Mijn nieuwe alpha...

Pagina: 1
Acties:

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-03 14:45
Ik heb vandaag mn alpha PAL3065 binnen gekregen.. nou ben ik (nog) niet zo thuis in het klooien met mn processor en koeler enzo, en aangezien ik hier nogal veel verhalen hoor over opgeblazen sleutelhangers..hoop ik dat iemand me aan een duidelijk stappenplan kan helpen om dat ding er op te monteren. (en waar ik dan op moet letten).

NB arctic silver heb ik niet (hoefde niet volgens verkoper in de buurt).

Ik schrijf hieronder vast ff op wat ik tot nu toe gedaan heb voor de zekerheid...

Ik heb de fan op de heatsink (met vastklikgeval er tussen. Dr zit een stuk metaal (wit) tussen de heatsink en de fan. tussen dat metaal en de heatsink zit (door een soort palletjes aan de zijkant) nog ongeveer een halve cm ruimte. De fan is met 4 lange schroeven aan de heatsink vastgemaakt (ziten nog los, zodat ik evt iets kan veranderen als het fout zit). tussen de fan en het uiteinde van de schroef zitten nog van die (hoe heet dat) metalen rondjes om de druk te verdelen.

oh en super-ultra belangrijk: de alpha sticker zit op mn kast!

NB2: Ik wil mn comp ook nog overclocken.. mn cpu is nog gelockt (dat was mn vorige niet...) daarvoor moet ik dus met een HB (iets anders ook goed of moet dat specafiek HB zijn??) ik neem aan dat dit voor zichzelf spreekt, maar ik heb dit nog nooit gedaan dus graag ff commentaar.. overclocken met jumper/mobo lukt me wel, maar cpu moet dus ff goed..

(8> Graag uw hulp (8>

Localhost is where the heart is

Verwijderd

Je moet de L1 bruggen met de overstaanden verbinden... Dus de linker met de rechter rij, en niet allemaal met elkaar =D

ik heb dit gedaan met een simpel HB potlood. Je moet een scherpe punt hebben en omdat de potlood streepjes moeten geleiden, met je ze vlink DIK aanbrengen. Zorg er wel voor dat de streepjes elkaar niet raken. Je kunt er beter 10 minuten over doen dan dat je er 1 minuut over doet en het dan 10x moet doen =D

En over je koeler: ik hoop dat je wel een koelpasta ofzo thuis hebt, dan doe je een klein laagje op de heatsink, en dat smeer je uit zodat je een heeel mooi egaal laagje krijgt zonder hobbels/druppels.

Dan duw je je proc in het socket, koeler erop =) aanzetten, en lekker CLOCKEN =))

Suc6 ! =)

• SilentStorm
Als ik het zo hoor is de eerste helft (wat ik had opgeschreven) goed.. mooi :)

over koelvloeistof.. niet in huis. Is dat het waard om nog ff te wachten met installen en morgen nog ff naar de lokale huis/tuin/keuken onderdelenzaak te gaan en daar wat op te halen?

NB er stond ook nog een vaag verhaal over wasbenzine op de handleiding.. ik neem aan dat dat was om de onderkant mee schoon te maken?

• SilentStorm
topic ^^

Verwijderd

Op dinsdag 13 februari 2001 19:29 schreef SilentStorm het volgende:
over koelvloeistof.. niet in huis. Is dat het waard om nog ff te wachten met installen en morgen nog ff naar de lokale huis/tuin/keuken onderdelenzaak te gaan en daar wat op te halen?
Weheheh :D
Koelpasta bedoel je zeker ;)

Er hoeft niet perse Arctic Silver tussen je processor en koeler, maar wel een koelpasta.
Arctic Silver is de beste/of niet, daar is men het hier nog niet helemaal over eens ...

• SilentStorm
Mmm.. ik koop morgen nog ff wat koelspul, maak mn downloads ff af..

[edit]
dat was al geschreven voor jou bericht :) Ja koelpasta.. whatever.. als t maar koelt :) maar das dus noodzakelijk? dacht dat het optioneel was. Maar heb ik dat morgen..

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-08 21:36

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

:?:?:?:?:?:?, is inkleuren met een HB niet alleen voor de AMD, of kan je de Alpha's ook met dat zelfde truukje unlocken, lijkt me niet, maareehhh......

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

• SilentStorm
wat wou je unlocken aan een alpha dan?

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-08 21:36

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Op dinsdag 13 februari 2001 22:19 schreef SilentStorm het volgende:
wat wou je unlocken aan een alpha dan?
Check de eerste reply op deze thread.

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:44
Grapje :?
Ik kan nix vinden in de 1e reply..

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-08 11:47
Op dinsdag 13 februari 2001 22:28 schreef FrankGuthrie het volgende:

[..]

Check de eerste reply op deze thread.
Frank.. lees ff goed:

NB2: Ik wil mn comp ook nog overclocken.. mn cpu is nog gelockt (dat was mn vorige niet...) daarvoor moet ik dus met een HB (iets anders ook goed of moet dat specafiek HB zijn??) ik neem aan dat dit voor zichzelf spreekt, maar ik heb dit nog nooit gedaan dus graag ff commentaar.. overclocken met jumper/mobo lukt me wel, maar cpu moet dus ff goed..
Dat wordt dus in de eerste reply uitgelegd. en Hij heeft het over de Alpha KOELER niet de Alpha processor :)

Verwijderd

De onderkant van de 6035 is bij levering beschermd met een laagje was/olie om te voorkomen dat hij gaat oxyderen. Die moet je dus met wasbenzine erafhalen. Het zit op de onderkant, het roode koperen gedeelte.

Die beschermende laag is niet goed warmte geleidend, vandarr dus verwijderen.

Verder is het enige nog dat de fan met de schoepen naar onderen hoort te zitten op die koeler, koelt gewoon beter op die manier. Scheelt bij mij ook 2/4 graden.

Nou, en koelpasta zou ik wel gebruiken ja :)

Alpha-ze :P

Verwijderd

Artic Silver zou ik op wachten aangezien dit wel degelijk in de temperatuur scheelt.

Alpha sticker.... heel belangrijk :)

---

PS. Op www.spooky2.com staat geloof ik een complete uitleg met als extra een casemod, of was het nu andersom :?

• SilentStorm
Ik heb intussen alles (geen arctic silver, maar standaard spul van 2,95 . Bij het nalezen van mn vorige posts zie ik dat ik moeite heb met zinnen afmaken.. bij deze :)

Dus nog ff concreet alles op een rijtje:

1)snoertje dr uit trekken
2)ouwe koeler loshalen (klem zit beetje moeilijk.. kan het kwaad als ik daar met een schroevedraaier zit te pielen of mol ik dan mn mobo?)
3) processor eruit (kan ik er beter bij)
4) met HB potlood streepjes zetten
5) proc er weer in
6) fan op heatsink schroeven (fan met 'beschreven kant' (merkinfo enzo) [onder/boven*] - schoepen naar beneden=onder? je zegt het vast niet als het normaal lijkt, dus ik heb m nu zo klaarliggen)
7) onderkant goed schoonwrijven met [stukje keukenpapier/ouwe handdoek oid/iets anders nl:*]
7) koelpasta op onderkant koeler ([zo dun mogelijk/anders nl:*]
8) heatsink/fan combo op proc zetten en klemmetje vastmaken

*=doorstrepen wat niet van toepassing is..

edit:

link was ook erg nuttig! bedankt!

• SilentStorm
Dat klinkt alsof het goed is... Ik ga ervoor

Verwijderd

Nee, als het effe kan niet met een schroevedraaier.. als je uitschiet is je mobo kapot.

Je moet de CPU core schoonmaken, (dat blokje in het midden) met wasbenzine of alcohol, en een toilet papiertje.

Ook de onderkant van de Alpha moet je met wasbenzine schoonmaken, als je dat al niet gedaan hebt.

Dan een kloddertje koelpasta op diezelfde core. Stop de CPU in het voetje. Druk hem een beetje aan met twee vingers van één hand, terwijl je met de andere hand het vergrendel beugeltje naar beneden drukt.

De fan moet met de schoepen tegen het koelblok, zodat je na montage tegen de achterkant van de fan aankijkt, waar die dwarsbalkjes en de draadjes en het stickertje met merk en stroom/verbruik op staat.

Kijk bij de montage goed uit dat de koeler recht zit. Het gedeelte aan de onderkant, waar een stukje afgehaald is zodat er een soort verlaging lijkt te zitten, moet boven het vlakke gedeelte van de plastic voet van de cpu zitten, dat je nog kunt zien als de cpu in de voet zit.

Het klembeugeltje moet je niet vergeten :) Monteer dat dus voor je de fan er op schroeft. (heb je er geen instructies op een papiertje bij zitten van Alpha zelf ?? )

De kant met het wiebelende klemmetje komt aan diezelfde kant waar het plastic van de CPU voet zichtbaar is.

Nou, de koeler recht zetten, en voorzichtig de twee uiteinden van de clip gelijktijdig naar beneden drukken tot je ze over de plastic haakjes van de CPU voet kunt haken.

.. Overigens helpt het als iemand anders voor je de koeler ondertussen met een vinger zacht op zijn plaats drukt.

:9 En goed je best doen ...;)

• SilentStorm
Now that's what i wanted to hear!

Ok ik heb alles nu klaarliggen en ik begin dr aan!! (nu nog even uitprinten...)

Verwijderd

Success :)

Verwijderd

pas ff op met de rubbere nopjes, die zitten op je proc, en ik dacht ook op je koeler, je moet ze dan bij een van de twee er afhalen.

• SilentStorm
Ik heb m!!! Wat maakt dat ding een pokkeherrie zeg :) wist ik ook al van tevoren, maar is wel meer dan ik verwachtte.. 42.8db (ff nagezocht) Was wel een heel gepruts met die potloodstreepjes, maar ook dat is gelukt, ik ga nu eerst ff eten enzo, ga ik met een uurtje mn proc naar 5000Mhz ofzo halen ;) (ik ga eigenlijk voor de 1200. Ze hebben me verteld dat zo'n alpha gemiddeld zo'n 40% van de fabrieksinstellingen overklokt (weet niet of dat gemiddeld is voor thunderbird, maar we zien wel... ) Ik post nog hoe hoog ik m heb gekregen!

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:44
met een Duron 600 ofzo haal je die 40% wel ja... maar met een TB850 is dat maar de vraag, de TB gaat procentueel echt niet zo snel omhoog als de Duron.

• SilentStorm
We zien t even.. ik zit intussen op 1050 en hij draait nog stabiel.. morgen verder :) (mn potloodstreepjes zaten eerst ook nie goed. Heb alles nu helemaal perfect, dus met wat geluk heb ik m morgen vet hoog :)

je heb wel gelijk qua durons, maar eens kijken hoever ik deze tb omhoog krijg...

• SilentStorm
Was dus niet stabiel :( ik laat m eerst maar ns inbranden op 1000.. gaan we over een week of 3 weer verder...

Verwijderd

1000 is ook niet gek hoor, veel Tb850's gaan niet verder dan 900/950 Afbeeldingslocatie: http://www.3fatchicks.com/ubb//wink.gif

• SilentStorm
is dat met alpha? heb m intussen eens op 1050 geprobeert.. maakt weinig verschil, maar alle waarden (van 850 tot 1050) crashen ongeveer even vaak... (met vorige koeler ook al.. dat was reden voor alpha in the first place) Dat moet dus buiten proc liggen.. slechte basis voor oc'en, dus moet ik daar eerst maar ns wat op vinden..drivers.....

Verwijderd

Je moet wel de spanning voor de CPU omhoog zetten. Ik weet niet precies hoe dat bij een ASUS moederbord gaat, maar daar zijn genoeg andere tweakers voor aanwezig.

Je zal de dipswitch schakelaars op het moederbord (als je die hebt) of de BIOS instelling moeten aanpassen. Probeer 1.80 volt of 1.85 volt.

:Y)
Pagina: 1