Toon posts:

Ram geheugen geinstalleerd, pc start niet meer op

Pagina: 1
Acties:
  • 394 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Vooraf even wat info over mijn pc:

Processor: 'Intel Core 2 Duo, E6400, Socket 775, Boxed'
Moederbord: 'MSI P965 Neo-F,Retail'
Geheugen: 2x 'TwinMos Memory, 512 MB, DDR2, PC4200, 533 MHz, 1 x'

Graag wil ik mijn RAM geheugen uitbreidden. Ik heb 2 x een 1 GB kaartje gehaald:

'TwinMos Memory, 1024 MB, DDR2, PC5300, 667 MHz, 1 x'.

Nu kan mijn moederbord maximaal 8 GB geheugen hebben en zitten er 4 geheugensloten op mijn moederbord.
Nu heb ik in het eerste slot een kaartje van 512 mb zitten en in het 3e slot een kaartje van 512 mb. Dat werkt perfect tot dat ik de 2 nieuwe kaartjes erin wil zetten. Ik heb in slot 2 en 4 een kaartje van 1 gb gestopt. Ik krijg geen gepiep (wat je wel krijgt als de kaartjes er niet goed inzitten) en mijn pc start windows niet op, krijg geen foutmelding of zoiets.
Ik heb bijvoorbeeld ook de gb kaartjes in slot 1 en 3 gedaan (dus waar eerst de 512 mb kaartjes zaten), ook geen resultaat.

Ik dacht dat dit wel zou gaan werken aangezien ik het zelfde merk genomen heb.

Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen. Dat zou ik erg waarderen.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:39

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Heb je wel een 64bit OS?shut it, stupid....

Het klinkt alsof je een RAM latje hebt gefrituurd. Kortsluiting en dus defect. Probeer elk latje eens apart, dus opstarten met maar 1 latje in bank 0

[ Voor 18% gewijzigd door Edmin op 21-11-2007 22:30 ]

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

2x1GB+2x512MB=3GB. Dus de schijnbaar logische stap van 3GB intern geheugen naar een 64-bit operating systeem ontgaat me volledig. :P

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn 2 512 mb kaartjes werken dus wel. Alleen als ik die 2 gb kaartjes erbij doe dan niet meer. Ook als ik beide gb zonder de 512 mb kaartjes doe, start de pc ook niet op. Als ik bijvoorbeeld alleen 1 gb kaartje er in stopt doet die het ook niet.

Mijn processor heeft 64 bits. Ik vind het echt heel raar.

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

_the_crow_ schreef op woensdag 21 november 2007 @ 22:28:
[...]
2x1GB+2x512MB=3GB. Dus de schijnbaar logische stap van 3GB intern geheugen naar een 64-bit operating systeem ontgaat me volledig. :P
bzzt....leesvaudt idd. Ging ervan uit dat het 4x1GB moest worden.

Verwijderd

Topicstarter
_the_crow_ schreef op woensdag 21 november 2007 @ 22:28:
[...]
ik snap niet precies wat je bedoeld. ik had 2 kaartjes van 512 mb. en wou graag naar totaal 2 gb werkgeheugen.

aangezien ik dual core heb dacht ik dat het dan niet handig was om 2 512 mb kaartjes erbij te kopen (want bij dual core moet het volgens mij aan beide kanten (dus slot 1,2 gelijk zijn aan slot 3, 4 kwa werkgeheugen). dus daarom dacht ik dan haal ik 2 gb kaartjes......

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

David, vriend, boterletter... je hebt er nog niet echt veel van begrepen zie ik...

Duals core procs hebben niets, maar dan ook niets met een even aantal RAM geheugen te maken. Door 2x1GB bij 2x512MB te plaatsen krijg je niet 2, niet 4, maar 3GB intern geheugen en dat zou prima moeten kunnen.

Volgens de site van MSI kan jouw mobo gewoon DDR2 667MHz latjes hebben, dus dat is het niet.
De piepjes die je normaalgesproken hoort bij opstarten zijn test piepjes. Als je pc niet piept nadat je iets met de RAM chips hebt gedaan, betekent dat meestal dat ze defect zijn. Heb je niet toevallig met je vingers aan de chips gezeten?

edit: is dit jouw mobo?
http://global.msi.com.tw/...prod_no=1275&maincat_no=1

[ Voor 7% gewijzigd door Edmin op 21-11-2007 22:35 ]

• AndriesLouw
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:53
Check ook even op ECC/non-ECC, een fout die ik zeer recentelijk heb gemaakt :+

Specificaties | AndriesLouw.nl

Verwijderd

Als beide Twinmos 1Gig reepjes niet werken, worden ze zeer waarschijnlijk niet goed ondersteund door je moederbord.
Een nieuwere Bios kan misschien uitkomst brengen. Je kunt ook proberen om met de 2x 512 het geheugenvoltage in de bios wat hoger te zetten, op 2.0V bijv. en daarna kijken of de 2x 1Gig wil werken.

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:30
Verwijderd schreef op woensdag 21 november 2007 @ 22:28:
Mijn 2 512 mb kaartjes werken dus wel. Alleen als ik die 2 gb kaartjes erbij doe dan niet meer. Ook als ik beide gb zonder de 512 mb kaartjes doe, start de pc ook niet op. Als ik bijvoorbeeld alleen 1 gb kaartje er in stopt doet die het ook niet.

Mijn processor heeft 64 bits. Ik vind het echt heel raar.
Met andere woorden, geen van beide modules van 1gb (667) werken als deze alleen worden geinstalleerd.

Misschien moet je het bios eens clearen, geheugensloten uitblazen, 1 van 512 in alle sloten appart testen.

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

ECC of niet, als hij alleen de nieuwe latjes in zijn mobo propt, zou het gewoon moeten werken imho.

edit:
Verwijderd schreef op woensdag 21 november 2007 @ 22:40:
Een nieuwere Bios kan misschien uitkomst brengen. Je kunt ook proberen om met de 2x 512 het geheugenvoltage in de bios wat hoger te zetten, op 2.0V bijv. en daarna kijken of de 2x 1Gig wil werken.
Hmm..gezien TS zijn aanvangsniveau raad ik hem niet aan te gaan zitten klooien met de voltages. Bios flashen is zo'n beetje het max wat ik hem zou laten doen.

Overigens zou zijn mobo stock de chips moeten ondersteunen.

[ Voor 73% gewijzigd door Edmin op 21-11-2007 22:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de vele reacties! ik heb nu in slot 1 het 512 mb kaartje zitten. in slot 2 het 1 gb kaartje, in slot 3 het 512 mb kaartje en in slot 4 niets. dan werkt het. mijn pc start goed op. zodra ik het 2 gb kaartje in slot 4 wil stoppen start de pc op. stel ik doe dat ene gb kaartje in slot 1 (en verder geen geheugenkaarthjes in de pc) dan start de pc niet.
dus als ik 2 512 mb kaartjes plus 1 gb kaartje erin hebt doet ie het. doe ik het 2 gb kaartje erbij dan niet meer. mag ik dan niet concluderen dat die defect is?

@Ed_l: dat is idd mijn moederbord.
@andrieslouw: alle 4 geheugenkaartjes zijn non ecc
@ed_l: idd niet verstandig dat ik met die dingen ga zitten klooien omdat ik daar simpelweg geen verstand van heb.

edit: als ik dus beide gigabyte kaartjes erin stop start de pc niet windows op.
als ik zeg maar gb kaartje A erin doe doet start de pc wel op en die ik gb kaartje B er alleen in dat start die niet op.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2007 23:07 ]

Verwijderd

Edmin schreef op woensdag 21 november 2007 @ 22:40:

Overigens zou zijn mobo stock de chips moeten ondersteunen.
Met 2x 1 Gig Kingston 667Mhz op standaard geheugenvoltage heb ik geen problemen.
Het is wat vreemd dat beide Twinmos reepjes ieder apart ook niet willen werken.

*edit. Na lezen van post boven me lijkt me duidelijk dat er 1 reep Twinmos 1 Gig defect is.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2007 23:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 21 november 2007 @ 23:02:
[...]

Met 2x 1 Gig Kingston 667Mhz op standaard geheugenvoltage heb ik geen problemen.
Het is wat vreemd dat beide Twinmos reepjes ieder apart ook niet willen werken.
het is zo dat 1 van de gb kaartjes wel werkt.

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Verwijderd schreef op woensdag 21 november 2007 @ 23:02:
*edit. Na lezen van post boven me lijkt me duidelijk dat er 1 reep Twinmos 1 Gig defect is.
Eens.

@TS, ik begrijp dat je nu hebt draaien 2x512MB en 1x1GB reepje A. Je hebt ook al geprobeerd 2x512MB en 1x1GB reepje B? En dat eerste werkt wel, want dat draait nu, maar dat tweede loopt vast?

Met andere woorden: je hebt beide nieuwe reepjes RAM apart getest en ondervonden dat 1 van de 2 niet werkt?

Zo ja, dan wordt het een geval RMA.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 18:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

Verwijderd schreef op woensdag 21 november 2007 @ 23:00:
doe ik het 2 gb kaartje erbij dan niet meer. mag ik dan niet concluderen dat die defect is?
En hier zou je bijna denken dat je 1 module van 2 GB hebt. Je bedoelt natuurlijk het tweede 1GB reepje.

Aan je inleiding leid ik af dat idd 1 van de 1GB reepjes defect is; RMA (of omruilen bij de winkel)!

[ Voor 21% gewijzigd door Madrox op 21-11-2007 23:16 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Verwijderd

Topicstarter
@Ed_L: ik heb nu '2x512MB en 1x1GB reepje A' getest en '2x512MB en 1x1GB reepje B'. Reepje A geeft geen problemen en reepje B wel. Dus ik heb beide nieuwe reepjes RAM apart getest en nu ondervonden dat 1 van de 2 niet werkt.

@Madrox: ik bedoelde het 2e 1 gb reepje, excuses voor de verwarring.

Hartstikke bedankt voor jullie goede en snelle hulp. Ik ga nu een RMA bij Azerty aanvragen.

Verwijderd

Suc6 daarmee.
Nog 1 tip van mijn kant: Probeer bij problemen met hardware systematisch te werken.
In dit geval na plaatsen geheugen en geen boot. De nieuwe reepjes per stuk in 1e slot te proberen.
Je TS wordt dan een stuk duidelijker.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 21 november 2007 @ 23:29:
Suc6 daarmee.
Nog 1 tip van mijn kant: Probeer bij problemen met hardware systematisch te werken.
In dit geval na plaatsen geheugen en geen boot. De nieuwe reepjes per stuk in 1e slot te proberen.
Je TS wordt dan een stuk duidelijker.
Bedankt voor de tip, als ik het inderdaad systematischer had getroubleshoot dan was het sneller duidelijker geweest.

• Robbels
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-05 13:09
dus nu idd op naar een RMA met Azerty meot goed komen prima toko ;)
volgende keer meteen beginnen met 1 stuks nieuw per keer proberen dus die 512 modules volledig links leggen en rustig 1 voor 1 gaan testen, eventueel in verschillende sloten en het kan ook nooit kwaad om even voor het plaatsen alle sloten schoon te blazen (zorg dat het droog blijft) :P

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels weer een nieuw geheugenkaartje binnen (zelfde merk, type etc) en het werkt nu behoren. Ik dacht ik laat het nog even weten.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-04 07:53

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Verwijderd schreef op maandag 03 december 2007 @ 10:00:
Inmiddels weer een nieuw geheugenkaartje binnen (zelfde merk, type etc) en het werkt nu behoren. Ik dacht ik laat het nog even weten.
netjes!

• Robbels
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-05 13:09
Toppie veel plezier met de werking van je pc :D ...
Pagina: 1