Veilingmodus

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Het begint me nu zodanig te irriteren dat ik de tijd neem er een topic over te openen.

Het begrip vraagprijs
Voor zover ik de wereld kent werkt een vraagprijs als volgt: Verkoper wil 45 euro hebben, zet een vraagprijs van 55 euro op z'n product en is uiteindelijk na wat steggelen met Koper uit op 42 euro.
Vandale.nl is het met me eens:
vraag·prijs (de ~ (m.))
1 gevraagde, niet geboden prijs

Het begrip veiling
In de echte wereld werkt het bij een veiling net anders: Verkoper begint met een startbod, in het bovenste voorbeeld bijvoorbeeld 35 euro, en vraagt om hogere boden. Of, hij laat het helemaal uit de zaal komen en ziet wel wat er gebeurt.

De combinatie
Tweakers combineert het geheel in V&A. Stel: Verkoper wil de veilingsmodus gebruiken. Hij vinkt dat aan, prima. Vervolgens moet hij een vraagprijs invullen, en vult weer 55 euro in, want dat is de prijs die hij bedacht heeft onder 'Het begrip vraagprijs'.
Dan gebeurt er iets vreemds. Koper mag geen 35 euro invullen! Hij moet 55,50 als minimumbod geven. Dat lijkt me niet realistisch.

Het werkt ook niet. De veilingmodus wordt maar zelden gebruikt, en als het wordt gebruikt dan gebeurt dat bijvoorbeeld zo:

Afbeeldingslocatie: http://i20.tinypic.com/20a79g5.gif
Waarna binnen de korste keren een admin de advertentie verwijdert omdat de 'vraagprijs niet realistisch' is. Met googlen op: veilingmodus site:tweakers.net vind ik ook allerlei irritaties over de veilingmodus, zoals:
Ik begrijp hieruit dat de veilingmodus hier op tweakers.net niet heel veel waarde heeft wat dat betreft.
Vanwege geen succes vorige veilingmodus bied ik hier weer mijn oude setje aan, gaat weg ivm upgrade van systeem
Veilingmodus kan ik niet meer uitzetten. Dus wie een bod wil doen kan dat beter hierneer zetten.
[Een reactie] Nouja de veilingmodus is er juist voor (imo) om ook lager te kunnen bieden ;)
[Reactie op bovenstaande reactie] Je kunt niet lager bieden.
Aan de volgende quotes uit advertenties en reacties daaronder kan je zien dat tweakers.net echt de definitie van vraagprijs aan het verbuigen is:
veilingmodus staat niet aan, dus zal wel echt een vraagprijs zijn dan.
Vergeten de veilingmodus aan te zetten en is dit pas de startprijs?
Vraagprijs: 100 euro (ivm veilingmodus is de vraagprijs hierboven lager ingevuld)
Je ziet meteen een 'oplossing' die veel gebruikt wordt, namelijk dat de Verkoper dan maar een lager bedrag bij vraagprijs neerzet dan zijn eigenlijke vraagprijs, om het Kopers mogelijk te maken een geschikt bod in te kunnen vullen. Dat doet echter afbreuk aan het begrip 'vraagprijs' (zie 'Het begrip vraagprijs').

Mijn voorstel
Maak bij de veilingmodus 2 prijzen: minimum startbod, en vraagprijs. Verkoper kan nu 55 euro invullen bij vraagprijs, en 35 euro bij minimum startbod. Je zult zien dat de veilingmodus ineens wel werkt. Iedereen tevreden.

Graag jullie reacties :)

[ Voor 1% gewijzigd door Kuhlie op 20-10-2007 11:52 . Reden: kleine verduidelijking, inhoudelijk geen wijziging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 20:32

Ankh

|true

Toch ook even een berichtje...
Ook bij mij stoorde het geheel in de V&A altijd. Zoals Kuhlie al zegt, het klopt gewoon niet.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:33

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik zie het probleem eigenlijk niet. Je moet bij een veiling de "vraagprijs" gewoon lezen als "startbod" en dat invullen. Stel dat je 45 wilt hebben, dan stel je 35 in als startprijs. Wordt er geen bod uitgebracht dat in de buurt van je 45 euro komt, dan verkoop je hem niet (de veiling is immers niet bindend). Kom je er wel, of ga je er zelfs overheen, dan verkoop je het wel.
Ik ben het wel met je eens dat de term vraagprijs bij de veiling verwarrend kan zijn, en zal dan ook voorstellen dit te veranderen in startbod.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Microkid schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 10:52:
Ik zie het probleem eigenlijk niet. Je moet bij een veiling de "vraagprijs" gewoon lezen als "startbod" en dat invullen. Stel dat je 45 wilt hebben, dan stel je 35 in als startprijs. Wordt er geen bod uitgebracht dat in de buurt van je 45 euro komt, dan verkoop je hem niet (de veiling is immers niet bindend). Kom je er wel, of ga je er zelfs overheen, dan verkoop je het wel.
Ik ben het wel met je eens dat de term vraagprijs bij de veiling verwarrend kan zijn, en zal dan ook voorstellen dit te veranderen in startbod.
Wat jij zegt is ook onhandig je moet "Vraagprijs" lezen als "Startbod"..vaag.
Eerst moeten we van de meeste modjes beter lezen, en alles beter begrijpen, en dan zeggen andere modjes (Blauw rood groen whatever) dat je bepaalde dingen anders moet lezen dan hetgeen wat er staat geschreven :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:33

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

We gaan er natuurlijk ook van uit dat iedereen wel weet hoe een veiling werkt, en dat je bij een veiling nooit je vraagprijs opgeeft, maar een startbod. :)
Maar goed, ik heb het verzoek gedaan : http://devtrack.tweakers.net/view.php?id=2976

[ Voor 21% gewijzigd door Microkid op 21-10-2007 11:12 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heyajohnny
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08-01 11:26
Ik weet niet of ik dit hier op de juiste plaats in het forum heb gezet, maar ik wil het toch even kwijt.

Ik kom elke keer weer tweakers tegen die een veiling per ongeluk beginnen met de vraagprijs, terwijl ze dat natuurlijk niet willen. Ik heb zelf even gekeken bij het aanmaken van een nieuwe advertentie, hier staat bij veilingmodus een lang verhaaltje (waar natuurlijk niet iedereen zin in heeft om te lezen) waarbij het op neer komt dat de prijs de beginprijs van de veiling is.

Ik wil hier eigenlijk mee aangeven dat er snel overheen gelezen wordt en dat het misschien makkelijker is, als de veilingmodus is aangevinkt een melding weergeven van ongeveer:
Let op! De opgegeven prijs is het beginbod van de veiling .

Ik doe hier maar een suggestie. Misschien dat andere tweakers een betere oplossing hebben, of argumenten hebben om het zo te houden als het nu is. Maar ik zie nog vaak tweakers deze fout bij een veiling maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De ervaring leert dat het niet uitmaakt of je een tekst groot of klein maakt, of er veel of weinig naar verwezen wordt: mensen die niet bereid zijn een paar tellen te steken in een advertentie lezen het toch niet.
(waar natuurlijk niet iedereen zin in heeft om te lezen)
En daar ligt het probleem - Wij zijn een site waar we verwachten dat mensen enigszins eigen inzet tonen. Misschien dat een tekstuele aanpassing best mogelijk is, maar ik krijg langzamerhand kromme tenen van het blijkbaar gewoon gevonden worden van het niet doornemen van voorwaarden van - nota bene gratis - diensten die ze gebruiken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heyajohnny
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08-01 11:26
Verwijderd schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 12:16:
maar ik krijg langzamerhand kromme tenen van het blijkbaar gewoon gevonden worden van het niet doornemen van voorwaarden van - nota bene gratis - diensten die ze gebruiken. :)
Ik snap dat wel, maar het gebeurt echt zo vaak. En achteraf wijzigen kan dan ook niet meer.
Maarja het is natuurlijk maar een voorstel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:24
Ja, dit gebeurt vaak, maar als je het één keer overkomt als verkoper weet je wat je de volgende keer moet doen, maar wellicht is de oorzaak het volgende:

1. Zonder veiling:
Verkoper wenst een zo hoog mogelijke verkoopprijs. De uiteindelijke verkoopprijs zal waarschijnlijk lager liggen dan de gewenste verkoopprijs.De gewenste verkoopprijs wordt aangegeven als vraagprijs.

2. Met veiling:
Ook hier zal de uiteindelijke verkoopprijs waarschijnlijk lager liggen dan de gewenste verkoopprijs. Ook als je de veilingmodus gebruikt wordt om een vraagprijs gevraagd, maar eigenlijk wordt hier het minimumbod bedoeld.

Als minimumbod en vraagprijs met elkaar verward worden ontstaat het genoemde probleem. Als dat komt doordat mensen niet goed lezen moet je het wellicht zo inrichten dat mensen niet meer goed hoeven te lezen. Je zou bijvoorbeeld het label bij de prijs de ene keer "vraagprijs" kunnen noemen, en de andere keer "minimumbod".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhlie
  • Niet online
bszz schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 13:11:
[...]

Je zou bijvoorbeeld het label bij de prijs de ene keer "vraagprijs" kunnen noemen, en de andere keer "minimumbod".
Precies. Dit topic komt overigens qua idee vrijwel overeen met mijn topic van een paar weken geleden:

\[V&A] Vraagprijs *en* bieden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhlie
  • Niet online
Microkid schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 11:10:
We gaan er natuurlijk ook van uit dat iedereen wel weet hoe een veiling werkt, en dat je bij een veiling nooit je vraagprijs opgeeft, maar een startbod. :)
Maar goed, ik heb het verzoek gedaan : http://devtrack.tweakers.net/view.php?id=2976
Deze devtrack geeft bij mij een access denied, terwijl ik wel een login heb op devtrack (en andere id's wel kan zien). Kan iemand me updaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Er wordt over gepraat maar vooralsnog is het zo te zien nog niet opgepakt. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-10 10:02

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Microkid schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 10:52:

Wordt er geen bod uitgebracht dat in de buurt van je 45 euro komt, dan verkoop je hem niet (de veiling is immers niet bindend).
Dat is vreemd. Bij elke andere veiling is de uiteindelijke prijs bindend. Ik zie ook nergens in de FAQ staan dat dat hier niet zo is.
Als dat echt zo is dat hier de eindprijs niet bindend is dan zou ik dat heel duidelijk in de FAQ opnemen, want niemand gaat er van uit dat je na afloop van een veiling er nog onderuit kunt zonder vooraf een reserve te hebben opgenomen.

En een reserve is iets anders dan een minimumprijs die je ingeeft om het bieden te starten.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Misschien heel simpel hoor, maar waarom wordt er dan niet "startbod" neergezet ipv "vraagprijs"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Maasluip schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 15:42:
[...]
Dat is vreemd. Bij elke andere veiling is de uiteindelijke prijs bindend. Ik zie ook nergens in de FAQ staan dat dat hier niet zo is.
We hebben gewoon niet de intentie om dit te gaan controleren. Beleid dat je niet kan forceren kun je niet doorvoeren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Alvast sorry voor de crosspost: Veilingmodus

Misschien even mergen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
-NMe- schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 16:08:
[...]

We hebben gewoon niet de intentie om dit te gaan controleren. Beleid dat je niet kan forceren kun je niet doorvoeren. :)
Wellicht kan het beleid dat je een minimumbod moet opgeven in de veilingmodus en niet een vraagprijs wel "geforceerd" worden met een (denk ik) vrij eenvoudige oplossing, namelijk het aanpassen van het label, afhankelijk van het wel of niet gebruik maken van de veilingmodus. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-10 10:02

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

-NMe- schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 16:08:
[...]

Ik zeg ook niet dat dat moet, maar daarom kun je ook beter ergens beschrijven wat de afloop dan wel is.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Maasluip schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 23:29:
[...]
Ik zeg ook niet dat dat moet, maar daarom kun je ook beter ergens beschrijven wat de afloop dan wel is.
Mwah, ik denk dat dat redelijk goed dicht zit. We claimen nergens enige verantwoordelijkheid en bieden geen functionaliteit die het prikbord bij de supermarkt niet ook biedt, en wat op dat prikbord staat is ook niet bindend. Het bieden is alleen wat anoniemer hier. :)

Pagina: 1