Router bij Chello?

Pagina: 1
Acties:

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Mijn schoonouders hebben een laptop naast hun vaste pc gekocht. Uiteraard willen ze met beiden pc's gebruik maken van hun UPC/Chello verbinding. Er moet dus een router komen. Op zich geen probleem, maar ik heb zelf weinig (lees geen) ervaring met Chello/UPC.
Ik heb gehoord dat er met geregisteerde MAC-adressen of met provisioning gewerkt wordt en soms weer niet. Ik lees weinig recente berichten over problemen er mee, ik heb ook weinig zin om daar speciaal heen te rijden, geef het liever gewoon mee.
Kan ik ze gewoon de stekker uit het modem laten halen en een aantal uur later de router er tussen laten zetten? Of moet ik rekening houden met problemen waarbij ik moet gaan mac-clonen? Dan moet ik er namelijk heen en hoef ik het niet van te voren mee te geven.

• teigetjuh
  • Niet online
Dat het kan weet ik ook wel, maar of ik problemen ermee kan verwachten is niet iets wat je op de UPC-site zal tegen komen. Daarom vraag ik het hier.

Verwijderd

het kan zijn dat het gelijk werkt

het kan ook zijn dat je direct een activaite pagina voor je neus krijgt

het kan ook zijn dat het gelijk werkt, en dat je na een paar weken een activatie pagina voor je neus krijgt

ik maak geen grap! de laatste kwam namelijk bij mij voor, UPC werkt idd met registratie op basis van MAC, hoe ze dit bijhouden weet ik ook niet. iig niet consequent genoeg.

trial and error! houd altijd de papieren bij de hand die je ooit toegestuurd hebt gekregen van UPC, met daarin username, password, activatienummer enz.

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-12 16:56

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Los van het mac-verhaal (waar ik geen ervaring mee heb bij UPC). Bedenk wel dat het 'invoegen' van een router niet voor iedereen even gemakkelijk is. Soms gaat het goed, soms moet je de router nog een trap onder zijn hol verkopen in de vorm van wat instellingen her en der. Nou is dat eigenlijk altijd basic voor tweakers maar de gemiddelde schoonouder komt vaak niet verder dan 'uh, ja het lampje met die dingetjes eronder knippert'.
Kort gezegt, ik ben zelf meer van het 'ik kom wel een keer langs dan werkt het iig'.

• Mark-
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-12 13:24
Gewoon even bellen met de befaamde UPC helpdesk en vragen of ze het even willen vrijgeven.
Omdat je een nieuwe pc hebt of een nieuwe netwerk kaart.

Of je geeft geen reden en vraagt gewoon vriendelijk of dit meteen even geregeld kan worden.

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01-12 14:28
Meeste modems kunnen ook zonder probleem een MAC clonen.

Denk dat ik het probleem niet zie -> nog nooit meegemaakt dat er geen router te gebruiken is om internet te delen

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01-12 14:28
Gadgeteer schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 16:13:
Meeste modems kunnen ook zonder probleem een MAC clonen.

Denk dat ik het probleem niet zie -> nog nooit meegemaakt dat er geen router te gebruiken is om internet te delen
Modems moet zijn routers. Kan geen edit gebruiken hier sorry. Juiste verwoording:

Meeste routers kunnen ook zonder probleem een MAC clonen

Verwijderd

Volgens mij is het MAC adres gebeuren verleden tijd bij Chello sinds ze zijn overgestapt op de EuroDOCSIS-standaard. Maar pin me hier niet op vast.

Overigens kun je misschien beter even op www.chelloo.com kijken hiervoor. In het forum is genoeg terug te vinden over het installeren van een router.

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06:30
Sinds een aantal maanden wordt het MAC-adres van een router niet meer geregistreerd bij UPC, dus het zou geen probleem meer mogen opleveren.

Echter hebben de door UPC-geleverde modem nogal eens problemen met het herkennen van een nieuw aangesloten apparaat. Dit is vaak op te lossen door de stroom van de modem te halen, de router aan te sluiten en de CAI-kabel los te halen Vervolgens zet je de stroom erop (CAI-kabel los) en wacht je een minuut. Daarna haal je de stroom er af en sluit je de CAI-kabel weer aan en sluit je de stroom weer aan. Dit lijkt misschien vreemd, maar de modem geeft een ip uit aan de router/pc. Dit ip krijgt de modem van de UPC-server. Echter in sommige gevallen blokkeert dit bij nieuwe hardware. Door de CAI-kabel eruit te halen geeft de router ZELF een IP uit. Na het heraansluiten van de CAI-kabel geeft de modem wel het juiste IP uit.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Je kunt gewoon heel simpel de router aansluiten en vervolgens haal je even 30 seconden de stekker uit het modem dan moeten de pc's en laptops die met een draad aangesloten zitten in ieder geval werken.

Eventueel draadloos moet je wat meer voor instellen (naam ed.).

Verder moet wel opletten dat het draadloze deel meestal standaard niet beveiligt is en wel aan staat (dus ook als er niets draadloos aangesloten wordt), hiervoor moet je eigenlijk dus wel even maatregelen treffen

De registratie op mac adres is ongeveer een jaar geleden afgeschaft, je hoeft bij UPC dus geen mac adressen meer te clonen.

• teigetjuh
  • Niet online
Tnx voor de vele reacties. Het idee is dus om een router voor ze te kopen, die hier thuis netje in te richten en op het moment dat ze hier komen (eerder dan ik daar) de laptop goed te zetten en het geheel weer mee terug te geven, zodat het enkel een kwestie van aansluiten is. Dan laat ik ze voor ze weg gaan de netwerk kabel losmaken van het modem en het modem een reset geven zonder de netwerkkabel weer aan te sluiten. Dat zou dan goed moeten gaan, tenminste dat mag ik verwachten ook gezien jullie reacties. ;) ;)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
ik222 schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 16:39:

De registratie op mac adres is ongeveer een jaar geleden afgeschaft, je hoeft bij UPC dus geen mac adressen meer te clonen.
Klopt, sinds januari ofzo al. Modem reboot = mac vrijgegeven.
Pagina: 1