[PDF] Cijfers in plaatjes veranderen bij afdrukken

Pagina: 1
Acties:
  • 977 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik heb een PDF file waarin onder andere een grafiek staat. Langs een van de assen staan cijfers (coordinaten) die varieren van -90 graden tot +90 graden in stappen van 15 graden.
Afgebeeld op het scherm ziet de pdf er goed uit (met verschillende apps, o.a. acrobat reader). Zodra ik de file print op een HP laser printer, veranderen de cijfers echter. In plaats van de bovengenoemde coordinaten komen er, afhankelijk van de printer waarop ik de afdruk maak, andere coordinaten te staan: bijvoorbeeld
code:
1
[-11, -15, -11, -15, -11, -15, 0, 11, 15, 11, 15, 11, 15, 11]
of in een ander geval
code:
1
[-00, -05, -00, -05, -00, -05, 0, 05, 00, 05, 00, 05, 00]

Ik heb al op verschillende manieren geprobeerd om de file om te zetten; aangezien het een A0 formaat poster moet worden, wil ik de resolutie zo hoog mogelijk houden. De output moet dus in vector formaat blijven. Wat ik ook doe, op het scherm blijven de coordinaten er goed uit zien maar na printen heb ik alleen nog onzin over.

Enig idee?

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:44
Probeer eens op een postscript printer te printen (of gebruik de postscript driver voor de printer, indien aanwezig). Is verder de licentie van het lettertype wel zo dat je het lettertype mag embedden in een pdf?
Wat is trouwens het programma waar het uit komt?

[ Voor 10% gewijzigd door Savantas op 22-11-2007 11:27 ]

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-01 12:48

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Kun je de PDF file in Illustrator openen (van Illustrator is een trial te downloaden) en krijg je dan al foutmeldingen over een lettertype, over tekst ofzo? Zo niet, kun je dan alles selecteren en omzetten naar outlines?

En inderdaad ja... waar komt die grafiek uit? Want ik vind het heel frappant dat een printer echt de 'inhoud' van je document verandert.

Ik zou me hooguit kunnen bedenken dat de coördinaten in een lettertype zijn gezet, dat door de printer niet herkend wordt, waarna hij het vervangt. Maar dan maakt hij er geen compleet andere tekens van! In elk doorgaans lettertype wordt elke nul door een nul vervangen en elke vijf door een vijf.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Savantas schreef op donderdag 22 november 2007 @ 11:26:
Probeer eens op een postscript printer te printen (of gebruik de postscript driver voor de printer, indien aanwezig). Is verder de licentie van het lettertype wel zo dat je het lettertype mag embedden in een pdf?
Printers die we gebruiken zijn HP Laser 4000 series (zo uit mijn hoofd...), dus volledig PS compatible.
Wat is trouwens het programma waar het uit komt?
Het plaatje heb ik gemaakt met Matlab en geexporteerd als eps. De PDF is gemaakt vanuit Keynote (OS X variant van powerpoint...).
Dark Blue schreef op donderdag 22 november 2007 @ 13:30:
Kun je de PDF file in Illustrator openen (van Illustrator is een trial te downloaden) en krijg je dan al foutmeldingen over een lettertype, over tekst ofzo? Zo niet, kun je dan alles selecteren en omzetten naar outlines?
Daar zal ik vandaag eens naar kijken.
En inderdaad ja... waar komt die grafiek uit? Want ik vind het heel frappant dat een printer echt de 'inhoud' van je document verandert.

Ik zou me hooguit kunnen bedenken dat de coördinaten in een lettertype zijn gezet, dat door de printer niet herkend wordt, waarna hij het vervangt. Maar dan maakt hij er geen compleet andere tekens van! In elk doorgaans lettertype wordt elke nul door een nul vervangen en elke vijf door een vijf.
Het lijkt me dat de coordinaten in een soort formule form staan opgeslagen in de eps en dat de printer die formule evalueert. Dat zou kunnen verklaren waarom de geprinte waarden anders zijn dan in de file zelf, terwijl er toch een soort patroon in zit.

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:44
Vaak hebben wiskundige programma's hun eigen lettertypen welke niet dezelfde indeling hebben als andere reguliere lettertypen. Kijk eens bij de instellingen van de printer (printer, eigenschappen, voorkeursinstellingen, geavanceerd) en dan onder Grafisch of Truetype lettertypen vervangen worden door die van de printer of gedownload naar de printer. Dat zal de hele truc zijn!
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/a74d7cfbe7972bcbfd07cc486e1f77e2/full.png

[ Voor 87% gewijzigd door Savantas op 26-11-2007 09:46 ]

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

• NijntjeRocks
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-11-2025

NijntjeRocks

Jeugdsentiment

mocht bovenstaand niet helpen is het misschien een idee om de cijfers in de eps om te zetten naar contouren

Dick Bruna? Copyright? Nooit van gehoord!

Pagina: 1