Ik ben sinds een paar maanden in het bezit van een Intel Q6600, 2GB geheugen en een redelijke videokaart. Tijdens het gebruik van mijn computer merk ik steeds meer dat de bottleneck op dit moment de harde schijf is, daar moet wat aan gedaan gaan worden dus! Het wordt dus tijd voor een leuke RAID0 setup. Ik heb een Gigabyte P35 moederbord met de bekende Intel ICH9R (geloof ik) chipset, hier hoor ik alleen maar goede dingen over.
De uitgangspunter zijn:
• Pure snelheid is het belangrijkst
• Totale aantal GB's is niet zo belangrijk
• Geluidsproductie is niet zo belangrijk
• Veiligheid van data is totaal ondergeschikt, daar heb ik al een andere opossing voor. dus begin alstublieft niet over RAID0 is niet veilig, backup!, etc
• Het mag best wat kosten, maar het liefts hang ik het gewoon aan de ICH9R chipset. Dure high-end Areca kaarten zijn dus uit den boze.
Hieruit volgt eigenlijk direct dat er dan alleen een keuze voor disks overblijft, ik zat te denken aan:
2x Western Digital Raptor WD740ADFD, 73GB (10000rpm, SATA, 16MB), € 119,-
Totaal: € 240,-
of:
4x Western Digital Caviar RE WD1600YS, 160GB (7200rpm, SATA II, 16MB), € 53,-
Totaal: € 212,-
Als ik een beetje ruw schat op gemiddelde lees snelheid met wat ik vind op het internet dan komen de raptors aan 2x 80MB/s = 160 MB/s en de Caviars aan 4x 60MB/s = 240MB/s. Uiteraard gaat hier in de praktijk nog wel wat vanaf (140MB/s voor 2 raptors in raid 0 op Toms Hardware geloof ik), maar de vier Caviars lijken dus potentieel sneller te zijn.
Nu zijn mijn vragen:
• Zijn jullie het hier mee eens?
• Zie ik wat over het hoofd?
• Misschien zijn er nog betere oplossingen?
De uitgangspunter zijn:
• Pure snelheid is het belangrijkst
• Totale aantal GB's is niet zo belangrijk
• Geluidsproductie is niet zo belangrijk
• Veiligheid van data is totaal ondergeschikt, daar heb ik al een andere opossing voor. dus begin alstublieft niet over RAID0 is niet veilig, backup!, etc
• Het mag best wat kosten, maar het liefts hang ik het gewoon aan de ICH9R chipset. Dure high-end Areca kaarten zijn dus uit den boze.
Hieruit volgt eigenlijk direct dat er dan alleen een keuze voor disks overblijft, ik zat te denken aan:
2x Western Digital Raptor WD740ADFD, 73GB (10000rpm, SATA, 16MB), € 119,-
Totaal: € 240,-
of:
4x Western Digital Caviar RE WD1600YS, 160GB (7200rpm, SATA II, 16MB), € 53,-
Totaal: € 212,-
Als ik een beetje ruw schat op gemiddelde lees snelheid met wat ik vind op het internet dan komen de raptors aan 2x 80MB/s = 160 MB/s en de Caviars aan 4x 60MB/s = 240MB/s. Uiteraard gaat hier in de praktijk nog wel wat vanaf (140MB/s voor 2 raptors in raid 0 op Toms Hardware geloof ik), maar de vier Caviars lijken dus potentieel sneller te zijn.
Nu zijn mijn vragen:
• Zijn jullie het hier mee eens?
• Zie ik wat over het hoofd?
• Misschien zijn er nog betere oplossingen?