Asus EEE Xandros Filesystem

Pagina: 1
Acties:
  • 153 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:30
Mijn vriendinnetje wil de asus EEE :9~ aan gaan schaffen, super natuurlijk, want het is een enorm mooi ding.

Nu vroeg ik mij af, omdat deze notebooks maar max 8gb hdd hebben, wat de mogelijkheden van externe schijven is. Ik kon niet vinden wat nou de specifieke FS is van deze linux variant (Xandros), dus ik ga uit van het linux file system.

Ik las op de pagina van Xandros dat er meerdere versies zijn, bij bepaalde versies heb je wel de mogelijkheid om te schrijven naar NTFS, bij sommige niet. De Xandros versie op EEE is aangepast door Asus maar ik kon ook hier niets over vinden (wat doe ik toch fout :'( )

nu komt mijn vraag; Wat voor FS moet ik installeren op de externe USB HDD? Ik wil nl. wel dat de externe HDD leesbaar is op een standaard 2k/XP/Vista machine, zonder extra installaties.
Ook moet de hdd beschrijfbaar zijn in Xandros op de 'gewone' manier, geen rare tools om te kopieren of op te slaan, want dat krijg ik nooooiiit uitgelegd :)

kan iemand die dit ding al heeft er wat over vertellen? Of iemand die er verstand van heeft
_/-\o_

you had me at EHLO

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

fat32 (limitatie's van onder andere 4 gb file size) & NTFS zijn dan mogelijk. WIndows is te arrogant om andere filesystems by default te lezen. Ik zou NTFS kiezen als iedere PC het moet lezen, en NTFS-3g configureren @ je asus EEE. Dan moet het werken :)

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

• sjongenelen
oké dus mijn externe HDD moet NTFS worden, maar hoe configureer ik mijn EEE dan zodat hij altijd NTFS kan lezen?

NTFS-3g is een nieuw woord voor mij, ff googlen

you had me at EHLO

• icyx
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

De EEE was volgens mij debian based; dus als de repo's werken kan je ntfs-3g via de repo's naar binnen halen. Anders download je de current stable source even, en compileer je het. Kwestie van:
code:
1
2
3
4
./configure --help
./configure --$GEKOZEN_OPTIES
make
make install

En that's it :)

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

• sjongenelen
icyx schreef op donderdag 22 november 2007 @ 13:17:
De EEE was volgens mij debian based; dus als de repo's werken kan je ntfs-3g via de repo's naar binnen halen. Anders download je de current stable source even, en compileer je het. Kwestie van:
code:
1
2
3
4
./configure --help
./configure --$GEKOZEN_OPTIES
make
make install

En that's it :)
lol, ik ben niet zo thuis met FS's en Linux

edit:

ik heb dus gelezen dat ntfs 3g gewoon een linux app is die het mogelijk maakt om naar NTFS te schrijven :) da's prima...!

ideale situatie:

laptop aan
Externe HDD eraan
<HDD beschikbaar in OS>
naar HDD navigeren.
spulletjes opslaan

kan dit? ik bedoel, ik heb geen testmogelijkheden met linux. (ook geen knoppix)

[ Voor 27% gewijzigd door sjongenelen op 22-11-2007 15:19 ]

you had me at EHLO

• icyx
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

Jup, kan :)

• sjongenelen
whoohooo

nu mn vriendin laten pre-oderen en kan ik passief geilen op de EEE

you had me at EHLO

Pagina: 1