Ontwerpen voor TV/composite

Pagina: 1
Acties:

• SAiKO
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-05-2024

SAiKO

Grote Smurf

Topicstarter
Ik ben bezig een aantal commercial dia's te maken voor TV. Nu merk ik dat het composite signaal de kleuren erg vervormd. Kan mij iemand uitleggen wat er precies gebeurd met de kleuren en hoe ik er voor kan zorgen dat de kleuren op tv hetzelfde zijn als op de computer?

Volgens mij is het contrast een stuk minder en de kleurverzadiging flink hoger. Heb het nu al iets kunnen tegenwerken door er in Photoshop een exposure filter met -60 over te gooien; het lichtgrijs word toch bijna wit.

Wat ik nog was vergeten te vermelden, was dat we Scala InfoChannel draaien.. die heeft ook nog een flinke vinger in de pap als het aan komt op het verneuken van kleuren.

[ Voor 15% gewijzigd door SAiKO op 22-11-2007 10:46 ]

Verwijderd

Kun je ipv het composietsignaal niet beter s-video gebruiken? Zowieso win je dan betere kleuren en scherpte.

Wat voor videokaart gebruik je?

• SAiKO

SAiKO

Grote Smurf

Topicstarter
Mja.. het wordt uitgezonden. Lukt me niet om naar 60.000 huishoudens een svideo-kabel te trekken ;)

Verwijderd

SAiKO schreef op donderdag 22 november 2007 @ 11:01:
Mja.. het wordt uitgezonden. Lukt me niet om naar 60.000 huishoudens een svideo-kabel te trekken ;)
Maar voordat het uitgezonden wordt, gaat het de computer uit via? Hoe?

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-01 14:58

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ik ben wel eens langs deze pagina gekomen: http://dev.kiss-technology.com/tv-graphics/

Helaas staat het stukje over kleuren hier in de TODO.

Waar je eigenlijk op moet letten is dat het TV signaal als een HSV signaal wordt verstuurd. Omdat dit een continu signaal is kan het Hue signaal niet zo snel van het maximum naar het minimum springen. Je moet dus opletten met het gebruik van blauw en rood vlak bij elkaar.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• SAiKO

SAiKO

Grote Smurf

Topicstarter
Het gaat uit de Scala server met svideo. Maar daarna wordt er toch composite van gemaakt.

@Janoz: Die pagina is wel handig.. jammer idd van dat stukje over de kleuren. Met overgangen heb ik niet zo'n last aangezien het stilstaande dia's zijn. Ben het volgende stuk tegen gekomen:
http://www.gamasutra.com/features/20010622/dawson_01.htm (moet je voor inloggen) Wel interessant maar ben er nog niet achter of ik er iets aan heb.

Ik ga volgende week even een handmade colorbar erop los laten en dan wat stills maken zodat ik de verschillen kan laten zien en onderzoeken.

• SAiKO

SAiKO

Grote Smurf

Topicstarter
Zou ik door middel van een adjustment layer de kleurverschillen uit een ontwerp kunnen halen en ze wat valer kunnen maken? Ik gebruik nu de Exposure filter maar die doet nog niet helemaal wat ik wil.
Pagina: 1