Video stroom draad voor camera?

Pagina: 1
Acties:
  • 847 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tuglio
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-06-2025
Ik wil in een ruimte 8 camera's ophangen.
Deze kabels hebben allemaal een bnc aansluiting en een stroom aansluiting.
Nu wil ik graag weten of er een bepaald type 4 aderig draad is waar ik een bnc connector op kan solderen en een stroom plugje.

Had op google gezocht maar kreeg niet echt de juiste kabels gevonden. Via ebay.com zag ik wel kabels http://cgi.ebay.com/4-Pac...ZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem maar die kreeg ik weer niet in nederland gevonden.

Nu denk ik erover om gewoon utp kabel te gebruiken, omdat dat ook erg betaalbaar is.
40 meter is denk ik de maximale afstand van basis tot camera.
Zou het lukken om een video en stroom signaal door utp te sturen?

Als het lukt moet ik dan van de utp steeds 2 draden bij elkaar voegen? zodat ik dan 4 setjes heb (2 voor audio en 2 voor video)

Ik wil daar in het weekend weer naartoe.

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Tja, wat niet kan. Het is best aantrekkelijk om de voeding over de zelfde kabel te laten lopen, maar ik vrees dat het op die manier een beetje knoeiwerk wordt. Een BNC-plug is helemaal geconstrueerd voor éénaderige afgeschermde kabel, kern op de ader, huls op de mantel. En dan niet solderen, maar persen.
Versta me goed, met veel kunst en vliegwerk zal het zoals je het voorstelt (met UTP-kabel) vast wel lukken, maar fraai is anders, en het beoogde voordeel zal naar mijn mening niet opwegen tegen dit nadeel. Waar dan nog bij komt dat je altijd afzonderlijke plugjes houdt. Persoonlijk zou ik dan kiezen voor een oplossing waarbij je de bij elkaar behorende kabels bundelt. Zijn heel fraaie producten voor.

PS: Wat eventueel wel kan, als je dat nog kunt krijgen, is kabel die vroeger vaak als steriokabel werd gebruikt, bestaande uit twee afgeschermde aders, aan elkaar geplakt als tweelingsnoer. Daarmee kun je volledig je doel bereiken.

[ Voor 15% gewijzigd door Techneut op 21-11-2007 19:50 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Volgens mij moet dit best kunnen. Sommige WiFi fanaten maken ook kabeltjes zodat ze een router hoog in een mast kunnen plaatsen, en met 1 kabel UTP en stroom er naar toe kunnen laten lopen (Power over Ethernet)

• dodo79
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

dodo79

witte dikke tonnie

weet niet wat je budget is, maar kijk eens naar PoE camera's
kun je de camera's meteen via het netwerk/internet bekijken.
de voeding gaat dan via de utp.
meestal hebben deze camera's ook een bnc connector zodat je ze gewoon met een normale monitor/tv kan bekijken.
(bijv. sony snc-cs11, maar er zullen er zeker meerdere zijn)

omdat het kan!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:27

Theo

moederbord

Er zijn speciale kabels hiervoor, ik ben alleen de link kwijt! In een kabel zit dan een coax voor het beeld, twee lijnen voor de voeindg en twee voor eventuele (rs485/422) bediening van de camera. Dit laatste is erg handig bij PTZ camera's. Mocht je geen PTZ camera's hebben (Pan, Till, Zoom, beweegbare camera's dus) dan kun je de twee aders ook gebruiken voor bijv. IR verlichting.

Ga in ieder geval niet kloten met UTP kabel. Voor voeding en camerabesturing is dit geen probleem echter de beeldkwaliteit gaat hier zo ongelooflijk hard op achteruit. Met 10 meter UTP waar beeld en voeindg doorheen gaat heb je meer ruis dan beeld. Gebruik je 20 meter UTP dan heb je niet eens meer beeld...

Edit:

Mocht je toch UTP kablels willen gebruiken kun je ook overwegen om en IP camera te nemen of om een camera converter te gebruiken (een Bosch VIP10, VIP X2, VIP XD of een Axis) Deze laatste optie is een klein kastje welke composiet videobeeld omzet in IP. Je kan dan een camera via zo'n converter aan een netwerk hangen (en ook met een computer bekijken) Dit is alleen leuk voor echt serieze toepassingen, deze kastjes zijn zo'n 500-700 euro per stuk, en je heb er één nodig voor iedere camera

[ Voor 26% gewijzigd door Theo op 21-11-2007 19:44 ]

Nu met WP, PV, EV en PC

• dodo79
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

dodo79

witte dikke tonnie

theodouma schreef op woensdag 21 november 2007 @ 19:40:

Edit:

Mocht je toch UTP kablels willen gebruiken kun je ook overwegen om en IP camera te nemen of om een camera converter te gebruiken (een Bosch VIP10, VIP X2, VIP XD of een Axis) Deze laatste optie is een klein kastje welke composiet videobeeld omzet in IP. Je kan dan een camera via zo'n converter aan een netwerk hangen (en ook met een computer bekijken) Dit is alleen leuk voor echt serieze toepassingen, deze kastjes zijn zo'n 500-700 euro per stuk, en je heb er één nodig voor iedere camera
je hebt helemaal gelijk.
op1 punt na
de (ja alweer sony, werk bij sony, so kill me :)) snt-v704 kan 4 composiet signalen naar netwerk "vertalen".
scheelt weer in de kosten.
maar het ging hier meer om voeding naar de camera's te krijgen, en daar lijkt mij hier PoE wel een goede oplossing.
en de meeste PoE camera's hebben ook een bnc aansluiting.
Dus mocht je echt naar een composiet signaal willen kijken is dat meestal mogelijk.

omdat het kan!

Pagina: 1