Dankje!
Nou weet ik verder weinig van subs af maar dit is dus een redelijk beest als ik het goed begrijp?
Beest zou ik het niet willen noemen. Ik heb hem ook nog niet gehoord, maar een Velodyne DD-18 vind ik ook geen beest, maar kost wel ~6000 euro (kun je trouwens ongeveer met 1200 euro ongeveer evenaren/overtreffen met zelfbouw, maar dat daargelaten

)
Mag ik vragen hoeveel je deze sub heeft gekost? Ik kom op 400 voor de amp en 200 voor de driver + materiaal e.d. 700/800euro?
Pfoe tja, 350 voor de amp inderdaad, 200 driver, 50 spikes, 25 voor het zebrano, 25 voor het andere hout, 10 euro schroeven, dan houd je nog spul over van schuurpapier en kwasten enzo. Zelf had ik het leer en speakerdoek (komt er ook nog) nog liggen evenals de dopjes daarvoor. Dan nog 10 euro BAF en 4.50 voor het kabeltje. Dan zijn we er geloof ik er wel zo'n beetje. De boekhouding mag je dan zelf doen.
Ik ben zelf laatste tijd ook wat aan het kijken voor zelfbouw subs. Ik heb er echter weinig ervaring mee alleen in de car-audio wereld. Ik vroeg me af of het echt de moeite waard is om de sub die jij gebuikt naar NL te halen? Misschien heel stom maar hebben ze hier niks vergelijkbaars? Of is het na het invoeren, verzenden e.d. nog goedkoper dan andere in zn klasse?
Peerless XLS 12, of de XXLS series, Wavecor en een hele hoop anderen. Voor wie ik hem bouw die moest en zou iets speciaals hebben, en wilde diepe bas uit een kleine gesloten kast (ja ik weet het

). Deze woofer heeft op bepaalde punten (meer in het diepe basgebied) wat minder vervorming dan een XLS, en dat is echt een hele prestatie. Voor de prijs (zelfs 200) is het gewoon een super driver. Maar de 15" versie is nog wat mooier, dus mocht je wat meer ruimte hebben...
En je zegt dat de persoon waar je deze sub voor bouwt van een Rel Strata V af komt, deze kost een goede 1000euro. Maar als ik het goed begrijp is dit nog duidelijk een klasse hoger?
1350 zelfs als ik het goed heb. REL Strata V is gewoon een stuk prul. Gebruikt een 8" driver gesloten, en staat er dan van te kijken dat het heel veel vervomt. REL subwoofers vervormen gewoon heel erg. En diep komen ze ook niet. En qua uiterlijk zijn ze ook niet echt speciaal. Dus ja, dit is duidelijk een klasse hoger. Om een voorbeeld te noemen: het grote broertje van de NS-15 van Aurasound, de NS-18 gebruiken ze pas in de duurste sub van Kharma. Kosten: $33.000

Waarmee valt dit te vergelijken als je naar fabriekssubs kijkt?
Tja, qua druk zal het niet een SVS zijn. Qua impuls, strakheid en de daarmee gepaarde diepgang zal deze echter daar ver boven staan, ik kan niet echt prijzen noemen. De versterker is ook uitermate zwaar (moet je maar eens kijken wat normale fabrikanten gebruiken als versterker).
Sorry voor het vragenvuur maar ben nogal geinteresseerd ! Bouw je vaker voor anderen trouwens? Of is dit een bekende voor je?
Nee hoor, hij is van een forum, verder ken ik hem niet. Ik bouw vaker voor anderen ja.
Ik heb een vraagje over hoe je de kist hebt berekend. Je hebt er nogal wat braching in zitten, wat van je netto inhoud weer afgaat. Hoe heb je dat bepaald?
Uh.. niet? Het is een gesloten kast: bracing en woofer gaat ervanaf, maar dat compenseer ik met BAF. Het blijft een beetje nattevingerwerk. Je zit ook nog met dingen als de toleranties in parameters (bij Tangband zijn die groot, bij Seas klein, om een paar voorbeelden te noemen), en gewoon fouten in de simulatie door het verschil van theorie en praktijk. Dat kan natuurlijk ook door bovenstaande reden komen.
En weet je wat voor verschil er eventueel zit tussen een front-firing sub (zoals jij nu hebt), of een down-firing, zoals een maat van mij gemaakt heeft? Ik hou zelf namelijk van een zo strak mogelijke kast, dus zonder dat je de speaker kan zien.
Her verschil bij een goed afgestelde subwoofer is niet zo groot, omdat de tonen toch omnidirectioneel zijn. Je krijgt in mijn beleving meer punch bij downfiring, maar je verliest Xmax door het uitzakken van de conus (verschilt per driver hoeveel). Frontfiring vind ik zelf net wat schoner klinken. En deze woofer mag best gezien worden. Op de foto's ziet hij er meer sjonnie uit dan dat hij is. Maar toch komt er een speakerdoek voor.