KDE 4.0

Pagina: 1
Acties:
  • 846 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

Topicstarter
http://www.kde.org/announcements/announce-4.0-rc1.php

KDE 4.0 komt er bijna aan, De eerste release kandidate is hier.

er zijn twee live cd's
debian live en Open Suse

Ik heb er eventjes naar gekeken. thuis ben ik het nu aan het downloaden.
Ik vind de nieuwe menu oplossing super vet. erg makkelijk om snel ergens door heen te zoeven.
Verder niet veel tijd voor gehad (was op het werk :) )

Afbeeldingslocatie: http://accel10.mettre-put-idata.over-blog.com/0/11/30/01/tenor2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img265.imageshack.us/img265/7996/kde4gv7.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door daft_dutch op 22-11-2007 22:11 ]

>.< >.< >.< >.<

• Jeanpaul145
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-07-2025
Ik zag gisteren nog een entry voor rc1 op de opensuse site, maar die is inmiddels weg... :? :?
Enig idee hoe dat verhaaltje in elkaar zit?

:j

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:46

sus

is druk :+

ik zie de binary packages voor opensuse gewoon staan op de website van kde.

Ben zelf wel benieuwd naar kde4, heb alleen de tijd op het moment niet om hem nu te installeren. Misschien dat ik er volgende week tijd voor kan maken :)

• disheaver
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Jeanpaul145 schreef op donderdag 22 november 2007 @ 20:45:
Ik zag gisteren nog een entry voor rc1 op de opensuse site, maar die is inmiddels weg... :? :?
Enig idee hoe dat verhaaltje in elkaar zit?
Er is een RC 1 versie van de live cd beschikbaar (hier).

En al sinds heel lang de kde4 repo. Geen idee welke naam die heeft, maar zou de laatste moeten zijn.

• Victorius737
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-01 18:29
De release date van de final is 11-12-2007 dus het duurt niet lang meer , deze RC1 zou wel redelijk betrouwbaar moeten zijn.

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

ik heb de live cd ook maar gedownload, tzt maar eens kijken :). En hoe GE-WEL-DIG is dat scherm van die segfault in de topic start. Ik kreeg een enorme glimlach op mijn gezicht door deze crash :)

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Ik vind hetgeen ik nu zie (ik heb alle twee de live cd's getest) best tegenvallen eigenlijk. :X Afgezien van een leuke clock widget sta ik er grafisch gezien helemaal niet van te kijken. Mooi geprogrammeerd is het vast en zeker, maar het oog wil ook wat. :P

Het Oxygen thema valt bijvoorbeeld op door zijn matigheid (een wit thema met fletse rondjes als knoppen, woepdiedoe) en overall zie ik meer kartels op m'n scherm verschijnen dan me lief is (mooi afgeronde hoeken mag ik toch wel verwachten inmiddels ?). Waarschijnlijk ben ik verwend geraakt door Mac OS X (Leopard), maar ik had er echt veel meer van verwacht, vooral kijkend naar alle briljante mockups dit op het internet te vinden zijn. :/

Ik hoop dat ze nog druk aan het sleutelen zijn nu, alhoewel ik er kijkend naar de RC-status nog weinig van verwacht. ;(

edit:
De OpenSUSE live CD vond mijn X3100 niet helemaal lief trouwens.

[ Voor 12% gewijzigd door Jungian op 23-11-2007 00:29 ]

0.0

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10-2025
Veel is dan ook nog niet af (Plasma heeft nog veel werk nodig, Oxygen-thema moet nog een behoorlijk kleurenschema krijgen, etc.), veel van de nieuwe prachtfuncties worden nog niet echt veel gebruikt, en een hoop applicaties zijn vooral een poort naar Qt4, met weinig nieuws.

In ieder geval zijn er genoeg vernieuwingen. Oxygen is volledig SVG-gerenderd, en het icon-theme is niet slecht, veel andere apps (vooral de spellen) gebruiken ook SVG voor vanalles, er wordt eens aandacht aan gebruiksvriendelijkheid besteed, snelheid en geheugengebruik zouden ook verbeterd moeten zijn, en de fundatie voor iets prachtigs ligt er in ieder geval. Het wordt gewoon eens tijd dat er nu eindelijk eens wat uitgebracht gaat worden. Heeft nu wel lang genoeg geduurd.

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

icyx schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 00:00:
Ik kreeg een enorme glimlach op mijn gezicht door deze crash :)
Wat klopt hier niet ;)

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

laurencevde schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 03:19:
Veel is dan ook nog niet af (Plasma heeft nog veel werk nodig, Oxygen-thema moet nog een behoorlijk kleurenschema krijgen, etc.), veel van de nieuwe prachtfuncties worden nog niet echt veel gebruikt,
Dat is goed om te horen. :D
In ieder geval zijn er genoeg vernieuwingen. Oxygen is volledig SVG-gerenderd, en het icon-theme is niet slecht, veel andere apps (vooral de spellen) gebruiken ook SVG voor vanalles, er wordt eens aandacht aan gebruiksvriendelijkheid besteed, snelheid en geheugengebruik zouden ook verbeterd moeten zijn, en de fundatie voor iets prachtigs ligt er in ieder geval.
Het valt vooral op bij apps die onder KDE3 echt _aarslelijk_ zijn, zoals KSysguard, dat er wel het één en ander grafisch is verbeterd. En de icon theme is inderdaad niet slecht, alhoewel ik de Tango icon theme nog altijd consistenter vind. :) Ik hoop dat ze de moeite nemen om anti-aliasing los te laten op dingen zoals
Afbeeldingslocatie: http://omploader.org/vNzZn/kartels.PNG
Het wordt gewoon eens tijd dat er nu eindelijk eens wat uitgebracht gaat worden. Heeft nu wel lang genoeg geduurd.
++
Hoe eerder KDE4 uit is, des te eerder springen de third party devs erop (ondanks dat de libs al enige tijd stable zijn).

0.0

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Ik ben vooral erg benieuwd naar de KIO-slaves, volgens mij kunnen die nu ook zoeken in bestanden, waardoor ik direct van sftp films e.d. kan afspelen. Hoop ook dat het nieuwe phonon goed werkt, dat pulseaudio zou bijna een reden zijn om naar gnome over te stappen ;)

en zit nepomuk nou ook al in deze builds? zelfs al is het maar heel basaal, zou het toch erg prettig vinden om mn bestanden te kunnen taggen...

It sounds like it could be either bad hardware or software

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-12-2025

ATS

Op de dot staat nu een aardig artikeltje over een manier om makkelijk the latest en greatest te kunnen testen. Werkt via QEmu.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Verwijderd

Ik denk dat de grootste sprong voorwaarts Phonon zal zijn. Eindelijk alle multimedia die wel eens werkt.

:w aRts.

• ATS

ATS

Ik hoop vooral op een goed werkende Solid. Geen gekloot meer met apparaten, maar gewoon iets aansluiten en programma's doen er iets nuttigs mee.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• laurencevde
nepomuk zit erin. Of het ook al gebruikt wordt weet ik niet.

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

• ATS

ATS

Helaas, geen kerst KDE 4.0... De release is uitgesteld tot januari.

• Thyraon
  • Laatst online: 27-01 08:45
Inmiddels is Release Candidate 2 alweer beschikbaar! Gaat de goeie kant op zo te zien :).

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
RC1 werkte bij mij nog voor geen meter op Ubuntu 7.10, dus ben benieuwd hoe het met deze versie staat

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:43

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Ik heb zojuist RC2 op Ubuntu geinstalleerd (naast Gnome). Nadat ik even wat oude KDE3 troep (voor Amarok) had verwijderd installeerde het vrij snel. 100MB download en ik kon KDE4 starten.

Normaal ben ik dus een Gnome gebruiker icm Compiz-Fusion.. Ik hou van zinloze 3D effecten :P

Wat mij al meteen opvalt:
Het KDE menu is meer richting Vista-taferelen gegaan. KDE icoon aanklikken en er zijn 5 grote iconen: Favorites, Applications, My Computer, Recently Used en System
Onder Application krijg ik het bekende menu te zien waarbij ik naar link en rechts kan "scrollen" om items uit te klappen.

- Ik mis mijn Systray. Ik ben vrij snel na het opstarten mijn Pidgin kwijt Kopete geinstalleerd. Pidgin is te unstable onder KDE4.
- DPI Settings vrij makkelijk in te stellen en worden door alle apps gebruikt!
- grote taskswitcher
- Geen wobbly windows of 3d kubus. Wel ontploffende schermen (irritant).
- Konqueror start niet op wel vanaf de terminal...
- File manager maakt ook goed gebruik van de effecten, ook bijv direct show bij plaatjes
- Waar is mijn volume-manager gebleven??
- Widgets zijn aardig
- ALT-F2 is meer een zoekscherm om apps op te starten
- Slideshow van achtergrond plaatjes...

*SCREENSHOT, zie onder..

U ziet:
- Desktop effecten allemaal aan
- Firefox met dit topic (obvious)
- KDE Terminal met de debug meldingen van Konqueror
- Konqueror opstartscherm met 75% doorzichtigheid + info scherm van KDE
- Thunderbird
- Mplayer
- Amsn runt (zie ook het icoon linksboven in de hoek), SI als naam in de tray
- Dolphin

Op de achtergrond, desktopeffecten en DPI na is alles geheel kaal. Plastic theme

Het valt mij ook op dat Gnome onder Ubuntu net wat " smoother" aanvoelt in tegenstelling tot deze KDE. PC waar het op draait is een Dell Latitude D830 (T7300 CPU @ 2Ghz, 2GB mem, Intel 965GM videokaart)

[ Voor 29% gewijzigd door WHiZZi op 13-12-2007 09:34 ]

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• SiliconError
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-10-2025

SiliconError

:(){ :|:& };:

Ik lik al maanden m'n vingers af bij het nieuwe theme (eindelijk een Linux desktop die er out of the box een beetje fatsoenlijk uit gaat zien). De nieuwe RC2 is al redelijk compleet wat dat betreft: http://kde.org/announcements/announce-4.0-rc2.php

Het zou dus moeten werken inmiddels. Dus ehm... volgens mij heb je of iets verknoeid, of iets vergeten te installeren :X

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Wat zijn dat allemaal voor _ENORME_ letters?? Het is toch niet voor blinden ofzo? VInd het er verschrikkelijk uitzien.

Doe mij maar iets als de windows xp classic interface. Functioneel en clean.

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Mja, DPI stond op 120

Ik zal morgen een nieuw screenshot maken, dan heb je een beter idee ervan. Ik ben nog wat aan het spelen en het blijkt dat ik nog een aantal packages mis waardoor er dingen vreemd uitzien. Morgen effe een beter screenshot (of ik moet wireless aan de praat krijgen vanavond, ik zit nu weer onder Gnome te werken)

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• filenox
  • Laatst online: 31-07-2025
Ik moet zeggen dat KDE4 er erg gelikt uitziet :D

En werkte de grafische effecten uit de doos, of moest er zoals bij Compiz eerst de nvidia/ati-drivers worden geinstalleerd ?

• s0k
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-03-2024

s0k

Ik krijg KDE4 niet aan de praat in kubuntu. Ik heb de stappen van http://kubuntu.org/announcements/kde4-rc2.php gevolgd, en ik zie idd ook de KDE4 apps in mijn startmenu. Maar als ik wil inloggen en ik selecteer KDE4, dan gaat hij binnen 5s weer terug naar het login menu.

Iemand een idee?

• disheaver
  • Niet online
FileNox schreef op woensdag 12 december 2007 @ 20:40:
Ik moet zeggen dat KDE4 er erg gelikt uitziet :D

En werkte de grafische effecten uit de doos, of moest er zoals bij Compiz eerst de nvidia/ati-drivers worden geinstalleerd ?
Je hebt 3d versnelling nodig (altans, lijkt me zeer waarschijnlijk), dus ja. Maar die drivers is toch niet zo'n probleem?

• cherwin
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
WHiZZi schreef op woensdag 12 december 2007 @ 20:15:
Mja, DPI stond op 120

Ik zal morgen een nieuw screenshot maken, dan heb je een beter idee ervan. Ik ben nog wat aan het spelen en het blijkt dat ik nog een aantal packages mis waardoor er dingen vreemd uitzien. Morgen effe een beter screenshot (of ik moet wireless aan de praat krijgen vanavond, ik zit nu weer onder Gnome te werken)
Resize je die screenshot dan wel even, ik zit namelijk momenteel op dial-up en ik word er echt niet vrolijker van zo :X

Tell me your problem, not the solution you think I should build for you.

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

FileNox schreef op woensdag 12 december 2007 @ 20:40:
In principe wel, maar sowieso had ik Gnome al volledig up&running en ik heb daar best veel moeite voor moeten doen (klote intel drivers voor video). Voor de rest kon ik het gewoon aanvinken, enable desktop effects.

Ik zal zo nog een nieuw screenshot plaatsen waar alles er wat beter uit ziet ;) (en ik zal het resizen)

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Afbeeldingslocatie: http://www.bartvandenakker.nl/other/tn-kde4rc2-1.png

*clickbaar :)

U ziet:
KDE4 RC2
Firefox op de achtergrond met dit topic
linkse Dolphin is de preview aangezet
rechtse Dolphin is de standaard
Konqueror opstartscherm die 25% doorzichtig is
Konqueror KDE info :)
Verder draaien Skype, Kopete en Amarok en zie je een leuke widget in de vorm van een klok.

Konqueror start iig nog niet op vanuit KDE zelf (ALT-F2), wel vanaf de terminal maar heel veel debug meldingen. Ook missen er her en der diverse teksten en icoontjes op knoppen.

Standaard geeft ie ook een foutmelding bij het opstarten van Konsole (dat hij deze niet kan vinden), maar ondertussen start het wel.

Als KDE eenmaal gestart is, werkt het best vlot. Starten gaat over het algemeen iets trager dan Gnome die bij Ubuntu Gutsy zit.

Ook nog een bug wat ik aan het uitzoeken ben is dat als ik lock, ik niet meer kan unlocken omdat het wachtwoord fout zou zijn :?
Bovendien gebruikt KDE hier nog " gksu" om een app op te starten met root privileges, terwijl dat onder Ubuntu gksudo zou moeten zijn..

Voor de rest vind ik de layout nu wel erg mooi. Effe wennen maar uiteindelijk werkt het best fijn. Ik mis alleen nog mijn wobbly windows (dat vind ik gewoon leuk).

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Na RC1 enkele weken geleden getest te hebben, nu de RC2 geinstalleerd. En moet zeggen dat het al een hele verbetering is. Widgets werken goed. Zaken op de toolbar zijn nu in te stellen. Ben erg onder de indruk. Als dit zo doorzet, dan bestaat er een grote kans dat ik Gnome vaarwel ga zeggen.

Nu alleen het probleem dat het scherm na het inloggen compleet wit word. Dit nadat ik wat gerommeld heb met de desktop settings. Geen idee hoe ik dit nu weer terug kan zetten aangezien ik enkel een wit vlak zie :P

Edit: Even .kde & .kde4 map weg gegooid uit de homedir en voila :)

[ Voor 6% gewijzigd door pjlgt op 13-12-2007 11:36 ]

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

schop omhoog,

Laatste tijd veel updates geweest in mijn Ubuntu.. Inmiddels draait KDE4 al een stuk sneller dan eerst en ook werkt Konqueror nu ook fatsoenlijk. Dit begint al meer werkbaar te worden dan eerst :D

Rosegarden is inmiddels ook werkend. Alleen de battery monitor is nog stuk :P

[ Voor 15% gewijzigd door WHiZZi op 20-12-2007 15:10 ]

• disheaver
  • Niet online
Nog een schopje omhoog. KDE 4 is vandaag gereleased.

nieuws: KDE 4 ziet het levenslicht

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-01 22:02
Hoe zit het eigenlijk met dit: http://doc.trolltech.com/....html#desktop-integration

Gaan programma's als Amarok er binnenkort wat meer "native" Gnome uit zien?

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:05

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

robbert schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 14:03:
Hoe zit het eigenlijk met dit: http://doc.trolltech.com/....html#desktop-integration

Gaan programma's als Amarok er binnenkort wat meer "native" Gnome uit zien?
Dit zou wel mooi zijn voor de mensen die Gnome gebruiken maar toch de KDE aps beter vinden werken. Ik bijvoorbeeld het grote gemis aan Gnome is toch wel de muziekspelers. Amarok is toch echt de beste voor een Linux systeem. Het zag er alleen niet uit op een Gnome desktop :P

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• laurencevde
Plasma heeft nog veel werk nodig, kdepim is nauwelijks wat aan gedaan, maar voor de rest is het wel een aardige verbetering. Volgende week maar eens helemaal overgaan erop, in plaats van een testsessie wat ik nu doe. (maar dan wel nog steeds met kicker :) )

Verwijderd

laurencevde schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 16:08:
Plasma heeft nog veel werk nodig, kdepim is nauwelijks wat aan gedaan, maar voor de rest is het wel een aardige verbetering. Volgende week maar eens helemaal overgaan erop, in plaats van een testsessie wat ik nu doe. (maar dan wel nog steeds met kicker :) )
Plasma en kdepim is bekend dat deze pas in 4.1 goede functionaliteit hebben. Maar toch ga ik er mee spelen. Ik ben vooral benieuwd hoe Phonon zich gaat gedragen.

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Heeft iemand door hoe het saven van sessies werkt onder kde4 :?
Alternatief: hoe je de KDE3 .kde/Autostart/ -functionaliteit kan nabootsen in KDE4 :?

• disheaver
  • Niet online
AlterEgo schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 17:42:
Heeft iemand door hoe het saven van sessies werkt onder kde4 :?
Alternatief: hoe je de KDE3 .kde/Autostart/ -functionaliteit kan nabootsen in KDE4 :?
volgens de kde4 faq (in ktips stond een 'dode' link)
How do I run a program at KDE startup?

There are many ways to do that. If what you want to do is to run some scripts that would set some environment variables (for example, to start gpg-agent, ssh-agent and others), you can put these scripts into $KDEHOME/env/ and make sure their names end in .sh. $KDEHOME is usually a folder named .kde (note the period at the beginning) in your home folder. If you want scripts to be executed for all KDE users, you can put them under $KDEDIR/env/, where $KDEDIR is the prefix KDE was installed to (you can find this out using the command kde-config --prefix).

If you wish to start a program after KDE has started, you may want to use the Autostart folder. To add entries to the Autostart folder:

Open Konqueror.

Select Go->Autostart from the menubar.

Right-click in the window view area and select Create New->File->Link to Application

Click on the Application tab in the window that appears and enter the name of the command to run in the Command text box.
Dat laatste (go > autostart) stuurt je naar ~/.kde4/Autostart/, echter bestaat die map niet (suse), wellicht zal een mkdir genoeg zijn

• Jeanpaul145
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-07-2025
Nou, enkele uurtjes geleden is 4.0.0 uitgegeven. Ik heb m inmiddels op mn pc staan. Wel aardig, maar inderdaad is KDE4 _nog_ geen vervanger voor KDE3.5.x (of in mijn geval gnome :p ).
Het ziet er best gelikt uit, maar de compositing effecten gaan nog wat langaam bijvoorbeeld (en ik heb een Geforce 8600M hier, ruim voldoende voor dat werk, compiz doet het ook als een zonnetje :) ). Hiernaast is het allemaal nog niet zo preciesjes te tweaken allemaal ls in KDE3.5.x .
Ik hoop dat 4.1 snel uitkomt.

:j

• xos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-12-2025

xos

Sinds gisteravond heb ik ook kde4 geinstalleerd, maar tot op heden ben ik nog niet echt onder de indruk. Vanuit een gebruikersoogpunt vind ik het ook niet zo'n hele grote vooruitgang tov kde 3.5 op dit moment.

Dat nieuwe menu is imho helemaal niks. Net als het switchen van desktop als je met de muis van je scherm afgaat. En dat lijkt niet uit te zetten, de settings die ik daarvoor gevonden heb lijken niet geimplementeerd te zijn.

Het vervelendste waar ik maar niet uitkom is hoe een custom button aan het panel toe te voegen. Ik kan er wel een custom icon naartoe slepen maar wat moet ik daarmee? De settings van het icoon geven bij mij ook niet veel extra informatie. En wanneer ik op het type klik crashed keditfiletype. Iemand een idee?

Verwijderd

Jeanpaul145 schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 01:57:
Nou, enkele uurtjes geleden is 4.0.0 uitgegeven. Ik heb m inmiddels op mn pc staan. Wel aardig, maar inderdaad is KDE4 _nog_ geen vervanger voor KDE3.5.x (of in mijn geval gnome :p ).
Het ziet er best gelikt uit, maar de compositing effecten gaan nog wat langaam bijvoorbeeld (en ik heb een Geforce 8600M hier, ruim voldoende voor dat werk, compiz doet het ook als een zonnetje :) ). Hiernaast is het allemaal nog niet zo preciesjes te tweaken allemaal ls in KDE3.5.x .
Ik hoop dat 4.1 snel uitkomt.
Probeer eens "export KWIN_NVIDIA_HACK=1" toe te voegen aan /etc/profile. Bij mij maakt dat een wereld van verschil (dat enabled een zooi hacks om rond problemen met de nvidia drivers te werken). Op mijn Geforce 2 met 64 mb ram is compositing met kwin zelfs al bruikbaar (trekt alleen nog net wat te veel cpu load naar mijn smaak), dus op een geforce 8600 zou het helemaal geen probleem moeten zijn. Daarnaast zit er in de nieuwste nvidia driver een verbetering die de performance in kde 4 schijnt te verbeteren.

• Glabbeek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-01 14:11

Glabbeek

Dat dus.

Ik ben het daar mee eens, het werkt aardig, maar het is duidelijk nog geen goede vervanger van 3.5. Ik moet erg wennen aan het nieuwe KDE-menu, maar dat moest ik ook ooit onder Windows aan het XP-startmenu. Ik zou daar nu niet meer terug willen naar het oude menu, dus ik geef het KDE4-menu ook maar het voordeel van de twijfel.

Alleen krijg ik nog op geen mogelijkheid icons op de taskbar die bijvoorbeeld Firefox starten. Ik kan er wel icons planten, maar niet aangegeven wat ze moeten launchen. Daarnaast vind ik de taskbar wel erg groot.

Voorlopig blijf ik toch maar 3.5 gebruiken, in afwachting van een uitgebreidere 4 :)

En zo is het maar net.

Verwijderd

Ik gebruik KDE 4 inmiddels al bijna een maand als main desktop (eerst svn builds, inmiddels packages onder kubuntu hardy). Het draaid verbazingwekkend stabiel, en zowel de desktop omgeving, als individuele applicaties starten veel sneller dan onder 3.5. Daarnaast ziet het er een stuk beter uit, en zijn er veel handige kleine verbeteringen toegevoegd aan een hoop applicaties. Uiteraard zijn er her en der nog wel wat bugs en tuwe randjes, maar ik vindt het alles meegenomen nu al fijner werken dan 3.5. En het wordt allemaal nog zoveel beter!

• disheaver
  • Niet online
Glabbeek schreef op maandag 14 januari 2008 @ 13:44:
Ik ben het daar mee eens, het werkt aardig, maar het is duidelijk nog geen goede vervanger van 3.5. Ik moet erg wennen aan het nieuwe KDE-menu, maar dat moest ik ook ooit onder Windows aan het XP-startmenu. Ik zou daar nu niet meer terug willen naar het oude menu, dus ik geef het KDE4-menu ook maar het voordeel van de twijfel.

Voorlopig blijf ik toch maar 3.5 gebruiken, in afwachting van een uitgebreidere 4 :)
opensuse heeft het nieuwe kde menu al een tijdje, maar gelukkig wel met de optie om de oude te gebruiken. Op mijn laptop heb ik de oude geselecteerd (nieuwe werkt moeilijk met mousepad), maar zowieso gebruik ik hem nauwelijks. Voornamelijk ALT-F2.

Blijf ook bij 3.5, alles werkt wel, behalve de config.

[ Voor 3% gewijzigd door disheaver op 14-01-2008 14:07 ]

Verwijderd

Glabbeek schreef op maandag 14 januari 2008 @ 13:44:
Je kunt ook altijd nog een ouderwetsch K menu gebruiken onder KDE 4. Rechtermuisknop op je desktop -> add widgets. Sleep vervolgens het "Application Launcher Menu" naar je panel en verwijder het Kickof menu. Zelf vindt ik het oude menu ook fijner werken. Ik heb echter hoge verwachtingen bij raptor, wat een fris nieuw menu concept is.

• laurencevde
Kickoff heeft 2 voordelen: je kunt erin/ermee zoeken, en het is wat vriendelijker voor mensen die de muis niet helemaal goed onder controle hebben(ja echt, dat schijnt bij een grote groep mensen een probleem te wezen). Daarnaast is het idee dat je meestal toch maar enkele programma's veel gebruikt, en die in de favorieten zet.
Ikzelf vind het echter hopeloos onoverzichtelijk, en vertragend. Het oude menu had al een lijst met veelgebruikte apps, kicker ook, dus da's ook al geen voordeel. Blijft over het zoeken, maar dat kan je ook wel ergens anders neerzetten.
Gelukkig heeft Plasma intussen ook een normaal menu...

• Glabbeek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-01 14:11

Glabbeek

Dat dus.

xos schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 10:37:
Het vervelendste waar ik maar niet uitkom is hoe een custom button aan het panel toe te voegen. Ik kan er wel een custom icon naartoe slepen maar wat moet ik daarmee? De settings van het icoon geven bij mij ook niet veel extra informatie. En wanneer ik op het type klik crashed keditfiletype. Iemand een idee?
Ik heb gister een oplossing gevonden: In het menu kan je via het contextmenu een applicatie aan je panel of je desktop toevoegen. Dat werkt wel, in tegenstelling tot het slepen van een nieuw icon naar je panel.

En zo is het maar net.

• BartBlackMagic
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-01 20:59
Werk sinds twee weken in KDE 4, maar ben helaas terug gegaan naar Gnome (helaas omdat 'k een beetje KDE fanboy ben :P.. heeft iets met Qt te maken) ... Ik weet niet hoe het komt maar Gnome komt echt veel sneller over, ook zien sommige applicaties zoals Eclipse en OpenOffice er veel beter uit in Gnome.. In OpenOffice onder KDE bijvoorbeeld krijg 'k maar geen icoontjes bij menu-items te zien.
De hardware is
C2D 2.2Ghz
GeForce 8600M GT
7200rpm 160GB
De effecten staan uitgeschakeld, maar bijvoorbeeld een map over de desktop slepen begint goed, maar eindigt in een en al geschok. Heb nochtans de laatste Nvidia driver geïnstalleerd en compiz werkt vlot onder Gnome. Hopelijk komt er verbetering in de volgende releases, 4.0 voelt niet echt als een final release aan, waar de devs ook voor gewaarschuwd hebben, dus dat brengt hoop.
Het nieuwe menu is leuk gevonden, maar het oude werkt eigenlijk veel sneller en overzichtelijker.
Maar het heeft wrs ook wat gewenning nodig.
De layout is over het algemeen wel heel mooi :) eindelijk van die lelijke icoontjes en menu-items af ;)

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ik moet zeggen dat KDE4 een hele grote stap voorwaarts is. Op zich heb ik ook een beetje last van performance drops, iets wat ik onder Gnome + Compiz niet had (maar heb de nvidia hack nog niet geprobeerd).

Echter vond ik KDE3 een ramp, veel te fancy, plastic en chaotisch. KDE 4 oogt rustiger, professioneler en meer "op de toekomst" gericht. Na een korte try-out ben ik ook weer terug naar Gnome, maar puur omdat KDE4 nog niet af is.

Als later de menu's beter werken (de nieuwe is imho voor de niet-oude-KDE gebruikers wel beter), Amarok e.d. het ook weer doen en de performance wat verbeterd is zal ik het wel verder gaan gebruiken. Ik ben zeer benieuwd welke verbeteringen Phonon en Solid zullen brengen. Hopelijk gaat de integratie van multimedia en hardware nu nog beter :)

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Nou, KDE is toch niet helemaal... ik werk namelijk nu zonder panel of plasma widget. Ik kan wel Alt+F2 doen en zie het context menu. Ik kan vanuit daar programma's starten en die zie ik ook.

Ik had de "expose" composite effect op een hoek geplaastst, en die werkt ook gewoon, net als de wallpaper. Maar hoe kan dat :? Ik heb geen panel! Ik heb kde4, kwin en andere libs al geherinstalleerd, maar dat mocht niet baten...

• laurencevde
Dat exposé-effect is dan ook onderdeel van kwin, en die draait gewoon, dus kan dat ook gewoon. Als je weer een panel wilt, zal je plasma moeten starten.

Verwijderd

mithras schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 22:40:
Nou, KDE is toch niet helemaal... ik werk namelijk nu zonder panel of plasma widget. Ik kan wel Alt+F2 doen en zie het context menu. Ik kan vanuit daar programma's starten en die zie ik ook.

Ik had de "expose" composite effect op een hoek geplaastst, en die werkt ook gewoon, net als de wallpaper. Maar hoe kan dat :? Ik heb geen panel! Ik heb kde4, kwin en andere libs al geherinstalleerd, maar dat mocht niet baten...
Ik heb ook een keer gehad dat het panel was verdwenen. Bij mij heeft het verwijderen van de directory ~/.kde4 dit opgelost. Niet ideaal natuurlijk omdat dan meteen al je kde instellingen weg zijn. Je kan ook uitzoeken welk bestand verantwoordelijk is voor je panel configuratie natuurlijk. Yep, er zijn nog wel wat onhandige bugs, maar er wordt hard aan gewerkt.
Vandaag heb ik /trunk weer eens gecompiled: heerlijk: de task manager heeft nu tenminste weer (zoals kicker) de optie om alleen vensters van de huidige virtuele desktop weer te geven.
Pagina: 1