te maken te hebben ...

Geen inspiratie

Verwijderd

Martijn,

Durons ( de mijne dus ook ) lopen idle wat warmer dan een Tbird, omdat de Tbird verder wordt stilgelegd. M.a.w. als powermanagement acrtief is, wordt een groter deel van de CPU uitgezet.

Onder Window9x (98Se en ME hetzelfde), wordt als ACPI actief is, de CPU in powersave mode gezet als er geen gebruik van de CPU wordt gemaakt.

Op dat moment is de 100% belasting aanduiding van het systeem monitor programma fout, want de CPU draait maar voor de benodigde 5% belasting.. en lijkt het alsof hij voluit wordt belast. Dat is dus lekker niet zo :P

Zoals KnightWolf al aangeeft, als je de muis even beweegt, of een windowtje op je scherm verplaatst, wordt de CPU weer voluit aangezet, en valt de belasting weer naar 2 of 5 %..

Het is dus gewoon een bugje in de manier van 'meten' van dat Systeem monitor programma. Ik zou me d'r echt niet druk om maken. :P

• Daan
  • Laatst online: 16:29
omg het werkt.. :)

Muis niet bewegen: 48%
Muis snel bewegen: 15%

:D
Hehe, eigenlijk heel raar.. :?

• martijn12345

martijn12345

Geen inspiratie

Topicstarter
ok tnx. Dan zal ik maar voor de zoveelste keer proberen te accepteren dat ik een heethoofd van een Duron heb
Nou ja, scheelt in stookkosten en met 1050mhz ben ik best tevreden. Had alleen meer verwacht van mijn Silverado koeler :(
(zie: 'Siverado toch net zo goed' In het overclocking forum)

tnx voor alle uitleg :)

Geen inspiratie

Verwijderd

Op woensdag 14 februari 2001 16:57 schreef Phreak het volgende:
omg het werkt.. :)

Muis niet bewegen: 48%
Muis snel bewegen: 15%

:D
Hehe, eigenlijk heel raar.. :?
Hah, wie heeft er ooit gezegd dat Windows niet buggy is Afbeeldingslocatie: http://www.3fatchicks.com/ubb//laughing.gif Woehhhaaahhahahaha

Verwijderd

Ligt aan win ME heb ik ook gehad.
win 98 erop scheelde een hoop

Verwijderd

Dit: http://www.the-ctrl-alt-del.com/utilities/cpuidle58.zip of dit: http://www.the-ctrl-alt-del.com/utilities/CPUCOOL0.ZIP zou er voor moeten zorgen dat je cpu meer idle draait onder win98.
Heb er zelf niet zoveel voordeel van, maar misschien werkt het voor iemand anders.

• Contagion
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-08 22:11
CPUidle is onder ME niet nodig, sterker nog je cpu wordt er warmer van (zit het toevallig nu te testen :)). Omdat Me ACPI ondersteunt wordt de TB 900 hier idle 35 graden en stressed 55. Met CPUidle is ie idle 42 ;)

Verwijderd

Het programma waar ik wat resultaten bij zie (ca.2 graden koeler op idle en, wat sneller afkoelen ook) is Waterfall V1.23

Al die andere progs heb ik gebrobeerd, maar halen bij mij geen fluit uit.

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Rain vink het beste IDLE progje. doet alleen dat en niks meer.

Verwijderd

Op vrijdag 16 februari 2001 11:02 schreef hjs het volgende:
Rain vink het beste IDLE progje. doet alleen dat en niks meer.
Da, mee eens. (Waterfall is van dezelfde makers en doet een pietsje meer..) :9
Pagina: 1