frusciflea schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 01:20:
Ik heb al 100x tegen mezelf gezegd dat ik deze game spuugzat ben... en toch blijf ik het
proberen...
Maar ik ben de Master League al 2 x gestopt, 1 x heel ver in het 2e seizoen, hoewel het lekker ging... Maar ik vind dat er nog zoveel oneffenheden in dit spel zitten... Deeltje 5 was toch echt één van de beste.
Grote irritaties:
- Een corner van de tegenstander staat gelijk aan een penalty zowat, want:
Als er van bovenin beeld een corner wordt genomen zie je niet wie er bij het doel staat en kan je die niet selecteren. Ook al heb je iemand bij het doel... springen kunnen ze kennelijk niet... en nu net er dat wel één deed was het gericht op eigen doel... zucht...
Dit herken ik wel. Tegenstander krijgt slechts 2 a
3 kansen per wedstrijden en scoort meestal 1 goal uit een corner.
Andersom werkt het ook door je centrale verdedigers (vaak lang en kopsterk) mee te laten doen bij een corner voor jou. Op deze manier pakt bij mij Toure zijn goaltjes mee.
- Scheidsrechters wel héél erg streng... tegenstander kan dan ook makkelijk de bal afpakken, maar mijn spelers moeten het bijna altijd met licht geweld doen dat al te zwaar is voor de scheids
Dit is toch echt een kwestie van oefenen. Je moet ook niet "domweg" achter een tegenstander aanrennen met je tackle knop ingedrukt (ps
3=X) en een sliding moet je helemaal goed timen.
Ik gebruik tackle pas op het laatste moment, meestal
probeer ik lopende de bal af te pakken zonder uberhaupt een tackle te gebruiken. Heb meestal dan ook amper een gele kaart. Een sliding moet je alleen doen als het echt kan en perfect wordt uitgevoerd (of een doorgebroken speler natuurlijk)
- In mijn 4-3-3 formatie wil ik een mooie voorzet geven naar het midden... maar de spits vindt het soms kennelijk leuker om naar de zijlijn toe te rennen... handig!
Inderdaad herkenbaar, ik denk dat je dit met je tactiek wel kan instellen.
- Dubieuze arbitrage nogmaals: 3 minuten blessuretijd... bal in het voordeel voor mij... maar er wordt al heel snel voor rust gefloten... Einde extra tijd: 0 minuten blessuretijd... Gek genoeg duurt dit véél langer dan die 3 minuten eerder... en daarom scoort de tegenstander nog...
Blessuretijd is altijd spannend, vaak om de tegenstander een extra aanvaller brengt t.k.v. een verdediger. Als je
3 spitsen speelt, zou ik het laatste kwartier (bij voors
prong) een spits wisselen voor een verdediger of verdedigende middenvelder.
- Knoppentoewijzing: Chip Shot staat gelijk met de spurt-knop als een combi met schietknop, wat bij voornamelijk belangrijke momenten resulteert in een hoog zwak balletje over het doel...
Je hebt twee manieren van lobben:
tradionele lob: die eigenlijk alleen werkt als de keeper voor zijn doel staat en succes is minimaal
Chippie over de keeper: effectief op het laatste moment net voordat de keeper al glijdend de bal van je
probeert af te pakken, dan chip je de bal vlak over de keeper heen. Timen is cruciaal en niet alle keepers duiken.
PES2008 is echt een enorme stap achteruit t.o.v. PES5 (voor mij de hiervoor laatst gespeelde)... Wat een heerlijke game was dat! Totale controle over het spel en gewoon enorm (h)eerlijke wedstrijden, zoals het hoort.
Ik heb geen problemen om een wedstrijd te verliezen, maar dan moet het wel gewoon een eerlijke wedstrijd zijn en niet continu wedstrijden waarbij je tegen gewerkt wordt door de A.I.
Als deze bovengenoemde in PES2009 grotendeels niet weg gewerkt zijn dan zeg ik vaarwel voor even... Moeilijk! Maar ja, dan ga ik liever maar even richting het FIFA-kamp die grote verbeteringen lijkt te brengen.
En ja, gezien ik maar al te graag irritaties uit de weg ga indien mogelijk kap ik maar met PES2008 in single player...
PES2008 is gewoon weer wennen en dat zal 2009 ook waarschijnlijk zijn. Overstappen naar FIFA zal ik dus ook weer niet doen. PES blijft PES en blijft qua gameplay gewoon formidabel tov FIFA.