[dac] marantz sr5400ose vs cd5400ose

Pagina: 1
Acties:

• philippevk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-02 10:27
Ik denk dat dit gedeelte van het forum wel geschikt is voor deze vraag, anders......
En het is een croospost uit een ander forum, maar ja niet iedereen zit overal.

Ik heb
marantz cd5400ose
marantz sr5400ose
De cd speler zit zowel coaxiaal als analoog aangesloten omdat ik wel is het verschil in dac wilde horen.
Mijn verwachting was dat de dac in de cd5400 wel beter zou zijn dan die in de sr5400 (kabels vergelijkbare kwaliteit)
Maar mijn bevindingen zijn:
dat als ik coaxiaal speel, is het geluid harder (niet van belang, vergelijk ze op dezelfde volumes dus aangepast) en heeft meer detail in het laag en meer dynamiek t.o.v. van analoog.
Dit zou dus betekenen dat de dac in de receiver (voor mij) beter zou zijn. Ik vind dit alleen moeilijk te geloven dus toen dacht ik
kan het gewoon niet zo zijn dan de analoge ingang van de receiver gewoon van mindere kwaliteit is? Of er is iets mis met de cd speler?
Dus ervaringen meningen en tips, ben niet super tevreden namelijk met dit resultaat.

Verwijderd

Houd er wel rekening mee dat het digitale circuit in je receiver vooral gericht is op multikanaals DD of DTS verwerking, en minder op stereo muziekweergave. Op het eerste gehoor kan dan die enthousiaste DAC (plus omgeving) van je receiver beter overkomen dan een iets terughoudender DAC in de CD-speler, maar op den duur hoeft dat helemaal niet het geval te zijn.

Digitaal aangesloten op m'n Marantz AV9000/MM9000 receiver klinkt m'n CD-speler ook wat directer dan analoog, maar wanneer ik een avond muziek luister gaat m'n voorkeur toch uit naar de DAC van m'n NAD C542. In stereo klinkt 't dan gewoon net wat gebalanceerder, ook al is 't wat terughoudender.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-02 18:32

voodooless

Sound is no voodoo!

philippevk schreef op donderdag 22 november 2007 @ 23:06:
dat als ik coaxiaal speel, is het geluid harder (niet van belang)
Dat is waanzinnig van belang! De bron die harder is zal vrijwel altijd beter lijken te zijn. Vergelijken is dus niet eerlijk. Verder moet je natuurlijk wel beide gevallen testen met source-direct ingeschakeld, anders hangt er alsnog een ADC->DAC tussen je analoge stage.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• philippevk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-02 10:27
Niet van belang bedoel ik juist mee dat ik op vergelijkbare volumes luister. Als je nieuwe speakers koopt en je switcht tussen 84db en 90db speakers heb je hetzelfde effect. Maar moet het idd iets beter uitleggen voodooless

altijd source direct natuurlijk

[ Voor 7% gewijzigd door philippevk op 23-11-2007 00:05 ]

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-02 12:53
Wat je zegt is best logisch. De CD5400ose gebruikt namelijk dezelfde DAC als de gewone CD5400 (cs4392) met een verbeterde voeding en dergelijken. Deze DAC zit in meerkanaals versie (cs4382) ook in de SR-5400. Dus hoewel velen standaard roepen dat cd-spelers betere DAC's gebruiken dan receivers is dat niet altijd het geval. Het zou dus theoretisch niet uit mogen maken of je een digitale of analoge aansluiting met source-direct gebruikt. In de praktijk zorgt onder andere de hoeveelheid storing in de behuizing (door andere componenten) ervoor dat 1 van de 2 beter zijn werk kan doen en een beter resultaat geeft. Dat moet je zelf maar even uitzoeken door te vergelijken en even uitgebreid (uurtje ofzo) te luisteren.

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:43

sphere

Debian abuser

Let vooral op het punt dat voodooless maakt: als er op gelijk niveau wordt uitgestuurd (vermogen) door de speler, dan is het erg moeilijk om verschil te horen.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Pagina: 1