[Realtek AC97] Digital out valt af en toe uit

Pagina: 1
Acties:
  • 328 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Topicstarter
Ik heb de digital out van mijn Realtek AC97 kaart verbonden met een Sony DTC-55ES DAT recorder die als DAC werkt.
Op zich werkt dit prima, maar ongeveer zo eens in de 30min. schakelt de DAC even uit en aan, dit duurt maar iets van een halve sec. maar daardoor valt dus ook het geluid weg.
De DAC van de DAT gaat automatisch uit als hij geen signaal krijgt dus het lijkt erop dat de geluidskaart op dat moment heel even geen signaal meer geeft.

Ik heb de DAT ook aangesloten gehad op de digital out van een CD speler en daarmee heb ik dit verschijnsel niet. Dat was met dezelfde bekabeling.
De analoge uitgang van de AC97 heeft dit verschijnsel ook niet.
Daarnaast heb ik ook nog een PCI geluidskaart in het systeem zitten, een Turtle Beach Santa Cruz, en die werkt ook goed. Maar die heeft geen digital out.

Ik wilde nog proberen om nieuwere drivers te downloaden en installeren, maar de drivers op de website van MSI zijn degene die ik al geinstalleerd heb staan

Specs:
MSI Neo2-V mainboard met onboard HD Audio Realtek AC97
AC97 Driver versie: 5.10.00.6230
2de geluidskaart: Turtle Beach Santa Cruz

Wie weet of hier een oplossing voor is.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Heb je hier ooit een oplossing voor gevonden? Ik heb vermoedelijk hetzelfde probleem. Mijn setup is een M-Audio Audiophile 2496 -> Coaxial kabel -> Sony DTC-57ES. Je hoort even een klik uit de Datrecorder komen en dan is het geluid eventjes weg.

Btw: Bij gebrek aan beter heb ik een extreem simpele kabel gebruikt, namelijk met zo'n gele tulp. Dit is denk ik een videokabel en niet eens een echte coax. Ik ga natuurlijk nog wel een andere kabel kopen maar ik wilde nu alvast deze setup uitproberen.

Edit: Ik heb twee exact dezelfde datrecorders en beide exemplaren hebben last van hetzelfde. Het is maar heel eventjes dat het geluid weg is en niet al te vaak gelukkig. Het vindt random plaats, gewoon midden in een nummer.

[ Voor 73% gewijzigd door smvs op 10-12-2009 21:27 ]

• smvs
  • Niet online
Kleine kick.

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:55
Allereerst nofi.. Het moet werken als je iets koopt, maar onboard realtek is natuurlijk niet het allerbeste spul om je geluid mee door te sluizen. Simpel geluidskaartje van <50 zal probleemloos werken...

Verwijderd

Knikker die tropische geluidskaart er eens uit. Kijken of het dan beter gaat. De S/PDIF ingangen van de Sony DAT recorders staan bekend als kritische juffers. Vandaar dus een dropout.

• smvs
  • Niet online
Tomino schreef op woensdag 16 december 2009 @ 12:27:
Allereerst nofi.. Het moet werken als je iets koopt, maar onboard realtek is natuurlijk niet het allerbeste spul om je geluid mee door te sluizen. Simpel geluidskaartje van <50 zal probleemloos werken...
Ik heb geen Realtek, ik heb iemands topic gekaapt ;) Heb een M-Audio. Die was 40-50 euro idd, 2e hands.
Verwijderd schreef op woensdag 16 december 2009 @ 13:28:
Knikker die tropische geluidskaart er eens uit. Kijken of het dan beter gaat. De S/PDIF ingangen van de Sony DAT recorders staan bekend als kritische juffers. Vandaar dus een dropout.
Ik heb dus een M-Audio Audiophile kaart. Die is verre van Exotisch maar juist een klassieker onder de goedkopere (semi) pro kaarten. Maar goed toch dank voor je reactie, het is goed om te weten dat die recorders gewoon kritisch zijn. Ik zie net dat mijn moederbord zelf ook een Coaxiale aansluiting heeft dus dat ga ik dan ook nog maar even proberen, en anders optisch.

Verwijderd

smvs schreef op woensdag 16 december 2009 @ 14:37:

Ik heb dus een M-Audio Audiophile kaart. Die is verre van Exotisch maar juist een klassieker onder de goedkopere (semi) pro kaarten. Maar goed toch dank voor je reactie, het is goed om te weten dat die recorders gewoon kritisch zijn. Ik zie net dat mijn moederbord zelf ook een Coaxiale aansluiting heeft dus dat ga ik dan ook nog maar even proberen, en anders optisch.
Mijn opmerking was meer bedoeld voor de TS,, vandaar "tropische". Maar goed, nu er goede DAC's voor een redelijke prijs op de markt zijn, kun je je afvragen welk nut een geluidskaart nog heeft. Onboardkaartjes zijn ook beter geworden. Met name als je een moederbord hebt met een S/PDIF uitgang kun je daarmee volstaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2009 16:05 ]

Verwijderd

Tomino schreef op woensdag 16 december 2009 @ 12:27:
Onderbouw eens je mening. Wat is er mis met o.a een onboard Realtek ALC888S?
Pagina: 1