Toon posts:

Is het aangewezen (mogelijk) Windows XP op Areca Raid 5 ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dit is niet voor een severtoepassing maar voor een desktop (Workstation).
Configuratie : 'areca 1120' in op een 'asus P5K WS '(met pci-x poort).
Ik krijg het XP-systeem (SP2) er niet op. Ik kan wel het hiertoe vereiste disketje schrijven en het laten lezen, maar op het einde krijg ik steeds een foutmelding
(kan bestand ‘arec_86.sys’ niet vinden, alhoewel het toch op de diskette staat).
Als ik rondvraag hoe deze klus te klaren, stelt men me voor om dient sowieso niet te doen. Omwille conflicten tussen areca en windows XP.
Heeft iemand ervaring met het ‘samenwerken’ van windows XP op areca 1120 ?
En zo ja, wat doe ik verkeerd – Waar kan ik hulp vinden ?

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-02 18:53
Niet doen, levert een hoop ellende op. Raid5 is er ook niet voor bedoeld een (zwaar) OS te draaien maar gewoon voor data-opslag.

Maak maar een mooie raid5 aan voor je data en een mooie raid0 voor je XP-instalatie. Draait een stuk beter en vooral sneller. Uiteraard kan je op die controllers beide array's prima naast elkaar houden zolang je tijdens je XP instalatie er maar voor zorgt dat er 1 zit aangesloten, anders loopt je instalatie vast :) Als je dan klaar bent met instaleren sluit je je raid5 weer aan en gaat alles prima.

Succes!

*edit

Heb geen ervaring met deze ARC-1120 maar wel met de ARC-1160, ARC-1231ML en ARC-1280. Heb op alle controller XP gehad en deze hadden allemaal hetzelfde 'probleem' tijdens instalatie met 2 array's dus daar moet je wel echt even rekening mee houden.

[ Voor 19% gewijzigd door dvl-2 op 22-11-2007 14:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
Als ik het goed begrepen heb, zit je voorbehoud in de RAID5 (te complex met een zwaar OS).
Een RAID0 op de controller kan wel, een RAID10 zou dan ook kunnen veronderstel ik (eveneens minder complex), en dan behoud ik veiligheid en heropbouwen.
(En kan ik hiernaast nog altijd een RAID5-4discs voor data hebben).
Alvast dank voor uw reactie

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-02 18:53
Klopt, iedere bewerking in je swapfile geeft tig bewerkingen voor een raid5, net zoals programma's openen enzo.

Een raid 10 is inderdaad wat dat betreft al minder intensief voor de controller en zal ook prima draaien gok ik (heb er geen ervaring mee). Lijkt me alleen zo zonde om zoveel controllerpoortjes te 'verliezen' aan OS-backup, zeker op controllers die niet bepaald goedkoop zijn.

Zie zelf ook niet zozeer het nut van je XP-instalatie veilig stellen; je instaleerd alles, draait een image (norton ghost ofzo) en slaat alle bestanden op je raid5-array. Aangezien je XP draait ben je ook niet zo'n profesionele gebruiker dat je per-se uptime moet hebben ten koste van alles. Mocht er een disk dood gaan zet je je image terug en ben je nauwelijks dingen kwijt. Al je instellingen behoudt je zelfs, moet je hooguit de windows-updates opnieuw draaien.

Draai zelf een raid0 met raptors voor XP, heb nog nooit een re-install moeten doen omdat mn array naar de haaien was, tot nu altijd gehad dat mn windows (registery) naar de haaien was. Zeker met een goede voeding en goede disks zou ik de gok gewoon nemen met een raid0 en niet zoveel extra investeren in iets wat wellicht 'leuk' is maar niet van wezenlijk belang.

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-02 21:54

John2B

I Love RAID5..!!

Verwijderd schreef op donderdag 22 november 2007 @ 11:38:
(kan bestand ‘arec_86.sys’ niet vinden, alhoewel het toch op de diskette staat).
Staat ook de txtsetup.oem op de diskette?

Volgens mij moeten minimaal de volgende bestanden op diskette staan:

arc1120.inf
ARCMSR
ARCMSR.CAT
arcm_x86.sys
txtsetup.oem

Af anders vanaf de Areca CD en daar de driver diskette van aanmaken.

[ Voor 11% gewijzigd door John2B op 23-11-2007 09:28 ]

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Verwijderd

Topicstarter
Hierbij kunnen we jullie melden dat we het systeem (XP) er deze keer wel op gekregen hebben (op Raid 10) . Dankzij jullie hulp en suggesties lijkt het allemaal heel goed te werken, waarvoor onze dank. Via ATTO BENCH 32 hebben we volgende testresultaten : write tot 138.000 (vrij constant) READ oplopend tot 109.000 en dan zakkend naar 94.000. (Dit voor 4 stuksWD 250 GB). Merkwaardig dat de read-snelheid wat wegzakt, maar we vermoeden dat we al bij al toch wel treffelijke cijfers hebben.
Het enige dat overblijft is wat ik nu nog best doe met de overige vier vrije poorten op mijn areca controller. Breid ik mijn Raid10 uit voor meer snelheid (en 1TB) of voeg ik er een Raid 5 aan toe (kan ik wel grotere HD nemen).
Pagina: 1