MKV en DTS in Mac OS X

Pagina: 1
Acties:
  • 6.629 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• F e r o x
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-11-2024
Ik heb een .mkv bestand, met daarin een 5.1 dts audio-spoor. Wanneer ik dit nu probeer af te spelen in VLC dan is het geluid volledig verhakkeld (met het video-beeld is niks mis). Wanneer ik het probeer te openen in QuickTime, lukt het ook niet omdat Perian geen DTS ondersteunt. En met Mplayer is het hetzelfde.

Mijn vraag is dus hoe ik met Mac OS X (10.5) dts audio kan afspelen? (in windows lukt het me trouwens wel met mplayer classic)

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-12 14:30

chem

Reist de wereld rond

heb je wel een s/pdif aansluiting? zo ja, zet in je VLC prefs aan dat-ie dan ook de s/pdif aansluiting moet gebruiken.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• F e r o x
Ja, dat is geen probleem. Op mijn versterker komt ook het symbool van dts, dus hij krijgt het correct binnen. Maar als je eens op de VLC-fora leest, zie je dat daar net het probleem zit met VLC. Er zit een fout in de output van dts via de spdif-uitgang. En zo te zien hebben ze niet de middelen om het op te lossen in de nabije toekomst. Daarom vraag ik hier voor alternatieven, want er moeten toch nog mensen mkv samen met dts bekijken op een mac?

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-12 14:30

chem

Reist de wereld rond

Ik heb meerdere malen zowel DTS als DD 5.1 met VLC via m'n optical s/pdif output gekeken op een 5.1 set; zonder problemen.

ik heb in de Audio prefs "use s/pdif when available" en "force detection of dolby surround" op on staan. Andere aanpassingen heb ik daar niet gedaan.

Heb je een voorbeeld van een dvd waar dit problemen geeft?

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• F e r o x
Het is een .mkv in 720p met 5.1 dts van de eerste Matrix-film.

http://forum.videolan.org...php?f=12&t=34584&p=128505
Hier een linkje naar verschillende mensen, met hetzelfde probleem. Zo te zien wordt het dts signaal niet rechtstreeks verzonden naar de versterker, en gaat er hierdoor iets mis.

[ Voor 3% gewijzigd door F e r o x op 22-11-2007 21:18 ]

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem op de recente .mkv van harry potter en de .mkv's van pirates of the carribean. Er zijn ook .mkv's met DTS die het echter wel goed doen, dus helemaal logisch is het niet. Ik heb een vermoeden dat het te maken heeft met de bitrate van de DTS streams en de passthrough. Waarschijnlijk laat VLC daar een steekje vallen...

• Executor16
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Laat ik nou net ook een mkv bestand hebben gedownload (een paar zelfs) 720p. Maar bij mij haperen ze wel in Quicktime (icm nieuwste Perian). Zou het niet gewoon moeten werken? ik heb alleen de perian plugin en flip4mac geinstalleerd. Voor de rest geen codecs ofzo. Het is echter geen DTS. Zowel beeld als geluid kraakt en hapert. MacBook Pro 2,2 met 4gb @ Leopard. Dus daar ligt het niet aan?

Verwijderd

Executor16 schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 00:52:
Laat ik nou net ook een mkv bestand hebben gedownload (een paar zelfs) 720p. Maar bij mij haperen ze wel in Quicktime (icm nieuwste Perian). Zou het niet gewoon moeten werken? ik heb alleen de perian plugin en flip4mac geinstalleerd. Voor de rest geen codecs ofzo. Het is echter geen DTS. Zowel beeld als geluid kraakt en hapert. MacBook Pro 2,2 met 4gb @ Leopard. Dus daar ligt het niet aan?
Perian en quicktime zijn onhandig daar... je moet de mkv eerst laten 'laden', dus wachten tot de progress bar van quicktime vol is. Daarna speelt het wel aardig soepel af...

• Executor16
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 01:03:
[...]

Perian en quicktime zijn onhandig daar... je moet de mkv eerst laten 'laden', dus wachten tot de progress bar van quicktime vol is. Daarna speelt het wel aardig soepel af...
Verrek ik zie het. Lekker handig :/ ik heb ook echt een hekel aan wachten. Toch maar weer VLC dan :)

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-12 11:29

B2

wa' seggie?

VLC op Leopard vind ik aardig buggy met .mkv files. Het komt hier regelmatig voor dat VLC crashed bij het skippen in de film.

• F e r o x
Er zijn dus geen alternatieve spelers voor mkv-files? Hier laat Mac toch wel voor de eerste keer een steekje vallen, in lange tijd.

• Attilla
  • Laatst online: 23-06-2021
F e r o x schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 09:50:
Er zijn dus geen alternatieve spelers voor mkv-files? Hier laat Mac toch wel voor de eerste keer een steekje vallen, in lange tijd.
Dus laat ik jou opmerking even samenvatten. Apple laat een steek vallen, omdat het geen video format ondersteund wat voornamelijk gebruikt wordt voor het illegaal verspreiden van copyrighted materiaal en omdat er geen alternative spelers cq. codecs zijn die dit wel goed ondersteunen?

• baldbelow
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-12 16:30
Airwolf schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 10:46:
Dus laat ik jou opmerking even samenvatten. Apple laat een steek vallen, omdat het geen video format ondersteund wat voornamelijk gebruikt wordt voor het illegaal verspreiden van copyrighted materiaal en omdat er geen alternative spelers cq. codecs zijn die dit wel goed ondersteunen?
Nee, niet Apple laat een steek vallen maar de Apple community, er is vast wel ergens een softwaremaker die dit probleem kan verhelpen, toch?

• Executor16
  • Niet online
B2 schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 06:38:
VLC op Leopard vind ik aardig buggy met .mkv files. Het komt hier regelmatig voor dat VLC crashed bij het skippen in de film.
Hetzelfde probleem hier. Tijdens het doorbladeren van een film had ik wel 8 crashes in een kwartier ofzo.

• tinker23
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-12 20:45
Is het misschien een HD DTS stream met 192 Khz 24 bit die je receiver gewoon niet ondersteund?

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Laten we ook meteen RAR-archives verbieden, die worden immers ook 90% van de tijd gebruikt om illegaal content te verspreiden. :+

Als Apple een degelijk codec framework had gebouwd en dat ook vooral open had gezet voor de wereld, dan had die codecsupport er al lang geweest. Nu is iedereen afhankelijk van het brakke Perian (2 minuten wachten als je een aardige speelfilm wilt openen :+) of VLC (geen support voor ASS subtitles, niet al te geweldige performance). De OS X versie van Mplayer is al helemaal het gehandicapte kind van de klas.

Apple hoeft het overigens niet eens zelf te doen, aangezien er genoeg open source frameworks/libs zijn die dit kunnen fixen. Eventjes sleutelen en gaan met die banaan dus.

De fout van Apple ? Grotendeels dus wel, maar de community interesseert het blijkbaar ook geen hout.

[ Voor 11% gewijzigd door Jungian op 23-11-2007 16:04 ]

0.0

Verwijderd

Jungian schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 15:57:
[...]
De fout van Apple ? Grotendeels dus wel, maar de community interesseert het blijkbaar ook geen hout.
De maatschappijcommunity, dat ben jij! (Of wij, met z'n allen...)
tinker23 schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 15:47:
Is het misschien een HD DTS stream met 192 Khz 24 bit die je receiver gewoon niet ondersteund?
Hoe kan ik dat zien? Het is zo dat als m'n receiver (Yamaha AZ2) een stream niet herkent hij over het algemeen gewoon stil is, en niet haperig geluid produceert...

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Verwijderd schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 16:04:
De maatschappijcommunity, dat ben jij! (Of wij, met z'n allen...)
Niet de hele community is software engineer hè. }) O-)

0.0

• F e r o x
1) Tuurlijk bedoel ik niet Apple als producent, maar als gebruiksplatform. Want ik vind het toch wel spijtig dat het op Windows lukt, en op Mac niet (met dezelfde laptop in Bootcamp, dus de versterker kan het zeker aan).

2) Is er misschen een mogelijkheid dat de dts-stream realtime wordt geconverteerd naar AC3? Dit kan je met het Combined-Community Pack en dergelijke op Windows, maar bestaat er hiervoor een Mac-variant?

• scim
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-12 22:18

scim

Nani?

Macs zijn fantastisch, totdat je probeert om .mkv of andere excentrieke formaten probeert af te spelen in welke player dan ook (bij mijn weten zijn er 3). Basically hebben we de keuze uit Quicktime (of de QT Api -> frontrow bijv.), VLC of Mplayer. En ze hebben allemaal voordelen en nadelen.

Quicktime, geen playlist mogelijkheden (iig niet zonder omwegen), mkv's moeten laden, je kunt totaal geen invloed uitoefenen op de videostream (aspect ratio's, audio shifting of whatever).

VLC, leuk, maar zo onstabiel als je ze maar kunt vinden en voor veel zaken zijn oplossingen dusdanig lastig te implementeren volgens de developers dat deze speler nog lang niet zo volledig is als zijn linux & windows wederhelften.
Dingen die niet 100% werken, spdif output, subtitles, stabiliteit.

Mplayer, deze speler heb ik 1 keer geprobeerd, maar crashte op bijna alles en was dusdanig ongebruiksvriendelijk dat ik hem meteen weer van m'n systeem gegooid heb.

De vraag is, waarom is het zo lastig om digital video af te spelen op een machine die bekend staat om hun superieure montage en andere bewerkingscapaciteiten. We kunnen met supereenvoudige tools compressen in zo'n beetje alle gangbare formaten, maar om de een of andere reden is de playback van dit alles dusdanig slecht geregeld dat ik soms gewoon maar m'n windows pc opstart om een rits bestanden te bekijken.

Ik heb geen oplossingen voor het probleem, perian+quicktime en VLC voldoen voor de meeste dingen, maar het liefst had ik een alles in 1 oplossing zoals bijvoorbeeld MPC voor het windows platform waarmee gewoon codecs of mogelijkheden kunnen worden toegevoegd die ook nog eens ingesteld kunnen worden zoals jij het hebben wil.

• tweak_dude
  • Laatst online: 00:38
Niceplayer is trouwens een handige speler die Quicktime gebruikt en onder andere playlists aanpassen van aspectratio ondersteund.

Verwijderd

Bleh.

Ik dacht leuk even met VLC en DTS te gaan stoeien, en daarvoor probeer ik zelf VLC 0.8.6c en de laatste SVN trunk te bouwen, maar dat werkt maar heel matig... Het build proces is nog gammeler dan VLC zelf...

• F e r o x
Weet er iemand een programma om de audiotrack van een .mkv-film te converteren naar .AC3 (5.1 DD)? (mag windows ook zijn desnoods)

edit: heb hier al wat op gevonden. Wel spijtig dat er niet zoiets als FFDShow bestaat voor mac. Kan je zo geen encoders als plug-in in vlc draaien? Zodat er 'on-the-fly' dts, naar ac3 wordt geconverteerd?

[ Voor 44% gewijzigd door F e r o x op 24-11-2007 14:47 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 24 november 2007 @ 00:25:
Bleh.

Ik dacht leuk even met VLC en DTS te gaan stoeien, en daarvoor probeer ik zelf VLC 0.8.6c en de laatste SVN trunk te bouwen, maar dat werkt maar heel matig... Het build proces is nog gammeler dan VLC zelf...
Vorderingen... Naja, in die zin dat ik nu een VLC zelf heb gecompileerd en kan rommelen in de DTS code. Standaard wrapt VLC's DTS to SPDIF filter de DTS stream in SPDIF frames. Bij een full bitrate (1536kbps) DTS stream past dit nog net. De meeste receivers echter snappen ook een gewone DTS stream (zo werken DTS audio CD's namelijk ook), dus daar ben ik mee begonnen. Het gevolg is dat normale DTS streams (768kbps) het nog steeds gewoon doen en full bitrate streams nog steeds haperen. Bah.

VLC doet het onder Windows via SPDIF (op m'n Mac mini) overigens ook niet goed, dus het lijkt hier wel te gaan om een echte bug in VLC, of in de Mini's hardware. Dat lijkt me echter weer onwaarschijnlijk, want .wav files met fullrate DTS streams er in spelen prima af...

• F e r o x
Duidelijk een VLC bug. In windows op een Mac (met mplayer classic bijvoorbeeld) heb je geen enkel probleem.

Verwijderd

F e r o x schreef op maandag 26 november 2007 @ 23:12:
Duidelijk een VLC bug. In windows op een Mac (met mplayer classic bijvoorbeeld) heb je geen enkel probleem.
Maar ik wil niet windows starten om een filmpje te kijken...

Ik ben inmiddels wel een stuk verder met begrijpen hoe DTS in en over SPDIF gaat. Alleen begrijp ik niet waarom VLC het niet goed doet... in de code lijkt alles goed te gaan. Ahwell... we zoeken rustig verder :)

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-12 07:25

mace

Sapere Aude

Verwijderd schreef op maandag 26 november 2007 @ 23:20:
[...]

Maar ik wil niet windows starten om een filmpje te kijken...

Ik ben inmiddels wel een stuk verder met begrijpen hoe DTS in en over SPDIF gaat. Alleen begrijp ik niet waarom VLC het niet goed doet... in de code lijkt alles goed te gaan. Ahwell... we zoeken rustig verder :)
Als het een quick fix zou zijn geweest, dan was het al opgelost geweest denk ik. :)

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

MaCe1337 schreef op maandag 26 november 2007 @ 23:54:
Als het een quick fix zou zijn geweest, dan was het al opgelost geweest denk ik. :)
We hebben het wel over de Videolan devs hier hè :P Als er iets is gebleken in al die jaren, dan is het vooral dat ze geen haast hebben (vooral niet bij het implementeren van features). :+

0.0

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-12 22:05
En dat het van de brakke code in elkaar hangt. Nog nooit heb ik een programma zo vaak zien crashen als vlc :(

Verwijderd

Ik heb een vraag over VLC met DTS.

Hier staat een bestand van 72 MB, mkv x264 met DTS 1.5 mbps

http://files-upload.com/f....DTS.x264-ESiR.sample.mkv

Dit bestand kraakt enorm bij mij op mijn Mac Mini rechtstreeks aangesloten op de speakers, dus zonder receiver ertussen (speakers op de TV)

Kunnen jullie dit testen op jullie Mac, het geluid moet wel erg hard staan, dus max volume VLC (VLC staat op 25% standaard) en dan de TV op normaal volume. Fragment svp helemaal afluisteren.

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Ik weet wel dat 25% het maximale volume is. Ik heb eens een van de devs van VLC opgezocht toen ik nog in Enschede woonde / studeerde. De audio is mogelijk nog slechter geprogrammeerd dan de video. Dus op 100% zou het goed kunnen dat je audio kraakt. Boven de 25% gaat VLC namelijk de audiostream versterken, en is er kans op vervorming.

Hier stond achterhaalde informatie…

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Als je in VLC het volume voluit zet, wordt het op 400% gezet. Het is dus niet zo vreemd dat het gaat kraken.
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Daedalus/apl/vlc_max_volume.png

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Verwijderd

Daedalus schreef op zondag 09 december 2007 @ 00:46:
Als je in VLC het volume voluit zet, wordt het op 400% gezet. Het is dus niet zo vreemd dat het gaat kraken.
[afbeelding]
Ok, dat is het dan. Ik had hem standaard op 100 maar dat was dus 400 :)

• MyNameIs
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-12 11:10
Is het mogelijk om VLC op te starten met Parallels en dan de hd-film te bekijken zonder schokken?
Ik heb geen mac dus kan het (nog) niet uittesten :(
Bootcamp gebruiken kan natuurlijk ook, maar om nou je hele computer opnieuw op te starten om een film te kijken... 8)7

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:55
MyNameIs schreef op woensdag 12 december 2007 @ 17:00:
Is het mogelijk om VLC op te starten met Parallels en dan de hd-film te bekijken zonder schokken?
Bootcamp gebruiken kan natuurlijk ook, maar om nou je hele computer opnieuw op te starten om een film te kijken... 8)7
Dan schiet je er nog niet veel mee op, er zit immers dan nog een laag tussen, die niet alle resources van je Mac kan gebruiken. Zoveel beter zijn de spelers onder Windows ook weer niet :P.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• Armo
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:23
Hoedje schreef op woensdag 12 december 2007 @ 17:20:
[...]
Zoveel beter zijn de spelers onder Windows ook weer niet :P.
Beter dan onder OSX ! En nee, ik ben geen Windows fanboy.

Probeer eens op je mac (ook al heb je een Mac Pro) paar mkv en wmvhd bestanden af te spelen zonder stotter en errors. Er is gewoon geen software voor OSX die dit mogelijk maakt anders had ik wel een Mac mini gekocht en geen windows bak om als mediacenter te gebruiken.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
mkv is toch gewoon een containerformaat, kun je prima afspelen dacht ik

Verwijderd

begintmeta schreef op woensdag 12 december 2007 @ 19:38:
mkv is toch gewoon een containerformaat, kun je prima afspelen dacht ik
Klopt. Maar geen mkv x264 1080p. Dat kun je vergeten op een Mac Mini. Kan wel op een iMac (nieuwe modellen). In VLC. Als die niet crasht, wat ie regelmatig doet.

En met WMV bestanden kan VLC niet goed omgaan. Quicktime (met plugins) kan dat beter. Maar om nu een paar minuten te wachten voordat ie foutloos een filmpje gaat afspelen nee. Nee, dan is Bootcamp niet zo een slecht idee. En geloof me. De spelers voor XP zijn wel stukken beter (Media Player Classic icm CoreAVC).

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

[...]

MKV is een container, waarin een stream wordt opgeslagen in een codec die ook gebruikt wordt op de HD/Blu-Ray DVD's die uit de fabriek komen rollen (H.264), en het is gewoon een van de betere codecs van het moment. En tja, dat is best wel een steek die je laat vallen als je zo veel klanten in bijvoorbeeld de filmbusiness hebt en je ook als het ultieme platform daarvoor profileert.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• Armo
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:23
MyNameIs schreef op woensdag 12 december 2007 @ 17:00:
Vergeet het maar. Je zal echt Windows moeten booten via Bootcamp als je fatsoenlijk HD films wil kijken, geen Fusion of Parallels.

Wat je nodig hebt:

- MPC (Speler)
- CoreAVC (codec) (Als extern filter toevoegen in MPC)
- AC3Filter (Voor audio)
- VSFilter (Voor ondertitels)

[ Voor 12% gewijzigd door Armo op 12-12-2007 21:49 ]

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
marcieking schreef op woensdag 12 december 2007 @ 20:46:
[...]
... (H.264), en het is gewoon een van de betere codecs van het moment. En tja, dat is best wel een steek die je laat vallen als je zo veel klanten in bijvoorbeeld de filmbusiness hebt en je ook als het ultieme platform daarvoor profileert.
Laat ik stellen dat standaard betere support voor meer video/audiocodecs heel welkom is in OS X, maar H.264 zit er toch in dacht ik?

[ Voor 13% gewijzigd door begintmeta op 12-12-2007 22:08 ]

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Armo schreef op woensdag 12 december 2007 @ 21:46:
[...]

Vergeet het maar. Je zal echt Windows moeten booten via Bootcamp als je fatsoenlijk HD films wil kijken, geen Fusion of Parallels.

Wat je nodig hebt:

- MPC (Speler)
- CoreAVC (codec) (Als extern filter toevoegen in MPC)
- AC3Filter (Voor audio)
- VSFilter (Voor ondertitels)
Of gewoon VLC, heb al zoveel mkv's onder mijn neus gehad, en ALLES speelt af met VLC (ook nooit een crash gehad overigens)

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Snake schreef op woensdag 12 december 2007 @ 22:13:
Of gewoon VLC, heb al zoveel mkv's onder mijn neus gehad, en ALLES speelt af met VLC (ook nooit een crash gehad overigens)
Of gewoon een up-to-date build van MPlayer, heb al zoveel softsubformaten gezien, en GEENEEN kan VLC weergeven (genoeg crashes gehad met de OS X versie van VLC overigens).
offtopic:
</flauw> :+

0.0

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

begintmeta schreef op woensdag 12 december 2007 @ 22:07:
[...]
Laat ik stellen dat standaard betere support voor meer video/audiocodecs heel welkom is in OS X, maar H.264 zit er toch in dacht ik?
Ik heb persoonlijk geen OSX, geen Mac ook trouwens, dus ik zou het niet precies weten. MKV is echter weinig meer dan een container zoals AVI dat ook is, met 90% van de tijd een H.264 stream erin (vaak x264 genoemd, dat is een encoder). Het kan zijn dat er wel H.264 support is, maar dat er dan geen MKV support is is weer heel jammer, omdat dat een hele kleine, simpele toevoeging is en MKV een erg handig formaat is.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Klopt helemaal, zoals ik al postte moet OS X betere ondersteuning voor meer formaten/containers krijgen, AFAIK zijn de enige containers die outofthebox worden ondersteund 3gpp, mov en avi, en kunnen bijvoorbeeld mpeg-2, realmedia, theora, windowsmedia en nog een aantal vaker gebruikte codecs niet standaard worden afgespeeld.

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
begintmeta schreef op donderdag 13 december 2007 @ 10:38:
Klopt helemaal, zoals ik al postte moet OS X betere ondersteuning voor meer formaten/containers krijgen, AFAIK zijn de enige containers die outofthebox worden ondersteund 3gpp, mov en avi, en kunnen bijvoorbeeld mpeg-2, realmedia, theora, windowsmedia en nog een aantal vaker gebruikte codecs niet standaard worden afgespeeld.
Out-of-the-box heeft Quicktime qua containers alleen support voor MOV/MP4/3GP (die containers zijn vrijwel gelijk, allemaal uit de Apple koker gekomen), en DVD (MPEG-2). Scheelt Apple een hoop licentiegeld en moeite (je hoeft veel minder code te onderhouden). Microsoft moet nu de code voor Flip4Mac (ASX/WMV/WMA support) onderhouden, daar heeft Apple helemaal geen zin in - daarom zit dat niet standaard bij OS X.

Overigens snap ik niet helemaal waarom MKV zo populair is in 'de scene'. Net nu de hele industrie inclusief HD-DVD, Blu-Ray, Apple, Microsoft, Sony, iPods, Zunes, telefoons, etc overschakelt op H.264-in-MP4 en het geklooi met containers-die-daar-nooit-voor-bedoeld-zijn (XviD-in-AVI) en twintig sub-formaten voorbij lijkt komt er weer een nieuwe container die alleen met allerlei kunstgrepen, plugins en speciale players kan worden afgespeeld.

Edit: Matroska is idd niet 'nieuw', maar tot een jaar of 2 geleden gebruikte iedereen XviD-in-AVI. Toen H.264 populair werd zou het logisch zijn dat je het muxed in MP4, dat wordt immers overal out-of-the-box ondersteund. Maar nee, men gaat voor Matroska. Waarom? Een soort 'wij willen het anders doen dan de rest van de wereld'?

[ Voor 22% gewijzigd door Dreamvoid op 13-12-2007 12:41 ]

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Matroska is er al jaren, wordt al jaren prima ondersteund en is er genoeg software waarmee je makkelijk streams in een matroska-container kunt muxen. Erg vreemd dat iedereen het gebruikt inderdaad.

[ Voor 97% gewijzigd door Jungian op 13-12-2007 12:44 ]

0.0

• Dreamvoid
  • Niet online
Jungian schreef op donderdag 13 december 2007 @ 12:39:
Dat gezegd te hebben : het is prima containerformaat en vooral ook non-proprietary (O jee, de Apple ordetroepen komen nu op m'n MacBook af).
MP4 is ook open en kost niks, en het is een beetje onlogisch om nou zo nodig met alle geweld een non-proprietary container te kiezen en dan voor de codec voor het aan alle kanten gepatenteerde H.264. Het is idd wel een prima container, en de maker is een sympatieke vent en een populair figuur op alle forums. Maar het maakt de zaken er niet makkelijker op.

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Dreamvoid schreef op donderdag 13 december 2007 @ 12:45:
MP4 is ook open en kost niks, en het is een beetje onlogisch om nou zo nodig met alle geweld een non-proprietary container te kiezen en dan voor de codec voor het aan alle kanten gepatenteerde H.264. Het is idd wel een prima container, en de maker is een sympatieke vent en een populair figuur op alle forums. Maar het maakt de zaken er niet makkelijker op.
Ik was iets te vlot, vandaar mijn edit ;) Het feit dat het afgeleid is van het Quicktime bestandsformaat en dat het aardig lang heeft geduurd voordat je uberhaupt iets nuttigs kon met dit containerformaat gaf mij sterke vermoedens dat het een proprietary formaat was (en ik twijfel nog steeds :X).

Om weer terug te komen op Matroska : kijkend naar de populariteit van deze container en het feit dat het erg simpel is dit te ondersteunen is het kortzichtig en zelfs dom van Apple om niet zelf support voor dit containerformaat te bieden, of een simpel framework neer te zetten, waarmee de community dat kan doen (zodat het clean kan, niet zoals Perian).

[ Voor 19% gewijzigd door Jungian op 13-12-2007 13:02 ]

0.0

• Dreamvoid
  • Niet online
Jungian schreef op donderdag 13 december 2007 @ 12:52:
[...]
Om weer terug te komen op Matroska : kijkend naar de populariteit van deze container en het feit dat het erg simpel is dit te ondersteunen is het kortzichtig en zelfs dom van Apple om niet zelf support voor dit containerformaat te bieden, of een simpel framework neer te zetten, waarmee de community dat kan doen (zodat het clean kan, niet zoals Perian).
Probleem is dat als een formaat vooral in het illegale circuit gebruikt wordt er door commerciele software makers niet zo heel veel moeite gedaan wordt om het te ondersteunen. Laten we reeel zijn: nog geen fractie van de video in MKV op het net is bonafide spul. Dit was ook zo bij XviD-in-AVI en SVCD. De mensen die deze formaten gebruiken zijn nou niet bepaald degenen die betalen voor de software om het af te spelen.

Op zich kan je Quicktime uitbreiden met plugins, OK niet zo makkelijk als DirectShow op Windows, maar Flip4Mac laat zien dat dit prima kan werken met een groot softwarehuis met een stel ervaren devs erachter. Perian is dan wel brakke zooi in vergelijking, maar ja...als de scene net zoveel energie zou steken in het verbeteren van de code van Perian/VLC/ffdshow/etc als in het verspreiden van films zou het al een stuk beter zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Dreamvoid op 13-12-2007 13:25 ]

• F e r o x
Iemand die hier de laatste build van mPlayer gebruikt? Bij mij crasht het programma bij opstarten in Leopard. Zelfs bij een simpel dvix/avi bestand, sluit het af zonder één seconde te spelen.

Verwijderd

F e r o x schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 22:23:
Iemand die hier de laatste build van mPlayer gebruikt? Bij mij crasht het programma bij opstarten in Leopard. Zelfs bij een simpel dvix/avi bestand, sluit het af zonder één seconde te spelen.
Idem dito hier. Toch hebben andere mensen op andere fora er geen problemen mee. Maar ik weiger dat soort dingen nu uit te zoeken waarom die crasht. Anders had ik wel bij XP gebleven.....

• F e r o x
Verwijderd schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 22:39:

Idem dito hier. Toch hebben andere mensen op andere fora er geen problemen mee. Maar ik weiger dat soort dingen nu uit te zoeken waarom die crasht. Anders had ik wel bij XP gebleven.....
Mja, heeft niets met besturingssysteem te maken. Is gewoon brak programma, en jammergenoeg is het voor video enkel maar zulke op Mac OS X. Spijtig dat er niet meer energie ingetoken wordt.

• F e r o x
Voor de geïnteresseerden die dts (1.5 mb/s) willen afspelen op hun mac en mPlayer crasht. Je moet dus X11 installeren, dan is het probleem opgelost. Heb het net nog zelf getest ...

• ck2000nl
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-04 14:49
X11 staat voor?

| Sony VAIO Pro 13" 8GB 256GB ssd Windows 8 |

• jnmen
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-02-2022
Er is nu eindelijk een fix voor het probleem van de 1080p films met hoge bitrate DTS in VLC:
http://forum.videolan.org...&t=42070&p=135655#p135587

Hierdoor zouden we VLC alsnog kunnen gebruiken. Het enige probleem is nu dat er een package gebouwd moet worden waarin deze fix zit. Ik ben ermee bezig geweest maar loop ermee vast (zie genoemde thread). Alle input is welkom.

Dat het inderdaad is opgelost heb ik getest door een nightly build van VLC te pakken. Het geluid loopt dan echt probleemloos, alleen de nightly builds bevatten andere problemen (zoals een erg blokkerig beeld). Het is dus echt noodzakelijk om de fix in 0.8.6d in te bouwen.

John.

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Even @ de mensen hierboven. Ik neem aan dat jullie niet MPlayer 1.0rc1 bedoelen ? Die is namelijk al een jaar oud. Hier kunnen jullie post-rc2 builds krijgen. Die werken als een zonnetje.

0.0

Verwijderd

hebben jullie nu al een build of is het nogaltijd wachten geblazen want ik wil namelijk een filmpje zien met hoge DTS bitrate en kwacht tot het gaatvia VLC en kwil em nu zien in feite :)

Verwijderd

Ok, op 21 februari komt CoreAVC uit voor de Mac.
Helaas geen subs en geen AC3. Dus ook geen DTS?
On February 21 CoreCodec will release CorePlayer Mobile v1.2 to the public and OEM customers.

Over the past 4+ months we have actually more then doubled our efforts on adding some amazing technology to the CorePlayer Platform and while some features may be evident with v1.2 there is alot more is coming with future milestone releases across all our CorePlayer Products.

But whats new about 1.2? Now we will not spoil it all by stating whats in v1.2 but I can confirm that we will be releasing our advanced IPTV Streaming components (UDP/RTP/RTSP).

ALSO we will also be releasing CorePlayer Professional for Windows and OS X (Linux X11, GTK and QT to be released at a later date). Now, I also want to point out the HUGE differentiator facts about CorePlayer Pro vs. what ppl may notmally be used to in a desktop media player.

Q: Does it play encrypted DVD, Blu-Ray, or HD-DVD
A: No

Q: Does it play AC3?
A: No, not at this time, but we will add it later as a purchaseble/downloadable plug-in

Q: Does it play CD Audio
A: Not at this time but we are adding in a 1.xx version

Q: How about subtitle support?
A: Nope, but we do plan on adding it at a later date (SMIL, SRT, etc.)

So... what does CorePlayer Pro do? Its a 'complete' package in that it requires no other downloads for the codecs ppl are most used to seekign out for proper playback (IE; DivX, AAC, H.264etc.). Well like its mobile brother CorePlayer Pro is likely the most effecient and 'complete' means for multimedia playback ever created. By means of example, from single core, dual core, quad-core processors, etc. running on any modern desktop coputer it is the worlds most CPU effecient H/264(CoreAVC) AAC(CoreAAC v2.0) software media player ever created (Go ahead try running CorePlayer Pro on a 386/486 CPU running win 95.... it works great ;-))

So full featured desktop media player? Nope.... fastest 'complete' media player solution out there? Yep.... So if you like VLC, MPC, or even Quicktime.... you will now have something faster and more adaptable (as time goes on and we release more desktop friendly features).

Verwijderd

Perian 1.1 is uit met DTS support. En OSXBMC - XBox Media Center - voor Intel OS X's ook. Gaat de goeie kant op voor Apple.

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

En Perian is nog altijd lekker vlot met het overbodige indexeren wat ie doet 8) Dat indexeren is ook nog eens niet al te zuinig qua CPU power slurpen, dus een 720p rip van Superbad ( _/-\o_ ) kijken tijdens het indexeren was er niet bij. Na twee minuten had ik het gehad en smeet ik hem (Superbad) in MPlayer.

0.0

Verwijderd

Jungian schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 23:18:
En Perian is nog altijd lekker vlot met het overbodige indexeren wat ie doet 8) Dat indexeren is ook nog eens niet al te zuinig qua CPU power slurpen, dus een 720p rip van Superbad ( _/-\o_ ) kijken tijdens het indexeren was er niet bij. Na twee minuten had ik het gehad en smeet ik hem (Superbad) in MPlayer.
lol, ik heb het ook er afgehaald. Wat een ellende dat indexeren. Wat een zonde van dat programmeerwerk, snappen die jongens er wel wat van?

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Verwijderd schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 23:21:
lol, ik heb het ook er afgehaald. Wat een ellende dat indexeren. Wat een zonde van dat programmeerwerk, snappen die jongens er wel wat van?
Ik denk dat ze zich beter kunnen storten op het verbeteren van een andere mediaplayer. Op de ASS rendering van VLC bijvoorbeeld (ontbreekt nog steeds) of de verdere ontwikkeling van de MPlayer GUI voor OS X. Voor een episode van het één of ander is nog wel over dat indexeren heen te komen, maar ze kunnen toch echt niet verwachten dat mensen bij een langere speelfilm even een kwartiertje wachten totdat Perian klaar is met indexeren ? Hun semi-gesloten manieren van developen (beta builds geven ze alleen vrij aan donateurs, omdat ze niet blij zijn met MacUpdate) werkt blijkbaar totaal niet.
edit:
Voor de duidelijkheid : je kunt wel zelf Perian builden in de beta-fases, maar dat zie ik weinig mensen doen

[ Voor 7% gewijzigd door Jungian op 08-02-2008 01:28 ]

0.0

• F e r o x
Weet er iemand of er een externe audio-converter bestaat, die realtime (he-)aac, omzet naar ac3? Je gaat dus van je computer met een optische kabel naar dit bakje, en het bakje stuurt dan het ac3-signaal via een optische kabel door naar je home-cinema set.
Pagina: 1