[OC] Asus EN8500GT SILENT 256MB DDR2

Pagina: 1
Acties:
  • 154 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tommy The Cat
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-01 18:35
Configuratie:

AOpen QF50E (350 Watt) / 1 x 120mm case fan
AMD Athlon 64 X2, 3800+ (65w), Socket AM2, Boxed
Kingston KVR800D2N5K2/2G, 2048 MB, DDR2, PC6400, 800 MHz (2 x 1024)
Samsung Spinpoint T166, 320 GB, 7200 RPM, 16 MB, SATA II
Asus M2N-SLI Deluxe
Asus EN8500GT SILENT/HTD/256M,DDR2, PCI Express x16, 256MB
(Windows Vista 64 bit)

Mijn PC is samengesteld vanuit een budget en HTPC oogpunt. Ik zit in een zwarte kelder tezamen met een zelf gemaakte full HD beamer voornamelijk films te kijken. Erg leuk!
Sinds kort was ik toch geinteresseerd geraakt in het spelen van een spel zodat ik dat op groot scherm kan ervaren. Derhalve heb ik Call of Duty 4 aangeschaft en inmiddels heb ik er al aardig wat uren inzitten!

Ik speel Cod4 met de volgende grafische instellingen:
1024 x 768
Anti-aliasing - uit
Shadows en Glow - aan
Depth of field - uit
De rest vrij middelmatig naar laag

Ik weet zo niet hoe ik het FPS kan aflezen, maar hoewel ik best tevreden ben over de snelheid van weergave (het is goed speelbaar), merk ik toch een verschil met 800x600. Op 800x600 loopt 't echt strak, op 1024x768 merk ik zo nu en dan een schok.

Mijn eerste vraag is of het voor mij in deze omstandigheid nut heeft om mijn videokaart over te klokken met het oog op het lichte schokken.

http://www.hardware.info/...uct/ASUS_EN8500GT_Silent/
Hier valt af te lezen dat de 3dmark resultaten van 2128 naar 3017 zijn gegaan.

http://www.hardware.info/...is_ripe_for_overclocking/
Hier vind je de statement:
'This can increase Call of Duty 4 framerates from 27 average to 42 at 1024x768 resolution, and that's nothing to sniff at.'

In eerste instantie lijkt het erop dat het dus inderdaad nut kan hebben, echter kan ik dat door mijn totale onervarenheid niet plaatsen in mijn eigen config.

Mijn tweede vraag is, mocht het ook volgens jullie nut hebben:
Aangezien mijn kaart passief gekoeld is, levert dit risico's op? Zo ja, enkel voor de videokaart of ook voor de rest van mijn systeem?

Eigenlijk weet ik ook nog niet hoe ik mijn kaart moet overklokken, maar dat lijkt me geen vraag om hier te stellen. Toch heb ik het antwoord nog niet kunnen vinden.

• Rangourthaman
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-11-2022
Ik denk niet dat het erg zinnig is om moeite te gaan steken in het overclocken van een passief kaartje.
als eerste moet je eventjes leren dat ding fatsoenlijk over te clocken. (kost redelijk veel tijd)
je zal de koeling aanzienlijk moeten verbeteren. (meer casefans, mischien een fan op de heatsink zelf)
dit gaat wel lawaaierig worden. je zou het in principe kunnen regelen met een fancontroller, maar dat gaat weer meer geld kosten.
in mijn ogen is het dan een beter idee om je oude kaartje te verkopen en een nieuwe aan te schaffen.

Verwijderd

Ben het niet eens met Rangourthaman.
Overclocken is opzich heel makkelijk en "veilig" overclocken is niet zo gevaarlijk.
Wat je uit je kaart kan halen is afhankelijk van de temperatuur die de kaart nu al heeft under load. Probeer een programmatje te vinden waarmee je de kaart zijn temperatuur kan aflezen als hij zwaar gebruikt wordt. Als je zorgt dat die temperatuur niet te ver boven de 70-80 komt is er niks aan de hand. Houd je de overclock binnen de perken van 10-20% kan er relatief weinig gebeuren. De rest van je systeem is vrijwel zeker onbeinvloed door de overclock. Mocht je kaart overleiden door een te hoge temperatuur, is het een kleine kans dat de rest mee gaat.

Veel succes, en gebruik je gezond verstand.

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-01 14:15
Het heeft geen nut deze kaart over te klokken, alleen maar gevaar. Hij kan te heet worden, doordat de passieve koeling niet meer toerijkend is.

Als je echt geinteresserd bent in gamen, zou ik persoonlijk een andere grafische kaart kopen. Op Internet wemelt het van de Nividia 8800 GT'S'en (€ 150,- t/m € 220,-), of een ATi 19X0XT(X) down wonderen.

Zou je een nieuwe kaart willen kopen, dan is de Nvidia 8800GT een goede optie (slecht verkrijgbaar op het moment) of een ATi HD3870. Deze kaarten hebben een verkoop prijs van rond € 190,- t/m € 230,-, al worden ze door de schaarste omhoog gedreven (de Nvidia 8800GT).

[ Voor 12% gewijzigd door Jumpman op 23-11-2007 18:08 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• Tommy The Cat
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-01 18:35
Bedankt voor het commentaar. Hoewel de reacties lichtelijk gemengd zijn concludeer ik deze kaart niet te gaan overklokken.

[ Voor 10% gewijzigd door Tommy The Cat op 26-11-2007 19:32 ]