Supermicro 5015M + Debian AMD64

Pagina: 1
Acties:

• Vigory
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-01 10:52
Wij hebben een Supermicro 5015M met Intel Core 2 Quad Q6600 processor en 4Gb geheugen waar Debian op moet komen. We hebben de AMD64 architectuur gekozen, echter met alleen maar problemen:
- vastlopers tijdens de installatie
- netwerkkaart wil spontaan niet meer werken
- corrupte packages die net gedownload zijn

Proberen we Debian met i386 architectuur dan werkt alles vlekkeloos. Daarom vroeg ik mij af:
- Is de AMD64 architectuur niet geschikt voor deze server?
- Met de i386 architectuur ziet Debian niet het hele geheugen (iets van 3,6 Gb). Is daar iets aan te doen?
- Zijn er nog nadelen aan i386 ten opzichte van AMD64? Kan i386 wel alle 4 de cores aanspreken?

Alvast bedankt!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-01 20:16

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Vigory schreef op donderdag 22 november 2007 @ 18:11:
Wij hebben een Supermicro 5015M met Intel Core 2 Quad Q6600 processor en 4Gb geheugen waar Debian op moet komen. We hebben de AMD64 architectuur gekozen, echter met alleen maar problemen:
- vastlopers tijdens de installatie
- netwerkkaart wil spontaan niet meer werken
- corrupte packages die net gedownload zijn

Proberen we Debian met i386 architectuur dan werkt alles vlekkeloos. Daarom vroeg ik mij af:
- Is de AMD64 architectuur niet geschikt voor deze server?
- Met de i386 architectuur ziet Debian niet het hele geheugen (iets van 3,6 Gb). Is daar iets aan te doen?
- Zijn er nog nadelen aan i386 ten opzichte van AMD64? Kan i386 wel alle 4 de cores aanspreken?

Alvast bedankt!
het wel of niet kunnen aanspreken van cores staat LOS van de i386/x64 architectuur
het gaat erom of je een SMP kernel hebt.

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01 12:42

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Als je geen problemen hebt met 5-8% geheugenperformance kunt je een Bigmem kernel erop zetten, scheelt waarschijnlijk een beetje, maar is op zich pas intressant als je echt *meer* dan 4 gb wilt adresseren. Doorgaans kan de performance die je inleverd niet op tegen die 350MB extra ram.

Daarbij klinkt het 'vreemd'. Het kan een 'rotte' kernel zijn. Probeer eens een andere distributie voor amd64 (puur als test) die een andere kernel gebruikt -> werkt dat wel -> probeer een andere install van de gewenste distro te vinden (zelf aanpassen?) met een geschiktere kernel.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

mja ik heb hier een supermicro H8DC8 met een dual 275 (dus 4 cores) @amd64 draaien.
draait prima met debian hoor.

ook met een standaard SMP kernel.
ik zou het moederbord trouwens verdenken, heb laatste tijd erg veel gedonder met supermicro (en dan niet alleen met mijn desktop mobo :X)

• Vigory
Kippenijzer schreef op donderdag 22 november 2007 @ 18:52:
Als je geen problemen hebt met 5-8% geheugenperformance kunt je een Bigmem kernel erop zetten
Heeft een bigmem kernel wel SMP support? Dat staat er namelijk niet bij.

• Vigory
Boudewijn schreef op donderdag 22 november 2007 @ 18:54:
heb laatste tijd erg veel gedonder met supermicro (en dan niet alleen met mijn desktop mobo :X)
Toevallig hebben wij hier ook net een gloednieuwe supermicro gehad waarbij beide harde schijven uit het raid array waren gevlogen, waarschijnlijk door een servercrash, die we niet kunnen verklaren :S

• Kippenijzer
  • Laatst online: 26-01 12:42

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

SMP en BigMEM staan totaal los van elkaar. Als je jezelf een lol wil doen bouw je zelf een kernel, zet je alle relevante (en benodigde) opties aan, en anders zoek je een kernel met en bigmem en smp in de naam op.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Vigory schreef op donderdag 22 november 2007 @ 19:04:
[...]

probeer het eens ;)

daarna top draaien waarbij je 1 indrukt, dan worden de CPUs per stuk gespecificeerd.

• deadinspace
  • Laatst online: 31-01 12:10

deadinspace

The what goes where now?

Vigory schreef op donderdag 22 november 2007 @ 19:04:
Alle Debian kernels (op i386 iig) zijn SMP tegenwoordig, met uitzondering van de -486 kernel.

• Vigory
Het is wel duidelijk: ik ga lekker i386 gebruiken, eventueel met de bigmem kernel.

Maar hoe kom ik er nu achter of er niets mis is met het moederbord?

Bedankt.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

heeft de i386 kernel dan ook problemen?

Sowieso vind ik het een beetje een vreemde beslissing om op basis van deze feiten te besluiten de amd64 kernel maar niet te gebruiken ;)

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Waarom gebruik je AMD64 op Intel Quad Cores?

En ik heb zelf ook erg veel problemen hiermee gehad, 64bit servers en dan Redhat 64bit erop proberen te krijgen, nou, alleen maar crashes en bugs, toen 32bit erop en prima draaien al jaren..

• deadinspace
  • Laatst online: 31-01 12:10

deadinspace

The what goes where now?

SanderAlterNET schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 14:06:
Waarom niet?

Debians i386 arch heeft trouwens ook een -amd64 kernel. Als ik me niet vergis dan kun je daarmee makkelijk een 64-bit kernel en 32-bit userspace draaien, je zou dus kunnen proberen of die dezelfde problemen geeft.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

SanderAlterNET schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 14:06:

En ik heb zelf ook erg veel problemen hiermee gehad, 64bit servers en dan Redhat 64bit erop proberen te krijgen, nou, alleen maar crashes en bugs, toen 32bit erop en prima draaien al jaren..
ik heb ong. 20 64bits linux installs.
nooit gezeik ;) (en ook al jaren).

kennelijk ligt het dus aan RH of aan jou, iig niet aand amd64.
Pagina: 1