Configuratie:
AOpen QF50E (350 Watt) / 1 x 120mm case fan
AMD Athlon 64 X2, 3800+ (65w), Socket AM2, Boxed
Kingston KVR800D2N5K2/2G, 2048 MB, DDR2, PC6400, 800 MHz (2 x 1024)
Samsung Spinpoint T166, 320 GB, 7200 RPM, 16 MB, SATA II
Asus M2N-SLI Deluxe
Asus EN8500GT SILENT/HTD/256M,DDR2, PCI Express x16, 256MB
(Windows Vista 64 bit)
Mijn PC is samengesteld vanuit een budget en HTPC oogpunt. Ik zit in een zwarte kelder tezamen met een zelf gemaakte full HD beamer voornamelijk films te kijken. Erg leuk!
Sinds kort was ik toch geinteresseerd geraakt in het spelen van een spel zodat ik dat op groot scherm kan ervaren. Derhalve heb ik Call of Duty 4 aangeschaft en inmiddels heb ik er al aardig wat uren inzitten!
Ik speel Cod4 met de volgende grafische instellingen:
1024 x 768
Anti-aliasing - uit
Shadows en Glow - aan
Depth of field - uit
De rest vrij middelmatig naar laag
Ik weet zo niet hoe ik het FPS kan aflezen, maar hoewel ik best tevreden ben over de snelheid van weergave (het is goed speelbaar), merk ik toch een verschil met 800x600. Op 800x600 loopt 't echt strak, op 1024x768 merk ik zo nu en dan een schok.
Mijn eerste vraag is of het voor mij in deze omstandigheid nut heeft om mijn videokaart over te klokken met het oog op het lichte schokken.
http://www.hardware.info/...uct/ASUS_EN8500GT_Silent/
Hier valt af te lezen dat de 3dmark resultaten van 2128 naar 3017 zijn gegaan.
http://www.hardware.info/...is_ripe_for_overclocking/
Hier vind je de statement:
'This can increase Call of Duty 4 framerates from 27 average to 42 at 1024x768 resolution, and that's nothing to sniff at.'
In eerste instantie lijkt het erop dat het dus inderdaad nut kan hebben, echter kan ik dat door mijn totale onervarenheid niet plaatsen in mijn eigen config.
Mijn tweede vraag is, mocht het ook volgens jullie nut hebben:
Aangezien mijn kaart passief gekoeld is, levert dit risico's op? Zo ja, enkel voor de videokaart of ook voor de rest van mijn systeem?
Eigenlijk weet ik ook nog niet hoe ik mijn kaart moet overklokken, maar dat lijkt me geen vraag om hier te stellen. Toch heb ik het antwoord nog niet kunnen vinden.
AOpen QF50E (350 Watt) / 1 x 120mm case fan
AMD Athlon 64 X2, 3800+ (65w), Socket AM2, Boxed
Kingston KVR800D2N5K2/2G, 2048 MB, DDR2, PC6400, 800 MHz (2 x 1024)
Samsung Spinpoint T166, 320 GB, 7200 RPM, 16 MB, SATA II
Asus M2N-SLI Deluxe
Asus EN8500GT SILENT/HTD/256M,DDR2, PCI Express x16, 256MB
(Windows Vista 64 bit)
Mijn PC is samengesteld vanuit een budget en HTPC oogpunt. Ik zit in een zwarte kelder tezamen met een zelf gemaakte full HD beamer voornamelijk films te kijken. Erg leuk!
Sinds kort was ik toch geinteresseerd geraakt in het spelen van een spel zodat ik dat op groot scherm kan ervaren. Derhalve heb ik Call of Duty 4 aangeschaft en inmiddels heb ik er al aardig wat uren inzitten!
Ik speel Cod4 met de volgende grafische instellingen:
1024 x 768
Anti-aliasing - uit
Shadows en Glow - aan
Depth of field - uit
De rest vrij middelmatig naar laag
Ik weet zo niet hoe ik het FPS kan aflezen, maar hoewel ik best tevreden ben over de snelheid van weergave (het is goed speelbaar), merk ik toch een verschil met 800x600. Op 800x600 loopt 't echt strak, op 1024x768 merk ik zo nu en dan een schok.
Mijn eerste vraag is of het voor mij in deze omstandigheid nut heeft om mijn videokaart over te klokken met het oog op het lichte schokken.
http://www.hardware.info/...uct/ASUS_EN8500GT_Silent/
Hier valt af te lezen dat de 3dmark resultaten van 2128 naar 3017 zijn gegaan.
http://www.hardware.info/...is_ripe_for_overclocking/
Hier vind je de statement:
'This can increase Call of Duty 4 framerates from 27 average to 42 at 1024x768 resolution, and that's nothing to sniff at.'
In eerste instantie lijkt het erop dat het dus inderdaad nut kan hebben, echter kan ik dat door mijn totale onervarenheid niet plaatsen in mijn eigen config.
Mijn tweede vraag is, mocht het ook volgens jullie nut hebben:
Aangezien mijn kaart passief gekoeld is, levert dit risico's op? Zo ja, enkel voor de videokaart of ook voor de rest van mijn systeem?
Eigenlijk weet ik ook nog niet hoe ik mijn kaart moet overklokken, maar dat lijkt me geen vraag om hier te stellen. Toch heb ik het antwoord nog niet kunnen vinden.