[Ubuntu] Grub fixen na herinstallatie Windows

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sfinx-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-07 08:52
Ik heb onlangs m'n Windows herinstalleerd maar nu is mijn MBR overschreven en kan ik dus niet meer in Ubuntu opstarten. Ik vond reeds deze handleiding maar daarbij maken ze gebruik van de live-cd van Ubuntu. Ik heb enkel een live-versie van Feisty, maar mijn Ubuntu is reeds geupgraded tot Gutsy.

Zou niet willen dat ik de boel verpruts dus bij deze kort even vragen wat ik best kan doen... proberen met de live-cd van Feisty, of Gutsy-live-cd eerst downloaden en die gebruiken, of is er een eenvoudigere manier om mijn GRUB te herstellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Feisty CD, of wat je dan ook hebt liggen. Zolang het maar een terminal/console + grub heeft.
of is er een eenvoudigere manier om mijn GRUB te herstellen?
Copy pasten is niet makkelijk genoeg ? :+

[ Voor 43% gewijzigd door Jungian op 23-11-2007 10:37 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Die 'Super Grub Disk' in de Ubuntu pagina die TS linkte lijkt me wel 't meest handig, maar de methode met chroot en grub-install is niet zo heel moeilijk hoor, al helemaal niet als je geen aparte partitie voor /boot hebt (zoals vroeger voor Linux gebruikelijk was).
Sfinx- schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 10:31:
Zou niet willen dat ik de boel verpruts dus bij deze kort even vragen wat ik best kan doen... proberen met de live-cd van Feisty, of Gutsy-live-cd eerst downloaden en die gebruiken, of is er een eenvoudigere manier om mijn GRUB te herstellen?
Een nieuwe live-CD is niet nodig. Met chroot verplaats je je naar de omgeving van je werkende Linux systeem op de harde schijf. De grub-install die je vervolgens uitvoert gebruikt die omgeving, en in het bijzonder het opstartmenu dat in /boot/grub/menu.lst staat. In normale gevallen hoeft daar niets aan worden veranderd (tenzij je een Windows opstartpartitie hebt bijgemaakt of verhuisd).

Je systeem 'verprutsen' doe je met grub niet zomaar. Je kunt er verkeerde instellingen in laden, of grub per ongeluk op de verkeerde schijf installeren, maar het maakt in feite niet zoveel uit, want zolang je computer de grub prompt kan vinden of van floppy of cd kan starten, kun je 't altijd repareren. Het is wel handig om een andere computer bij de hand te hebben waarmee je op internet documentatie kunt zoeken.

[ Voor 67% gewijzigd door benoni op 23-11-2007 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sfinx-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-07 08:52
Jep, die Super Grub Disk "worked like a charm" <+:) Had beter eerst 'ns wat verder gelezen :)

Nou ik vroeg het maar even want ik heb ooit eens een slechte ervaring gehad met GRUB, die toen bleef hangen en ik kreeg die maar niet gefixd. Nuja, dat is verleden tijd.