Debian Testing Clean install

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MDtje
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-01 21:49
Hallo NOS'ers

Ik ben al meer dan anderhalf jaar aan het experimenteren met Linux, maar tot voor kort greep ik toch steeds automatisch voor kleine dingen weer terug naar windows waar ik dan ook vaak bleef hangen.

Al weer meer dan een maand geleden had ik me maar voorgenomen om in Linux te blijven. (alleen nog dual-boot voor gaming) En (mede dankzij de geweldige NTFS-3G driver die ik inmiddels aardig vertrouw) ben ik tot de conclusie genomen dat ik eigenlijk windows niet meer nodig heb (behalve voor gaming).

Bij mijn huidige Debian installatie heb ik tijdens de installatie netjes "Desktop environment" aangevinkt, maar dit bevalt me toch niet zo goed. Ik erger me er aan dat ik nu zit opgescheept met een stel gnome-games die ik niet gebruik, meerdere geluidsstuurprogramma's (esd, alsa, oss), 2 browsers (epiphany en firefox) en verder zijn nog wel meer dingen die ik niet wens te gebruiken.

Nu ik van plan ben over te gaan naar linux voor het dagelijkse gebruik wil ik eigenlijk ook direct een mooie cleane install met alleen de programma's die ik wil.

Omdat er in de standaard installatie toch ook wel heel veel zit wat ik wel wil gebruiken en ik zo uit mijn hoofd niet eens weet wat allemaal, was mijn eerste gedachte eigenlijk om gewoon de standaard desktop environment te installeren en daarna gewoon alles wat niet nodig is te verwijderen. Die optie gaat alleen volgens mij niet op omdat hij zodra ik een van de standaard programma's wil verwijderen al direct "gnome-desktop-environment" mee wil nemen, waardoor er niet veel meer van mijn installatie overblijft :P

Ik vermoed dus dat ik gewoon alleen het standaard systeem moet installeren en vervolgens alles handmatig moet installeren. Ik heb al eens een heel erg standaard installatie uitgevoerd met alleen xserver-xorg en "gnome-common (als ik me niet vergis)". Dus dit moet wel lukken. Alleen toen had ik dus echt helemaal niets, terwijl ik toch de meeste dingen die ik nu heb ook wel weer wil gebruiken.

Eigenlijk moet ik dus gewoon weten wat er precies allemaal geïnstalleerd wordt wanneer ik tijdens de setup desktop environment selecteer. Dan kan ik vervolgens naar hartenlust alles wat ik wel nodig heb "apt-getten".

Volgens mijn research moet ik vrij ver komen als ik alle packages op http://packages.debian.org/testing/gnome/gnome en dan ipv "gnome-desktop-environment" de package lijst op http://packages.debian.org/lenny/gnome-desktop-environment neem.
Alleen ik weet nu nog niet zeker of ik dan alles heb.

Waarschijnlijk hebben enkelen van jullie hier al wel ervaring mee, dus daarom bij deze mijn vraag: Hoe zouden jullie een dergelijke clean install aanpakken/ Hoe hebben jullie dit aangepakt?

We do not quit playing because we grow old, we grow old because we quit playing.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:26

Sebazzz

3dp

Als je voor een zo klein mogelijke installatie gaat kan ik je niet helpen, maar wat ik heb gedaan, in Ubuntu dan is gewoon in het hoofdmenu alles wegvinken dat ik niet gebruik, Firefox als standaardbrowser ingesteld en sindsdien geen 'last' meer gehad van Epiphany en Gnome Games.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Dus je vind een default install te bloated, maar je wil er geen 2 minuten insteken om het goed te doen ?

0.0

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
Ah, eindelijk nog meer mensen gevonden die een install doen zoals ik het doe (of deed eigenlijk). Ik gebruik nu Kubuntu met een standaard set aan pakketten, maar ik heb vroeger ook losse Ubuntu-systemen van de grond af opgebouwd. Hieronder is een redelijk compleet overzicht van de pakketten die je nodig hebt. Als je deze pakketjes (en de shitload aan dependency's die ze meebrengen) installeert heb je volgens mij een redelijke basic desktop. Multimedia stuff, internet en overige software is natuurlijk optioneel maar meestal wel handig.

X-server en fonts
  • xserver-xorg
  • xfonts-base
  • xfonts-scalable
  • xfonts-75dpi
  • xfonts-100dpi
Gnome en GDM
  • gdm
  • gdm-themes
  • gnome-core
  • gnome-system-monitor
  • gnome-utils
  • gnome-screensaver
Multimedia stuff en codecs
  • totem-gstreamer
  • gstreamer0.10-plugins-bad
  • gstreamer0.10-plugins-ugly
  • gstreamer0.10-plugins-ugly-multiverse
  • gstreamer0.10-ffmpeg
  • vlc
  • libdvdread3
Internet stuff
  • firefox
  • evolution
  • evolution-plugins
  • pidgin
  • pidgin-plugin-pack
Andere handige dingen
  • seahorse (encryption/decryption frontend voor GnuPG)
  • tracker-search-tool (desktop search frontend voor Tracker
  • rhythmbox (itunes-achtige muziekspeler met library stuff)
  • exaile (itunes-achtige muziekspeler met library stuff die op Amarok probeert te lijken)
  • gimp
  • gimp-gnomevfs
  • freeloader (downloadtool voor torrents
  • transmission (bittorrent client)

[ Voor 28% gewijzigd door jealma op 21-11-2007 21:29 ]

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

Verwijderd

Ik doe gewoon een expert Debian install en dan helemaal niks aanvinken bij Task Selection.

Daarna apt-get install x-window-system en iceape ofzo. als windowmanager is fluxbox wel leuk

• wezza
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-10-2023
Ik denk dat je op zoek bent naar "gnome-core". Alleen de elementaire dingen zitten daar dus in. En begin dan met de netinstall, dan tijdens de installatie inderdaad niks selecteren. Daarna gewoon zelf alles handmatig toevoegen.

Aptitude heeft overigens de voorkeur boven apt-get.

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04-2025
Hmm heb hetzelde idee als jou over een desktop. Moet schoon zijn, niets "dubbel", en niet te veel gepruts met belangrijke systeem onderdelen die wel aanwezig moeten zijn. Een clean install is toch nog iets te ingewikkeld voor mij (lees kost te veel tijd om uit te zoeken). Ik denk ook dat het uiteindelijke resultaat toch vaak niet zo heel veel minder is als een standard desktop install. Dus met mijn laatste Xubtunu install heb ik maar de hele meuk geinstalleerd en ben ik toen gaan schrappen met synaptic. Bij Xubuntu is dit blijkbaar minder erg als bij Debian, de Xubuntu desktop bleef gelukkig staan.

Thunderbird, Openoffice, Totem, Gnome games etc. ge-apt removed en dan daarna de onnodige residual configs gewist. Scheelde bij mij zo'n 300 Mb aan ruimte. Het enige waar je even op moet letten is dat hij soms extra dependencies over boord gooit die toch handig zijn. CUPS ging er bijvoorbeeld uit bij Openoffice. Als je de lijsten goed in de gaten houdt, kan je deze pakketen apart naderhand gewoon weer opnieuw installeren en als je de configs niet wist dan is er helemaal geen probleem.

"That was left handed..." - JJH

• MDtje
Sebazzz schreef op woensdag 21 november 2007 @ 20:46:
Als je voor een zo klein mogelijke installatie gaat kan ik je niet helpen, maar wat ik heb gedaan, in Ubuntu dan is gewoon in het hoofdmenu alles wegvinken dat ik niet gebruik, Firefox als standaardbrowser ingesteld en sindsdien geen 'last' meer gehad van Epiphany en Gnome Games.
Ik ga inderdaad voor een zo klein mogelijke install. Tot nu toe heb ik ook altijd alles weggevinkt, maar dit vind ik niet zo netjes.
Jungian schreef op woensdag 21 november 2007 @ 20:55:
Dus je vind een default install te bloated, maar je wil er geen 2 minuten insteken om het goed te doen ?
Ik wil er juist wel tijd in steken om het goed te krijgen, vandaar dit topic. Als ik er geen tijd in wou steken volgde ik de methode van Sebazzz wel. Alleen weet ik dus niet wat ik allemaal nodig heb.
De standaard programma's (browser, multimedia, office, etc.) kom ik wel uit. Echter de programma's die ik nu in mijn menu vind onder werkplek, dus alle programma's onder Voorkeuren en Beheer wil ik graag weer terug. Ik kan natuurlijk naar mijn huidige installatie kijken en alles wat er nu geïnstalleerd is gaan opschrijven, maar dit lijkt mij niet echt de meest efficiënte manier. Ik dacht dat ik met de link uit mijn eerste post (http://packages.debian.org/lenny/gnome-desktop-environment) wel een heel eind moet komen, maar misschien is er nog wel een efficiëntere manier om de install te krijgen zoals ik hem wil. Ik wil er dus best tijd in steken, maar wil toch graag een efficiënte oplossing hebben en het niet via allemaal omwegen moeten doen. (zodat ik bij een volgende installatie bijvoorbeeld niet eerst weer standaard de desktop environment moet installeren om te kijken welke packages ik allemaal nodig heb)
jealma schreef op woensdag 21 november 2007 @ 21:16:
X-server en fonts
  • xserver-xorg
  • xfonts-base
  • xfonts-scalable
  • xfonts-75dpi
  • xfonts-100dpi
Gnome en GDM
  • gdm
  • gdm-themes
  • gnome-core
  • gnome-system-monitor
  • gnome-utils
  • gnome-screensaver
Kijk hier kom ik ergens mee :) dit is wat ik ongeveer zoek. Is er niet ergens een beschrijving van wat er bij een standaard dekstop environment wordt geïnstalleerd? Dan zou ik zelf gewoon rustig even na kunnen lopen wat ik wel en niet denk nodig te heben.
wezza schreef op woensdag 21 november 2007 @ 23:20:
Ik denk dat je op zoek bent naar "gnome-core". Alleen de elementaire dingen zitten daar dus in. En begin dan met de netinstall, dan tijdens de installatie inderdaad niks selecteren. Daarna gewoon zelf alles handmatig toevoegen.
Ah kijk dat bedoelde ik dus met mijn stukje:
Ik heb al eens een heel erg standaard installatie uitgevoerd met alleen xserver-xorg en "gnome-common (als ik me niet vergis)". Dus dit moet wel lukken. Alleen toen had ik dus echt helemaal niets, terwijl ik toch de meeste dingen die ik nu heb ook wel weer wil gebruiken.
Alleen dan gnome-common dus even vervangen door gnome-core :P

Het gaat mij meer om het proces daarna. Hoe weet ik, zonder alle mogelijke packages beschikbaar na te lopen, wat ik allemaal moet installeren?
Jouke74 schreef op donderdag 22 november 2007 @ 10:39:
..met mijn laatste Xubtunu install heb ik maar de hele meuk geinstalleerd en ben ik toen gaan schrappen met synaptic. Bij Xubuntu is dit blijkbaar minder erg als bij Debian, de Xubuntu desktop bleef gelukkig staan.
Misschien ligt dit er aan dat je Xubuntu gebruikt en dus KDE xfce. Ik ben ook ooit begonnen met Ubuntu en ook daar kon ik niet alles wat ik wilde verwijderen zonder dat mijn desktop environment er aan ging. Misschien is dit inmiddels bij Ubuntu ook wel veranderd, maar Ubuntu is mij bij de laatste uitgaven in ieder geval te langzaam geworden (opstarttijd voornamelijk) en Debian bevalt me verder prima, dus ik blijf toch nog maar even bij Debian als je het niet erg vind :9

Ik ben in ieder geval blij om te zien dat er meer mensen zoals mij zijn en een zo clean mogelijke desktop willen. Alleen nu moet er nog een mooie methode zijn om mijn installatie zo te krijgen zoals ik hem wil. Iedereen tot zover bedankt voor jullie input :) Als er nog meer mensen zijn die een suggestie hebben om een mooie cleane install te krijgen dan hoor ik dat graag.

Het mooiste zou natuurlijk zijn dat er ergens gewoon een lijst was met alle packages die in de standaard desktop environment worden geïnstalleerd, dan zou je gemakkelijk een install kunnen doen zonder dat je lang hoeft te zoeken naar alles wat geinstalleerd moet worden.

[ Voor 0% gewijzigd door MDtje op 22-11-2007 16:04 . Reden: Foutje ]

We do not quit playing because we grow old, we grow old because we quit playing.

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

Doe eens op je huidige installatie dit:
code:
1
dpkg -l

Je kan dan die lijst ergens dumpen, en dat meenemen naar je nieuwe install. Heb je iets niet? Kijk even in die lijst hoe het het package heet, en het is zo weer geinstalleerd.

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

• MDtje
icyx schreef op donderdag 22 november 2007 @ 14:47:
Doe eens op je huidige installatie dit:
code:
1
dpkg -l

Je kan dan die lijst ergens dumpen, en dat meenemen naar je nieuwe install. Heb je iets niet? Kijk even in die lijst hoe het het package heet, en het is zo weer geinstalleerd.
:*) Kijk dit lijkt nou de gouden tip voor mij.
In eerste instantie leek het even alsof ik dan nog heel wat miste, maar toen bedacht ik me dat mijn terminal venster waarschijnlijk de boel inkortte.
code:
1
dpkg -l >/home/mijngebruikersnaam/Desktop/packages.txt

levert mij een heel mooi textbestandje op mijn desktop op met alle packages die ik nu heb geïnstalleerd.

Het is nu op mijn bloated install alsnog een textbestandje met ruim 1200 regels :) maar daar is wel doorheen te komen. Ik denk dat ik straks eerst nog maar even een herinstallatie doe met een complete standaard installatie, want ik ben bang dat ik op het moment door mijn installatie ook nog enkele delen van xfce heen heb :P Daar nog even opnieuw een textbestandje met alle standaard packages maken en daarna ga ik los met een schone installatie.

_/-\o_ Bedankt icyx

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:45

deadinspace

The what goes where now?

MDtje schreef op donderdag 22 november 2007 @ 14:01:
Het mooiste zou natuurlijk zijn dat er ergens gewoon een lijst was met alle packages die in de standaard desktop environment worden geïnstalleerd, dan zou je gemakkelijk een install kunnen doen zonder dat je lang hoeft te zoeken naar alles wat geinstalleerd moet worden.
Volgensmij komt dat ongeveer wel neer op gnome-desktop-environment.

Ik selecteer trouwens altijd gewoon gnome-desktop-environment in aptitude, kijk wat hij allemaal meesleept, en zet uit wat me niet bevalt.

• blorf
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-12-2025
Lijkt het je niet wat om die zware Gnome als GUI te vergeten? Gewoon een kale linux installeren met X.org er bovenop.
Kort geleden heb ik de nieuwe Ubuntu jeos kaal geinstalleerd. De desktop gebruikt nu alleen Eterm voor de achtergrond en xfwm4 als windowmanager.

Het leuke is dat de hele handel in 3 seconden opstart vanuit de niet-grafische console.
Als je xfdesktop of gnome-desktop erbij doet krijg je ook een right-click menu en de mogelijkheid bestanden op je desktop te plaatsen.

~/.xinitrc:

Esetroot /usr/wallpapers/arboreal1152.jpg &
xfwm4 &
fbpanel &
sleep 9999999999

Bij mijn volgende linux install heb ik alleen ~/.xinitrc en ~/.fbpanel/default nodig om dezelfde desktop weer te gebruiken.

[ Voor 9% gewijzigd door blorf op 24-11-2007 13:12 ]

You are in a maze of little twisting passages, all different.

• MDtje
blorf schreef op zaterdag 24 november 2007 @ 13:10:
Lijkt het je niet wat om die zware Gnome als GUI te vergeten? Gewoon een kale linux installeren met X.org er bovenop.
Kort geleden heb ik de nieuwe Ubuntu jeos kaal geinstalleerd. De desktop gebruikt nu alleen Eterm voor de achtergrond en xfwm4 als windowmanager.

Het leuke is dat de hele handel in 3 seconden opstart vanuit de niet-grafische console.
Als je xfdesktop of gnome-desktop erbij doet krijg je ook een right-click menu en de mogelijkheid bestanden op je desktop te plaatsen.
Kort geantwoord: Nee :9
Langer antwoord: Zo super zwaar hoeft gnome ook niet te zijn als je niet de standaard desktop-environment pakt en zelf bepaald wat je wel en niet nodig hebt. Daar komt bij dat ik het dagelijks gebruik en gnome gewoon lekker vind om mee te werken. Mijn systeem kan gnome wel fatsoenlijk draaien dus dat is ook geen reden om te switchen. En de opstarttijd maakt me helemaal niets uit :) al zou het opstarten 5min duren, als het daarna maar draait zoals het moet draaien.

Voor de mensen die nog geïnteresseerd zijn in het maken van een schone (debian) installatie:

Ik ben nog gestuit op aptitude :P
Ik had aptitude voorheen wel gebruikt op de non-grafische manier, maar als je in je terminal gewoon aptitude intypt krijg je een 'grafische' versie waar je pakketten kunt installeren.

Afbeeldingslocatie: http://img66.imageshack.us/img66/5408/schermafdrukterminalvenlx9.png
Hier kun je bij taken\eindgebruiker de pakketten "Gome desktop" en "Grafische omgeving" vinden. In deze pakketten staat volgens mij alles wat geïnstalleerd wordt tijdens de gewone installatie met Desktop environment en kun je gewoon selecteren wat je wel en niet wilt installeren. (De 'folders' Gnome desktop en Grafische omgeving op de screenshot kun je dus ook nog 'unfolden' en kijken wat er allemaal in zit)

:) Voortaan heb ik dus de pakketten lijst die ik gemaakt heb volgens icyx zijn manier niet meer nodig. Alle pakketten die nodig zijn kan ik nu dus makkelijk terugvinden en selecteren in de grafische mode van aptitude.

[ Voor 3% gewijzigd door MDtje op 26-11-2007 19:23 . Reden: Schoonheidsfoutjes ]

Pagina: 1