Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• tbenschop2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-02-2021
Mijn vriendin en ik willen binnenkort voor het eerst een huis kopen. Echter vinden we het lastig om in te schatten wat we hier per maand aan kwijt zullen zijn.
Uiteraard is er de hypotheek. Het maandelijkse bedrag dat daaraan besteed moet worden blijkt nogal flexibel en afhankelijk van het soort hypotheek en de afspraken die je maakt met de verstrekker. Hier komen we zelf wel uit.

Maar dan.
Welke kosten zijn er nog meer? Bestaat er niet ergens op internet een overzicht hiervan? Ik heb het dan over kosten als

-onroerend goed belasting
-gemeentelijke heffingen
-andere belastingen/heffingen?
-gas/water/licht
-elektriciteit
-onderhoud
-etc.

Ik snap dat bovenstaande elementen verschillen per gemeente, woning en zelfs per gebruiker, maar het moet toch mogelijk zijn hier een indicatie van te krijgen? Je moet toch voordat je een huis koopt eerst weten of je de kosten die je gaat krijgen wel kan of wil betalen, lijkt me?

Bij voorbaat dank!

[ Voor 8% gewijzigd door tbenschop2 op 23-11-2007 11:06 ]

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-11 11:05

disjfa

be

Google -> woonlasten

eerste link

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• Security
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-10-2023

Security

it's just me

Hoi,

Ik woon al een tijdje alleen maar mijn vriendin komt er binnenkort bij.
Het is aan te raden om van te voren een budget plan te maken.
Wat is je totaal inkomen maar natuurlijk ook wat je zoekt.
In 2006 heb ik mijn handtekening gezet en over 1 maand woon ik precies een jaar in mijn nieuwbouw appartement ( moet er eerlijk bij vermelden dat er een aantal zaken niet af zijn, maar dat komt begin volgend jaar wel goed )
Het is een afweging die je moet maken.
Elke gemeente kent zijn eigen tarief.

Succes met je keuze ! :)

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ardana schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 21:21:
M.b.t. de kosten: de uitgangspositie: als je (samen) 'n netto-inkomen rond bijstandsniveau hebt, zijn je netto-kale huurkosten zo rond de 200. Dus: als je 'n (kale) huur van 250 hebt, krijg je 50 huurtoeslag, maar heb je 'n kale huur van 500, krijg je +/- 225 huurtoeslag (voorbeelden). Dus voor 't basisdeel (+/- 200) krijg je nooit huurtoeslag, en hoe hoger je huur is, hoe in verhouding minder huurtoeslag je krijgt. Je moet dan het "luxe" deel van je huur dus zelf betalen. Hou ook rekening met je woonvergunning: de gemeente moet toetsen of je woning "passend" voor jou is, dus niet te groot/te duur. Krijg je geen woonvergunning, dan heb je geen recht op huurtoeslag. Huurtoeslag grens ligt momenteel voor starters rond de 500 kale huur.
Naar mate je inkomen hoger wordt, wordt je huurtoeslag minder.

Voor gas en electra is het normaal om tot 150-175 p.m. te betalen, water schommelt rond de 10-20 per maand. Gemeentelijke belastingen kun je met 'n minimum inkomen kwijtschelding voor krijgen.

'n Alleenstaande met een minimum inkomen kan van z'n inkomen meestal geen auto rijden, maar houdt gemiddeld wel 45 pw boodschappengeld (samenwonenden 70 pw), 50-100 pm reserveringen en incidentele uitgaven en 50-100 pm voor overige vaste lasten (bijv. telefoon, internet etc.) over.

Minimum inkomen: alleenstaande: +/- 850, samenwonenden: +/- 1100.
Daar had Ardana veel meer verstand van dan ik :) (verander alleen je huur in hypotheek)

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11 22:29
Hij bedoeld denk ik meer de kosten er van klein overzichtje wat ik kwijt ben. uit me hoofd:
Ozb weet ik nog niet.
afvalstofheffing + riool recht. 50 euro per maand
water 15 euro per maand
gas/electra 125 euro voorschot per maand
internet+ telefonie: 25 euro permaand
mobiel: 35 euro per maand.
onderhoud is niet te zeggen ligt aan ouderdom huis.

• joca
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07 20:25

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:55

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Op basis van (koop)appartement, heb geen huis :P

- onroerend goed belasting
- gemeentelijke heffingen
- andere belastingen/heffingen? waterschap
Bovenstaande bij elkaar ong 700 op jaarbasis
- gas/water/licht: voorschot 110 per maand
- inboedelverzekering: 15 per maand
- onderhoud: hangt van de staat van de woning af, een rondje door de bouwmarkt is meestal duurder dan je denkt..
- tv/internet/vaste telefoon (voip): 35 per maand
- mobiel: 20 per maand
- eten/drinken: 200 per maand
- zorgverzekering: 200 per maand
- o ja VVE: 65 per maand

[ Voor 3% gewijzigd door sh4d0wman op 23-11-2007 12:00 ]

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 14:17
En bij een appartement niet te vergeten de maandelijkse bijdrage aan de VvE, varierend bij een appartement van 400-500 euro tussen de 80 en de 200 euro.
Wat ook een leuke post is de afval afvoer afhankelijk van persoon tot persoon tussen de 100 a 800 euro.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• tbenschop2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-02-2021
bedankt voor de reacties.

@disjfa: leuk, maar ik wil de ordes van grootte weten (maar ok, een overzicht van de kostenposten op zich is ook handig)

@Security: vandaar dit topic

@Exteinascidin (wat een nickname): bedankt voor de info, is alleen niet zo van toepassing op mij denk ik, stukje gaat puur in op een minimum inkomen.

@Tito129, N4M3i333 (ofzo ;)) en Shadowman: Ja zoiets bedoel ik, maar dan helemaal compleet. Bedankt iig.

@Joca en Codecaster: ken ik niet, ik zal eens kijken! bedankt.

• Security
  • Laatst online: 06-10-2023

Security

it's just me

Ok hier mijn ( binnenkort ons ) lijstje

300 EURO verzekeringen huis/wa/reis/1x auto/motor/uitvaart
30 EURO internet + 29,99 subsidie voor KPN ( nog )
140 EURO gas/stroom
20 EURO water
14 EURO TV
200 EURO boodschappen.
100 EURO auto
80 EURO per kwartaal wegenbelasting
50 EURO rioolrecht / afval per maand

[ Voor 87% gewijzigd door Security op 23-11-2007 15:10 ]

• Grolsch
  • Nu online
even een indicatie vanaf mijn kant, 2 personen samenwonend in een 2-onder-1-kap.

800 EURO netto hypotheek
300 EURO verzekeringen huis/wa/reis/2x auto/motor/uitvaart
30 EURO internet
130 EURO gas/stroom
10 EURO water
14 EURO TV
200 EURO boodschappen

= zeg maar 1500 EURO netto in de maand.

[ Voor 8% gewijzigd door Grolsch op 23-11-2007 14:37 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-11 10:48

spaceboy

Op grote hoogte

Grolsch schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 14:37:
even een indicatie vanaf mijn kant, 2 personen samenwonend in een 2-onder-1-kap.

800 EURO netto hypotheek
300 EURO verzekeringen huis/wa/reis/2x auto/motor/uitvaart
30 EURO internet
130 EURO gas/stroom
10 EURO water
14 EURO TV
200 EURO boodschappen

= zeg maar 1500 EURO netto in de maand.
Wat hij zegt... :P
Ik heb wel een lagere hypotheek (netto 550) en ik moet zeggen dat ik m'n eentje niet elke maand voor 200E aan boodschappen haal. Voor de rest klopt het vrij aardig.

Als je geen leasebak hebt, maar wel auto rijdt, denk dan ook aan die kosten. Die zijn shitty high. :/

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

• Grolsch
  • Nu online
spaceboy schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 14:40:
[...]

Wat hij zegt... :P
Ik heb wel een lagere hypotheek (netto 550) en ik moet zeggen dat ik m'n eentje niet elke maand voor 200E aan boodschappen haal. Voor de rest klopt het vrij aardig.

Als je geen leasebak hebt, maar wel auto rijdt, denk dan ook aan die kosten. Die zijn shitty high. :/
Mijn autokosten heb ik inderdaad niet meegenomen in dit voorstel.
en bij 200 EURO boodschappen hou ik ook rekening met het feit dat ik af en toe langs de bouwmarkt moet, en m'n vriending weer eens een leuk %insert willekeurig overbodig artikel% nodig heeft.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:16
Boodschappen moet je maar niet meenemen. Dat is zo persoonlijk. Het ligt echt aan je levensstijl. Ik heb bijvoorbeeld vaak mensen op bezoek en hou van lekker eten, dan red je het niet met 200 E. Maarja, daar kun je wel een streefbedrag voor afspreken :)

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
eenpersoonshuishouden:

650 euro netto hypotheek
120 euro levensverzekering
115 euro servicekosten VvE
152 euro zorgverzekering
16 euro overige verzekeringen (inboedel, WA, reis, etc)
20 euro telefoon
30 euro mobiele telefoon
30 euro internet
95 euro gas voorschot
35 euro stroom voorschot
10 euro water voorschot
14 euro tv
150 euro boodschappen en kleding, spullen, kadootjes, onderhoud etc
150 euro niet vergoede ziektekosten en medicijnen
en dan nog iets van 700 euro per jaar gemeente- en waterschapsbelasting, rioolrecht en bla bla.

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-11 13:43
Vergeet je parkeervergunning of abbonement op parkeergarage/huur parkeerplaats niet, indien van toepassing.

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

Pagina: 1