Het begint me nu zodanig te irriteren dat ik de tijd neem er een topic over te openen.
Het begrip vraagprijs
Voor zover ik de wereld kent werkt een vraagprijs als volgt: Verkoper wil 45 euro hebben, zet een vraagprijs van 55 euro op z'n product en is uiteindelijk na wat steggelen met Koper uit op 42 euro.
Vandale.nl is het met me eens:
vraag·prijs (de ~ (m.))
1 gevraagde, niet geboden prijs
Het begrip veiling
In de echte wereld werkt het bij een veiling net anders: Verkoper begint met een startbod, in het bovenste voorbeeld bijvoorbeeld 35 euro, en vraagt om hogere boden. Of, hij laat het helemaal uit de zaal komen en ziet wel wat er gebeurt.
De combinatie
Tweakers combineert het geheel in V&A. Stel: Verkoper wil de veilingsmodus gebruiken. Hij vinkt dat aan, prima. Vervolgens moet hij een vraagprijs invullen, en vult weer 55 euro in, want dat is de prijs die hij bedacht heeft onder 'Het begrip vraagprijs'.
Dan gebeurt er iets vreemds. Koper mag geen 35 euro invullen! Hij moet 55,50 als minimumbod geven. Dat lijkt me niet realistisch.
Het werkt ook niet. De veilingmodus wordt maar zelden gebruikt, en als het wordt gebruikt dan gebeurt dat bijvoorbeeld zo:

Waarna binnen de korste keren een admin de advertentie verwijdert omdat de 'vraagprijs niet realistisch' is. Met googlen op: veilingmodus site:tweakers.net vind ik ook allerlei irritaties over de veilingmodus, zoals:
Mijn voorstel
Maak bij de veilingmodus 2 prijzen: minimum startbod, en vraagprijs. Verkoper kan nu 55 euro invullen bij vraagprijs, en 35 euro bij minimum startbod. Je zult zien dat de veilingmodus ineens wel werkt. Iedereen tevreden.
Graag jullie reacties
Het begrip vraagprijs
Voor zover ik de wereld kent werkt een vraagprijs als volgt: Verkoper wil 45 euro hebben, zet een vraagprijs van 55 euro op z'n product en is uiteindelijk na wat steggelen met Koper uit op 42 euro.
Vandale.nl is het met me eens:
vraag·prijs (de ~ (m.))
1 gevraagde, niet geboden prijs
Het begrip veiling
In de echte wereld werkt het bij een veiling net anders: Verkoper begint met een startbod, in het bovenste voorbeeld bijvoorbeeld 35 euro, en vraagt om hogere boden. Of, hij laat het helemaal uit de zaal komen en ziet wel wat er gebeurt.
De combinatie
Tweakers combineert het geheel in V&A. Stel: Verkoper wil de veilingsmodus gebruiken. Hij vinkt dat aan, prima. Vervolgens moet hij een vraagprijs invullen, en vult weer 55 euro in, want dat is de prijs die hij bedacht heeft onder 'Het begrip vraagprijs'.
Dan gebeurt er iets vreemds. Koper mag geen 35 euro invullen! Hij moet 55,50 als minimumbod geven. Dat lijkt me niet realistisch.
Het werkt ook niet. De veilingmodus wordt maar zelden gebruikt, en als het wordt gebruikt dan gebeurt dat bijvoorbeeld zo:

Waarna binnen de korste keren een admin de advertentie verwijdert omdat de 'vraagprijs niet realistisch' is. Met googlen op: veilingmodus site:tweakers.net vind ik ook allerlei irritaties over de veilingmodus, zoals:
Ik begrijp hieruit dat de veilingmodus hier op tweakers.net niet heel veel waarde heeft wat dat betreft.
Vanwege geen succes vorige veilingmodus bied ik hier weer mijn oude setje aan, gaat weg ivm upgrade van systeem
Veilingmodus kan ik niet meer uitzetten. Dus wie een bod wil doen kan dat beter hierneer zetten.
Aan de volgende quotes uit advertenties en reacties daaronder kan je zien dat tweakers.net echt de definitie van vraagprijs aan het verbuigen is:[Een reactie] Nouja de veilingmodus is er juist voor (imo) om ook lager te kunnen bieden![]()
[Reactie op bovenstaande reactie] Je kunt niet lager bieden.
veilingmodus staat niet aan, dus zal wel echt een vraagprijs zijn dan.
Vergeten de veilingmodus aan te zetten en is dit pas de startprijs?
Je ziet meteen een 'oplossing' die veel gebruikt wordt, namelijk dat de Verkoper dan maar een lager bedrag bij vraagprijs neerzet dan zijn eigenlijke vraagprijs, om het Kopers mogelijk te maken een geschikt bod in te kunnen vullen. Dat doet echter afbreuk aan het begrip 'vraagprijs' (zie 'Het begrip vraagprijs').Vraagprijs: 100 euro (ivm veilingmodus is de vraagprijs hierboven lager ingevuld)
Mijn voorstel
Maak bij de veilingmodus 2 prijzen: minimum startbod, en vraagprijs. Verkoper kan nu 55 euro invullen bij vraagprijs, en 35 euro bij minimum startbod. Je zult zien dat de veilingmodus ineens wel werkt. Iedereen tevreden.
Graag jullie reacties
[ Voor 1% gewijzigd door Kuhlie op 20-10-2007 11:52 . Reden: kleine verduidelijking, inhoudelijk geen wijziging ]