Toon posts:

Nieuw geheugen: stopfout bij spellen

Pagina: 1
Acties:
  • 86 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
(wist niet zeker of dit nu hier of bij Games thuishoorde - omdat het 'speloverstijgend' is dan maar hier)

Vandaag eindelijk eens nieuw geheugen gekocht: mijn oude 1GB trok het bij de nieuwste spellen steeds nèt, maar bij Crysis was dat toch net iets te weinig - en ongetwijfeld ook voor toekomstige spellen. Ik heb mijn 2x512MB PC5300 DDR2 verruild voor 2x1GB PC5300 DDR2, zelfde fabrikant (Kingston).
Eenmaal thuis aangekomen de stroom eraf, PC opengeschroefd, ervoor gezorgd dat ik niet statisch was, oude modules eruitgehaald en de nieuwe erin. Ik startte de computer op, waarbij me meteen al opviel dat CHKDSK een disk-check uitvoerde. Dat heb ik op deze PC een keer eerder meegemaakt, een maand of twee terug. Leidde toen naderhand niet tot problemen, dus ook nu maakte ik me er niet echt druk om.
Groot was mijn vreugd toen ik Crysis opstartte, en het haperige beeld plaats had gemaakt voor soepele gameplay. Helaas duurde die vreugde maar kort, want na een minuut of 3 à 5 kreeg ik een stopfout. Ook al eens gehad op deze PC (lang geleden alweer, overigens), maar eigenlijk nooit in-game (alleen maar als ik spellen afsloot, of de computer zelf). Dan maar de nieuwste drivers installeren en de oude eraf. Dat verhielp het probleem ook niet. Wat andere spellen geprobeerd: CoD4 (demo): zelfde stopfout. Half Life 2 Ep 2 (liep op 1GB altijd perfect): ook een stopfout, allemaal na een minuut of 3 à 5 spelen...
Dus besloot ik het nieuwe geheugen voor de test er maar weer uit te halen en het oude er weer in te stoppen. Half Life 2 opgestart (Crysis 2 hapert teveel op 1GB, immers) en je raadt het al: geen enkel probleem. Alhoewel: op een gegeven moment bevroor het spel wel, maar het was zeker geen stopfout. Voor de zekerheid toch maar systeemherstel gedraaid naar een moment waarop de PC het nog wèl deed.

De stopfout zelf vermeldt overigens steeds nv4_disp.dll (schijnen veel problemen mee te zijn). Ik zou het wel een beetje zuur vinden wanneer ik geen games meer kan spelen (of althans: niet langer dan 3 tot 5 minuten) omdat ik het geheugen heb uitgebreid...iemand die een idee heeft van wat hier nu aan de hand is?

• Jakkus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-05 19:59
Heb je memtest al gedraaid? Daar zou ik mee beginnen :)

If the whole universe has no meaning, we should never have found out that it has no meaning: just as, if there were no light in the universe and therefore no creatures with eyes, we should never know it was dark. Dark would be without meaning - C.S. Lewis

Verwijderd

Voltage correct ingesteld? Staan de timings ook goed?

Wat je eventueel kan proberen is de timings wat losser te zetten of het voltage wat te verhogen (ook al zou dit in principe niet nodig moeten zijn).

nv4_disp.dll word veel gebruikt als je een spel speelt, dus als er geheugen corrupt raakt is de kans groot dat er met deze dll iets fout gaat. Als ik mijn geheugen te ver overclock heb ik exact dezelfde foutmelding tijdens het gamen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:28

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

^^

Deze altijd voor je een topic opent doornemen (en dat is dus niet alleen lezen, maar ook doen wat er staat en in een evt topicstart melden wat er dan gebeurde)

Oslik blyat! Oslik!

Dit topic is gesloten.