Asus 1950 Pro crash met COD4 en Ati-tool

Pagina: 1
Acties:
  • 414 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Saiya
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-04 14:27
De titel zegt het al :)
Ik weet niet waar ik dit topic moest plaatsen want het heeft met 2 dingen te maken.
Kheb ook niks erover in andere topics kunnen vinden dus dat is er ook ff uit ;)

Dan nu het probleem:
Als ik COD4 speel crasht het spel na een tijdje (uurtje of anderhalf) als ik Ati-tool erbij heb draaien.
Ik heb tijdens het spelen altijd een map open, winamp, speedfan, TAT, Teamspeak, MSN en Ati-tool in een dual monitor opstelling (om het een en ander te monitoren), want ik vertrouw mijn Asus 1950pro PCI-e graka niet echt :( vanwege al die vrm problemen en artifacts etc.
Waar ik achter ben gekomen ben gekomen is dit:
Ik kan het spel gewoon blijven spelen met al die prog's aan Behalve Ati-tool. Daardoor denk ik dat dat de kwaaddoener is en gelukkig niet een vrm probleem.
Hij loopt ook niet echt vast met andere games.

Bij ati-tool heb ik de fanspeed handmatig ingesteld dat ie gewoon iets harder gaat draaien (tot 70%) als hij warmer wordt, standaard loopt ie op 26% (onhoorbaar) en de temps worden 60C max bij een snelheid van ongeveer 60% fanspeed.
Kan dus hiermee te maken hebben. Nadat ik gespeeld heb en ati-tool aandoe gaat de fan ineens veeel harder draaien... om weer vervolgens zachter te gaan naarmate de temps omlaag gaan.

Mijn CPU (E6300 @ stock) heeft hierbij ongeveer een belasting van 90%-100% bij beide cores en komt richting 60C TAT.
Lijkt me ook niet dat de CPU te warm wordt en gaat throttlen... Bij andere games waar die boven 60C komt loopt ie ook niet vast.

Dusss, is ati-tool (of manual fan speeds) de kwaaddoener en heeft iemand hier ervaring mee/ is dit bekend?
Kan ik de belasting van de GPU ook ergens zien? Everest dacht ik?

@edit: artifacts overigens nog niet tegengekomen gelukkig. Als hij vastloopt hoor ik een trillend geluid (best luid) en enige wat werkt is reset.
@edit2: Ik gebruik versie 0.26 overigens.

[ Voor 5% gewijzigd door Saiya op 22-11-2007 16:33 ]

• LosGieros
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik had met een versie ati tools dat mijn fan opeens er mee stopte :X

Rapapa...

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-06 17:24
Hier ook probs met ATi Trools, werkt echt rot. Kon toen dit geinstalled was niet eens 3D apps draaien met mijn X1950Pro... Uninstall en probleem was weg. Gebruik RivaTuner anders als je wilt overclocken, nog geen problemen mee gehad.

• Saiya
Bitage schreef op donderdag 22 november 2007 @ 16:25:
Hier ook probs met ATi Trools, werkt echt rot. Kon toen dit geinstalled was niet eens 3D apps draaien met mijn X1950Pro... Uninstall en probleem was weg. Gebruik RivaTuner anders als je wilt overclocken, nog geen problemen mee gehad.
Het is eigenlijk niet voor overclocken (aangezien dat ding niet echt goed overclockt en heb het ook niet echt nodig), maar meer om dat ding wat koeler te houden.

De fan loopt standaard op 20% en is onhoorbaar en als ik aan het gamen ben houdt ik hem liever wat koeler om juist crashes te voorkomen en de kaart gewoon goed te houden. Nu werkt het dus averechts (bij andere games heb ik er overigens geen last van, dan staat ati-tool gewoon aan).

Ik zie het als, ik laat liever de fan meer slijten dan mijn kaart/gpu.

• Kahbouter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-01 17:07
Gebruik anders ATi Tray tools. Hier te vinden. De naam lijkt hetzelfde, maar het is een ander programma die o.a. ook mogelijkheden biedt om de fanspeed te regelen. Het is een volwaardige vervanger van resourcehog Catalyst Control Centre en biedt nog andere mogelijkheden tot tweaken en overclocken, mocht je daar in geïnteresseerd zijn.

Het biedt tevens een onscreen display ingame van FPS en temperaturen van je GPU, CPU en Mobo, etc. Maar helaas kunnen sommige spellen niet met die OSD overweg (GuildWars schiet mij te binnen)

Systeempje

• Saiya
Kahbouter schreef op donderdag 22 november 2007 @ 16:47:
Gebruik anders ATi Tray tools. Hier te vinden. De naam lijkt hetzelfde, maar het is een ander programma die o.a. ook mogelijkheden biedt om de fanspeed te regelen. Het is een volwaardige vervanger van resourcehog Catalyst Control Centre en biedt nog andere mogelijkheden tot tweaken en overclocken, mocht je daar in geïnteresseerd zijn.

Het biedt tevens een onscreen display ingame van FPS en temperaturen van je GPU, CPU en Mobo, etc. Maar helaas kunnen sommige spellen niet met die OSD overweg (GuildWars schiet mij te binnen)
Hmm ziet er handig uit, vooral dat je ook gpu belasting enz kan zien.
Jij zegt vervanger van Catalyst control center, maar op de website staat dat ie ernaast kan draaien. Of is de Ati Control Center weer wat anders? :P

• Dracul
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-02 19:55

Dracul

Ooh yeah!

Hij kan naast CCC draaien maar ook zonder. Waarom je ze echter naast elkaar zou willen draaien is mij een raadsel aangezien ATT hetzelfde en meer doet en haast geen resources vreet t.o.v. CCC.

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-06 17:24
Saiya schreef op donderdag 22 november 2007 @ 16:32:
[...]

Het is eigenlijk niet voor overclocken (aangezien dat ding niet echt goed overclockt en heb het ook niet echt nodig), maar meer om dat ding wat koeler te houden.

De fan loopt standaard op 20% en is onhoorbaar en als ik aan het gamen ben houdt ik hem liever wat koeler om juist crashes te voorkomen en de kaart gewoon goed te houden. Nu werkt het dus averechts (bij andere games heb ik er overigens geen last van, dan staat ati-tool gewoon aan).

Ik zie het als, ik laat liever de fan meer slijten dan mijn kaart/gpu.
Kan ook met RivaTuner hoor :9

• Saiya
Dracul schreef op donderdag 22 november 2007 @ 19:01:
Hij kan naast CCC draaien maar ook zonder. Waarom je ze echter naast elkaar zou willen draaien is mij een raadsel aangezien ATT hetzelfde en meer doet en haast geen resources vreet t.o.v. CCC.
Ik ken dat programma nog niet, dus ik zal het er eerst naast draaien denk ik. Kijken hoe de opties zijn etc. Ik heb nu namelijk instellingen met beeld en contrast en dual monitor setup etc. ingesteld via CCC en weet niet of Ati Tray tools dat ook allemaal (even gemakkelijk) kan.

Ik weet nu iig wel dat ati tool niet de enige is die fanspeeds etc kan regelen :)
Thanx ik weet genoeg, ati tray tools it is en riva tuner ook ff checke.
Pagina: 1