Leopard of Vista?

Pagina: 1
Acties:
  • 522 views sinds 30-01-2008

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024
Mijn vader (65) wil een nieuwe pc kopen om zijn brakke HP notebook met XP te vervangen (doet inmiddels 20 minuten over opstarten). Het enige wat hij er eigenlijk mee doet is hem gebruiken als "office pc", dus internetten, MS Office en foto's erop zetten en af en toe muziekje luisteren. Vrij simpel dus. Als hij nu een nieuwe pc koopt dan wil hij er gewoon de komende 5+ jaar zo min mogelijk omkijken naar hebben en dus die dingen doen die ik net zei.

PC's met XP worden met de tijd toch vrijwel altijd alleen maar langzamer en langzamer. Maar MS heeft nu Vista geïntroduceerd en zal daar ook rekening mee gehouden hebben, Apple heeft aan de andere kant Leopard en volgens mij hebben Apple computers minder last van dit probleem.

Naast het onderhoud is de compatibiliteit natuulijk een issue. Volgens mij heb je daar met Apple weinig problemen mee, aangezien Office er gewoon voor de Mac is en zo'n Safari Browser ook alles wel weer zal kunnen geven (of zijn daar nog issues mee?). Desnoods kun je op een Apple natuurlijk ook XP of Vista zetten, maar dat is niet echt de bedoeling, zeker niet als je bedenkt dat die computer alleen voor simpele dingen gebruikt wordt.

Hij vraagt nu aan mij wat ie moet nemen, een notebook met Vista of een die iMac G2 met Leopard. Ik draai zelf nog gewoon XP en met een Apple heb ik nog nooit gewerkt. Volgens mij zou Apple met Leopard voor hem best geschikt zijn, maar ik ben misschien bang dat ik dat alleen maar zeg, omdat ik ook wel eens zo'n Apple aan de gang wil zien. Is voor mij omdat ik het niet ken wel interessanter om eens echt mee te spelen (woon overigens niet thuis, dus ik zal vrijwel nooit met dat ding werken, alleen als ik eens bij mijn ouders zit). Nu vraag ik dit in een Apple topic, dus mensen zullen snel naar Apple neigen, maar volgens mij zijn de meeste gebruikers hier wel bekend met beide systemen en kunnen die ook wel objectief zijn (zo las ik net in Leopard topic dat een Vista pc sneller opstart dan Leopard, hetgeen mij eigenlijk verbaasde). Wat denken jullie ervan?

• NiteSpeed
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-09-2025
Ik zou niemand zomaar forceren om over te stappen op een ander besturingssysteem en hardwaresetje dan wat hij gewend is zonder goede reden. Vista of XP dus. Liefst XP.

• Oscar Mopperkont
Nee ok, maar XP werkt over 5 jaar nog wel, maar echt ideaal is het dan niet meer. Als hij voor Wintel gaat dan gaat ie wel Vista gebruiken, als je dan overstapt kun je het net zo goed nu doen (Vista is inmiddels ook al wel tijdje op markt, dus exotisch is het niet).

• rg-mohwa
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:48

rg-mohwa

Phoe Hé

nu krijg ik ook wel eens klanten die dat aan mij vragen. ik heb er ook gemengde gevoelens over.
want als ik van alle Apple fan's vraag zeggen ze (bijna) allemaal het werkt 200% prima,
maar stel dat er een probleem is met de apple dan kan je pa in dit geval waarschijnlijk niet naar de handige buurman wat hij met ze Windows pc vaak wel kan.
probleem is dus een beetje voor mijn gevoel dat er een stuk minder ondersteuning is als op windows.

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Als je er qua performance niet op achteruit wilt gaan kun je Windows Vista in ieder geval afschrijven. Wat je voor de rest kiest moet je natuurlijk zelf weten. Als je wilt dat je vader probleemloos overal op kan klikken zonder antivirus en antispyware meuk nodig te hebben zit je redelijk goed bij Mac OS (redelijk, omdat het een slow moving target is, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Linux distributies).

offtopic:
Ik heb m'n ouders aan Ubuntu (inmiddels Debian) gezet, omdat ik geen zin meer had om hun Windows XP bak te onderhouden en ook absoluut geen zin meer heb in virus- of spywaremeuk.

[ Voor 18% gewijzigd door Jungian op 21-11-2007 21:24 ]

0.0

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Als jij het ding moet onderhouden: OS X. Sowieso is ie daarmee beter af dan met een Vista-install, al is het maar qua minimale specs. Een instap-Macbook of iMac is niet zo duur.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Mad_Cow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-12-2025
ik werk tot nu toe nog steeds op xp. ik heb vista enkele keren geprobeert, maar ik vindt t te traag en te omslachtig (misschien oo door mijn oudere, maar niet zo hele oude computer). misschien een goed moment om over te stappen? ik heb eigenlijk nog nooit met apples gewerkt, maar ze zien er wel mooi uit.

• tm030614
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-02 13:26
Waarom bezoek je niet een winkel waar ze Apple verkopen, test zelf wat je (vader) er van vindt.

Bevalt het, koop je een Apple en mocht je na een aantal dagen constateren dat het toch niks voor je vader is, dan kun je hem binnen twee weken terugbrengen en je geld terug vragen. Maar ik denk dat je na een aantal dagen gebruik verkocht ben.

• Oscar Mopperkont
Hij heeft het bekeken in de winkel, maar ik wist niet dat je het twee weken kon proberen. Dat is wel een goede :)

Nu belt hij mij overigens altijd als ie problemen heeft (heeft ie niet zo vaak trouwens, hij is misschien wel oud, maar nog best wel handig met de PC, hij is alleen nooit echt Wintel fan geweest, aangezien hij nog steeds weg is van de Amiga).

• RedFox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:18

RedFox

Heb je een OV ofzo?

Jungian schreef op woensdag 21 november 2007 @ 21:21:
Als je er qua performance niet op achteruit wilt gaan kun je Windows Vista in ieder geval afschrijven.
Want?
Jij wil zeggen dat het met een nieuwe notebook met Vista ook 20 minuten duurt om op te starten?

Ik draai thuis een pc met Vista en een notebook met XP. De notebook is qua specs 'beter', maar toch merk ik nauwelijks verschil in performance tussen XP en Vista in het alledaagse gebruik.

You are not special. You are not a beautiful or unique snowflake. You're the same decaying organic matter as everything else.

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

RedFox schreef op woensdag 21 november 2007 @ 21:31:
Want?
Jij wil zeggen dat het met een nieuwe notebook met Vista ook 20 minuten duurt om op te starten?
Met een Core 2 Duo T5200 (1.60 GHz), 1 GB RAM (ruim voldoende voor elk ander operating system) en een Intel GMA 950 (idem) loopt alles moddertraag, ook met Aero disabled. De fanboy uithangen heeft absoluut geen zin, die tientallen KB's zijn er immers niet voor niets en nog steeds draait zelfs een triest simpel spelletje als Diablo II slechter dan op een Pentium 1 met 32 MB RAM (Windows 98 :Y)). Suspenden duurt veel te lang, booten duurt lang, shutdown duurt lang, indexing is traag, er was/is een leuke bug waardoor je op niet meer dan 15 items tegelijk een actie kon ondernemen (nog steeds ?), idle geheugengebruik is bizar hoog (en dan heb ik niet over SuperFetch) en als klap op de vuurpijl is de network stack ook nog eens bijzonder matig en dan in het bijzonder de wireless stack. Moet je nog meer weten ?

[ Voor 28% gewijzigd door Jungian op 21-11-2007 21:46 . Reden: aangevuld ]

0.0

• Genya
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-10-2022

Genya

Ad Infinitum

Uit persoonlijke ervaring kan ik toch concluderen dat mensen met MacOSX minder vaak de hulp van een derde moet inroepen. XP daarentegen vind ik ook een heel erg fijn OS en is misschien wel nog steeds geschikt voor je vader. OSX heeft als voordeel dat zelf de meest atechnische mensen er in vijf minuutjes mee weg zijn; langs de andere kant is een (relatief) prijzige Mac misschien wat overkill voor je pa, aangezien hij maar enkele heel kleine en simpele taken uitvoert.

MacBookLast.fmfacebook

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

offtopic:
Relleuh ^_^

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

RedFox schreef op woensdag 21 november 2007 @ 21:31:
[...]

Want?

Ik draai thuis een pc met Vista en een notebook met XP. De notebook is qua specs 'beter', maar toch merk ik nauwelijks verschil in performance tussen XP en Vista in het alledaagse gebruik.
Ik heb laatst pa teruggezet naar XP na klachten over de geinstalleerde Vista. Het ding was inderdaad niet voorruit te branden ondanks de niet kinderachtige specificaties (Core duo 1.83, 2GB). Onder XP draait het allemaal aanmerkelijk soepeler, om het nog maar niet over de opstarttijden te hebben.

En toen, toen ging ik met pa in de Apple store kijken. Hij zal niet direct een Mac gaan halen, maar hij kon wel dondersgoed begrijpen waarom ik gecharmeerd ben van de iMac met OS X erop. Expose vond 'ie prachtig bijvoorbeeld :) Hij heeft even staan prutsen en ondanks dat het geen hele vlotte gebruiker is was 'ie eigenlijk vlotjes gewend aan de interface.

Overstappen is denk ik goed mogelijk, maar laat het hem eens proberen :)

• Flipm0de
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:58

Flipm0de

geen

Jungian schreef op woensdag 21 november 2007 @ 21:35:
[...]

Met een Core 2 Duo T5200 (1.60 GHz), 1 GB RAM (ruim voldoende voor elk ander operating system) en een Intel GMA 950 (idem) loopt alles moddertraag, ook met Aero disabled. De fanboy uithangen heeft absoluut geen zin, die tientallen KB's zijn er immers niet voor niets en nog steeds draait zelfs een triest simpel spelletje als Diablo II slechter dan op een Pentium 1 met 32 MB RAM (Windows 98 :Y)). Suspenden duurt veel te lang, booten duurt lang, shutdown duurt lang, indexing is traag, er was/is een leuke bug waardoor je op niet meer dan 15 items tegelijk een actie kon ondernemen (nog steeds ?), idle geheugengebruik is bizar hoog (en dan heb ik niet over SuperFetch) en als klap op de vuurpijl is de network stack ook nog eens bijzonder matig en dan in het bijzonder de wireless stack. Moet je nog meer weten ?
heb je het over Vista? Met die specs? Dan ligt het waarschijnlijk aan jezelf... Draait hier op een sempron 1800 met 1,5gig geheugen super. Ook spellen, die redelijkerwijs kunnen draaien op deze pc, werken prima.

flipm0de ! flipm0de is the greatest!!!!!!!!

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Flipm0de schreef op woensdag 21 november 2007 @ 21:48:
heb je het over Vista? Met die specs? Dan ligt het waarschijnlijk aan jezelf..
Ik heb gelukkig geen regel meegeprogrammeerd aan Windows Vista. In geen enkel opzicht ligt het dus aan mij. Dit was overigens na alle Windows Updates uitgevoerd te hebben (inclusief 2 KB's die de performance verbeteren). Linux distributies, de BSDs, Windows XP en OS X (O-)) doen het wel perfect, maar dat ligt natuurlijk ook aan mij. :w

Als je even een 2.5" HDD meeneemt mag je het altijd komen testen hier natuurlijk.

[ Voor 12% gewijzigd door Jungian op 21-11-2007 21:55 ]

0.0

• RedFox

RedFox

Heb je een OV ofzo?

[...]

Met een Core 2 Duo T5200 (1.60) loopt alles moddertraag. De fanboy uithangen heeft absoluut geen zin, die tientallen KB's zijn er immers niet voor niets en nog steeds draait zelfs een triest simpel spelletje als Diablo II slechter dan op een Pentium 1 met 32 MB RAM (Windows 98 :Y)). Suspenden duurt veel te lang, booten duurt lang, shutdown duurt lang, indexing is traag, er was/is een leuke bug waardoor je op niet meer dan 15 items tegelijk een actie kon ondernemen (nog steeds ?), idle geheugengebruik is bizar hoog (en dan heb ik niet over SuperFetch). Moet je nog meer weten ?
Gezellig zeg, ik word nu al voor fanboy uitgemaakt.
Jammer dat je denkt dat iedereen die het niet met je eens is een fanboy is, ik geef namelijk gewoon mijn mening gebaseerd op eigen gebruik met XP en Vista.
Ik draai hier Vista op een AMD 3500 en dat draait prima. Het opstarten en afsluiten duurt misschien een paar seconde langer dan op mijn C2D met XP, maar dat vind ik niet heel verwondelijk.
Met alle games die ik speel (GTA, CoH, C&C) merk ik geen verschil met mijn vorige XP en huidige Vista install.

Die 15-items-tegelijk bug ken ik niet en ik heb ook nog nooit iets deregelijks meegemaakt,
Verder snap ik niet echt wat je met dat plaatje van je geheugengebruik wilt zeggen. Als jij meerdere processen hebt draaien die een redelijke hoeveelheid geheugen gebruiken dan heeft dat niks te maken met het OS.
Mijn vers-opgestarte XP verbruikt 500mb, mijn Vista met enkele processen open 600mb, dus ik zie het hele probleem niet.

You are not special. You are not a beautiful or unique snowflake. You're the same decaying organic matter as everything else.

• Llewy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:31
Misschien een béétje een offtopic reactie.. Maar waarom acht jij het normaal dat een laptop steeds langzamer gaat opstarten? Als je nu eens een freshinstall doet van XP, dan moet het toch allemaal weer prima werken?

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

RedFox schreef op woensdag 21 november 2007 @ 21:54:
Die 15-items-tegelijk bug ken ik niet en ik heb ook nog nooit iets deregelijks meegemaakt,
Probeer eens meer dan 15 items te queuen in Winamp bijvoorbeeld. Of bijvoorbeeld Foobar.

Zie hier bijvoorbeeld : http://www.neowin.net/for...8503&st=0&#entry588988503
Verder snap ik niet echt wat je met dat plaatje van je geheugengebruik wilt zeggen. Als jij meerdere processen hebt draaien die een redelijke hoeveelheid geheugen gebruiken dan heeft dat niks te maken met het OS.
Ik ga eerst een hele boel processen opstarten om mijn gelijk te krijgen :Z Dit is Windows Vista met één instance van Firefox met één tab open. Meer niet. Geen antispyware, geen antivirus, compleet default.
Mijn vers-opgestarte XP verbruikt 500mb, mijn Vista met ekele processen open 600mb, dus ik zie het hele probleem niet.
Dan ben jij eerder degene die een sloot apps heeft draaien bij het opstarten, aangezien het geheugengebruik van een standaard Windows XP installatie rond de 200 MB geheugen gebruikt.
Flipm0de schreef op woensdag 21 november 2007 @ 21:59:
Je mag ook die C2D komen ruilen tegen mijn sempron, daar doet ie het wel goed op :X
_O-

Ik ga deze discussie verder niet meer aan. Als je er heilig van overtuigd bent dat het gebruik van Windows Vista geen performance loss met zich mee brengt, houdt dan vooral die gedachte vast. :>

[ Voor 23% gewijzigd door Jungian op 21-11-2007 22:05 ]

0.0

• Flipm0de

Flipm0de

geen

Jungian schreef op woensdag 21 november 2007 @ 21:52:
[...]

Ik heb gelukkig geen regel meegeprogrammeerd aan Windows Vista. In geen enkel opzicht ligt het dus aan mij. Dit was overigens na alle Windows Updates uitgevoerd te hebben (inclusief 2 KB's die de performance verbeteren). Linux distributies, de BSDs, Windows XP en OS X (O-)) doen het wel perfect, maar dat ligt natuurlijk ook aan mij. :w

Als je even een 2.5" HDD meeneemt mag je het altijd komen testen hier natuurlijk.
Je mag ook die C2D komen ruilen tegen mijn sempron, daar doet ie het wel goed op :X

• Dothan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-12-2021
Wat mij opvalt is dat niemand vraagt naar de huidige specs van je pa zijn laptop. Kan je niet gewoon XP opnieuw installeren en dan kijken of je pa daarmee nog kunt werken? Of is het echt een hele oude laptop die vervangen moet worden?
Je zegt ook te twijfelen tussen een notebook met Vista of een die iMac G2 met Leopard. Ik zou je pa eerst laten kiezen tussen en laptop en desktop. Dat is de eerste keuze voordat je verder kan kijken, dat maakt het kiezen makkelijker.

┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓

• RedFox

RedFox

Heb je een OV ofzo?

Jungian schreef op woensdag 21 november 2007 @ 21:59:
[...]

Probeer eens meer dan 15 items te queuen in Winamp bijvoorbeeld. Of bijvoorbeeld Foobar.
Werkt prima (in winamp, foobar heb ik niet).
[...]

Ik ga eerst een hele boel processen opstarten om mijn gelijk te krijgen :Z Dit is Windows Vista met één instance van Firefox met één tab open. Meer niet. Geen antispyware, geen antivirus, compleet default.
[...]

Dan ben jij eerder degene die een sloot apps heeft draaien bij het opstarten, aangezien het geheugengebruik van een standaard Windows XP installatie rond de 200 MB geheugen gebruikt.
[...]
Firefox vreet geheugen, maar laten we er voor jou even vanuit gaan dat windows XP idd 200 MB gebruikt en Vista 600MB. Wat is dan het probleem? je stopt geheugen toch in je pc om het te gebruiken?
Ik ga deze discussie verder niet meer aan. Als je er heilig van overtuigd bent dat het gebruik van Windows Vista geen performance loss met zich mee brengt, houdt dan vooral die gedachte vast. :>
Vista zal absoluut performance-loss met zich meebrengen. Ik verwacht ook niet anders (en heb dit nergens tegengesproken) van een nieuw OS met nieuwe grafische pracht.
Waar het om gaat is of die performance-loss merkbaar is, en hoe groot deze is, bij alledaagse taken en dat is het wmb niet.

• Oscar Mopperkont
Llewy schreef op woensdag 21 november 2007 @ 21:56:
Misschien een béétje een offtopic reactie.. Maar waarom acht jij het normaal dat een laptop steeds langzamer gaat opstarten? Als je nu eens een freshinstall doet van XP, dan moet het toch allemaal weer prima werken?
Ik acht dat in zijn geheel niet normaal, maar dat is gewoon de praktijk. XP heeft zo nu en dan een clean install nodig om weer normaal te werken. Het is alleen een schijtwerk omdat weer te doen. Ik heb daar weinig trek in. Zijn notebook is verder aan het aftakelen, letters van toetsenbord slijten, aan-knop werkt nauwelijks meer en heeft maar 256MB geheugen (kan natuurlijk vergroot worden). Het is een vrij oud beestje.
Dothan schreef op woensdag 21 november 2007 @ 22:05:
Wat mij opvalt is dat niemand vraagt naar de huidige specs van je pa zijn laptop. Kan je niet gewoon XP opnieuw installeren en dan kijken of je pa daarmee nog kunt werken? Of is het echt een hele oude laptop die vervangen moet worden?
Los van de specs, is dat ding echt aan het einde van zijn latijn.
Je zegt ook te twijfelen tussen een notebook met Vista of een die iMac G2 met Leopard. Ik zou je pa eerst laten kiezen tussen en laptop en desktop. Dat is de eerste keuze voordat je verder kan kijken, dat maakt het kiezen makkelijker.
Dat lijkt een vreemde keuze, maar het is vrij simpel. Hij wil geen lelijk dradenmonster. Als je voor Wintel gaat, moet je gaan voor een notebook (er zijn geen goede betaalbare Wintel varianten van de iMacs) en als je voor Mac gaat, kun je gewoon een iMac nemen. Ik heb al geprobeerd hem te laten overwegen om een Wintel Desktop te nemen, maar dat gaat hem niet worden.

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Jungian schreef op woensdag 21 november 2007 @ 21:59:
Ik ga deze discussie verder niet meer aan.
Leugens ! :+
RedFox schreef op woensdag 21 november 2007 @ 22:13:
Firefox vreet geheugen, maar laten we er voor jou even vanuit gaan dat windows XP idd 200 MB gebruikt en Vista 600MB. Wat is dan het probleem? je stopt geheugen toch in je pc om het te gebruiken?
Ik verstook mijn geheugen aan applicaties. Hoe bizar dat ook kan klinken. Mijn operating system mag best een deel van de taart gebruiken, maar bijna driekwart van de taart als ik net een paar apps open heb staan is veel te veel van het goede.
Vista zal absoluut performance-loss met zich meebrengen. Ik verwacht ook niet anders (en heb dit nergens tegengesproken) van een nieuw OS met nieuwe grafische pracht.
Waar het om gaat is of die performance-loss merkbaar is, en hoe groot deze is, bij alledaagse taken en dat is het wmb niet.
Ik verwacht verbeteringen en optimalisaties, precies zoals het bij alle andere operating systems gaat. Met Windows Vista kun je trouwens ook nog steeds de Classic skin kiezen, maar de minieme performanceverbetering die dat oplevert is het echt niet waard (je geheugengebruik gaat wel naar beneden).

[ Voor 6% gewijzigd door Jungian op 21-11-2007 22:31 ]

0.0

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-02 16:25
M'n pa is ook 65 of zo en is een paar maanden geleden over gestapt op een iMac en hij zweert nooit meer iets anders te willen, behalve een snellere dan ... :)

Wat wel erg belangrijk is is de begeleiding in het begin. Goed op weg helpen en van te voren effe uitzoeken wat hij nu precies doet met welk programma en hoe dat tie dat op zn toekomstige mac moet gaan doen. Desnoods

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:59

BCC

InflatableMouse schreef op woensdag 21 november 2007 @ 22:33:
M'n pa is ook 65 of zo en is een paar maanden geleden over gestapt op een iMac en hij zweert nooit meer iets anders te willen, behalve een snellere dan ... :)

Wat wel erg belangrijk is is de begeleiding in het begin. Goed op weg helpen en van te voren effe uitzoeken wat hij nu precies doet met welk programma en hoe dat tie dat op zn toekomstige mac moet gaan doen. Desnoods
Same here. Perfect voor internet en office. En met iDVD kan hij zelfs dvds maken!

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Jeanpaul145
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-07-2025
[...]

Nu ben ik bepald geen M$ fanboy, maar in alle eerlijkheid: een gedeelte van dat geheugen wordt ook gebruikt als system cache, en daar ben ik 't best mee eens: Liever dat je een deel van je OS cachet (en tengevolge starten apps die dat deel gebruiken sneller op en voelen responsiever aan) dan dat het geheugen ongebruikt blijft (de stroom wordt toch wel verbruikt). Ubuntu (en alle andere Linux distro's ongetwijfeld ook) doet dit ook, alleen is het in Ubuntu makkelijker te zien dat het hier om memory gaat die gebruikt wordt als cache.
Vista gooit alles op de "main memory used" hoop. :)

:j

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Jeanpaul145 schreef op woensdag 21 november 2007 @ 22:43:
Vista gooit alles op de "main memory used" hoop. :)
Zoals je kunt zien is mijn totale cache op dat screenshot 982 MB. Dit gaat niet van de beschikbare hoeveelheid geheugen af. 8)

Ik voel de TS "lekker boeiend deze hele discussie jongens" denken. :')

[ Voor 16% gewijzigd door Jungian op 21-11-2007 22:54 ]

0.0

Verwijderd

RedFox schreef op woensdag 21 november 2007 @ 21:54:
Mijn vers-opgestarte XP verbruikt 500mb, mijn Vista met enkele processen open 600mb, dus ik zie het hele probleem niet.
Ga je systeem formatteren :P . Op mijn laptop die ik bewust vrij clean houdt (office, mail en wat utils die deels meestarten) zit ik na de start op 160MB. Op mijn softwarematig wat zwaarder uitgeruste desktop is dat +- 250MB (XP SP2).

Dat moet ik wel zeggen trouwens: OS X lijkt echt een stuk beter met geheugen/swap/etc om te gaan. Systeem blijft een stuk responsiever onder load :) Ook knap dat het op mac's van vier-vijf jaar oud prima draait; moet je dat eens zonder performanceloss met Vista proberen :+ Enige wat ik riep toen ik een half uur in de Apple store met OS X heb staan spelen was: fuck, zo had Vista dus moeten zijn. Verkoper moest wel lachen :P

Het is trouwens ook een van de redenen dat ik toch overweeg om dik 1700 euro in een computer te steken. Ik ben niet zo bang dat die iMac na een drie jaar te licht is :) Ik doe voornamelijk officewerk, web, mail en LR/PS :)

Goed leesvoer trouwens: http://exo-blog.blogspot....icrosoft-taketh-away.html

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2007 23:05 ]

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Mijn oudere broer is 'geswitcht' zoals dat heet.

Hij was op zoek naar een nieuwe computer voor precies dezelfde taken: internetten, MS Office, foto's erop zetten en af en toe muziekje luisteren. Omdat hij al eventjes met een iBook Clamshell van mij heeft kunnen rommelen, heeft hij de stap gezet en een tweedehandse Mac Mini gekocht. Alles bij elkaar heb ik een half middagje en een avond support gegeven. Hij had nog wel meer vragen, maar vanwege m'n werk kon ik die niet meteen beantwoorden. Even later kreeg ik er een mailtje overheen:
de vragen over het progr Mail zijn opgelost Wij kunnen ook het adresboek in Apple mail progr gebruiken. Bijvoorbeeld een nieuwe mail starten en dan het icoon Adres klikken. Dan een adres eruit starten door dubbelklik.
Het boekje verzameld zelf de e mail adressen door bij elke ontvangen mail erop te blijven staan en appeltje Y te toetsen.
Met Excel lukt het goed, met Word wat minder, hoewel ik een mooie e mail adressenlijst heb gemaakt uit een txt file met tabs door de tab op te schuiven
Maar de taal op Ned houden (afbreken, spelling) is moeilijker in Word en ook het mail merge met etiketten, daar moet ik een goed boek over halen of Google zoeken. C wil er graag spelletjes op. (eenvoudige)
De PC is afgewerkt en kan je ophalen, e v t willen wij helpen te brengen.
Kun je met Itunes ook muziek afspelen uit het netwerk?
Mac OS X10.4.10 werkt vernuftig en mooi met je bureaublad schermjes,
Loopt grotendeels vanzelf dus. Als ik dat vergelijk met de Windows XP set die bij m'n moeder staat... daar moest ik vanwege problemen met een half gedeinstalleerd Norton 'virusprogramma' (zoals m'n moeder dat vrolijk noemt) en wat aanverwante verprutste libraries het systeem opnieuw installeren... moest ik de hele kast afzoeken voor een installatie CD, de Windows CD die ik vond herkent de SATA niet... ATA schijf erin... oh deze Windows valideert niet, Microsoft bellen, zou 't schijfje van een ouder systeem zijn geweest? Waar is de nieuwe dan? Blijkt zo'n schijfje tegenwoordig te duur om te worden geleverd bij een nieuwe systeemkast van 600 euro 8)7 Acer bellen, WTF moet een reserve CD'tje 70 euro kosten? Vandaar... Weer zoeken, oja een handgelabelde 'gegevens backup CD' zou 't misschien kunnen zijn... oeps de installer wil alle partities overschrijven... SATA afkoppelen... Oh nu zit alle third party zut er weer op we er ooit af hadden gegooid... enzovoort.

Ik overdrijf misschien een klein beetje maar al met al vind ik het een heel verschil met het Appletje van m'n broer. Daar zit gewoon een origineel DVD'tje van Apple bij waarmee je het hele systeem kunt herinstalleren op de manier zoals je dat wilt (bestaande systeem alleen herstellen of 't oude apart zetten en daarnaast een schone installatie opbouwen zodat je de gebruikersprogramma's zelf kunt overslepen; alle gebruikersgegevens kunnen worden behouden, of desgewenst kun je ze overnemen van een andere Mac). Niet dat dat direct nodig was overigens; het systeem was tweedehands nog zo schoon en up to date als wat dus we hebben alleen de gebruikersprofielen gewisseld en voor 't beheer op afstand een nieuw wachtwoord gegeven.

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Acer is net zoals Dell en alle andere OEMs tegenwoordig helemaal doorgeslagen qua trial software en andere meuk die ze neerplempen op verse systemen. Een eerlijke vergelijking maken kun je dan al helemaal vergeten. ;)

0.0

• Eswip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-06-2024
Ik zelf ben er van overtuigd dat een Mac simpeler is in het gebruik. Echter is het zo dat het voor mensen die nog nooit ermee gewerkt hebben, het in het begin wennen is. Vooral voor ouderen die zich er niet voor interesseren kan dit een probleem zijn.

Zoals eerder al werd voorgesteld, neem je vader mee naar een Apple zaak en laat hem gewoon de dingen doen die hij thuis ook zou doen. Lukt hem dat zonder problemen, en ziet hij het zelf zitten, dan denk ik dat de Mac een geschikte keuze is.

• Vanitas
  • Laatst online: 16-10-2025
Jungian schreef op woensdag 21 november 2007 @ 23:18:
Acer is net zoals Dell en alle andere OEMs tegenwoordig helemaal doorgeslagen qua trial software en andere meuk die ze neerplempen op verse systemen. Een eerlijke vergelijking maken kun je dan al helemaal vergeten. ;)
Ik heb 2 acers gehad (laatste verkocht en een MBP gekocht). Waar de geinstalleerde tools bij de Acer de laptop traag maken, daar neemt de standaard Mac install veel ruimte in beslag :P

Zoals die iLife shit (imo dan) bijna 2 GB aan DVD menutjes, en 1,nogwat GB aan garageband muziekjes, en dan de tools zelf nog... Dan nog 3 GB aan printer drivers, en over de 1 GB aan extra talen. Beetje overkill aan zooi wat ik er niet op wil hebben. Gelukkig kan je dat redelijk simpel wel weer wegmikken. Waar ik bij de Acer moest opletten dat ik niet teveel van de tooltjes uninstallde want dan gingen ook de drivers mee :X

Overigens wel pauper dat je bij de Acer nieteens een DVDtje krijg met daarop het OS, dat moet e zelf maar fikken. Die euro kan er zeker niet meer vanaf...

Even though I walk through the valley of the shadow of death. I will fear no evil.

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Jungian schreef op woensdag 21 november 2007 @ 23:18:
Apple doet een vergelijkbaar iets door een install te doen met een shitload aan drivers voor printers die ik nooit van mijn lang zal zijn levensdagen zal gebruiken evenals de 1001 talen die er op staan.

Wat ik standaard doe bij zulke dingen is leeg gooien en opnieuw installeren zoals IK dat wil en dat is dus zo kaal mogelijk want ik bepaal zelf wat ik wil draaien.

Op mijn macbook heb ik zowel Vista als OS-X draaien en beide OS'en draaien met een vergelijkbare snelheid, de ene is net iets sneller dan de ander op sommige vlakken maar over het algemeen zijn het beide prima systemen die rap zat zijn. Het probleem van een Vista install die net zo snel als dikke stront in een trechter draait op een C2D is dus geen veel voorkomend iets en zal ongetwijfeld een andere oorzaak hebben dan het OS alleen.

Ik zou overigens gewoon voor een windows bak kiezen, iemand die zijn leven lang met windows gewerkt heeft en dat gewend is en ook nog eens op een leeftijd is dat het allemaal net even iets minder snel onder de knie te krijgen is kan beter gewoon bij het oude blijven.

En anders is een macbook met dual boot Leopard - Vista altijd nog een optie ;)
Jungian schreef op woensdag 21 november 2007 @ 22:52:
[...]

Zoals je kunt zien is mijn totale cache op dat screenshot 982 MB. Dit gaat niet van de beschikbare hoeveelheid geheugen af. 8)

Ik voel de TS "lekker boeiend deze hele discussie jongens" denken. :')
Vista gooit na het opstarten je geheugen vol met programma's die je veel gebruikt zodat ze lekker snel opstarten. Heb je het geheugen nodig voor andere taken geeft ie het direct weer vrij. Hoe meer Vista dus gebruikt hoe beter het is ;)

[ Voor 17% gewijzigd door R2D2 op 21-11-2007 23:57 ]

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Reind schreef op woensdag 21 november 2007 @ 23:54:
Apple doet een vergelijkbaar iets door een install te doen met een shitload aan drivers voor printers die ik nooit van mijn lang zal zijn levensdagen zal gebruiken evenals de 1001 talen die er op staan.

Wat ik standaard doe bij zulke dingen is leeg gooien en opnieuw installeren zoals IK dat wil en dat is dus zo kaal mogelijk want ik bepaal zelf wat ik wil draaien.
Talen en drivers kan ik nog wel mee leven. Die Acer tooltjes die heel hinderlijk in mijn scherm verschijnen en die vies langzame standaard Vista installatie (die echt _heel_ traag is) lagen er binnen een paar minuten vanaf. Desalnietemin is een clean install natuurlijk altijd fijn, omdat je dan inderdaad zelf kan kiezen wat je er op wilt hebben. :Y)
Het probleem van een Vista install die net zo snel als dikke stront in een trechter draait op een C2D is dus geen veel voorkomend iets en zal ongetwijfeld een andere oorzaak hebben dan het OS alleen.
De drivers zijn prima (Intel), het was een clean install, alle updates waren geïnstalleerd. Aero deed het als een zonnetje, maar owee als je iets opstart wat ook maar enigzins 3D is (DirectDraw/OpenGL, het boeit geen fluit). Een GMA 950 is _geen_ hoogvlieger, maar van Diablo II en vriendjes verwacht ik wel dat het soepel loopt en niet dat als er 30 gastjes door het beeld heen schuiven (normale situatie), dat ik framedrops ( :D ) krijg.

Dit was overigens ook niet de enige laptop waar ik Vista op heb gehad. Het heeft ook gestaan op een Pentium M 1.73 GHz, weer 1 GB geheugen (waarvan alweer 600 MB vrolijk opgeslokt wordt) en een ATI Mobility Radeon X600. Een videokaart waarvan ik zeker mag verwachten dat het soepel loopt. Ook weer dezelfde riedel : drivers up-to-date, Windows up-to-date, geen anti-spyware software, geen anti-virussoftware. Ook hier : kut performance. Diagnose je die ook meteen dan ? Of nee wacht, het ligt natuurlijk aan de antieke games die ik wil spelen. :+

Vista heeft ook op mijn Pentium IV gestaan, maar vanwege de brakheid van de NVIDIA drivers toen (ik neem aan dat dat nu wel gefixed is inmiddels) viel er niet echt iets te doen met het systeem. Windows Media Player die hakkelt bij het maximaliseren van een gaar Xvid filmpje en dat soort grapjes :D
Vista gooit na het opstarten je geheugen vol met programma's die je veel gebruikt zodat ze lekker snel opstarten. Heb je het geheugen nodig voor andere taken geeft ie het direct weer vrij. Hoe meer Vista dus gebruikt hoe beter het is ;)
Cache != gebruikt RAM. Vandaar ook dat er 900+ MB gecached is. Daar heb ik ook totaal geen beef mee. Wel met de 600 MB die verprutst wordt. Het idee dat meer geheugengebruik beter is kun je dus beter uit je hoofd zetten.

Even simpel dus :

Meer cache = d:)b
Meer RAM gebruik = _O-

* Jungian heeft zijn punt wel gemaakt en vindt het mooi geweest voor vandaag. :Z

[ Voor 19% gewijzigd door Jungian op 22-11-2007 00:26 ]

0.0

• ppl
  • Niet online

ppl

Een ander dus weer wel. Zeker met een laptop is het fijn dat je een shitload aan printerdrivers hebt. De kans dat je ergens een driver voor hebt en dus kunt printen (met name op school wel eens handig) is erg groot.

Die talen zitten er in omdat ze maar 1 MacOS X voor desktopgebruik hebben. De gebruiker kan dan zelf kiezen welke taal hij/zij wil. Voor mensen die van origine uit China komen en hier in Nederland wonen, leven, werken is er dan de mogelijkheid om het OS in het Nederlands te zetten of in het Chinees, waar ze maar de voorkeur aan geven. Als je familie uit Duitsland hebt zou je die ook achter je mac kunnen laten en ze een profiel geven die helemaal Duits is. Je hebt er dus een zekere keuze vrijheid bij gekregen. Alleen niet iedereen heeft al die talen nodig, meestal zijn 2 talen als maximum wel voldoende.

Drivers en talen meeleveren vind ik niet zo erg omdat het juist de functionaliteit van het systeem op een hele zinnige wijze uitbreidt.
Tja, de eerste installatie op een computer is nooit dat wat je als gebruiker zou willen hebben. De boel opnieuw installeren maar dan zoals jij het wil hebben lost dat al op. Het voordeel van OS X en Linux is weer dat je dingen kunt kiezen om te installeren of om juist niet te installeren terwijl je bij Windows veelal geen keus hebt.
Ik zou overigens gewoon voor een windows bak kiezen, iemand die zijn leven lang met windows gewerkt heeft en dat gewend is en ook nog eens op een leeftijd is dat het allemaal net even iets minder snel onder de knie te krijgen is kan beter gewoon bij het oude blijven.
Vista is wat je tegenwoordig overal krijgt. Probleem met Vista is dat het voor de groep mensen die jij nu aanhaalt netzo anders is als Ubuntu, SUSE, MacOS X, BeOS en noem de rest maar op. Ze zullen ook in geval van Vista aardig wat aanpassingen moeten maken. Met XP heb je dat minder tot niet omdat ze die nu waarschijnlijk al draaien zoals in geval van de vader van de topicstarter. Het is alleen zoeken om ergens een pc te vinden met XP.
Diverse tests en reviews hebben inmiddels al wel uitgewezen dat het geheugenmanagement vrijwel niets veranderd aan de situatie zoals met voorgaande versies. Het effect wat het zou moeten hebben en wat het ook heeft in bijv. Linux en OS X heeft het in het geval van Vista niet. Ook de technieken zoals dat Robson zijn volgens diverse tests en reviews useless omdat het amper iets toevoegt aan performance. Dat valt dus allemaal nog best vies tegen.

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Met Acer noem je ook wel een merk..

Er zijn waarschijnlijk 2 redenen waarom die dingen zo goedkoop zijn.

1. Bouwkwaliteit, of eerder het gebrek daar aan
2. Software! Acer wordt namelijk gesponsord voor de software die ze erop knallen afaik. (M'n norton firewall werkt niet meer, oh, moet betalen *trekt creditcard uit de zak*... zo gaat het bij veel consumenten).

Ik was zelf na een uurtje verkocht, zonder ook maar met de mac gespeeld te hebben in de winkel.
Maar da's misschien ook omdat ik 2 weken een PowerMac Cube heb mogen gebruiken. Eerste ervaring was OS X installen.

Direct idd die talen eruit gehaald, iLife maar beperkt installeren etc. etc.
Echt simpel allemaal.

De reden waarom ik nu applefan ben is toch wel omdat het eigenlijk altijd goed werkt.
Alleen als ik bepaalde dingen wil wil het minder goed (usbserial, uC's etc.), maar ik ben dan ook developer.

[ Voor 12% gewijzigd door Romke op 22-11-2007 00:39 ]

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• Arathorn8
  • Laatst online: 03-12-2025
Wonderbaarlijk hoe fanatiek hier gesproken wordt over OSjes. Ik herken het enigsinds, hoewel ik probeer niet als fanboy te klinken (ik haat fanboys). Waarheid is: ik heb nu twee jaar een powerbook en als ik even windows gebruik wil ik gelijk back to the future (=> windows voelt als stenen tijdperk).

Wat ik ook wonderbaarlijk vind... ik heb zelf nog geen Leopard, maar ik hoor van alle kanten dat het vlotter draait dan Tiger. Terwijl het meer dan logisch is dan Vista minder snel draait dan XP. Ik keek altijd neer op mensen die zeggen dan PC's alleen maar langzamer worden (wordt serieus zo ervaren), maar het is zeker heden ten dagen waar.

"I came here to chew gum and kick ass... and I'm all out of gum." -- They Live

• benoni
  • Niet online
Anti-XP schreef op donderdag 22 november 2007 @ 00:34:
Met Acer noem je ook wel een merk..
Er zijn waarschijnlijk 2 redenen waarom die dingen zo goedkoop zijn.
1. Bouwkwaliteit, of eerder het gebrek daar aan
2. Software! Acer wordt namelijk gesponsord voor de software die ze erop knallen afaik. (M'n norton firewall werkt niet meer, oh, moet betalen *trekt creditcard uit de zak*... zo gaat het bij veel consumenten).
Punt 2 geef ik je meteen gelijk in, maar punt 1 twijfel ik over. De Aspire desktop die ik onder handen had vond ik er van binnen redelijk opgeruimd uitzien en je kunt makkelijk klik-klak-klaar de HD's erin schuiven en zo. De voorkant van de casing is wel een doorgehaalde miniramp, met zo'n flutterig plastic spoilersetje en een aan/uit schakelaar die zo zit gemonteerd dat je 'm 9 van de 10 keer onbedoeld triggert.

En anders is een macbook met dual boot Leopard - Vista altijd nog een optie ;)
Het wennen kan een probleem zijn, ook bij ouderen die nieuwsgierig genoeg zijn om een ander systeem te willen ontdekken. Mijn moeder heeft een week of wat met Ubuntu gewerkt, vanwege de problemen aan de Windows kant. Dat beviel haar niet helemaal goed, voornamelijk omdat ze onder Windows een vertrouwde omgeving had opgebouwd met een selectie van programma's en spelletjes die daar een voor haar logische plek hadden gevonden. Nu switcht ze nog wel naar de Linux kant als ze iets in kleur wil printen, want de Linux versie van de HP printersoftware kan volgens haar twee keer zoveel inkt uit een cartridge persen :7 :D
Ze blijft overigens ook aan beide kanten Open Office en Firefox gebruiken.

Verwijderd

Gezien het weer oftopic gaat, Apple versus MS gaat het om het advies wat de topicstarter zoekt voor gebruik, niet om wat beter of slechter is.

Persoonlijk zou ik een desktop nemen, mits je vader dit wil want de voordelen zijn dat je wat meer flexibiliteit hebt met met uitbreiden en bij versleten toetsen koop je weer een ander bordje. Ik gebruik zelf Vista Ultimate met name vanwege de netwerkmogelijkheden en de backup functie onboard.

Daarmee behaal je denk de winst dat je vader kan bliven werken in een omgeving id ehem bekend in qua gebruik, zoveel verschilt Vista niet maar de interface en de gebruiksvriendelijkheid is beter. Hij kan dus zelf een backup maken en terugzetten met de simpelheid van een paar klikken. Een OEM versie van Vista nu bij een nieuwe pc kost meen ik nog maar rond de 180 euro.

Een nieuwe omgeving voor een "oudere" kan betekenen dat hij achteraf gevoelens kirjgt dat werken met Leopard een miskleun is. Wat mensen vaak vergeten is dat hersenen nogal een moeilijke adaptie hebben bij dingen ide ze gewend zijn. Als je zelf eens een Apple wil ervaren, koop er dan zelf 1. Het gaat om je vader die er mee moet werken en persoonlijk zou ik een windows ervaring behouden, puur alleen al vanwege de gewenning :)

Verwijderd

Dothan schreef op woensdag 21 november 2007 @ 22:05:
Ook gelijk veruit de goedkoopste oplossing. ;) Een verse XP erop en dan eerst eens kijken hoe de laptop dan draait.

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
En eventueel een image maken? Dan kan je een schone complete installatie met drivers etc. met 15-30 minuten weer terugzetten. :)

• breinonline
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

Llewy schreef op woensdag 21 november 2007 @ 21:56:
8)7 Dat is nou net het punt: omdat het traag is moet je een verse installatie doen. Ergo: het OS wordt traag. Daar heeft OS X nou gelukkig geen last mee.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik mis hét argument wmb voor dit 'soort' overstappers: iLife, iLife, en iLife. Al die tech specs en gebabbel over cache geheugen, Semprons en boottijden (serieus, een Mac reboot je toch zelden? sleep ftw!): lekker belangrijk. Dat zal die pa van TS ook een zorg zijn.

Laat die man eens ervaren wat je met een Mac kunt doén. Laat hem eens met een paar muisklikken een website maken met zijn favoriete foto's erop. Laat hem eens een filmpje monteren en ervaren hoe simpel dat kan zijn. Laat hem eens een leuke smart playlist in iTunes maken voor zijn muziek.

Mijn vrouw was in het begin ook wantrouwig, maar vind Windows nu 'traag, ouderwets en onhandig'. Geef het ook even een paar dagen of een weekje.

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

SYQ

grappig dat zon vraag neergelegd wordt in notabene een apple forum :P

en dat een laptop trager wordt met alleen maar office, msn en internet kom op zeg. mijn laptop heeft nog een xp installatie van 3 jaar terug ofzo. nog steeds bruikbaar, alleen de accu is gaar geworden

Verwijderd

SYQ schreef op donderdag 22 november 2007 @ 10:01:
en dat een laptop trager wordt met alleen maar office, msn en internet kom op zeg. mijn laptop heeft nog een xp installatie van 3 jaar terug ofzo. nog steeds bruikbaar, alleen de accu is gaar geworden
Ik werk nog altijd op een Athlon 2200+ laptop met 512MB. Met XP SP2 en Office2K7 merk ik wel dat het door de jaren heen flink zwaarder is geworden. Met een browser en een paar instanties van Word/Excel open zit het geheugen heel rap vol en daar had ik eerder weinig last van. Neemt niet weg dat ik Office2K7 prettig vind werken, maar pittig is het wel. dit artikel is in dit kader erg interessant :)

Ergo: de Mac zal meer kosten maar gaat vermoedelijk ook langer mee :)

• Oscar Mopperkont
Verwijderd schreef op donderdag 22 november 2007 @ 01:32:
Persoonlijk zou ik een desktop nemen, mits je vader dit wil want de voordelen zijn dat je wat meer flexibiliteit hebt met met uitbreiden en bij versleten toetsen koop je weer een ander bordje. Ik gebruik zelf Vista Ultimate met name vanwege de netwerkmogelijkheden en de backup functie onboard.

...

Een nieuwe omgeving voor een "oudere" kan betekenen dat hij achteraf gevoelens kirjgt dat werken met Leopard een miskleun is. Wat mensen vaak vergeten is dat hersenen nogal een moeilijke adaptie hebben bij dingen ide ze gewend zijn. Als je zelf eens een Apple wil ervaren, koop er dan zelf 1. Het gaat om je vader die er mee moet werken en persoonlijk zou ik een windows ervaring behouden, puur alleen al vanwege de gewenning :)
Desktop is echt geen optie, ding staat in de huiskamer en dan krijg je hoe dan ook weer een dradenbrei. bij de iMac heb je daar nauwelijks last van en bij een notebook al helemaal niet. Ik heb al voorgesteld om desktop te nemen en dan kast beetje verdekt op te stellen en dan draadloos toetsenbord etc. maar dat vindt hij niet mooi. Dus iMac of notebook.

Verder had ik even neergezet dat ie 65 was, om aan te geven dat het geen whizzkid is, maar hoewel vaak anders wordt gedacht, hij is nog flexibel genoeg om zich aan te passen. Natuurlijk zal er wat gewenning nodig zijn, maar voor Office dingen hoef je niet zo veel te leren. Dat lijkt me niet zo´n probleem.
SYQ schreef op donderdag 22 november 2007 @ 10:01:
grappig dat zon vraag neergelegd wordt in notabene een apple forum :P

Ik heb daar ook last van dat mijn computer trager wordt. Bij mijn vader is het echter extreem, omdat ie maar 256mb geheugen heeft. Dat trager worden komt deels doordat je virusscanner, antispyware erop zet, maar ook omdat als je camera koopt je toch de software erbij installeert (doe ik zelf niet, maar hij wel), je voor het bekijken van quicktime weer een quicktime player installeert, etc... Zo krijg je toch een scala aan programma´s dat windows trager maakt en volgens mij dragen alle updates en servicepacks ook niet bij aan de snelheid, maar meer aan de veiligheid.

[ Voor 24% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 22-11-2007 11:03 ]

• arjenhiemstra
  • Laatst online: 17:28
Ik heb zelf mensen in mijn familie op de mac over laten stappen nadat ik zo ongeveer elke zaterdag onderweg weg om ergens weer een XP herinstallatie te doen. Afgezien van wat vragen hier en daar ben ik er bijna geen tijd meer aan kwijt. Er zitten mensen tussen die computerknurften zijn en mensen die nooit iets anders dan MS windows gezien hadden.
Vooral het gemak van het iLife pakket voor foto's, muziek en video verbaast iedereen. MS Office is op de mac natuurlijk net zo onhebbelijk als op het windows platform, maar werkt daardoor wel zoals je verwacht :)

Ik zou zeggen, gewoon die mac kopen! Als het echt niet bevalt, dan kun je altijd zonder problemen nog XP of Vista op die mac installeren.

• Oscar Mopperkont
Ik neig ernaar om te zeggen dat ie een Mac moet proberen, zeker omdat je dus een twee weken profeperiode schijnt te hebben. Dat wist ik voordat ik dit topic startte namelijk nog niet.

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-02 15:20

chem

Reist de wereld rond

Er is geen proefperiode voor zover ik weet; wel heb je het recht bij een postorder bestelling het product binnen 7 dagen retour te sturen. Daar zitten echter wel weer enige voorwaarden aan.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
chem schreef op donderdag 22 november 2007 @ 12:01:
Er is geen proefperiode voor zover ik weet; wel heb je het recht bij een postorder bestelling het product binnen 7 dagen retour te sturen. Daar zitten echter wel weer enige voorwaarden aan.
Die is er wel indien je het product op Apple.nl besteld, zie de algemene voorwaarde. Voor de Apple Centers (de fysieke winkels dus) geld deze voorwaarde zover ik weet niet.
Producten terugsturen

7.2 U heeft het recht het Product aan ons te retourneren of het recht Diensten te annuleren en de koopprijs van het Product aan u of het recht op Diensten terug te ontvangen, mits u binnen 14 kalenderdagen na de levering van het Product of binnen 14 kalenderdagen na uw aankoop van het recht op Diensten contact met ons opneemt. U mag echter geen Product aan ons retourneren en terugbetaling eisen indien het betreffende Product Software is die door ons aan u nieuw en verzegeld geleverd is, waarvan u het zegel heeft verbroken. U krijgt geen geld terug van de aankoopprijs van een recht op een Dienst indien u begonnen bent gebruik te maken van deze Dienst.

7.3 Als u het ontvangen Product of het recht op een Dienst binnen veertien kalenderdagen na ontvangst naar ons wilt terugsturen, kunt u dit regelen via de Bestelstatus-pagina. U heeft hiervoor uw Apple ID en wachtwoord nodig. Indien u hierover niet beschikt, dient u telefonisch contact met ons op te nemen op nummer 0800 0200 570 van maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 en 18.00 uur om een afspraak te maken over de retournering. U dient de Producten in de originele verpakking en onbeschadigd te retourneren. U dient op het moment van afhalen een getekende kopie van de leveringspapieren van de vervoerder te krijgen en deze te bewaren.

7.4 Mits de Producten onbeschadigd aan ons geretourneerd worden, zullen wij de prijs vergoeden die u heeft betaald voor de geretourneerde Producten.

🌞🍃

• Oscar Mopperkont
Wet koop op afstand ken ik wel, maar hier lees ik dat als je hem in de winkel koopt je hem kennelijk 2 weken op proef mag hebben:

tm030614 in "Leopard of Vista?"

• tweak_dude
  • Nu online
Dat gaat zover ik weet alleen op als je het in de online Apple store hebt gekocht.

Verwijderd

iMac met wellicht Apple Care erbij. Kan die voor alles terecht bij Apple, dus geen handige buurman meer nodig.

• Oscar Mopperkont
Hier de vader van Oscar: Mijn dank voor de discussie, heel boeiend. Proefperiode gecheckt bij een Apple Store. Het blijkt een aktie te zijn voor december, de koper kan dan 14 dagen een Mac proberen (hij moet wel betalen maar krijgt zijn geld terug)

• Flipm0de

Flipm0de

geen

Oscar Mopperkont schreef op donderdag 22 november 2007 @ 14:57:
Hier de vader van Oscar: Mijn dank voor de discussie, heel boeiend. Proefperiode gecheckt bij een Apple Store. Het blijkt een aktie te zijn voor december, de koper kan dan 14 dagen een Mac proberen (hij moet wel betalen maar krijgt zijn geld terug)
Bedankt vader van Oscar! Ik ga dan ook mijn 1e macbook maar halen in december. Whoohoe!!!

• kamerplant
  • Niet online
Oscar Mopperkont schreef op donderdag 22 november 2007 @ 14:57:
Nouja, die voorwaarde welke ik heb gequote staat er sowieso al minstens een jaar, het lijkt me daarom geen specifieke actie voor december :P. Maarja :P

🌞🍃

• Oscar Mopperkont
Maar zoals je zelf al zei waren jouw quotes van de site en mijn vader had het over kopen in een "echte" winkel ;)

Dus wat dat betreft is het wel specifiek voor december :P

[ Voor 44% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 22-11-2007 17:30 ]

• kamerplant
  • Niet online
Ah ok :P
Apple Store = Online winkel (in NL in ieder geval)
Apple Center = Fysieke winkel

Maar.. lekker wachten tot december en zo'n Mac kopen dan inderdaad :) Hoewel ik het mij niet kan voorstellen dat je het voor elkaar krijgt om jezelf ertoe te verzetten het spul terug te zenden ;)

🌞🍃

• awenger
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-02 19:28
Ik heb in dit topic nog niemand een woord horen zeggen over Bootcamp (wat standaard wordt meegeleverd met iedere Mac).
Met bootcamp is het mogelijk om Windows XP of Windows Vista te draaien op je iMac/MacBook (Pro). Mocht je vader dus niet tevreden zijn met OS X omdat hij er niet aan kan wennen, wat niet een geheel gekke gedachte is aangezien hij 65 is, dan kan je ook nog Windows XP installeren. (Mijn vader is in de 50 en slijt ook vast in zijn Windows XP routines)
Een vaak gehoord nadeel aan het installeren van XP/Vista op een iMac is dat je meer betaalt voor de computer. Voordeel is echter dat je alsnog geen kast in je woonkamer hebt en toch de vrijheid hebt van het evt. verwisselen van toetsenbord of muis. En je hebt natuurlijk een machine in huis die er ook nog is mooi uitziet.

Ik heb zelf een jaar geleden een MacBook gekocht en ik draai zowel OS X (mijn voorkeur) als Windows Vista (sommige schoolzaken kunnen eenmaal niet anders). Het grappige is dat Vista beter draait om mijn MacBook dan op mijn desktop thuis, welke toch betere specificaties heeft.
Installatie van XP/Vista is trouwens een fluitje van een cent. In OS X maak je een tweede partitie aan waar je Windows op wil knallen (Dit gaat nagenoeg automatisch met de Bootcamp assistent), instaleert Windows en na afloop knal je je Mac OS X installatie schijf erin welke de drivers van alle (!) hardware geheel automatisch installeert.

Enig echte nadeel aan het draaien van Windows op een Mac is het gemis van de "delete, home en end-knop" op het toetsenbord bij aanschaf van een laptop van Apple. Door middel van de "fn-toets" kan je dit grotendeels oplossen. Bij het volwaardige toetsenbord (welke met de iMac word meegeleverd) heb je dit "probleem" overigens niet.

Conclusie: iMac halen, je vader OS X laten proberen en als dat echt niet bevalt Windows XP installeren op de iMac.

[ Voor 0% gewijzigd door awenger op 22-11-2007 19:33 . Reden: typo's ]

• Oscar Mopperkont
awenger schreef op donderdag 22 november 2007 @ 19:33:
Ik heb in dit topic nog niemand een woord horen zeggen over Bootcamp (wat standaard wordt meegeleverd met iedere Mac).
Behalve dan dat ik in de TS al zeg dat ie ook gewoon XP (en dus ook Vista) op een Apple kan draaien ;)
Mocht je vader dus niet tevreden zijn met OS X omdat hij er niet aan kan wennen, wat niet een geheel gekke gedachte is aangezien hij 65 is, dan kan je ook nog Windows XP installeren. (Mijn vader is in de 50 en slijt ook vast in zijn Windows XP routines)
Ik denk dat het je tegenvalt hoe goed 65-jarigen nog kunnen leren. Hij is geen whizzkid, maar ook niet gek :p

Maar goed, denk dat ie een iMac gaat halen en hem gewoon twee weken op proef neemt. Dan merken we wel hoe snel hij er aan kan wennen.

• awenger
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-02 19:28
Ik lees nu idd je TS nog eens door en zie dat het erin staat. Is trouwens een Mac Mini geen betere/goedkopere optie?
Klein kastje, lichtere specs maar prima geschikt voor "simpele dingen", zoals je het zelf noemt.

• Oscar Mopperkont
Mac Mini is geen optie, omdat je dan ook weer een dradenzooi krijgt. iMac is in de eerste plaats optie geworden, omdat het een alles in één apparaat is, niet vanwege Leopard.

• ppl
  • Niet online

ppl

Dradenzooi is in te perken door gebruik van draadloze apparatuur, de vraag is alleen of je dat ook zou willen. Met dradenzooi voor een Mac Mini heb je eigenlijk alleen maar het beeldscherm wat 2 kabels zijn. Toetsenbord en muis zijn bij de iMac bekabeld tenzij je de optie voor draadloos toetsenbord/muis neemt. De Mac Mini is weer erg klein waardoor je die makkelijk ergens weg kunt stoppen en je dus ook weer heel wat minder dradenzooi hebt (alleen die voor het scherm). Het is niet zo dat het met een Mac Mini ineens schokkend veel meer draden erbij komen vergeleken met een iMac.

Ik kan me echter wel heel goed de keuze voorstellen van een iMac: dat is gewoon alles in 1, hoef je dus geen extra toetsenbord, muis en monitor voor te kopen wat bij de Mac Mini weer wel moet. Het hele design is op elkaar afgestemd en dat mis je als je alles weer los zou halen (hoewel dat bij Apple reuze mee valt). Maar goed, uiteindelijk is het ook gewoon een persoonlijke voorkeur. De iMac is gewoon een erg mooi apparaat.

Verwijderd

Een tijdje terug heb ik een nieuwe iMac gekocht. De oude iMac, een G5, heeft mijn pa overgenomen. Na een aantal dingen uitgelegd te hebben, zoals safari, mail, iWork (hoe hij .pages files kan omzetten naar .doc) ging het allemaal vanzelf. Ook na het installeren van office bleef hij pages gebruiken.

Als hij iets moet weten vraagt hij het, maar dat is tot op heden nog niet vaak gebeurd...

• FerdiV
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 31-12-2025
Mmm ben ook met een soortgelijk iets bezig. Een vriendin van mij zocht een nieuwe laptop, maargoed toen begon ik natuurlijk meteen over Mac hehe... Ik heb r gezegd beter een iMac te nemen, omdat ze hem toch nergens mee naartoe neemt en je in dat geval dan beter een iMac kan nemen (meer voor je geld).

Ze heeft alleen nog maar op Windows gewerkt, ze gebruikt internet, msn, email, word en wil iets met foto's kunnen doen. Niemand bij haar thuis beheerd de pc's geloof ik goed en met een iMac heb je na een tijd ontdekken, nooit problemen.

Ikdenk dat ze er wel mee gaat kunnen werken en leuk met iPhoto kan gaan spelen. Ze heeft dan ook iets goeds. Ik ga waarschijnlijk een keer met haar naar een MM of Apple winkel dan hoop ik dat ze snapt wat er beter aan is en zal r veel vertellen.

Ben alleen bang dat ik r iets aansmeer wat zo onbekend voor haar is, maarja een windows systeem wil ik haar ook niet aanraden :P

• Jns1986
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-02 13:44
Ik denk dat een overstap niet moeilijk is, tuurlijk er zijn wat kleinigheidjes om aan te wennen. Maar daarna is het op een Mac voor iedereen beter vertoeven imho.

Ook is de migrate guide van apple best handig en je vader zal er al een heel eind mee moeten kunnen komen.

• Oscar Mopperkont
Mijn vriendje heeft afgelopen vrijdag een 20" iMac G2 gehaald. Ik kreeg een hond en hij kreeg een iMac. Hij is nu twee weken op proef, dus ik ben benieuwd hoe hij het gaat vinden. Leopard is er gister opgeknald, dus nu is het even wennen. Dingen dat een site als dp-review het niet doet in Safari is wel weer vervelend (dus Firefox staat er nu maar op) en het is natuurlijk even zoeken naar waar alles bij de Mac zit. Ik heb hem zelf nog niet gezien, maar ik laat het wel weten of hij er na de twee nog staat.

[ Voor 4% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 25-11-2007 11:27 ]

• breinonline
  • Nu online

breinonline

Oscar Mopperkont schreef op zondag 25 november 2007 @ 11:22:
Dingen dat een site als dp-review het niet doet in Safari is wel weer vervelend (dus Firefox staat er nu maar op) en het is natuurlijk even zoeken naar waar alles bij de Mac zit.
Wat doet het niet dan? Ik heb hier nog nooit problemen gehad onder Safari op dpreview.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• -elw00d
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:48
Jns1986 schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 13:22:
Ik denk dat een overstap niet moeilijk is, tuurlijk er zijn wat kleinigheidjes om aan te wennen. Maar daarna is het op een Mac voor iedereen beter vertoeven imho.

Ook is de migrate guide van apple best handig en je vader zal er al een heel eind mee moeten kunnen komen.
Een overstap naar Mac OSX is echt niet moeilijk. Ik heb sinds paar maanden Mac OSX op een MacBook en sinds paar weken Leopard. Ik werk nog steeds wel op mijn thuisbak onder Win XP, maar ik ben onder beide systemen nu net zo vertrouwd en het werkt ook perfect naast elkaar. Bestanden delen, vanaf de MacBook m'n PC bedienen op afstand, allemaal geen probleem.
Wat het grootste voordeel van de Mac is, dat je gewoon al je instellingen kan overplaatsen naar een andere Mac en kan terugplaatsen bij een nieuwe install. Moet je bij Windows eens proberen...
In het begin werkt het iets trager, maar als je vertrouwd raakt zul je sneller werken onder OSX. 8)

• Finder
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-02 11:40
Bezoek zeker eens de site www.macmiep.nl

Daar staat erg veel informatie in het Nederlands voor mensen die geen ervaring hebben met OSX. Let vooral niet op de vormgeving van de site, die is waardeloos, maar de inhoud is wel goed.

• Oscar Mopperkont
breinonline schreef op zondag 25 november 2007 @ 11:28:
[...]

Wat doet het niet dan? Ik heb hier nog nooit problemen gehad onder Safari op dpreview.
Ik heb het zelf niet gezien, maar de tekst werd in elkaar gedrukt ofzo. Zou dat kunnen?

Verwijderd

In afwachting van m'n imac werk ik nu onder Safari Windows, maar dat gaat verder prima :)

• breinonline
  • Nu online

breinonline

Oscar Mopperkont schreef op zondag 25 november 2007 @ 13:19:
[...]

Ik heb het zelf niet gezien, maar de tekst werd in elkaar gedrukt ofzo. Zou dat kunnen?
Sat zegt me helemaal niets, het klinkt als een renderfout maar ook die kom ik eigenlijk niet tegen onder Safari.

• NickvdB
  • Laatst online: 22-04-2023
Koop alsjeblieft géén pc met vista, xp kan nog, ik heb op dit moment ook tijdelijk vista op mijn laptop staan om maar het gaat allemaal zó langzaam...
hier beneden staat een iMac, als ik je iets mag aanraden is het dat wel, OSX is echt heel erg fijn.
Mocht je geen OSX willen dat in ieder geval XP, maar mijn advies is, allesbehalve Vista. ik ben in de drie dagen dat ik Vista erop heb, vaker chagrijnig geweest dan het halfjaar dat ik met xp werkte.

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
En wat voor laptop is dat dan? Want een beetje moderne laptop draait Vista best deftig. :)

Verwijderd

Zelfs op de dualcore 1.83 met 2GB ram van m'n pa was het snelheidsverschil aanzienlijk in vergelijking met XP. Ondanks de superfetch en weet ik allemaal voor caches start zelfs Firefox flink sneller op onder XP. Om het over het geheugengebruik (ex caches) maar niet te hebben. Op een snelle bak zal het snelheidsverschil door de overkill aan hardware waarschijnlijk niet zo snel opvallen, maar XP lijkt toch echt stap voor stap sneller te zijn. Dit stond laatst overigens ook al op de FP. Daarnaast is het artikel wat ik op de vorige pagina aanhaalde een mooie bron.

Overigens werk ik zelf nu sinds een dag op een iMac en dat is qua feeling toch wel de overtreffende trap. Er zit nu nog maar 1GB in en zelfs nu vliegt het ding werkelijk. De UI is echt 5x beter en dan ken ik nog lang niet alle handigheidjes natuurlijk :)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2007 18:18 ]

• NickvdB
  • Laatst online: 22-04-2023
Frietsaus schreef op woensdag 28 november 2007 @ 17:39:
En wat voor laptop is dat dan? Want een beetje moderne laptop draait Vista best deftig. :)
een Asus F3Jc, met T5500 en 1gb aan ram. was al geleverd met Windows Vista Home Premium.

Maar ik denk dat 'ie zo traag is door de 5400 RPM van laptops.

[ Voor 13% gewijzigd door NickvdB op 28-11-2007 21:15 ]

Verwijderd

Hier een berichtje van een switcher. Heb 7 jaar een PC gehad (2 stuks, eerst Pentium 2 400 en daarna Pentium 4 2.6 in een Shuttle Mini Kastje) en ben sinds 1,5 jaar helemaal over. Heb een MacBook en een Mac Mini.
OS X werkt gewoon super. Tuurlijk, wat kleine irritaties (del knop, geen control-c control-v, even wennen) maar het is echt een heerlijk OS.

Tip: koop toch gewoon een Mac Mini. En dan het vorig model, zo'n Core Duo in de aanbieding voor 450 euro of zo. En neem meteen een Airport Express van 100 euro erbij. Dan heb je draadloos internet, draadloos printen en draadloos muziek luisteren. En neem dat draadloze tobo van Apple erbij en een cheapass draadloze Logitech muis (koop geen Apple muis, die dingen gaan stuk na zoveel maanden, dan krijg je het balletje niet meer schoon),
Dan ben je voor 650 euro klaar en heb je maar twee draden uit je Mac (monitor/voeding en eventueel audio).
En dan installeer je ook nog Bootcamp met XP voor de zekerheid.
Als je zelf een nieuw model Mac Mini wil kopen dan wordt het verschil met de instap iMac te klein, ga dan voor de iMac vanwege de betere specs en grafische kaart.

• breinonline
  • Nu online

breinonline

Psst... TSer heeft al een Mac gekocht hoor :)

Verwijderd

InflatableMouse schreef op woensdag 21 november 2007 @ 22:33:

Ik ben dan nog geen 65 maar ben wel een maand geleden overgestapt. Ik merk wel degelijk verschil. Het werkt allemaal zeer intuitief en super snel. Voor Office, internet, mail en muziek is een MAC een wonderbaar goed systeem.

Als je pa redelijk vlot is met PC's dan zal overstappen echt geen groot probleem zijn.

Kortom, een mens is nooit te oud om weer eens wat anders te ervaren.

• Oscar Mopperkont
breinonline schreef op zondag 25 november 2007 @ 15:32:
[...]

Sat zegt me helemaal niets, het klinkt als een renderfout maar ook die kom ik eigenlijk niet tegen onder Safari.
Ik heb net gekeken en die renderfout is inderdaad gewoon aanwezig hoor. In het menu links, staan de letters gewoon over elkaar heen. Ook de Telegraaf en zelfs GoT worden niet lekker weergegeven onder Safari... Ik heb het geprobeerd met verschillende lettergroottes, maar dat maakt niet uit. Firefox geeft het beter weer.

• MintyDoerak
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-02 20:34
Verwijderd schreef op donderdag 29 november 2007 @ 19:57:
(...) En neem dat draadloze tobo van Apple erbij en een cheapass draadloze Logitech muis (koop geen Apple muis, die dingen gaan stuk na zoveel maanden, dan krijg je het balletje niet meer schoon),
Ik heb laatst de apple muis open gemaakt, en het balletje schoongemaakt. Dan is dat probleem dus ook opgelost. Heerlijke muis namelijk verder! (de wireless vooral)

• breinonline
  • Nu online

breinonline

Oscar Mopperkont schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 13:03:
[...]

Ik heb net gekeken en die renderfout is inderdaad gewoon aanwezig hoor. In het menu links, staan de letters gewoon over elkaar heen. Ook de Telegraaf en zelfs GoT worden niet lekker weergegeven onder Safari... Ik heb het geprobeerd met verschillende lettergroottes, maar dat maakt niet uit. Firefox geeft het beter weer.
Alle sites die je noemt doen het hier zonder problemen. Je heb geen custom stylesheets oid. aanstaan?

• Oscar Mopperkont
breinonline schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 13:18:
[...]

Alle sites die je noemt doen het hier zonder problemen. Je heb geen custom stylesheets oid. aanstaan?
Geen idee, dit is de eerste kennismaking voor mij met een Mac, maar ik kan me niet voorstellen dat mijn vader uit zichzelf dat soort dingen heeft aangepast.

• Oscar Mopperkont
Kent iemand trouwens een goed gratis spider solitaire voor de Mac? Er staat wel een versie op de apple site, maar die is beperkt.

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Als je zoekt via Google naar "spider solitaire mac os x" zijn er meer dan genoeg gratis programma's te vinden, zoals bijvoorbeeld PySol.

In ieder geval: het is niet de bedoeling om hier een vraag-maar-raak draadje van te maken. Aangezien de vraag "Leopard of Vista?" inmiddels is beantwoord, gaat dit topic op slot.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.