[ODSL] Reverse DNS

Pagina: 1
Acties:
  • 2.678 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Heb een KPN Zakelijk ADSL Abbonement. Eigen SBS 2003 met exchange voor mail. Deze verstuurt via DNS, werkt al 2 maanden goed. MX records en de rest is goed ingesteld. Nu verstuurde een collega een mail naar @zonnet.nl kregen we terug met de melding erin We accepteren geen mail van mailservers zonder reverse DNS.

Ik dus opzoeken op GOT, google, wikipedia en begrijp dat het omzetten van een ip-adres in hostname is. Maar verder is dat niet belangrijk.

Nu ging ik op dnsstuff.com opvragen van de gegevens, en idd geen reverse DNS nu staat er onderaan:

Details:
ns2.kpn.net. (an authoritative nameserver for 197.61.77.in-addr.arpa., which is in charge of the reverse DNS for M.i.j.n.ip)
says that there are no PTR records for M.i.j.n.ip.

To get reverse DNS set up for M.i.j.n.ip, you need to speak to your Internet provider. You could also
check with hostmaster@kpn.net., who is in charge of the 197.61.77.in-addr.arpa. zone.

Dus heb ik KPN gebeld. Eerste keer werd ik doorverwezen naar de Customers Service Site oid waar ik dit zou kunnen aanvragen. Afgezocht nadat ik was ingelogd maar kon het echt nergens vinden. Maar weer kpn bellen. Zelfde mevrouw aan de lijn, weer doorverbonden. Meneer aan de lijn, hmm reverse DNS ff denken, ga het navragen "Zakelijke HELPDESK??", meneer u moet bij de Provider van uw Domein zijn, Okay! HostingProvider nog niet gebeld maar ik ga ervan uit dat ik daar niet moet zijn.

Na een verhaaltje, wie kan mij helpen:

Bij wie moet ik nou Reverse DNS aanvragen, KPN of HostingProvider? Hostingprovider beheert mijn domein maar verder heeft die niks, en dan ook echt niks te maken met mijn mailserver. Jah mx records maar meer ook niet.

Wie o wie helpt mij zodat ik kan mailen naar @zonnet.nl en @versatel.nl?!?

• Maxxi
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-11 19:32
Je moet bij de beheerder van de jou "vertegenwoordigende" DNS server zijn.

KPN dus, je domain heeft daar eigenlijk vrij weinig mee te maken.
Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Dns#Types_of_DNS_records

Onder je domain hangen een aantal record's, in jou geval is de nameserver bij jou domain die van KPN.

Bel KPN zakelijk es op, stel je voor als bedrijf misschien scheelt het.

• Oid
  • Niet online
Maxxi schreef op donderdag 22 november 2007 @ 17:52:
Je moet bij de beheerder van de jou "vertegenwoordigende" DNS server zijn.

KPN dus, je domain heeft daar eigenlijk vrij weinig mee te maken.
Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Dns#Types_of_DNS_records

Onder je domain hangen een aantal record's, in jou geval is de nameserver bij jou domain die van KPN.

Bel KPN zakelijk es op, stel je voor als bedrijf misschien scheelt het.
Heb me als bedrijf voorgesteld, doe ik altijd als ik namens het bedrijf bel.
Dan ga ik KPN maar weer eens bellen.

Bedankt!!

Edit:
edit:
Hmm afdeling die er overgaat is al weg, werken tot 17.30

Kan iemand misschien nog wat argumenten geven die ik aan KPN kan geven dat hun het moeten aanpassen en niet mijn Hosting provider? Want als ik weer iemand aan de lijn krijg die er geen verstand van heeft wordt het een beetje lastig voor mijn bedrijf om te kunnen mailen naar dat soort providers die een reverseDNS vereisen!

Alvast bedankt!!

[ Voor 24% gewijzigd door Oid op 22-11-2007 18:04 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Mailtje sturen naar zakelijkinternet@kpn.com onder vermelding van je gewenste rDNS naam / ip adressen.
Standaard heb je er 5 (geloof ik). Uiteraard is het wel verstandig om de gewenste rDNS naam ook in je eigen DNS op te nemen zodat ie beide kanten op geresolved kan worden.

In mailtje je IP vermelden, gewenste rDNS naam en je ordernr, ODSL<nogwat>, zie je bevestigingsmail van ODSL. CapID zou ik er ook bijzetten. (ik forward meestal de hele opleveringsmail, staat alles in)

tenminste, zo regel ik het altijd.

Overigens kun je natuurlijk ook gewoon smtp.kpn-officedsl.nl als smarthost configgen ;)

[ Voor 21% gewijzigd door DJSmiley op 22-11-2007 21:59 ]

• Oid
  • Niet online
Okay, bijna een week verder. Nog geen positief resultaat.

Vrijdag KPN gemaild met de vraag of ze een reverse DNS voor mij konden aanmaken. Geen reactie gehad. Dus vandaag weer gebeld, zeggen weer na een hevige discussie, dat ik bij mijn hostingprovider moet zijn. Ik heb mijn hosting provider gebeld en die gaven aan zet je probleem even in een mail. Nu krijg ik een reactie:

M.I.J.N IP is een IP adres van KPN; de enigen die daar controle
over hebben zijn zij. Wat ze ook beweren; je moet echt bij hen zijn en
dat zeg ik niet om er vanaf te zijn; ik kan het namelijk voor de IP
adressen waar we wel controle over hebben sneller aanpassen dan dat ik
deze mail kan tikken.

Wat kan ik nu doen, KPN blijft hoog en laag springen dat ze niks voor mij kunnen betekenen, en ik moet kunnen mailen. Smarthost instellen is leuk maar dat is niet wat ik zoek. Moet ik namelijk voor tich domeinen MX records gaan aanpassen, geen zin in en ze moeten dit ook gewoon kunnen leveren.

Wie kan me helpen wat ik tegen KPN kan zeggen, desnoods boos worden maar dit moet gewoon opgelost worden. Hoop dat iemand me hier iets positiefs over kan vertellen.
Alvast bedankt

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Thijmen schreef op woensdag 28 november 2007 @ 16:37:
Smarthost instellen is leuk maar dat is niet wat ik zoek. Moet ik namelijk voor tich domeinen MX records gaan aanpassen, geen zin in en ze moeten dit ook gewoon kunnen leveren.
Heb je überhaupt enig idee waar je over praat? Want een MX-record van jouw domeinen is om mail te ontvangen. Hoewel een smarthost ook als term gebruikt wordt voor backup-SMTP's bedoelen ze er meestal een server mee die als 'centrale' MTA gebruikt wordt om uitgaande mails te versturen. Dat heeft dus verder niets met MX-records van jouw domeinen te maken. (Neem aan dat zo'n KPN smarthost gewoon een whitelist van IP-ranges heeft die via die smarthost mogen mailen en/of met authenticatie.)

Verder moet je voor een reverse DNS inderdaad gewoon bij de eigenaar van je IP zijn en da's vast KPN.

[ Voor 8% gewijzigd door Osiris op 28-11-2007 16:47 ]

• Oid
  • Niet online
Osiris schreef op woensdag 28 november 2007 @ 16:45:
[...]

Heb je überhaupt enig idee waar je over praat? Want een MX-record van jouw domeinen is om mail te ontvangen. Hoewel een smarthost ook als term gebruikt wordt voor backup-SMTP's bedoelen ze er meestal een server mee die als 'centrale' MTA gebruikt wordt om uitgaande mails te versturen. Dat heeft dus verder niets met MX-records van jouw domeinen te maken. (Neem aan dat zo'n KPN smarthost gewoon een whitelist van IP-ranges heeft die via die smarthost mogen mailen en/of met authenticatie.)

Verder moet je voor een reverse DNS inderdaad gewoon bij de eigenaar van je IP zijn en da's vast KPN.
Idd stom van me, hiervoor hadden we Direct-adsl, die had een mailrelay server voor inkomende mail, dat haalde ik even in de war, je hebt gelijk!!

En KPN blijft hoog en laag springen dat hun het niet kunnen doen, al aardig in disucussie geweest met hun. Hun verhaal was.

Het is idd raar want het IP-adres is van ONS maar je hosting-provider kan reverse DNS aanmaken voor jouw. Ik weet dat het krom klinkt maar zo is het. En zo bleef het maar doorgaan, waarom het was wisten ze niet maar het was gewoon zo!

[ Voor 17% gewijzigd door Oid op 28-11-2007 16:54 ]

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-12 19:04
Wat vreemd. Ik heb 2 maanden terug hierover een mail naar KPN gestuurd voor onze zakelijk sdsl verbinding. Ook nooit wat van terug gehoord, maar ze hebben het wel aangepast.
Ik had de mail naar info-zakelijkdsl@kpn.com gestuurd.

• Oid
  • Niet online
MADG0BLIN schreef op woensdag 28 november 2007 @ 16:58:
Wat vreemd. Ik heb 2 maanden terug hierover een mail naar KPN gestuurd voor onze zakelijk sdsl verbinding. Ook nooit wat van terug gehoord, maar ze hebben het wel aangepast.
Ik had de mail naar info-zakelijkdsl@kpn.com gestuurd.
Daar ook nog even een mailtje aangestuurd met dezelfde gegevens hopelijk doen ze er iets mee.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Thijmen schreef op donderdag 22 november 2007 @ 17:39:
Heb een KPN Zakelijk ADSL Abbonement. Eigen SBS 2003 met exchange voor mail. Deze verstuurt via DNS, werkt al 2 maanden goed. MX records en de rest is goed ingesteld. Nu verstuurde een collega een mail naar @zonnet.nl kregen we terug met de melding erin We accepteren geen mail van mailservers zonder reverse DNS.

Ik dus opzoeken op GOT, google, wikipedia en begrijp dat het omzetten van een ip-adres in hostname is. Maar verder is dat niet belangrijk.

Nu ging ik op dnsstuff.com opvragen van de gegevens, en idd geen reverse DNS nu staat er onderaan:

Details:
ns2.kpn.net. (an authoritative nameserver for 197.61.77.in-addr.arpa., which is in charge of the reverse DNS for M.i.j.n.ip)
says that there are no PTR records for M.i.j.n.ip.

To get reverse DNS set up for M.i.j.n.ip, you need to speak to your Internet provider. You could also
check with hostmaster@kpn.net., who is in charge of the 197.61.77.in-addr.arpa. zone.

Dus heb ik KPN gebeld. Eerste keer werd ik doorverwezen naar de Customers Service Site oid waar ik dit zou kunnen aanvragen. Afgezocht nadat ik was ingelogd maar kon het echt nergens vinden. Maar weer kpn bellen. Zelfde mevrouw aan de lijn, weer doorverbonden. Meneer aan de lijn, hmm reverse DNS ff denken, ga het navragen "Zakelijke HELPDESK??", meneer u moet bij de Provider van uw Domein zijn, Okay! HostingProvider nog niet gebeld maar ik ga ervan uit dat ik daar niet moet zijn.

Na een verhaaltje, wie kan mij helpen:

Bij wie moet ik nou Reverse DNS aanvragen, KPN of HostingProvider? Hostingprovider beheert mijn domein maar verder heeft die niks, en dan ook echt niks te maken met mijn mailserver. Jah mx records maar meer ook niet.

Wie o wie helpt mij zodat ik kan mailen naar @zonnet.nl en @versatel.nl?!?
Reverse DNS wordt opgezocht aan de hand van de DNS server van de provider die dat IP adres beheerd.
Je moet dus bij je internet provider zijn.
Daar komt namelijk de vraag voor jouw IP aan. Die server moet dan terug melden dat dat bij jouw domein hoort.

Je HostingProvider heeft vast wel DNS servers, maar die zijn de baas over het IP van de betreffende servers waar ze bij horen. Daar komt dus geen aanvraag terecht als jouw IP ge-queried wordt, en dus kannie geen antwoord terug geven dat jouw IP bij z'n domein heeft.

btw, zo'n Reverse DNS record heet ook wel "PTR record" wat in wezen gewoon een type TXT record is.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• lammert
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-11 10:28
Er wordt inderdaad steeds vaker gecheckt op een juiste reverse DNS. Dit scheelt nogal in de hoeveelheid spam die je binnenkrijgt: immers machines waarvandaan spam verstuurd wordt hebben vrijwel nooit een juiste reverse DNS (behalve gehackte mailservers misschien).

Wij hebben het een half jaartje geleden ook in orde gemaakt en dat was ook een heel gedoe, steeds van het kastje naar de muur gestuurd. Maar ik weet nu wel 100% zeker dat je moet zijn bij de eigenaar van je ip-adres...KPN dus. Ze weten gewoon niet waar ze het over hebben op die "service"-desk.

• Kabouterplop01
  • Laatst online: 30-11 21:38

Kabouterplop01

chown -R me base:all

btw, zo'n Reverse DNS record heet ook wel "PTR record" wat in wezen gewoon een type TXT record is
http://afr_upd.verfaillie.be:20800/svt/dns1.htm

http://en.wikipedia.org/wiki/Domain_name_system

bestudeer eerst dat maar eens, dan zul je zien dat een PTR niets te maken heeft met een TXT record.
een pointer record koppelt een ip adres aan een naam. oftewel reverse DNS zoals reeds genoemd.
Een TXT record kun je gebruiken voor SPF of Domain Keys.

• Johny_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-09 19:53
Volgens mij is het probleem vrij duidelijk: reverse DNS wordt bij KPN alleen ondersteund voor de Zakelijke markt. Als je geen Zakelijke aansluiting hebt, of niet geregistreerd staat als Zakelijke klant dan gaat KPN dit niet voor je regelen.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:47
Johny_B schreef op donderdag 29 november 2007 @ 11:08:
Volgens mij is het probleem vrij duidelijk: reverse DNS wordt bij KPN alleen ondersteund voor de Zakelijke markt. Als je geen Zakelijke aansluiting hebt, of niet geregistreerd staat als Zakelijke klant dan gaat KPN dit niet voor je regelen.
Mocht dit idd het geval zijn, laat je provider het regelen bij KPN. De provider huurt IP space bij KPN en is een zakelijke KPN gebruiker.

Dat KPN het niet kan regelen is bullshit, die IP space is van KPN, de DNS server die geregistreerd staat voor het specifieke in-addr-arpa.net subdomein voor jouw IP is van KPN, dus dan is het mij een raadsel waarom KPN het niet zou kunnen aanpassen maar je provider (die geen beheer heeft over de DNS server) wel.

• DJSmiley
Ik zie trouwens ook dat ik 't een keer naar info-odsl@kpn.com gemaild heb.

Overigens gewoon keihard blijven mailen, laatste keer heb ik t telkens naar beide adressen gemaild.

Zorgen dat alles duidelijk staat en aan jouw kant ingesteld is. Reply-en kennen ze nooit, meestal na 3-4x gewoon blijven spammen in die mailboxen wordt t wel een keertje geregeld.... Duurde bij mij ook een aantal keren een paar weken.

Gewoon om de 3-4 dagen testen, if not, resend. Tijdrovend, maar t werkt wel. (ik heb stuk of 10 odsl rdnssen zo geregeld)

TS heeft een zakelijke adsl verbinding (zie ts)

Dus: 5 IPtjes, routed subnetje, stapeltje mailboxen enzo. En dus ook rDNS mogelijkheden (hell, zonder correcte rDNS wordt het draaien van een mailserver steeds lastiger).

Maar goed, smarthost werkt naar mij mening net zo goed, alleen wel die host in je SPF records opnemen.
Smarthost instellen is leuk maar dat is niet wat ik zoek. Moet ik namelijk voor tich domeinen MX records gaan aanpassen, geen zin in en ze moeten dit ook gewoon kunnen leveren.
SPF records staan in TXT, niet in je MX records.... en als je geen SPF records gebruikt, wtf heeft t dan met MX records te maken?

[ Voor 39% gewijzigd door DJSmiley op 29-11-2007 23:13 ]

• Oid
  • Niet online
Na meermalig mailen, is het gelukt!!!

Bedankt iedereen

• DJSmiley
Thijmen schreef op donderdag 06 december 2007 @ 14:29:
Na meermalig mailen, is het gelukt!!!

Bedankt iedereen
Reply-en kennen ze nooit, meestal na 3-4x gewoon blijven spammen in die mailboxen wordt t wel een keertje geregeld.... Duurde bij mij ook een aantal keren een paar weken.

Gewoon om de 3-4 dagen testen, if not, resend. Tijdrovend, maar t werkt wel. (ik heb stuk of 10 odsl rdnssen zo geregeld)
Ja, zoals ik al zei werkte het bij mij (helaas) ook zo. Gewoon blijven spammen ;) (bij een normaal bedrijf zou je dat niet op die manier doen, maar blijkbaar werkt KPN nog altijd zo.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:05

DukeBox

loves wheat smoothies

Het ergste is ook nog gewoon dat met dit soort akties je niet eens meer opkijkt dat het zo'n tering zooit is bij KPN..

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Kabouterplop01
  • Laatst online: 30-11 21:38

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Tja of je belt je account manager en die zoekt het voor je uit bij wie je moet zijn. 8)7

• Johny_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-09 19:53
Als je mailt voor ReverseDNS, dan krijg je in principe geen antwoord. Je verzoek wordt simpelweg in behandeling genomen, tenzij de nodige data ontbreekt. Als het in behandeling is dan kan het een paar dagen duren en soms een week of twee.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:05

DukeBox

loves wheat smoothies

Het valt mij gewoon nogal op dat SLA's van bijv. 4 uur gewoon nooit gehaald worden omdat KPN domweg de aanvraag negeerd.
Daanraast is het ook wel heel raar dat je gewoon moet mailen zonder antw. o.i.d. hoe weet je dan of iets in behandeling wordt genomen ?
Net zoiets als 112 bellen, roepen dat je een ambulance nodig hebt.. en dan wordt de verbinding verbroken zonder ook maar iets te horen. Zou jij rustig afwachten totdat ie komt opdagen ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Verwijderd

Johny_B schreef op donderdag 06 december 2007 @ 17:08:
Als je mailt voor ReverseDNS, dan krijg je in principe geen antwoord. Je verzoek wordt simpelweg in behandeling genomen, tenzij de nodige data ontbreekt. Als het in behandeling is dan kan het een paar dagen duren en soms een week of twee.
Onzin, alle keren dat ik rDNS heb aangevraagd bij kpn belde ze mij altijd om het ip adres etc te bevestigen. DAarna belde ze nog een keer wanneer de wijziging doorgevoerd was.

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-12 19:04
Verwijderd schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 11:41:
[...]

Onzin, alle keren dat ik rDNS heb aangevraagd bij kpn belde ze mij altijd om het ip adres etc te bevestigen. DAarna belde ze nog een keer wanneer de wijziging doorgevoerd was.
Dat is dan wel zeer netjes. Wat voor contract en verbinding heb je precies als ik mag vragen?
Ik heb hier zakelijke sdsl, maar ik ben er nooit over gebeld hoewel het wel doorgevoerd is.
Pagina: 1