P5W DH Deluxe en Corsair FSB:Memory probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 397 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-11-2025

Tachyon

pop the glock

Topicstarter
Ik heb hier iets vreemds.... :/
Sinds een jaartje of wat heb ik een Asus P5W DH Deluxe met daarin een E6600 en 2x 1 GB Corsair C5. Draait rock-solid op een FSB van 375 die 1:1 loopt met het geheugen, dus dat draait op 375/750MHz. SPD handmatig op 4-4-4-15, voltage op 1.95v

Omdat ik laatst Vista x64 heb geinstalleerd dacht ik leuk, laat ik eens wat geheugen bijprikken zodat ik die x64 ook echt benut. Is toch spotgoedkoop enzo :9

Dus ik heb 2 latjes van hetzelfde geheugen erbij geprikt, Corsair TWIN2X2048-6400 C5 dus. Toen begonnen de problemen. PC wilde niet meer booten.

Nou OK dacht ik, kan gebeuren, 4 latjes overclocken altijd wat minder dan 2 en ook de nieuwe latjes zelf zouden minder kunnen zijn dan de oude. Dus even in de BIOS alles op 5-5-5-15 gezet, wat volgens spec is. En bovendien ook nog eens 50 MHz lager dan 800MHz, wat ze allemaal moeiteloos zouden moeten halen.

Maar het wilde gewoon niet werken, geen boot. Pas als ik in de BIOS de timings op SPD zette wilde de PC weer booten.

Het meest vreemde is nu dat ik alleen de FSB:MEM-divider van 2:3 kan gebruiken om de timings handmatig in te stellen :? Alle andere combinaties hangen de zaak compleet op.

Dus bv FSB:MEM 300:450/900 werkt wel met handmatige SPD-settings, maar bv 333:333 werkt weer niet :? Het hoogste wat ik kan halen met een 1:1 divider is 310:310, wat gewoon belachelijk laag is.

Let wel, met mijn oude geheugen kon ik dus een FSB:MEM halen van 375:375/750 en zelfs 400:400/800 als het moest. Dus de FSB kan het probleem niet zijn, maar ook niet het nieuwe mem, want dat draait (met de 2:3-divider) zelfs op 450/900 :?

Het is dus een combinatie van factoren, maar ik kom er niet uit welke.

Om uit te sluiten dat het aan 4 volle banken lag heb ik de nieuwe latjes ook apart getest, zelfde resultaat. Verder heb ik ook de 'standaard' truukjes toegepast, zoals voltages van het geheugen en MCH en FSB verhogen, maar dat maakt allemaal niet uit.

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

• Tachyon

Tachyon

pop the glock

Topicstarter
Niemand? :'(

Nog even een paar plaatjes:

Zo draaide mijn oude geheugen:
Afbeeldingslocatie: http://intranet.etin.nl/images/375_manual.jpg

Geen enkel probleem met 375MHz FSB dus.

Dit is het nieuwe geheugen:
Afbeeldingslocatie: http://intranet.etin.nl/images/450_manual.jpg

Zoals je ziet heeft dit geheugen geen enkel probleem om op 450MHz te draaien, maar het wil dus niet 1:1 op 375 draaien :?

Op het forum van de P5W bij Asus is een gast met precies hetzelfde probleem, maar ook die weet niet hoe het zit.

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-01 14:15
Heb je voordat je het geheugen hebt gekocht gekeken of het geheugen in de Asus QVL (Quality Vendors List) staat? Als je daarnaar kijkt, kan je vaak al opmaken of het geheugen en de hoeveelheid gaat werken. Het zegt niet altijd alles, maar je bent wel zekerder van je zaak.

Ik heb destijds bewust voor Kingston KHX6400D2LLK2/2G gekozen, omdat deze in de QVL stonden en heb met 4 GB geen problemen (al stond 4 GB niet aangegeven, maar het type wel).

Ik lees vaak dit soort problemen, dat 2 GB wel werkte en 4 GB niet meer en al helemaal niet op overgeklokte snelheden.

[ Voor 34% gewijzigd door Jumpman op 26-11-2007 16:52 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Verwijderd

TS: Heb je de tweede setje ook even geprobeerd op de settings van vóór 4GB?

Jumpman: Ik heb zelf ook zo'n probleem, maar niet met 4GB: Mijn P35C-DS3R laat mijn mem op auto tot 999mhz lopen (corsair pc5400c4) maar wanneer ik timings instel loopt 400mhz al niet meer op 4-4-4-12.

• Tachyon

Tachyon

pop the glock

Topicstarter
Het geheugen staat voor zover ik kan zien niet op de QVL (wel de pro-versie), maar omdat mijn eerste reepjes prima draaiden dacht ik niet dat het een probleem zou zijn.

Het is ook niet zozeer een '4GB'-probleem; ook in hun eentje doen de nieuwe latjes het gewoon erg slecht op dit mobo. Alleen de 2:3 divider is eigenlijk bruikbaar.

En het werkt allemaal wel met 4GB, zolang ik maar alles op SPD laat staan. Maar dan krijg ik iets van 5-6-6-18 en geen 5-5-5-12, wat de latjes zouden moeten kunnen halen. De oude latjes deden zelfs met gemak 4-4-4-12.

Morgen komt mijn Maximus Formula binnen. Daar kun je veel meer dingen aan tweaken. Ben benieuwd hoe die het gaat doen.

• westergas
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-01 09:46

westergas

rikkie_pc

Ik heb een vergelijkbaar probleem met hetzelfde mobo. Ander RAM maar de overeenkomsten zijn er.
2Gb geen probleem met 400*8 (3200MHZ) FSB:RAM 1:1 maar steek ik er 2Gb bij is het huilen met de pet op. Ik kan moet dan mijn ram op 600 MHZ zetten, anders word mijn systeem onstabiel.

Om te proberen draai ik nu Orthos op 300*8 (2400MHZ) FSB:RAM 3:4 PC-6400 en dat is geen probleem.

ik had al een topic maar dat loopt ook geen storm...

Balen....

rikkie de zwerver TweakersIII (TandjeBij!)

• Tachyon

Tachyon

pop the glock

Topicstarter
w3sTErGaS: ik vrees dat het toch de P5W DH is die roet in je eten gooit... Ik heb het in ieder geval opgegeven om dat plankje met 4 modules te voeden, het lukt gewoon niet (goed).

Dat het aan het mobo ligt bewijst mijn nieuwe Maximus Formula. Die doet het tot nu toe echt stukken beter met mijn Corsair-geheugen. Heb net mijn systeem in elkaar gezet en nog weinig echt kunnen testen, maar ik draai nu al op 400FSB en 800 mem zonder een enkel probleem :)

Geheugen wordt nu niet eens op de proef gesteld, want het draait nog maar op een schamele 1.94v dus waarschijnlijk heb ik nog wat ruimte. En natuurlijk met alle 4 de latjes tegelijk :)

Voorlopig ben ik dan ook zeer tevreden met mijn nieuwe plankje. Het kost een paar centen, maar dan heb je ook wat. En bovendien ik was het gepruts met de P5W gewoon kotsbeu. Avonden lang op allerlei fora pluizen naar een oplossing die er gewoon niet leek te zijn... :'(

De P5W heeft altijd prima gedraaid met 2GB, maar 4G is denk ik gewoon niet zijn pakkie an. Hij gaat nu zijn rondjes draaien in mijn 2e PC.

Pagina: 1