[Aldi] Fotonegatief-/diascanner

Pagina: 1
Acties:
  • 58.152 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

• TsiisSkaaf
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-06 22:42
Gister kreeg ik de Aldi aanbiedingen onder ogen van deze week. Hierin stond een negatief scanner.

Is er iemand die dit product kent of er een mening over heeft?

Hier de source:
Aldi aanbieding
Afbeeldingslocatie: http://www.aldi.nl/OFFER_NL/OFFER_47/BILD02.JPG

Volgens Tweakers.net gaat het waarschijnlijk om: PrimeFilm 3600u

Kortom, is het wat?

As it net kin sa os it moat, dan moat it mar sa os it kin.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:57
Zou een zeer redelijke kunnen zijn, als het een Pacific Image is.... Pacific image is de USA handelsnaam van Reflecta....

Bekijk de tests via www.scandig.de / www.filmscanner.info maar eens...

Zou het deze zijn: ?
http://www.filmscanner.info/ReflectaIScan3600.html

[ Voor 4% gewijzigd door Ronald op 22-11-2007 11:46 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

☻/
/▌
/ \

• TsiisSkaaf
Is goed, ik vond het alleen niet echt AV en meer voor Fotografie vandaar dat ik het hier nog eens poste.
Maar ik ben het helemaal met je eens om door te gaan in dat andere topic.

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Enne, wat heeft die met audio, video of hifi te maken 7(8)7 Dit lijkt me specifiek genoeg :)

Anyway, wel leuk ding, mits de kwaliteit goed is. Hoewel een tweedehands Coolscan niet zoveel duurder is volgens mij :)

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:15

YellowCube

Wait...what?

't is inderdaad geen AV dus we laten het gewoon hier staan :)

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:59
Die PrimeFilm dingen zijn best but, een Dimage of Coolscan is _veel_ beter.

|>

• TsiisSkaaf
Simon schreef op donderdag 22 november 2007 @ 12:00:
Die PrimeFilm dingen zijn best but, een Dimage of Coolscan is _veel_ beter.
Zijn die kwa prijs vergelijkbaar?

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Nee, kijk maar eens hier. Daar kan je naast een vergelijking van de diverse scanners ook de prijs zien. De CoolScan 9000 heeft 4.000 dpi, wat natuurlijk veel hoger is dan de aanbieding van de ALDI.

Wat ik mij afvraag is of je daar als eindgebruiker die normaal maar fotootjes schiet op zeg een 7MP fotocamera ook wat van?

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-06 13:45
Woudloper schreef op donderdag 22 november 2007 @ 12:15:
[...]

Nee, kijk maar eens hier. Daar kan je naast een vergelijking van de diverse scanners ook de prijs zien. De CoolScan 9000 heeft 4.000 dpi, wat natuurlijk veel hoger is dan de aanbieding van de ALDI.

Wat ik mij afvraag is of je daar als eindgebruiker die normaal maar fotootjes schiet op zeg een 7MP fotocamera ook wat van?
Zolang je een dusdanig kritisch gebruiker bent dat de megapixels voor jou een aanduiding zijn voor de kwaliteit van de foto: waarschijnlijk niet :P

;)

• Woudloper
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Henk schreef op donderdag 22 november 2007 @ 12:17:
Zolang je een dusdanig kritisch gebruiker bent dat de megapixels voor jou een aanduiding zijn voor de kwaliteit van de foto: waarschijnlijk niet :P
Daar ging het natuurlijk niet om. Ik noemde gewoon een voorbeeld wat naar mijn idee voor veel mensen de eerste vergelijkingsvorm zou zijn. Je kan wel foto's/dia's op met zeer hoge dpi inscannen, maar hoe effectief is dat uiteindelijk. Het gaat mij uiteindelijk ook om de grote van mijn data. Als ik kwalitatief zeer goede foto's krijg na het inscannen, maar dat mijn hd binnen 'no-time' vol staat met data wil ik ook best akkoord gaan met een mindere kwaliteit, etc.

• TsiisSkaaf
Ik wil mijn negatieven inscannen om te bekijken op met computerscherm en waar nodig af te drukken tot maximaal A4 heel misschien A3. En volgens mij... Heb je dan aan 4 á 5 megapixel meer dan genoeg.

Maar dan de vraag: Is de Aldi aanbieding prijs/kwaliteit technisch aan te raden of niet?
Meer dpi is voor mij niet belangrijk. De kwaliteit/prijs van het apparaat en resultaat wel.

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-04 13:24
TsiisSkaaf schreef op donderdag 22 november 2007 @ 13:00:
En volgens mij... Heb je dan aan 4 á 5 megapixel meer dan genoeg.
Een foto bestaat uit meer dan resolutie alleen. Wanneer je niet weet wat nog meer, dan is dit een leuke aanbieding, zeker wanneer je een nieuwe wilt kopen.

• Henk
TsiisSkaaf schreef op donderdag 22 november 2007 @ 13:00:
Ik wil mijn negatieven inscannen om te bekijken op met computerscherm en waar nodig af te drukken tot maximaal A4 heel misschien A3. En volgens mij... Heb je dan aan 4 á 5 megapixel meer dan genoeg.

Maar dan de vraag: Is de Aldi aanbieding prijs/kwaliteit technisch aan te raden of niet?
Meer dpi is voor mij niet belangrijk. De kwaliteit/prijs van het apparaat en resultaat wel.
DPI staat voor Dot Per Inch, oftewel pixels per inch. Dat houdt in dat als jij een scan wil maken van een 35mm filmpje (35x23mm) en die af wil drukken op A3 op 300dpi, we even gaan rekenen.

Voor een A3 (42,0x29,7cm) heb je:
42/2,54 = 16,54" x 300dpi = ca 4960 pixels bij;
29,7/2,54 = 11,69" x 300dpi = ca 3500 pixels nodig, dat is dus een plaat van 3,5 x 4,96 = 17mpix.

als je dat in wilt gaan scannen, heb je een scanner nodig die over de 3,5cm van je 35mm filmpje die 4960 pixels breed kan scannen.

3,5/2,54 = 1,38"

4960 / 1,38" = ca 2900dpi.

Daarom is de DPI van een scanner wel dégelijk belangrijk. Maar dat is niet het enige onder de zon, ook dingen als kleur en contrast, detail en het gebruikte filmpje spelen mee in een filmpjes scanner.

Dwz, dat is zoals ik het zie, als ik een denkfout maak hoor ik het graag :+

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Stomme vraag, maar doet dat ding het ook onder OSX?

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

• TsiisSkaaf
Henk schreef op donderdag 22 november 2007 @ 13:07:
[...]

DPI staat voor Dot Per Inch, oftewel pixels per inch. Dat houdt in dat als jij een scan wil maken van een 35mm filmpje (35x23mm) en die af wil drukken op A3 op 300dpi, we even gaan rekenen.

29,7/2,54 = 11,69" x 300dpi = ca 3500 pixels nodig, dat is dus een plaat van 3,5 x 4,96 = 17mpix.

als je dat in wilt gaan scannen, heb je een scanner nodig die over de 3,5cm van je 35mm filmpje die 4960 pixels breed kan scannen.

3,5/2,54 = 1,38"

Daarom is de DPI van een scanner wel dégelijk belangrijk. Maar dat is niet het enige onder de zon, ook dingen als kleur en contrast, detail en het gebruikte filmpje spelen mee in een filmpjes scanner.

Bedankt voor je uitgebreide berekening. Ik kan je helemaal volgen. Ook in de overige zaken die mee spelen.
Mocht de aanbieding van de Aldi inderdaad de PrimeFilm 3600u zijn dan heeft deze 3600 dpi, wat volgens jou berekening betekend dat je een 35mm film op A3 kan afdrukken met 300dpi. (en zelfs nog groter).

Het verhaal over kleur, contrast en detail van het apparaat is inderdaad ook interessant. Maar is er iemand die op dat gebied ervaring heeft met het genoemde apparaat? Wat is daar de kwaliteit van? Ik weet, er zijn duurdere en waarschijnlijk betere maar voor huis tuin en keuken gebruik geef ik niet graag teveel geld uit.

Dus wat is de kwaliteit/prijs en het resultaat van het apparaat?

• TsiisSkaaf
qadn schreef op donderdag 22 november 2007 @ 13:34:
Stomme vraag, maar doet dat ding het ook onder OSX?
Ik hoop het wel. Ik hoop dat voor de koop te kunnen lezen op de verpakking....
Alleen zover ben ik nog niet.

• Woudloper
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

@ Henk: Heldere uitleg. En als je voor printen nooit verder komt dan 10x15 of 13x18 is dit dus ruim voldoende...
TsiisSkaaf schreef op donderdag 22 november 2007 @ 13:35:
[...]Mocht de aanbieding van de Aldi inderdaad de PrimeFilm 3600u zijn dan heeft deze 3600 dpi, wat volgens jou berekening betekend dat je een 35mm film op A3 kan afdrukken met 300dpi. (en zelfs nog groter).
Daar zijn de meningen nog over verdeeld. Als je in het andere topic kijkt zie je namelijk deze reactie staan en daar wordt weer gesproken over 1800 DPI...

• TsiisSkaaf
Woudloper schreef op donderdag 22 november 2007 @ 13:45:

Daar zijn de meningen nog over verdeeld. Als je in het andere topic kijkt zie je namelijk deze reactie staan en daar wordt weer gesproken over 1800 DPI...
Ik heb het gezien. Klopt wat je zegt. Ook dit kan je in de winkel controleren lijkt mij. Als dat niet vermeld staat op de doos dan wordt het erg vervelend.
Ik denk dat ik nog even een blik ga werpen in de Aldi en ga kijken of hij Mac OSX ondersteund en hoeveel DPI hij scant.

• Ronald
  • Laatst online: 23:57
[...]

3,5/2,54 = 1,38"

Dat de scanner 3600 dpi beweerd te zijn betekend niet dat hij ook 3600 dpi uit het negatief haalt.

Als het de Reflexa iscan 3600 is zoals ik bovenin al link, dan haalt hij niet meer dan 2600 dpi in de test van filmscanner.info.

Vergelijk het met een scherpe lens of een jampot voor je body. Beide fotos zijn 8 megapixel (als je cam een 30d is)

Ook verschilt het dynamisch bereik van scanners nogal. De duuuure coolscans en niet meer geproduceerde minolta scanelite 5400 zijn daarin vaak heel erg veel beter dan minder dure.
En ja dat is belangrijk... beetje lullig als je negatief goed is, en je scanner dan alles blownout of blown-under (zwart dus) scanned.

[ Voor 10% gewijzigd door Ronald op 22-11-2007 13:52 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-04 13:24
jij gaat er vanuit dat iedere pixel nuttige informatie bevat en dat is niet correct. je kan dus niet zo makkelijk dat rekensommetje wat je liet zien gebruiken. verder kan je je natuurlijk afvragen of 300 dpi voor een A3 wel noodzakelijk is, maar dat is een andere discussie.

en een 'standaard' kleinbeeld frame is 36x24mm en geen 35x23, maar dat is sex met mieren.

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

[...]

3,5/2,54 = 1,38"

leuke verhandeling naamgenoot.. alleen op het A3 formaat heb je ECHT geen 300dpi nodig .. dat zie je niet. 250dpi is dan al meer dan genoeg (aangezien je bij dit formaat niet met je neus op het fotopapier zit doorgaans.. aan de muur dat formaat heb je waarschijnlijk al genoeg aan 200dpi). Ongeveer 14mpx heb je meer dan genoeg aan.
De aanbieding van de Aldi? Als je misschien zelf al een goede compact of nog beter een DSLR hebt.. waarom dan niet zelf proberen een foto te maken (met goede egale verlichting op de achtergrond van nagatief/dia)? Het is wel even proberen om het goed te krijgen natuurlijk (er zijn voor DSLR genoeg adapters te vinden op fleabay). Spaart je 150 euro uit aan iets wat niet zo geweldige kwaliteit aflevert..

• TsiisSkaaf
henkleerssen schreef op donderdag 22 november 2007 @ 13:55:
De aanbieding van de Aldi? Als je misschien zelf al een goede compact of nog beter een DSLR hebt.. waarom dan niet zelf proberen een foto te maken (met goede egale verlichting op de achtergrond van nagatief/dia)? Het is wel even proberen om het goed te krijgen natuurlijk (er zijn voor DSLR genoeg adapters te vinden op fleabay). Spaart je 150 euro uit aan iets wat niet zo geweldige kwaliteit aflevert..
Bedankt voor je nuttige reactie met, voor mij, toegevoegde waarde. Ik zal eens rondkijken wat zo'n negatief adapter kost...... Hoe zit het hierbij met belichting etc?

[ Voor 3% gewijzigd door TsiisSkaaf op 22-11-2007 14:29 ]

• PvH18
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:03

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

Het is een scanner van het (OEM) merk Zolid...
Ook bekend als 'PrimeFilm 3600u'.

FF googlen en de specs, handleiding en drivers zijn te vinden, echter niet gemakkelijk...

Via de hard/software site voor ALDI/LIDL/enz support is wat info te vinden.
Zie:
http://www .teknihall .be
http://www .scanace.com/en/product/3600u .php
http://www .scanace.com/download/Cyb_X_SF .htm

Drivers zijn er voor Windows 98se/ME/2K/XP/VISTA en MAC OS 10 / Leopard.

ZOLID Dias Scanner - 3600 DPI

Features:
Includes: TWAIN Compliant Imaging Application Software
Cyberview X (TWAIN compliant) scanner driver software (plug in for Mac)

Scanning media: 35 mm film strip & mounted slide (positive or negative, color or monochrome)
Optical resolution: 3600 dpi x 3600 dpi
Maximum scanning area: 36.5mm W x 24.3mm H
Data conversion: 8 bit or 16 bit (user selectable)
Scan method: Single pass
Sensor: Linear Array color CCD
Light source: Cold Cathode Fluorescent
Scanning buffer: 2 MB
Preview speed: Approximately 10 seconds per frame
Dynamic range: 2.8
Dimensions: 2.6” (H) x 6.5” (W) x 10.6” (L)
Weight: 2.2 Lbs

Mijn locale ALDI had er 2 gekregen... (van een collega gehoord die om 10:00u gistermorgen een wilde scoren...)

[ Voor 7% gewijzigd door PvH18 op 22-11-2007 20:36 ]

K70 + glas van 10 tot 300mm...

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Wil je ze aleen bekijken op je scherm of wil je ze ook bewerken? Als je alleen wilt kijken kun je beter een directe aflichting op fotopapier doen als je het bewuste negatief hebt geselecteerd, dat heeft de beste prijs/prestatieverhouding volgens mij, puur om je selectie van de negatieven makkelijker te maken is die scanner zeker voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 160745

22 November a.s. is weer één bij Aldi

http://www.aldi.nl/OFFER_NL_SA/OFFER_47/OFF06.SHTML

Op de site geen specs te vinden. Weet iemand er iets meer van ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 244116

Het ziet er uit als een Reflecta scanner:

http://www.scandig.com/fi...lecta/reflecta-xscan.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ofwel mogelijk Pacific Images Electronics (www.scanace.com), een test van de reflecta is overigens op http://www.filmscanner.info/ReflectaX2Scan.html te vinden, verder ook een aardige website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 183042

Is dit hem niet?
http://www.rittz.com/nl/d...ia-negatiefscanner-3.html

Staat ook een gebruiksaanwijzing bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63942

begintmeta schreef op maandag 17 november 2008 @ 20:34:
Ofwel mogelijk Pacific Images Electronics (www.scanace.com), een test van de reflecta is overigens op http://www.filmscanner.info/ReflectaX2Scan.html te vinden, verder ook een aardige website.
Het verschil in de beeldkwaliteit t.o.v. de Nikon 5000ED is wel enorm volgens deze website. Het resultaat van de ReflectaX2 ziet er dan wel erg k*t uit imho. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

Yups.
overigens zijn die Nikon en minolta scanners van kleinbeeld negatieven erg fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30683

Deze scanner lijjt er inderdaad wel heel erg veel op. Stel dat het hem is (qua prijs zou het kunnen kloppen), wat vinden jullie van deze dia scanner?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63942

Anoniem: 30683 schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 17:24:
[...]
Deze scanner lijjt er inderdaad wel heel erg veel op. Stel dat het hem is (qua prijs zou het kunnen kloppen), wat vinden jullie van deze dia scanner?
Nouja, als we de site mogen geloven komt dit uit de betreffende scanner:
Afbeeldingslocatie: http://www.filmscanner.info/Bilder/ReflectaX2Scan_TestDia_1.jpg

En dit uit een Nikon 5000ED:
Afbeeldingslocatie: http://www.filmscanner.info/Bilder/ReflectaX2ScanTestDiaNK5000.jpg

Je hebt dus geen detail meer over in je low- en high lights, en de kleuren zijn nogal vern**kt. :X

Als iemand hand-on ervaring heeft hoor ik het graag! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:33

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik ben benieuwd naar zwart wit pics :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

Auw!
Dat is slechter dan ik had verwacht dat een scanner uberhaupt zou presteren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Laatst online: 06-01-2021
't is dan ook eigelijk een soort van simpele 2mp digicam en wat ledjes achter je negatief.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
qadn schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 16:58:
Yups.
overigens zijn die Nikon en minolta scanners van kleinbeeld negatieven erg fijn.
Konica Minolta maken al jaren geen slide scanners meer :-(

De 5400 II die ik van ze heb, is inderdaad super.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Alleen jammer dat middenformaatscanners behoorlijk duur zijn. Al is een flatbedscanner als de Epson V700 ok wel bruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:07
Anoniem: 63942 schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 17:31:
[...]

Nouja, als we de site mogen geloven komt dit uit de betreffende scanner:
[afbeelding]

En dit uit een Nikon 5000ED:
[afbeelding]

Je hebt dus geen detail meer over in je low- en high lights, en de kleuren zijn nogal vern**kt. :X

Als iemand hand-on ervaring heeft hoor ik het graag! :)
Als je naar de 2de dia kijkt (op de site..) hier hebben ze de helderheid aangepast.

ReflectaX2
Afbeeldingslocatie: http://www.filmscanner.info/Bilder/ReflectaX2Scan_TestDia_2.jpg

Nikon 5000ED:
Afbeeldingslocatie: http://www.filmscanner.info/Bilder/ReflectaX2ScanTestDiaNK5000.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Evilman schreef op woensdag 19 november 2008 @ 10:03:
[...]

Als je naar de 2de dia kijkt (op de site..) hier hebben ze de helderheid aangepast.

ReflectaX2
[afbeelding]

Nikon 5000ED:
[afbeelding]
Nog steeds, zoals ze zelf zeggen, niet geschikt voor iets anders dan 'even snel een dia mailen' lijkt me zo..

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-06 21:45
Onlangs hadden ze ook weer zo'n actie. Zijn toen de zelfde apparaten verkocht met de zelfde kwaliteit? Er zijn nog een paar bij de Aldi hier namelijl! :P En heb gehoord dat het scannen wel een paar minuten kan duren? We hebben namelijk een hele berg dia's nog die we wel eens digitaal willen hebben...

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Henkie-Jan schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 22:13:
Onlangs hadden ze ook weer zo'n actie. Zijn toen de zelfde apparaten verkocht met de zelfde kwaliteit? Er zijn nog een paar bij de Aldi hier namelijl! :P En heb gehoord dat het scannen wel een paar minuten kan duren? We hebben namelijk een hele berg dia's nog die we wel eens digitaal willen hebben...
Het scannen duurt rond de minuut per dia. Afhankelijk in welke staat hij was, heb je nog wat nabewerking.

Ik kan je de volgende tip geven met het scannen van bergen dia's: zoek eerst uit welke je niet wilt scannen. Als je 3000 dia's wilt scannen hoop ik voor je dat je met pensioen bent en verder geen bezigheden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
Nou, ik moet nog 40 jaar ongeveer tot mijn pensioen/VUT. Dus dat duurt dan nog wel even. ;) Eigenlijk moet deze man als vriend hebben. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Een tweede gratis tip is om je negatieven en dia's voor het scannen van stof te ontdoen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:10
Helemaal mee eens met mig29 ;) . Films scannen met een scanner zonder ICE is een hel betreft stof, krasjes etc. (Afhankelijk van de staat van de dia's). De Epson V700 scant kleinbeeld best okay, maar de Nikon Coolscan 5000/V zijn een van de betere scanners voor thuis. Maar dan praat je ook een ander prijskaartje.

Verkijk je niet op de dpi van de scanner (zoals megapixels op een camera), andere specificaties zijn namelijk nog veel belangrijker. Zit er een goede lens in de scanner, ICE, dynamisch bereik, kleurcorrectie etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
sja, ik zoek nog steeds een betaalbare oplossing om mijn middenformaat en kleinbeeld positieven en negatieven in voeldoene kwaliteit redelijk snel in te scannen, maar helaas, voldoen al die eisen: onmogelijk :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickeyboy
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17-05 08:39
begintmeta schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 21:07:
sja, ik zoek nog steeds een betaalbare oplossing om mijn middenformaat en kleinbeeld positieven en negatieven in voeldoene kwaliteit redelijk snale in te scannen, maar helaas, voldoen al die eisen: onmogelijk :'(
Zou dit goed kunnen met een V700? Mijn vader heeft er eentje staan in zijn fotozaak dus die kan ik wel gebruiken.

offtopic:
heiyu :w

• PageFault
Nickeyboy schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 23:51:
[...]

Zou dit goed kunnen met een V700? Mijn vader heeft er eentje staan in zijn fotozaak dus die kan ik wel gebruiken.
De Epson V700 en V750 zijn erg goede scanners.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ja, ik denk ook wel dat ik ermee zou kunnen leven (zeker voor het middenformaat), maar toch vind ik ze wel wat duur. Een coolscan 9000 is natuurlijk onbetaalbaar en drumscanners (zijn naast toch ook vrij onbetaalbaar) toch wel wat te groot en ik heb dan wel wat inwerktijd nodig voor goede resultaten denk ik.

[ Voor 4% gewijzigd door begintmeta op 13-08-2009 10:24 ]

Ik weet niet op welke termijn je denkt over te gaan toto aanschaf, maar ik denk niet dat het aanbod nog enorm gaat groeien! Houd daar rekening mee!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Nee, het aanbod zal alleen kleiner worden :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:10
Qua aanbod gaat het alleen maar lastiger worden. Nikon heeft al aangeven om met de Coolscan 5000 te stoppen. Wellicht dat je op marktplaats nog een en ander kan vinden.

Betreft de Epson V700/V750, het zijn redelijke scanners maar komt niet in de buurt van de Nikons qua dynamisch bereik, scherpte en kleur. Tevens zijn de Epson flatbeds zeer langzaam (10 a 12 minuten voor een full res scan met ICE, vs 3 minuten met ICE op de Nikon) en worden redelijk warm waardoor de film gaat krullen (dus newton rings in de scans).

Voor normaal gebruik of mee te proberen voldoet een Epson prima, maar anders zou ik kijken om een 2e hands Nikon coolscan V of 5000 te bemachtigen.

offtopic:
shout naar MIG29 :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
coolscan 9000 voor mij dan, helaas (en daar is afaik al mee gestopt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
Als iemand een Nikon Coolscan in drenthe/overijssel tegen een schappelijk prijsje wil verhuren hoor ik het graag. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik zou ook wel geïnteresseerd zijn in een CS 9000. Het kan ook een optie samen een scanner te kopen en als we klaar zijn weer verkopen. CS9000s houden hun waarde tegenwoordig wel aardig geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickeyboy
Henkie-Jan schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 11:41:
Als iemand een Nikon Coolscan in drenthe/overijssel tegen een schappelijk prijsje wil verhuren hoor ik het graag. :)
Ken je misschien iemand bij een kunstacademie ofzo? Want bij de AKI in Enschede hebben ze wel allemaal dat soort spullen. Misschien kan je er daar eentje van lenen/huren/gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
Ow, das inderdaad een idee! Misschien dat ik wat via school kan regelen! Thanx! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Of lid worden van een fotoclub waar ze zo'n ding hebben staan? (geen idee of dat bestaat, wat dat zou kosten en of dat mogelijk is, gewoon even out of the box denken zeg maar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickeyboy
Toevallig komt mijn vader vaak op de AKI in Enschede omdat hij daar spullen levert.:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

* Anoniem: 22659 kijkt naar de titel van dit topic en schudt zijn hoofd :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickeyboy
Op marktplaats heb ik twee CS V gevonden die te huur zijn.
Eentje in Overijssel en eentje in Zuid-Holland.
http://link.marktplaats.nl/271345697
http://link.marktplaats.nl/268835909

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McOrmick
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Aldi biedt vanaf woensdag 4 november weer een "Fotonegatief kopieerder" aan.

Afbeeldingslocatie: http://img524.imageshack.us/img524/2269/bild02r.jpg

Zie http://aldi.nl/OFFER_NL_MI/OFFER_45/OFF02.SHTML

Is dit dezelfde als eerder in dit topic (+/- 2 jaar geleden), of maakt deze betere scans?
  • eenvoudig negatieven of dia's digitaliseren om bijv. te mailen of om op CD's op te slaan
  • 5 megapixel
  • inclusief software
edit:
Ook deze lijkt nog op de Reflecta x²-Scan.

[ Voor 23% gewijzigd door McOrmick op 02-11-2009 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Net zoals een fotocamera heeft ook dit apparaat een sensor, een lens, nogal wat electronica eromheen om alles aan te sturen... verder een doorvoermechanisme, een interface om alles uit te lezen op diverse computers, etc.

En dan nog denken dat dit voor dat bedrag kan? Wat voor fotocamera koop je voor dat geld? Zo'n soort scanner is dit ook... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-06 16:53
Volgens mij is het dezelfde, een verschrikkelijk onding. Wie hem wil mag me mailen ;).

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Henk schreef op maandag 02 november 2009 @ 12:49:
Net zoals een fotocamera heeft ook dit apparaat een sensor, een lens, nogal wat electronica eromheen om alles aan te sturen... verder een doorvoermechanisme, een interface om alles uit te lezen op diverse computers, etc.
Zo'n apparaat heeft een manueel doorvoormechaniek zeg maar... Ergo, de kinetische energie van de slede wordt opgewekt door uw handpalm stevig tegen de slede te duwen! :)

Overigens staat dit OEM model ook bekend onder de naam Ion Slide2PC (naast Reflecta). De gamma (of andere bouwketen) heeft hem ook nog onder eigen merk. Let wel op dat de reviews die hierboven staan nog steeds van toepassing zijn :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik was ook op zoek naar een goedkope negatiefscanner en deze leek me een goede keuze tot ik de voorbeeldjes zag en bedacht dat dit eigenlijk een heel goedkope compactcamera zonder scherm was.
Aangezien ik zelf een veel beter fototoestel heb heb ik zelf wat zitten experimenteren.
Met mijn scanner als lichtbron lukt het me om een stripje van vier negatiefjes in 5 minuten te scannen (nu ja fotograferen) en om te zetten. Het resultaat is behoorlijk goed maar zeer sterk afhankelijk van de kwaliteit van de negatiefjes (die 20-40 jaar oud zijn).
Misschien een tip voor mensen die ook een degelijk fototoestel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynaMikeY
  • Laatst online: 16-06 22:52

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Ik zit eraan te denken zo'n ding cadeau te doen aan mijn pa, die heeft nog een hele doos vol dia's uit de jaren 70 liggen. Die missen sowieso al helderheid en scherpte...dus dat er geen SLR kwaliteit uit dit scannertje komt is niet zo'n ramp.

Heeft iemand dit apparaat al in gebruik genomen, en een kwaliteitsoordeel?

Of kan ik beter iets in elkaar proberen te zetten in combinatie met mijn Nikon D60? :)

[ Voor 11% gewijzigd door DynaMikeY op 06-11-2009 14:44 ]

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-06 15:37
DynaMikeY schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 14:31:
Ik zit eraan te denken zo'n ding cadeau te doen aan mijn pa, die heeft nog een hele doos vol dia's uit de jaren 70 liggen. Die missen sowieso al helderheid en scherpte...
Deze tekortkomingen worden met deze fotoscanner alleen maar nog erger! (lees dit topic maar eens goed door..) Dat moet je niet willen!

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zie zojuist dat reflecta nog scanners maakt. Misschien (geen idee) dat die nog acceptabele plaatjes opleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-06 16:53
Waarschuwing ! Dit ding is zooo slecht met dia's! Ik heb m, hij is slecht! Goed te doen met negatieven hoor, maar met dia's, nee!

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynaMikeY
  • Laatst online: 16-06 22:52

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Oke...bedankt voor de tips! Besloten om iig deze NIET te nemen :)

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle E
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-03 11:34
Even in deze categorie, ik kwam laatst de scanners van Plustek tegen. Deze kwamen op mij over als betaalbaar, maar niet echt budget. Heeft iemand er al ervaringen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrydeparrie
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-12-2018
Ik heb vorige week de Zolid negatiefscanner gekocht bij de Aldi. Gescande dia's waren dramatisch slecht. Na een beetje googelen kwam ik op de site www.unovia.nl. Hun "Basic dia scanner" is feitelijk dezelfde als die van de Aldi. Ik heb de driver én software van de Unovia site gedownload en het blijkt een wereld van verschil. kwaliteit van de dia's is voor mij nu acceptabel. Is overigens óók PhotoImpression 6, maar er zijn verschillen t.o.v. de Aldi-versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
harrydeparrie schreef op zondag 15 november 2009 @ 17:07:
Ik heb vorige week de Zolid negatiefscanner gekocht bij de Aldi. Gescande dia's waren dramatisch slecht. Na een beetje googelen kwam ik op de site www.unovia.nl. Hun "Basic dia scanner" is feitelijk dezelfde als die van de Aldi. Ik heb de driver én software van de Unovia site gedownload en het blijkt een wereld van verschil. kwaliteit van de dia's is voor mij nu acceptabel. Is overigens óók PhotoImpression 6, maar er zijn verschillen t.o.v. de Aldi-versie.
Heb je niet wat samples? voor/na enzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:59
heeft Vuescan ook ondersteuning? Misschien wordt ie dan nog 'ok'.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrigi
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-06 09:40
Ik ben al even bezig met de diacollectie in te scannen en heb dus al wat plaatjes die met een Nikon LS50 / Coolscan V ED gedaan zijn. Toevallig staat hier ook zo'n Zolid rommelding wat gewoon slecht is, en ik wil de vergelijking wil doen. Alleen werkt dat niet onder 64bit Windows. Eventjes workaround zoeken..

edit: er is wel een 64bit driver, maar die doet het alleen met de eigen software, niet met vuescan

edit2: gelukt.. na enig softwaregeneuzel

Ik heb 3 foto's vergeleken. Let wel, dit zijn dia's die 15 jaar of ouder zijn, met goedkope consumentenfilmpjes gemaakt en niet in ideale omstandigheden bewaard worden. De nikon scanner levert mogelijk meer detail met betere film, dit weet ik niet.

De Nikon-foto's zijn gescand met een Coolscan V ED mbv Vuescan. Default settings, geen extra sharpening ofzo, wel met ICE (die stofverwijderfunctie).
De foto's van de goedkope scanner zijn met de bijgeleverde driver en scansoftware gemaakt, aangezien vuescan het ding blijkbaar niet herkende..
De volledige foto's zijn resizes naar 1600pixels op de langste zijde. Dit is met de PS image processor gedaan, nogmaals geen extra sharpening.

Foto 1:
Zolid:
Afbeeldingslocatie: http://arrigi.be/got/aldiscanner/orig/thumbs/25-Zolid.jpg

Nikon:
Afbeeldingslocatie: http://arrigi.be/got/aldiscanner/orig/thumbs/25.jpg

100% Zolid-vs-Nikon:
Afbeeldingslocatie: http://arrigi.be/got/aldiscanner/thumbs/25_zoomed.jpg

Foto 2:
Zolid:
Afbeeldingslocatie: http://arrigi.be/got/aldiscanner/orig/thumbs/32-Zolid.jpg

Nikon:
Afbeeldingslocatie: http://arrigi.be/got/aldiscanner/orig/thumbs/32.jpg

100% Zolid-vs-Nikon:
Afbeeldingslocatie: http://arrigi.be/got/aldiscanner/thumbs/32_zoomed.jpg

Foto 3:
Zolid:
Afbeeldingslocatie: http://arrigi.be/got/aldiscanner/orig/thumbs/44-Zolid.jpg

Nikon:
Afbeeldingslocatie: http://arrigi.be/got/aldiscanner/orig/thumbs/44.jpg

100% Zolid-vs-Nikon:
Afbeeldingslocatie: http://arrigi.be/got/aldiscanner/thumbs/44_zoomed.jpg

Als laatste nog een vergelijking tussen 1800dpi en 3600dpi voor de Zolid. Dit is puur softwarematige interpolatie.

Afbeeldingslocatie: http://arrigi.be/got/aldiscanner/thumbs/1800_3600dpi.jpg

Mijn advies naar iedereen die maar een beetje twijfelt: loop met een wijde boog om deze dingen heen en zoek een echte scanner. Wat me eerder is opgevallen bij dit ding is dat de eerste scans scherper zijn dan latere. De sensor warmt vermoedelijk op en de software gooit er meer NR over, wat resulteert in _nog_ wazigere beelden.
Bij deze test stond de scanner al eventjes aan (ivm softwaregedoe) dus ik vrees dat de NR hier al op maximum stond. Dat maakt echter niet uit, het beeld dat eruit komt is sowieso kut.

Nog een laatste ding dat me opviel: De software opende bij mij opeens een (onbedoeld) groot venster met een livebeeld van wat er in de scanner zat. Alle bewegingen waren te zien. Ik vermoed dat het intern dus gewoon een goedkope webcam is, wat de slechte beeldkwaliteit zou verklaren.
harrydeparrie schreef op zondag 15 november 2009 @ 17:07:
Jammer dat ik dit nu pas lees, ik heb het met de meegeleverde software gedaan. Je zegt dat het nu acceptabel is, betekent dat dat de enorme onscherpte en erg beperkte DR (zie bvb de 100% van mijn eerste foto) verdwenen is?

[ Voor 110% gewijzigd door Arrigi op 22-11-2009 12:20 ]

Pagina: 1