Virtualizatie - Hoe te beginnen?

Pagina: 1
Acties:
  • 292 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Refragmental
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-07 13:36
Beste mensen.

Voor mijn werk moet ik me gaan storten op virtualizatie vanwege Oracle's Fusion Middleware die volgend jaar uitgebracht wordt. Ik heb echter next to zero verstand van virtualizatie.

De reden dat ik virtualizatie nodig heb is om op 1 machine verschillende versies van JD Edwards te laten draaien om zo data/object conversies en upgrades te simuleren.

Ik ken VMware wel van naam en sinds kort heeft Oracle ook zijn eigen virtualizatie software had ik gelezen op de FP. Heb VMware ook heel even aangeraakt tijdens een SQL Bootcamp. Maar verder reikt mijn kennis ook niet.
Ik zie bijvoorbeeld op VMware.com tig verschillende versies staan. Lijkt mij dat ik VMware Server nodig heb om JD Edwards server side te draaien, en VMware Workstation om de clientside van JD Edwards te draaien... ookal heb ik zelf geen idee waarom ik dat denk.

Wat zijn dus eigenlijk de punten waar ik op moet letten? Welke tutorials, how-to's, (online)trainingen, boeken, etc raden jullie me aan om in ieder geval de basis van virtualizatie onder te knie te krijgen.

Het lijkt mij een heel erg boeiend onderwerp en zou hier graag een expert in willen worden binnen mijn organisatie. Vandaar dus dat ik ook jullie hulp erbij haal. :)

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

VMWare Server 2.0 Beta is weer uit...

Je kunt kijken naar VMWare, Xen, Qemu/KVM... dus genoeg gratis te testen.

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

dan zou ik eerst maar eens proberen de "virtual pc" van microsft te downen.
het kan bijna niet simpeler en is ook gratis

probeer daarna vmware dan maar .... (ook al vind die ook eenvoudig genoeg om te begrijpen)
dan heb je alvast een iedee

als je meerdere virtuele machines wil draaien .. heb je inieder geval een flinke bak geheugen nodig en een processor met qleautuh

[ Voor 21% gewijzigd door Fish op 21-11-2007 22:19 ]

Iperf

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Ik heb er geen verstand van, maar met dit soort dingen begin ik zelf altijd gewoon met me te verdiepen in het domein, bijvoorbeeld door te kijken op http://en.wikipedia.org/wiki/Virtualisation

Dan weet je wat voor typen er bestaan, of er stromingen bestaan en welke grote spelers en technologieën er bestaan. Vandaar kun je verder gaan lezen naar wat voor jouw situatie het meest geschikt lijkt.

Pas dan heeft het zin om dingen te gaan installeren. Dat kan potentieel veel werk zijn, dus het is verstandig eerst te kijken of die moeite niet bij voorbaat al verspild is.

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©