Toon posts:

Use Case Model met Webservices

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Momenteel ben ik bezig met het modelleren van een Use Case Model en de Use Case Specifications.
Ik ben bezig met het ontwerperen een webapplicatie met daarachter een Webservices die gegevens ophaalt uit een database.

Het lijkt mij dat een webservices onderdeel is van de webapplicatie ; het systeem. Ik vind het dus geen aparte actor is.

Ik vraag me af of dit klopt. En de webservices an sich dus niet apart gemodelleerd hoeft te worden.

[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2007 09:39 . Reden: even verduidelijkt ]

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:30
Je zinnen lopen niet helemaal lekker, maar ik maak eruit op dat je wil weten of een webservice een actor is of niet.

Een webservice is net als een website een interface van je systeem. In het usecase model moeten alleen de acties (usecases) staan die via deze webservice op het systeem uitgevoerd kunnen worden door de actor. Een actor kan dus zowel website als webservice gebruiken als interface voor je systeem.

Met andere woorden, de webservice maakt onderdeel uit van het systeem en hoeft niet te worden opgenomen.

Zet wel in de beschrijving van de usecases welke er via de website gebruikt worden en welke via de webservice.

• JKVA
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JKVA

Design-by-buzzword fanatic

SiErRa schreef op maandag 26 november 2007 @ 13:56:
Je zinnen lopen niet helemaal lekker, maar ik maak eruit op dat je wil weten of een webservice een actor is of niet.

Een webservice is net als een website een interface van je systeem. In het usecase model moeten alleen de acties (usecases) staan die via deze webservice op het systeem uitgevoerd kunnen worden door de actor. Een actor kan dus zowel website als webservice gebruiken als interface voor je systeem.

Met andere woorden, de webservice maakt onderdeel uit van het systeem en hoeft niet te worden opgenomen.

Zet wel in de beschrijving van de usecases welke er via de website gebruikt worden en welke via de webservice.
Ik wil het een beetje nuanceren. Web Services is een technologie die door een bepaalde manier van werken (XML, SOAP, WSDL, etc) interoperabiliteit kan creeeren tussen systemen.

Het benoemen van een web service is dus iets technologisch en moet dus in het SAD, component diagram, deployment diagram, etc benoemd worden.

Aan de andere kant zit er een functionaliteit achter de web service.

Het kan een functionaliteit zijn die je binnen je systeem wilt implementeren (subsysteem?). In dat geval kan een use case een valide keuze zijn.

Optie twee is wat door SiErRa beschreven wordt. Bijvoorbeeld een web service van een externe partner waarmee je communiceert. In dat geval is het wel een interface.

Maar nogmaals, de termen web service, http, SOAP of WSDL horen niet in een use case diagram (ook niet in de afzonderlijke use case specifications). Die termen horen in deployment diagrammen, component diagrammen, SAD, TO, Use Case Realization, etc... Ofwel de technische documenten.

Fat Pizza's pizza, they are big and they are cheezy