[Gutsy] probleempje met permissions

Pagina: 1
Acties:
  • 219 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:55

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
Heren,

Ik zit in een "loop"en kom er ff niet meer uit.

Wat is het geval.

Ik heb via ubuntuforums.org SABNZB via een script geinstalleerd. Om SABNZ te starten moet ik het sudo commando gebruiken. De gedownloade bestanden komen netjes in de door mij ingestelde map terecht. Netjes uitgepakt en de orginele bestanden wegggegooid.

Echter de mappen waarin de uitgepakte bestanden zitten, zit een slot op. Kan ze niet weggooien. Rechten dus. Ik doe dan via CLI sudo chown -R patrick /media/data/DVD2Burn.

Alle mappen die dan in die dir zitten, zijn dan door mij te deleten enzo. Echter ik was in de veronderstelling dat dit ook voor alle nieuwe mappen die door SABNZB aan gemaakt worden zou gelden. Dit is niet het geval.

Nu kan ik wel constant chown -R doen, maar is er geen commando die dit permanent vvoor elkaar krijgt?

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Gebruik ACL's, run SABnzbd als user of gebruik een ander programma.

0.0

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
Jungian schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 09:11:
Gebruik ACL's, run SABnzbd als user of gebruik een ander programma.
Als user runnen is een probleem, want dan kan ik geen NZB's toevoegen. ACL heb ik nog nooit van gehoord, en een ander programma gebruiken om dat ik even niet uit de permissions kom is ook zo wat.

• frankivo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-06-2025
backupdevice schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 09:17:
[...]

Als user runnen is een probleem, want dan kan ik geen NZB's toevoegen. ACL heb ik nog nooit van gehoord, en een ander programma gebruiken om dat ik even niet uit de permissions kom is ook zo wat.
waarom kun je dan geen nzb's toevoegen?
wederom rechten waarschijnlijk. probeer hier eens naar te kijken

iRacing Profiel

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

backupdevice schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 09:17:
Als user runnen is een probleem, want dan kan ik geen NZB's toevoegen.
Zou je daar niet eerst achter aan gaan ?
ACL heb ik nog nooit van gehoord,
Ik neem aan dat je http://en.wikipedia.org/wiki/Access_control_list nu al gevonden hebt ? Zo niet : bij deze ;)
en een ander programma gebruiken om dat ik even niet uit de permissions kom is ook zo wat.
Met hellanzb kun je bijvoorbeeld makkelijk een umask instellen.

0.0

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
frankivo schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 09:28:
[...]

waarom kun je dan geen nzb's toevoegen?
wederom rechten waarschijnlijk. probeer hier eens naar te kijken
Ik heb een script gedownload die alles voor me regelt. ( ben namelijk een behoorlijke n00b op het gebied van linux )

Het script moest ik executable maken. Niet via de CLI maar gewoon rechtermuis op het bestand, en dan executable maken. Ik heb dat dus niet via sudo gedaan, maar gewoon met mijn eigen user.

Op het moment dat ik SABNZB zonder sudo start, dan neemt hij geen nzb's op. Starten met sudo wel. Het programma werkt super, vind het geen probleem om het met sudo te starten . Echter elke keer chown -R in te tikken als ik een map wil deleten....lijkt me dat er een commando moet zijn die alle mappen die in de map /media/data/DVD2Burn staan en komen te staan door de user is te deleten.....

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

backupdevice schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 09:33:
ben namelijk een behoorlijke n00b op het gebied van linux )
:z Met deze instelling kom je er wel.

Ik begrijp dus dat je nog niet eens de moeite hebt genomen om te kijken hoe dat script inelkaar zit ?

0.0

• sam.vimes
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-01 22:10
backupdevice schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 08:30:
Om SABNZ te starten moet ik het sudo commando gebruiken.
Ik ken SABNZ niet, maar is dit echt een noodzaak?
Met sudo zullen alle gecreëerde files van root zijn, daar kun je niet omheen (tenzij root ze vervolgens zelf aan iemand anders geeft).
De gedownloade bestanden komen netjes in de door mij ingestelde map terecht.
Je zou de set-group-id bit op die directory kunnen zetten en de group van de directory wijzigen in een group waar jij ook toe behoort. Dus:
Bash:
1
2
chgrp jouwgroep topdir/
chmod g+s topdir/

Dit heeft tot gevolg dat alle files die in topdir/ worden gecreëerd van group jouwgroep zullen zijn.
Zie http://manpages.courier-mta.org/htmlman2/stat.2.html:
The set-group-ID bit (S_ISGID) has several special uses. For a directory it indicates that BSD semantics is to be used for that directory: files created there inherit their group ID from the directory, not from the effective group ID of the creating process, and directories created there will also get the S_ISGID bit set.
Dat helpt natuurlijk nog niet veel als de files geen schrijfrechten voor de group verlenen, maar dat kun je waarschijnlijk oplossen door SABNZ te starten met umask 002. Daar zul je waarschijnlijk een wrapper-scrippie voor SABNZ voor moeten maken, zoiets:
Bash:
1
2
3
#!/bin/sh
umask 002
start-SABNZ-met-output-in-topdir

maar ja, als je daar toch aan begint, kun je net zo goed de chown -R patrick topdir in dat scrippie stoppen en het hele verhaal wat ik hierboven schreef als een leuke theoretische exercitie beschouwen. :O

• Brupje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-09-2025

Brupje

3D nerd

backupdevice schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 09:33:
[...]

Ik heb een script gedownload die alles voor me regelt. ( ben namelijk een behoorlijke n00b op het gebied van linux )

Het script moest ik executable maken. Niet via de CLI maar gewoon rechtermuis op het bestand, en dan executable maken. Ik heb dat dus niet via sudo gedaan, maar gewoon met mijn eigen user.

Op het moment dat ik SABNZB zonder sudo start, dan neemt hij geen nzb's op. Starten met sudo wel. Het programma werkt super, vind het geen probleem om het met sudo te starten . Echter elke keer chown -R in te tikken als ik een map wil deleten....lijkt me dat er een commando moet zijn die alle mappen die in de map /media/data/DVD2Burn staan en komen te staan door de user is te deleten.....
regel 1 is nooit scriptjes draaien onder root waarvan je niet weet hoe ze werken ;) Geeft hij een fout als hij geen NZBtjes opneemt?

klibido kan ook iets met NZBs geloof ik, misschien dat dat een alternatief is.

Zie ook 123-3D voor 3D-printer stuff

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
[quote]sam.vimes schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 09:40:
[...]

Ik ken SABNZ niet, maar is dit echt een noodzaak?
Met sudo zullen alle gecreëerde files van root zijn, daar kun je niet omheen (tenzij root ze vervolgens zelf aan iemand anders geeft).

[...]

Als ik SABNZB los download en installeer zal het wel niet nodig zijn. Maar ik heb in de tips sectie van ubuntuforums.org deze howto gevonden. Ik vind het verder geen probleem om SUDO te gebruiken hoor , ben zeer tevreden over het programma.

Ik zal de rest van je post eens proberen. THX.
Jungian schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 09:38:
[...]

:z Met deze instelling kom je er wel.

Ik begrijp dus dat je nog niet eens de moeite hebt genomen om te kijken hoe dat script inelkaar zit ?
uuhm, nee indedaad heb ik niet de moeite genomen om te kijken hoe het script in elkaar zit. Ik heb al problemen om bepaalde rechten goed te krijgen. Lijkt het jouw dan een goed idee om het script door te lopen?

Je reactie valt me een beetje tegen. Ik vraag niet of je mij een complete howto wilt geven, ik stel een vraag of iets niet makkelijker kan. Als het dan te veel moeite is om normaal te reageren, doe het dan niet.
Jungian schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 09:30:
[...]

Zou je daar niet eerst achter aan gaan ?

[...]

Ik neem aan dat je http://en.wikipedia.org/wiki/Access_control_list nu al gevonden hebt ? Zo niet : bij deze ;)

[...]

Met hellanzb kun je bijvoorbeeld makkelijk een umask instellen.
Thanks voor de link , ga dat ook eens proberen.

[ Voor 6% gewijzigd door backupdevice op 23-11-2007 09:51 ]

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

backupdevice schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 09:48:
uuhm, nee indedaad heb ik niet de moeite genomen om te kijken hoe het script in elkaar zit. Ik heb al problemen om bepaalde rechten goed te krijgen. Lijkt het jouw dan een goed idee om het script door te lopen?
Je hebt er nog niet bij stil gestaan dat dat script dat (wellicht) veroorzaakt ? Paste dat script eens, dan is er misschien wat nuttigs over te zeggen :)

[ Voor 11% gewijzigd door Jungian op 23-11-2007 09:54 ]

0.0

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Anders dubbelpost je even, in plaats van te editten

[ Voor 200% gewijzigd door Jungian op 23-11-2007 09:52 ]

0.0

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
Jungian schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 09:51:
[...]

Je hebt er nog niet bij stil gestaan dat dat script dat veroorzaakt ? Paste dat script eens, dan is er misschien wat nuttigs over te zeggen :)
http://www.xs4all.nl/%7Emgj1/SABnzbd%20for%20linux/

• Brupje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-09-2025

Brupje

3D nerd

Zie ook 123-3D voor 3D-printer stuff

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Brupje schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 10:03:
omg geen wonder, script loopt overal voor te sudoen
Dat script ziet er zover ik nu even kan zien best aardig uit. Er wordt niet onnodig veel van gebruik gemaakt (alhoewel het script zeker efficiënter en distro-specifieker kan).

Ik weet niet hoe sabnzbd omgaat met temporary files, maar als je het een keer als root (dankzij sudo) hebt gedraait heb je ergens de rechten verprutst.Chmod de volgende mappen eens om te testen naar 777 :

code:
1
2
/home/$USER/Downloads/SABnzbd
/home/$USER/.SABnzbd

chmod 777 /home/$USER/Downloads/SABnzbd -R && chmod 777 /home/$USER/.SABnzbd -R

En voer sabnzbd dan eens uit als non-root user (geen sudo gebruiken dus).

[ Voor 6% gewijzigd door Jungian op 23-11-2007 10:20 ]

0.0

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
Ok , zal ik doen. Ben nu ff ergens anders mee bezig. Kom bij je terug. Had net ook het chmod 777 commando gevonden.

thx, ik laat het weten.

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
Opgelost. Vraag me niet hoe, maar ik starteper ongeluk SABNZB zonder sudo, en nu werkt alles.

Thx voor alle input.

Pagina: 1