[Acer 1500] Laptop transformeert in kachel en gaat uit.

Pagina: 1
Acties:

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:52
Naar aanleiding van Windows partitie weg na installatie Ubuntu was ik aan het prutsen met mijn laptop om een image te redden mbv een BartPE CD en Ghost. Tijdens het Ghosten was de laptop ontzettend veel lawaai aan het maken (als in max presterende ventilator) dus had ik even via USB en mijn vaste PC de backup gemaakt e.d.

Toen ik uiteindelijk Windows wilde installeren gebeurde het volgende:

- na een tijdje in het Windows XP menuutje begint de fan van de laptop te blazen (alsof ie het zwaar heeft)
- weer een tijdje later, de fan begint MAX te blazen, de lucht is merkbaar warm die eruit komt/
- weer een tijdje later, de laptop schakelt zichzelf uit.

Tijdens het Ghosten heb ik met Taskmanager wel gecheckt hoe zwaar de PC belast werd, maar hij kwam niet boven de 30% cpu uit. Kon jammergenoeg geen progje vinden die temps uitleest (mmmm bedenk net dat Everest dat misschien kan?) en die info is ook niet te vinden in de BIOS.
Heb het nu elke keer meegemaakt nadat ik ga booten, als ik echt helemaal niks doe, dan gaat ie alleen in de MAX fan stand.

Dingen die ik heb gecheckt:
- fan in en outtake. Zoals gezegd komt er warme lucht uit, tevens zuigt de laptop flink wat lucht aan. Het lijkt hem niet echt daaraan te liggen.
- laptop open maken (laptop is 4 jaar oud, garantie is toch al verlopen). Echter, je krijgt dat kreng niet helemaal open, allemaal frutseltjes die het kreng nog van binnen bij elkaar houden.

Het enige wat ik kan bedenken is dat er troep op het koelblok zit waardoor de lucht niet goed kan koelen. Ik zal vanavond eens de stofzuiger erophouden. Als iemand nog meer tips heeft, dan houd ik me die aanbevolen :)

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:20

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Hou die temperaturen in de gaten met Speedfan of een soortgelijk programmaatje. Dan zie je ook waarom de fan zo hard blaast.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Red devil
Outerspace schreef op donderdag 22 november 2007 @ 09:28:
Hou die temperaturen in de gaten met Speedfan of een soortgelijk programmaatje. Dan zie je ook waarom de fan zo hard blaast.
Kon alleen geen speedfan vinden op de bartPE cd (er draait jammergenoeg geen werkend OS op dit moment).
Maar de laptop blaast erg warme lucht uit, dus het lijkt me dat er iets warm wordt wat koel moet blijven.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:20

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

In de BIOS kan je bij Powermanagement ook vaak je temperaturen bekijken :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 25-01 14:46

mace

Sapere Aude

Kun je misschien met een linux cdtje starten?
De temp sensors kun je daar toch uitlezen in /proc ofzo?
Of zeg ik iets heel geks?

• Red devil
Outerspace schreef op donderdag 22 november 2007 @ 10:17:
In de BIOS kan je bij Powermanagement ook vaak je temperaturen bekijken :)
Jammergenoeg kan mijn Acer dat niet :'(
MaCe1337 schreef op donderdag 22 november 2007 @ 10:19:
Kun je misschien met een linux cdtje starten?
De temp sensors kun je daar toch uitlezen in /proc ofzo?
Of zeg ik iets heel geks?
Ik zal eens kijken, maar ik weet bijna wel zeker dat de temps hoog zijn. Maar goed, iig een positieve controle.

Verwijderd

Een stofzuiger is statisch?

• Red devil
Geen idee, maar nadat ik flink met de stofzuiger aan de bovenkant heb zitten zuigen, werkt alles weer!
Wat een haar (we hebben een langharige ex-kater) kwam er uit!
Vervolgens een stuk stiller, en alles wilde weer installeren. :+

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:59
Een stofzuigter helpt idd. Niet al te goed voor de fan die wat te snel gaat draaien. Maar even een minuutje per half jaar mag geen probleem zijn. Heb ook al 2x mee gemaakt dat de temps opeens weer 10 graden lager waren. Dan hebben we niet eens een kat of tapijt en dergelijk stoffig spul.

• PCMedic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-01 20:29
Ik maak het meestal handmatig even schoon, schroefjes los, kapjes even eraf, en beetje schoonmaken met alcohol en wattenstaafje (oppassen dat ik geen elektronische componenten aanraak), vervolgens een uurtje open laten staan, zodat het alcohol vervluchtigd, in elkaar zetten en starten.

Op deze manier ben ik altijd zeker van dat het goed schoon is.

• Red devil
GENETX schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 10:22:
Een stofzuigter helpt idd. Niet al te goed voor de fan die wat te snel gaat draaien. Maar even een minuutje per half jaar mag geen probleem zijn. Heb ook al 2x mee gemaakt dat de temps opeens weer 10 graden lager waren. Dan hebben we niet eens een kat of tapijt en dergelijk stoffig spul.
Ik heb de laptop uit gelaten, dus minimale stress voor de fan dunkt me?
PCMedic schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 11:32:
Ik maak het meestal handmatig even schoon, schroefjes los, kapjes even eraf, en beetje schoonmaken met alcohol en wattenstaafje (oppassen dat ik geen elektronische componenten aanraak), vervolgens een uurtje open laten staan, zodat het alcohol vervluchtigd, in elkaar zetten en starten.
Heb het zo ook geprobeerd, maar ik kreeg mijn laptop met geen mogelijkheid open. Alles zat nog met elkaar vast.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:59
Red devil schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 12:47:
Ik heb de laptop uit gelaten, dus minimale stress voor de fan dunkt me?
Het is zo dat de fan door de stofzuiger harder gaat draaien dan dat hij voro is gemaakt, dat is gewoon niet goed voor zn as. Maar zoals gezegd, eventjes, 2x per jaar zal hij wel overleven. De zuigkracht van je stofzuiger licht hoger dan de doorvoer van lucht door je fan normaalgesproken. Je fan gaat daardoor dus gewoon even harder draaien dan dat hij uti zichzelf gaat doen.

[ Voor 19% gewijzigd door GENETX op 23-11-2007 12:54 ]

Pagina: 1