Toon posts:

Samba: restart = weg printersettings

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Samba 3.0.23 PDC op openSuSE 10.2 draaien. Stuk zo rond de 100 gebruikertjes, die allemaal hun profile en data op de server opslaan. Er zit ook een cups servertje aan vast, en alle gebruikers printen als gevolg daarvan via de Samba server. Werkt allemaal geweldig.

Er is maar 1 probleempje: het is me opgevallen dat ik meer dan eens de driver settings heb moeten aanpassen. Wanneer dat gebeurt weet ik nog niet zeker, heb door de gebruikers niet rustig kunnen experimenteren met de machine. Maar al een paar keer bij een server reboot is het fout gegaan. Daarna mag ik steeds van alle printers opnieuw instellen welke driver hij gebruikt, welk papierformaat (staat standaard op letter, héél handig die amerika-centered software), en welke opties (duplex, finishers etc) de printers hebben.

Het printer-gerelateerde deel van smb.conf is:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
# Defining printers
[printers]
        comment = All Printers
        path = /var/spool/samba
        printer admin = @ntadmin @"Print Operators" root administrator
        read only  = Yes
        guest ok = Yes
        printable = Yes
        browseable = No

# Defining printer drivers
[print$]
        path = /var/lib/samba/drivers/
        guest ok = No
        browseable = Yes
        read only = Yes
        valid users = @ntadmin @"Print Operators" root administrator
        write list = @ntadmin @"Print Operators" root administrator
        create mask = 0664
        directory mask = 0775

De globale tdb bestanden én de printerspecifieke tdb bestanden van samba zijn allemaal root-owned en hebben maximaal 644 rechten, de meeste zelfs maar 600. Dit mag geen probleem zijn, omdat samba als root draait. Ook veranderen de printer*.tdb bestanden bij iedere wijziging in de printer settings.

Any clues? Of aanwijzingen waar ik op kan letten?