Toon posts:

Probleem met formatteren van SATA schijf

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik heb de zoekmachien er al op los gelaten, maar daar vond ik toch niet helemaal hetzelfde problmee als het mijne. Namelijk :

Dit weekend is er iets grondig misgegaan met m'n oude SATA HDD van WD, 160G. Ineens weigerde hij 'm nog langer te lezen. Zelfs formatteren wilde hij niet meer. Gelukkig heb ik XP op mijn vaste ATA schijf geïnstalleerd. Maar goed, er stonden veel belangrijke dingen op. Aantal keer geprobeerd te formatteren. In Computerbeheer werd hij na het opstarten telkens op Offline gezet. De enige manier om hem weer actief te krijgen was om te converteren van standaard naar dynamisch. Maar nog steeds niet kunnen formatteren. En als ik dan weer opnieuw was opgestart hetzelfde : "Een onverwachte fout opgetreden. Check systeemlogboek voor meer infomatie". Maar daar wordt ik ook niet echt wijs uit ...
Dus uiteindelijk vandaag een nieuwe SATA schijf gekocht van Samsung, 300G. OP de 2e SATA aansluiting gezet, en voila : XP herkent 'm.
Maar ook deze schijf kan ik niet formatteren. Wel partitioneren, maar die partities krijg ik ook niet geformatteerd. Bij 100 % zegt ie : Formatteren niet voltooid
En weer vespringen van dynamisch naar standaard.
Ter informatie: Ik heb een MSI KT6 Delta MoBo(zo noemen jullie dat toch ?) met een VIA VT8237 Chipset.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, want ik ben er nu al zo'n 3 dagen mee bezig...

Edit : Ik zie nu in apparaatbeheer dat XP het ineens heeft over SCSI-schijven. Da's toch iets anders dan SATA ?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2007 22:27 ]

• Narc
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-09-2025
Klinkt meer als een moederbord probleem, want als ik het goed begrijp lukt het je ook niet om je gloednieuwe SATA schijf te formateren. Probeer anders even je SATA-drivers van je mobo te updaten (via de ondersteuningssite van de fabrikant van je mobo) en kijk of je schijf (begin maar met de nieuwe) dan wel goed werkt.

Mocht het nou niet aan je mobo liggen kan je ook nog proberen om een floppy-linux te proberen. Er bestaan verschillende distributies die op een floppy passen waarmee je data kan terughalen (even googlen).

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor het antwoord.
Ik heb gelukkig al wel een programma om m'n data terug te halen. Maar dan moet ik wel een schijf hebben om het op te zetten. Dat zou dus die nieuwe schijf worden....
De SATA drivers heb ik al ge-update van de MSI-site. Dat werkte niet, dus de originele drivers die bij het moederbord meekwamen geprobeerd. Werkte ook niet...
De RAID utitlity die bij het moederbord hoort herkent ze overigens alletwee, en zegt dat ze goed functioneren. Dus wat er nou aan de hand is ...?
Een floppy-linux betekent dat ik linux boot vanaf een flop, en van daaruit de schijf formatteer ?